K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Førtidspension (https://www.k10.dk/showthread.php?t=36483)

Lli 29-06-2018 13:05

Førtidspension
 
Hej
Jeg har en pårørender der fik en arbejdsskade med 35% erhvervsevne tab.

Vedkommende havde i forvejen psykisk sygdom, men har fået det meget dårligere.
Hun er på stærk antipsykotisk medicin og både kommunens funktionevne vurdering,
to psykiater og egen læge vurderer funktionsevnen til stationære, uden arbejdsevne.

Hun har mange problemer med at møde op hos kommunen pga af sin sygdom.

Før hun blev så syg som nu færdiggjorte hun et two årig revalideringsbeløb,
men måtte på sygedagpenge efterfølgende som hun var på i to år. Kommunen indkaldte til rehabiliterings team møde, som hun måtte forlade efter fem minutter pga angst.

Kommunen har nu tildelt hende et fem årig ressourceforløb. Hun vil være 51 år når ressourceforløbet udløber.
Kommunen afviste hendes klage og sendte den til ankestyrelsen.
Hun har allerede to andre sager hos ankestyrelsen pga arbejdsskaden og dette bliver den tredje.
Hvad kan hun gøre? Hvis hun ikke er istand til at møde op hos kommunen og
ikke kan klare sig i trafikken pga angst hvad er hendes muligheder?

KageØre 29-06-2018 16:55

Citat:

Oprindeligt indsendt af Lli (Send 364182)
Kommunen indkaldte til rehabiliterings team møde, som hun måtte forlade efter fem minutter pga angst.

Hvis hun har så svær angst, er der mulighed for behandling af dette, i et længere forløb, som eks. ressourceforløb.
Citat:

Kommunen har nu tildelt hende et fem årig ressourceforløb. Hun vil være 51 år når ressourceforløbet udløber.
Kommunen afviste hendes klage og sendte den til ankestyrelsen.
Ressourceforløb, er et tilbud, og ikke noget man kan klage over.
Ønsker man ikke at deltage, siger man nej, men det kan så have den konsekvens at man ikke får udredning og behandling mm, og derved sætter sig selv bagud i spillet.

Der SKAL være et reelt indhold i ressourceforløbet, den der med at man kan gå hjem og slappe af i sin sofa i 4½ år, og så et halvt års indsats, tæller ikke i min bog.

MistyMiss 30-06-2018 17:45

" § 10. Rehabiliteringsteamet skal have en tværfaglig sammensætning med repræsentanter fra relevante forvaltningsområder, herunder

1) beskæftigelsesområdet,

2) sundhedsområdet,

3) socialområdet,

4) regionen ved en sundhedskoordinator, jf. § 14, og

5) undervisningsområdet i sager vedrørende borgere under 30 år uden erhvervskompetencegivende uddannelse og i øvrige sager efter behov.

Stk. 2. Borgeren og borgerens sagsbehandler deltager i rehabiliteringsteamets møder, når borgerens sag behandles. Sagen kan dog behandles uden borgerens deltagelse, hvis det er åbenbart formålsløst at udvikle borgerens arbejdsevne."

Medmindre hele mødet kun varede 5 minutter, så opfylder de da ikke det jeg har markeret.
Der står ikke "borger deltager i noget af mødet". Der står at borger deltager i "mødet", hvilket må formodes at være HELE mødet.

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=167202

Lli 21-07-2018 14:14

Hej
Hun har også bipolar lidelse og posttraumatisk disorder så det handler ikke kun om angst. Psykiater siger hun er færdig behandlet og situationen er stationært. Så det med behandling for angst gælder ikke her.

Mistymiss: tak for svar. Hun klagede over afgørelsen til ankestyrelsen men har fået afslag på klagen. Hvor kan hun klage over den 5 minutters behandling i rehabiliterings teamet? Hun får det meget dårligt når hun skal til ressource teame møder og får paranoide forestillinger. Sidste gang hun var til mødet var hun løbet derfra af angst og var faldet. Hendes læge og vi som pårørende synes ikke det er hensigtsmæssig for hende at færdes alene i trafikken med denne tilstand. Så vidt vi forstår så behøver hun ikke at deltage i møderne hvis det forværer hendes tilstand. De kan arrangere møderne på en anden måde feks telefonisk. Ved du noget om det.

amaranth 21-07-2018 18:16

Jeg stillede spørgsmål om fritagelse for fremmøde for rehab team herinde i December og fik flg svar
https://www.k10.dk/showthread.php?t=35944

Jeg har et lignende sygdomsbillede.

KageØre 21-07-2018 19:53

Citat:

Oprindeligt indsendt af Lli (Send 364561)
...det med behandling for angst gælder ikke her.

Alligevel, er det sådan noget kommunen sagtens kan finde på at hænge sig i, hvis de skal afklare folk.

Lli 22-07-2018 18:01

Tak for dit svar.
Kender du en instans der kan varetage vejledning eller hjælp i kontakt med kommunen i sådanne situationer uden at det koster for meget?

Citat:

Oprindeligt indsendt af MistyMiss (Send 364204)
" § 10. Rehabiliteringsteamet skal have en tværfaglig sammensætning med repræsentanter fra relevante forvaltningsområder, herunder

1) beskæftigelsesområdet,

2) sundhedsområdet,

3) socialområdet,

4) regionen ved en sundhedskoordinator, jf. § 14, og

5) undervisningsområdet i sager vedrørende borgere under 30 år uden erhvervskompetencegivende uddannelse og i øvrige sager efter behov.

Stk. 2. Borgeren og borgerens sagsbehandler deltager i rehabiliteringsteamets møder, når borgerens sag behandles. Sagen kan dog behandles uden borgerens deltagelse, hvis det er åbenbart formålsløst at udvikle borgerens arbejdsevne."

Medmindre hele mødet kun varede 5 minutter, så opfylder de da ikke det jeg har markeret.
Der står ikke "borger deltager i noget af mødet". Der står at borger deltager i "mødet", hvilket må formodes at være HELE mødet.

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=167202


MistyMiss 22-07-2018 18:05

Citat:

Oprindeligt indsendt af Lli (Send 364572)
Tak for dit svar.
Kender du en instans der kan varetage vejledning eller hjælp i kontakt med kommunen i sådanne situationer uden at det koster for meget?

Det har jeg desværre ikke så meget styr på :)

snoozz 22-07-2018 18:58

Der findes...
 
... private socialrådgivere.

Men hvem og priser må du prøve på google, da jeg ingen erfaring har med dem.

amaranth 23-07-2018 12:43

Jeg havde netop også problemer med kontakt med kommunen efter massive svigt. Jeg kunne ikke åbne min e-boks pga angst.

Jeg blev tilknyttet en mentor igennem anden aktør, der håndterede al kontakt med kommune.

Det kan muligvis være en løsning for personen her?


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:53.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension