K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   pension med tilbagevirkende kraft ? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=8629)

sunype 20-05-2009 10:00

pension med tilbagevirkende kraft ?
 
nå, nu tror jeg endelig at jeg har forstået dette K10 system.
Jeg er ny her, og fremtidig førtidspensionist.
Er tilkendt førtidspension fra den 1. juni 2009. Har hørt flere steder fra, at man får det med tilbagevirkende kraft til ansøgningsdtidspunktet, men i mit tilfælde er det åbenbart det modsatte.
Kan jeg gøre noget?
Varme hilsner fra Sunype

zuza 20-05-2009 12:28

Man får pension 3 måneder EFTER at kommunen har skrevet, at sagen om førtidspension er påbegyndt.

Nogle kommuner er længere tid om det, og så bliver det med tilbagevirkende kraft ... men kun til 3 måneder efter påbegyndelse af sagen.

Der ligger som regel et brev i sagen om, hvornår kommunen har besluttet, at sagen er påbegyndt.

PS... vær sød ikke at stille samme spørgsmål flere steder på siden.

:kram:

Mizzunderstood 19-12-2009 18:20

hej :)
Jeg er ny herinde
Jeg har søgt FØP og tjekkede lige under hvilken paragraf - men der står både §17 og §18 i samme linie i mit seneste brev far kommunen. Er der nogen der ved hvad det så betyder?

Hejdien 19-12-2009 18:36

Citat:

§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.



§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.


Så det burde kort og godt betyde at din kommune har indstillet dig til pension og at de har indhentet alle papir osv . :)

§ 17 er faktisk den måde alle indstilles til pension både dem der selv søger og dem der bliver indstillet , den store forskel er at man kan søge efter en § 17 på forliggende grundlag ...

Så skal pensions nævnet tage stilling uden yderlige indhentelse af papir for at få den til at blive behandlet på den måde skal man huske at skrive på forliggende grundlag

Mizzunderstood 19-12-2009 18:39

ok mange tak for dit hurtige svar!
Så jeg bør ikke komme ud for de mangler oplysninger i hvert fald :)


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:38.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension