K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   De Unge (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Kontanthjælp og børneopsparing hjælp ! (https://www.k10.dk/showthread.php?t=22198)

Timoe 20-03-2012 19:57

Kontanthjælp og børneopsparing hjælp !
 
Hej
Jeg står i den situation, at jeg skal opereres i juli måned. Hvor jeg i juli og august ikke må arbejde. Til sommer bliver jeg færdig med HTX og til september vil jeg på sygeplejerske skolen. I juli og august måned har jeg jo ingen indtægter og jeg skal betale for min lejlighed og mad. Der må da være en måde staten kan hjælpe mig? Kan jeg så komme på kontanthjælp? men... Jeg har min børneopsparing, men den er ikke fastlåst? Er der ikke nogle regler for det? Jeg har været nede på jobcenteret, men det blev jeg ikke mere klog af :-( Er der nogle der har prøvet noget ligende eller kan komme med nogle gode råd :-) Mange tak!

Hilsen Tine

defrost 20-03-2012 20:48

Når det handler om så kort tid, så kan det godt være kommunen er flinke ved dig.

supersus 20-03-2012 20:58

Du vil skulle leve af børneopsparingen før du kan få kontanthjælp, dog må du have 10.000 kr stående.

Helle Smith 20-03-2012 20:58

Hvis du har din børneopsparing og hvis der er over 10.000 kr så får du højst tænkelig besked på at bruge dem inden du kan modtage kontant hjælp. Man må ikke have formue på over det beløb, og så er det næsten ligemeget om det er det ene eller det andet.
Hvis du skal have kontanthjælp så skal du jo stå til rådighed for arbejde, og det gør du jo ikke hvis du er syg, så prøv at ringe til en sagsbehandler og hør hvordan du skal forholde dig.

Timoe 20-03-2012 21:15

Ja okay. Tak for jeres svar (-:
Synes bare ikke det er fair, at jeg bruge hele min opsparing. En opsparing som jeg har som sikkerhedsnet, hvis jeg skulle flytte igen eller reparation you know :-( Man kan vel ikke heller bare hæve ens opsparing, som om man har brugt dem?

Helle Smith 20-03-2012 21:19

Det er vel "fair" nok at har man penge så forsørger man sig selv? og nej at hæve pengene, gemme dem og så hæve kontanthjælp er bedrageri.

Timoe 20-03-2012 21:35

Okay :-( Så er det ikke en mulighed!

annagw 20-03-2012 22:47

Man kan vist ikke få kontanthjælp mellem to uddannelser, så det var slet ikke en mulighed til at starte med.

Timoe 20-03-2012 22:52

Nu hvor jeg ikke havde muligheden for at arbejde, så sagde de på jobcenteret at det var en specielt sag... åbenbart. Så det kan jo være?

Hvis jeg ikke havde over 10.000. Så synes jeg da bare at kommunen brude kunne hjælpe mig på en eller anden måde?? Når jeg ikke MÅ arbejde (-: pga operation?

Experimental 21-03-2012 01:21

Citat:

Oprindeligt indsendt af Timoe (Send 215372)
Hvis jeg ikke havde over 10.000. Så synes jeg da bare at kommunen brude kunne hjælpe mig på en eller anden måde?? Når jeg ikke MÅ arbejde (-: pga operation?

Men du siger jo, at du har over 10.000. Så det må de faktisk ikke iflg. lovgivningen da man ikke må have en formue over den grænse (kontanter, bolig, bil.. det hele tæller med) hvis man skal have retten til kontanthjælp. De kan altså også se, hvis du har hævet et større beløb. Så det der snyderi på vægten.. deeeeen går ikke.

Du burde nu overveje at melde dig ind i en a-kasse, det er ofte gratis som studerende og du er dermed berettiget til dagpenge/sygedagpenge efter en periode. Det hjælper dig ikke her og nu, men en anden gang og når du engang bliver færdig med din uddannelse.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:33.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension