K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Afslag på kontanthjælp, hvad gør vi nu...? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=19862)

Brille 25-10-2011 15:25

Afslag på kontanthjælp, hvad gør vi nu...?
 
Hej med jer,

Håber i kan komme med et par gode råd.

Jeg har tidligere lavet et indlæg herinde omkring at KK ville smide min kæreste på kontanthjælp.

Det skete i sidste måned, og vi søgte derfor i denne måned om kontanthjælp til min kæreste.

Nu har vi lige modtaget et brev om at de har afvist at hun kan få kontanthjælp. Med begrundelsen at hun den 31/12-2010 havde 71.000 kr. på 2 kontier.

Facts: Problemet er at det er 10 måneder siden, og der er løbet meget vand igennem åen siden da. Hun gik for 12 måneder siden fra en løn på 28.000 kr. til revalidering som er 16.500 kr. dvs. hun har været nødsaget til at bruge af de penge hun har gået og sparet sammen i lang tid. desuden skyldte hun mig penge, som hun valgte at betale mig tilbage allerede i januar 2011, da vi var tæt på at gå fra hinanden.

Dvs. at hun idag har omkring 7-8000 kr. på sin lønkonto og ellers ikke ejer noget, eller har penge stående andre steder.

Hvordan kan de give hende afslag på kontanthjælp på baggrund af hvad der stod på hendes konto for 10 måneder siden?

Kommunen mener at hun er for syg til at arbejde og Pensionsselskabet siger at hun sagtens kan arbejde 15-20 timer om ugen og vil derfor ikke give hende midlertidig invalidepension.

Hvis ikke hun får kontanthjælp så ved jeg ikke hvad vi skal gøre, for vi er allerede presset max og leder efter et andet sted at bo, da vi ikke har råd til huslejen hvor vi bor. Systemet svigter jo totalt, og man kan ingenting gøre, andet end at klage og få afslag igen. Det er jo håbløst....

Hvad gør vi nu?

Med venlig hilsen

Peter

stampe 25-10-2011 15:30

Skynd dig at kontakte kommunen og fortæl om indestående på de to konti. Fortæl hvad du har skrevet her om forbruget og vis kontoudtog. Så går alt sikkert i orden uden videre. Det har jeg i al fald oplevet med nogle af mine bekendte. Kommunen kigger nok på årsopgørelsen, men der kan jo være sket ting og sager siden.

Baisgaard 25-10-2011 17:06

Hej med dig som stampe siger så kontagt kommunen igen du skal få banken til at lave et udskrift på jeres indestående og ved lægge det husk at fjerne hvad i har stående der inde:p
jeg har selv prøvet det man må ikke havde en krone stående så tager de fra jer:mad:
jeg vil regne med det går igennem og håber det for jer der vil jo blive modregnet nogle % fra din løn men der bliver da lidt tilbage
Hilsen Baisgaard

Brille 25-10-2011 17:44

Tak for de hurtige svar. :confused:

Vi bor sammen, men er ikke gift eller noget i den dur. Så at hun søger kontanthjælp kommer jo ikke til at påvirke mig på nogen måde?

Du siger at vi skal skynde os at bruge det vi har stående? Har man ikke lov til at have op til 10.000 kr. når man søger kontanthjælp? Ellers er der noget jeg har misforstået.

med venlig hilsen

Peter

tigerbia 25-10-2011 17:52

Jo man har lov til at have værdier (bil eller kontanter m.m.) op til 10.000 kr. Kommunen kan og må ikke tage udgangspunkt i noget som er 10 måneder gammelt - det skal være den aktuelle saldo - slut prut finale. Når man ansøger om kontanthjælp giver man samtidig kommunen ret til at gå ind og hente detaljerede kontooplysninger på alle konti man har - i forvejen kan de uden problemer se saldoen d.d.

:-) tigerbia

Vovse 25-10-2011 20:03

Citat:

Oprindeligt indsendt af Baisgaard (Send 187220)
husk at fjerne hvad i har stående der inde:p

Det vil jeg kraftigt advare mod.

Hvis kommunen kan se, at en konto er tømt lige før man søger om kontanthjælp, så er der en stor chance for, at man alligevel bliver behandlet som at man har pengene.

Huldra 25-10-2011 23:37

hm, her er det da kun 3 mdr baglæns de vil se når man ansøger om kontanthjælp.

defrost 26-10-2011 00:23

den med lån tror jeg er et problem for kommunen og revalidering ligger da også under kommunen

TimeGuest 26-10-2011 01:11

Citat:

Oprindeligt indsendt af Brille (Send 187194)
Nu har vi lige modtaget et brev om at de har afvist at hun kan få kontanthjælp. Med begrundelsen at hun den 31/12-2010 havde 71.000 kr. på 2 kontier.

Hvis I kan dokumentere, hvordan tingene hænger sammen, så bør I da klage over afgørelsen.

Det skal almindeligvis ske inden 4 uger.


Citat:

Hvordan kan de give hende afslag på kontanthjælp på baggrund af hvad der stod på hendes konto for 10 måneder siden?
Går den så går den - og du/I vil undres over hvilke "karl-smarte" begrundelser der jævnt flyver over disken i den kommunale "høkerbutik".


Citat:

Hvad gør vi nu?
Dokumenterer de faktiske forhold ifm. en klage og genansøgning.


Der er nemlig et eller andet der ikke hænger sammen i kommunens afgørelse eller ift. jeres formue.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:17.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension