K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Ressourceforløb (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=93)
-   -   ressourceforløb - efterløn (https://www.k10.dk/showthread.php?t=35803)

Mansmart 03-11-2017 21:56

ressourceforløb - efterløn
 
Hej

Ved ikke om jeg er ved at blive fanget I systemet da jeg ikke forstår ret meget
Jeg er 59 år er desværre blevet sygemeldt og fået skiftet en hofte det går faktisk fint med det men nu viser det sig at min ryg også er dårlig
Jeg er opsagt fra mit nuværende job med ophør den 28/2 2018
havde egentlig forventet at være raskmeldt inden den tid og evt kunne kommunens opsigelse trækkes tilbage eller jeg kunne have fået dagpenge og derved stadig kunne gå på efterløn som 63 årig
Idag har jeg så fået brev fra jobcenter at jeg overgår til resource ydelse den 31/11 2017 altså 3 måneder før jeg reelt er uden arbejde
Jeg har fået til den 13/11 at svare på dette evt indvende men helt ærligt når man ikke aner hvad betydning det får hvad skal man så skrive til job center og vil det kunne ændres
Håber der er nogen her der evt har prøvet det som kan komme med lidt gode råd til hvordan jeg skal forholde mig til dette

Pip 03-11-2017 23:45

Hvilken ydelse er du på nu, er det løn eller sygedagpenge ?

Ressourceforløb er noget man kommer i, hvis de ikke regner med at du kommer tilbage på fuld tid. Hvis du er i fagforening, så ring til dem, de ved måske hvordan det påvirker din økonomi.

Hvis du raskmeldes, vil du kunne overgå til understøttelse i 2 år, men hvis du er i ressourceforløb, vil du med sygedagpengenes udløb overgå til kontanthjælpsniveau der er en del lavere, og det følger dig måske når du går på efterløn. Så det er helt sikkert noget du skal tjekke grundigt. Måske er der nogle herinde der har helt styr på det, og svarer dig.

Det kommer jo også lidt an på om du tænker at du kan komme tilbage på fuld tid, eller om du tænker at du får brug for fleksjob eller lignende.

Krav for at kunne gå på efterløn:

"Du skal have ret til dagpenge på det tidspunkt, hvor du går på efterløn. Det betyder, at du blandt andet skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Du må ikke være syg eller ude af stand til at påtage dig et arbejde. Du skal også opfylde beskæftigelseskravet, det vil sige have arbejdet 52 uger inden for de sidste 3 år. Hvis du er ledig, når du går på efterløn, må din ret til dagpenge ikke være ophørt."

Mansmart 04-11-2017 00:18

Hej Pip
jeg er indtil den 28/2 2018 stadig ansat og på løn fra mit kommunale job
Kommunen modtager sygepenge.
Jeg har hele tiden regnet med at komme tilbage på fuld tid når min hofte er helet efter operationen omkring januar
Men forstår ikke hvorfor jeg pludselig skal kastes I et resource forløb 3 måneder inden jeg reelt er uden arbejde
Jeg havde egentlig forventet hvis jeg blev ledig og opbrugte min understøttelse at kunne få et senior job ind til efterløn men det er sikkert ikke en mulæighed hvis jeg fortsat er sygemeldt

Pip 04-11-2017 00:55

Normalt modregnes løn i ressourceforløbsydelse, så det er lidt mærkeligt at de putter dig på ressourceforløb uden at have talt med dig om hvorfor..

Tænker klart at du skal få din fagforening med ind over.

Måske er kommunen flinke.. eller måske øjner kommunen en chance for at spare penge på dig, så du ender med at få mindre end ellers. Det lyder jo nærmest som om de forestiller sig at du så ikke skal have fuld løn indtil 28/2.

Mansmart 04-11-2017 01:06

Ja helt klart at FOA skal ind over må håbe de vil hjælpe men fik beskeden idag og kan ikke tale med nogen før mandag
men regner da med fuld løn ind til den 28/2 minimum har også 6 ugers ferie og afspassering til gode regner med de skal bruges efter den 28/2

Pip 04-11-2017 01:17

Hvis du er sygemeldt, kan du ikke afholde ferie, men istedet få feriepengene udbetalt, hvis du ikke kan nå at afholde ferie, inden ferieåret udløber.

Du kan heller ikke holde ferie i de første 12 mdr på ressourceforløb.

Hvad siger din læge, tror han at du kan raskmeldes efter 28/2 ?

Mansmart 04-11-2017 01:27

skal til lægen mandag så ved ikke lige hvad han mener endnu

MistyMiss 04-11-2017 15:14

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 358720)

Du kan heller ikke holde ferie i de første 12 mdr på ressourceforløb.

For optjente feriepenge kan man godt :)

Nørd 04-11-2017 21:36

Når man er sygemeldt modtager arbejdsgiveren sygedagpenge refusion fra 2. måned man er sygemeldt og dermed bruger arbejdsgiveren af den syges sygedagpengeret.

Den syge har ret til 22 ugers sygedagpenge, altså medmindre at kommunen finder en begrundelse for at standse sygedagpengene før tiden eller finder at en af de 7 forlængelsesmuligheder kan bruges.

Normalt når sygedagpengene ophører modtager man en parshøring om at sygedagpengene vil ophøre, i partshøringen får man en begrundelse for hvorfor kommunen ikke mener at kunne forlænge sygedagpengene.
Det er lidt forskelligt hvor længe man får til at svare men at du har indtil 13/11 lyder ikke urimeligt.

I partshøringen skal der som nævnt stå en begrundelse for hvorfor sygedagpengene ikke kan forlænges og hvorfor man vælger at give dig et ressourceforløb.

Det er absolut ikke normalt at man ved ophør modtager ressourceforløb, det mest almindelige er at man får et jobafklaringsforløb på ressourceforløbsydelse, så mon ikke at det er dette forløb man tilbyder dig????


Du skal jo lave din indsigelse så den passer med din partshøring, så du svarer på de begrundelser som kommunen bruger.
Du skal besvare partshøringen inden den 13/11 og husk at sørge for at få kvittering for modtagelsen.

Når kommunen modtager din indsigelse skal de tage en bestemmelse om de vil holde fast i beslutningen og føre den ud i livet eller om de vil lave beslutningen om.

Så modtager du kommunens afgørelse og hvis de fastholder at du skal i et ressourceforløb, eller jobafklaringsforløb så skal de sende dig en klagevejledning og så har du eksakt 28 dage til at klage over afgørelsen, her gælder også at man skal huske en kvittering for modtagelsen af klagen.

Jeg har ikke selv været for rehabiliteringsteamet, men jeg er ganske overbevist om at kommunen ikke lovligt kan bevilge hverken ressourceforløb eller jobafklaringsforløb uden at du først skal en tur for rehabiliteringsteamet, ved ikke helt hvornår i processen dette i givet fald skal ske.

Hvis du vitterligt er rask i januar, så er jeg overbevist om at der ikke er noget galt i at du raskmelder dig og overgår til dagpenge, men det kræver at du skal være 100% rask, men tal med a-kassen om reglerne for raskmelding og om retten til et seniorjob og efterløn inden du raskmelder dig i kommunen.

Men hvis du raskmelder dig selv og melder dig ledig i a-kassen når din ansættelse ophører i februar kan jeg ikke se at du mister nogen penge på at komme på ressourceforløbsydelse da det bare er din arbejdsgivers sygedagpenge refusion som falder hvis du overgår til ressourceforløbsydelse, altså medmindre du stadigt har behov for at være sygemeldt når ansættelsen ophører.

Hvis det var mig ville jeg virkelig gøre noget ved indsigelsen til partshøringen og klagen over afgørelsen, hvis afgørelsen går dig imod, for det kommer virkelig til at betyde noget for dig økonomisk hvis du tager fejl og ikke er rask når ansættelsen ophører, det har stor betydning om man er på sygedagpenge eller på en kontanthjælpslignende ydelse som ressourceforløbsydelsen.

Mansmart 06-11-2017 21:57

Takker for alle input er mere forvirret end godt er
Brevet er fyldt med paragraffer og henvisninger jeg ikke fatter en disse af
Håber Min fagforening vil hjælpe med at besvare inden den 13/11


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:33.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension