K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   room mate og en på kontanthjælp (https://www.k10.dk/showthread.php?t=27819)

Mumle 30-08-2013 23:36

room mate og en på kontanthjælp
 
Jeg har lige siddet og snakket med en vendinde om en ting, som jeg håber der er nogle der kan hjælpe med.
Hvis part 1 (kvinde og seperaret fra en kvinde, med fast arbejde) har en leje lejlighed, hvor part 2 (mand og på kontanthjælp) så leje halvdelen af lejligheden, sådan at de har hver deres værelse og fælles stue, køkken og toilet og ellers intet fælles økonomi har sammen.
Vil part 1 så skulle forsørge part 2 når de nye regler træder i kraft 1 jan. 14?
Håber at nogle kan hjælpe mig.
Hilsen Mumle

Webmaster 31-08-2013 02:08

Det kommer helt an på om de kan overbevise kommunen om at manden lejer halvdelen af lejligheden..

Måske hvis de opretter en lejekontrakt og køre alt efter bogen...

Mumle 31-08-2013 08:27

Må man godt leje noget af sin lejet lejlighed ud på den måde? Hvilken økonomiske konsikvenser vil det få for part 1, nu tænker jeg på om hun så skal beskattes af det, hvis den leje part 2 skulle betale f.eks er mindre end halvdelen af den rigtige husleje?

Nøgne tær 31-08-2013 12:27

Jeg kan da godt forestille mig at en kommune kunne få den tanke at en mand og kvinde, der deler stue, køkken og bad, skulle væe samboende.

Men spørg kommunen, og få deres svar på skrift.

Webmaster 31-08-2013 16:05

Jeg er ikke så meget inde i det men er det ikke meget normalt at man bliver beskattet af en indtægt...

mik16 31-08-2013 18:24

Citat:

Oprindeligt indsendt af Mumle (Send 282369)
Må man godt leje noget af sin lejet lejlighed ud på den måde? Hvilken økonomiske konsikvenser vil det få for part 1, nu tænker jeg på om hun så skal beskattes af det, hvis den leje part 2 skulle betale f.eks er mindre end halvdelen af den rigtige husleje?

I teorien ( og nok også i virkeligheden ) har Skat 2 muligheder ;)

Hvis der er overskud på at leje halvdelen ud, så bliver part 1 sat i skat af overskuddet.

Hvis part 2. betaler mindre end værdien af det lejet, så KAN part 2. blive beskattet af fordelen, da det så betragtes som en gave.

Om det forholder sig sådan i den virkelige verden, kommer sikkert helt an på beløbsstørrelsen.

En evt. boligsikring vil sikkert også blive påvirket.

Fordi part 1. er en kvinde og som er separeret fra en anden kvinde og part 2 er en mand, forhindre sikkert ikke myndighederne i at "snage"

Nogen er jo til (det hele ) ;)

stampe 01-09-2013 13:31

Hvis der er tale om fælles husførelse/køkken bliver det nok op a bakke - men prøv.

L.S. 01-09-2013 14:14

Man har selvfølgelig lov til at leje noget af sin bolig ud - "med adgang til køkken og bad".
Kodeordet er her adgang - man deler altså ikke noget!

Hos SKAT.DK kan du få oplyst, hvor meget du må tjene skattefrit - før du rammer et loft - hvorefter der skal betales skat.

For ikke at komme i klemme nogen steder, så oplys den månedlige lejeindtægt til BOLIGSIKRINGEN - såfrem du modtager dette.

Lav en kontrakt på udlejning af værelset:

Værelse x antal kvadratmeter,på adressen bla blavej, XXXX by, med adgang til køkken og bad, incl. forbrug kr. xxx i leje om måneden.
Huslejen skal falde hver den første i måneden.

- det er normalt med én måneds opsigelse til begge parter, når det kun drejer sig om et værelse.

1 måneds depositum er også normalt for værelseskontrakter.


Med kontrakten i hånden og henvendelse de oplistede steder har du dit på det tørre.

SKULLE en emsig nabo, offentlig ansat eller lignende begynde at stille spørgsmål, lejer du kun et værelse ud - INTET andet.

Der er jo ikke noget fælles madlavning, tv-kiggeri eller indkøbsture.
INTET!

Så er det altså de andre der skal bevise, at du pludselig har fået 'en forsørger' indenfor døren.


Det kan simpelthen ikke nytte, at alt liv går i stå, fordi dommedagsprofeter og paranoia får lov til at regere og ødelægge nattesøvn og dagligt spillerum.

Især ikke når det økonomiske (til overgrænsen SKATTEFRIE beløb) kan hjælpe på en trængt økonomi, og et menneske uden tag over hovedet, der kan betales, kan få det.

Modtager man overførselsindkomst og/eller boligsikring, kan det dog betale sig at regne på tingene, så indtægten ikke bliver en hæmsko.

Find først ud af hvad lige præcis DU må tjene pr. måned før der modregnes i din samlede årsindkomst.
(Folkepension, førtidspension, kontanhjælp.)

Find dernæst ud af, hvor intervallerne ligger for at miste bidder af boligsikringen.

Ram så en husleje midt i mellem - det skulle gerne være til en smule gevinst for udlejer, ellers er det jo ligegyldigt.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:20.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension