K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Luksusfælden, ledighedsydelse (https://www.k10.dk/showthread.php?t=24914)

superhoax 13-11-2012 22:03

Luksusfælden, ledighedsydelse
 
Har netóp set luksusfælden, hvor kvinder går fra flekskontrakt til ledighedsydelse. Parret går 13.500 kr. ned efter skat. Det bør nævnes at parrets samlede indtægt er / var 59000/45000 begge efter skat - Men anyway trods det, at man ikke indbetaler på samme måde har jeg svært ved at se, hvorfor ledighedsydelse skal være mellem 9-18% lavere end dag-pengene.

Ninja 13-11-2012 23:50

Det er jo fordi de ikke kan tvinge folk på kontanthjælp, men aller højest kan gøre det surt at modtage ledighedsydelse, det skal jo kunne betale sig at arbejde, ikk:o:o

:kram:

carolines 14-11-2012 09:40

Måske fordi statskassen ikke er bundløs, og dermed løber den tør for penge før eller siden?

Pip 14-11-2012 10:11

Eller fordi flexjobbere ikke har en fagforening der kæmper for deres vilkår, og derfor er nemme at tromle...

Citat:

Oprindeligt indsendt af carolines (Send 248222)
Måske fordi statskassen ikke er bundløs, og dermed løber den tør for penge før eller siden?

Med det argument ville statskassen spare langt flere penge hvis de satte ydelsen ned på dagpenge istedet for ledighedsydelsen... eller bare satte dagpengesatsen til det samme som ledighedsydelsen.

Bettebitte 14-11-2012 12:10

Citat:

Oprindeligt indsendt af superhoax (Send 248177)
Har netóp set luksusfælden, hvor kvinder går fra flekskontrakt til ledighedsydelse. Parret går 13.500 kr. ned efter skat. Det bør nævnes at parrets samlede indtægt er / var 59000/45000 begge efter skat - Men anyway trods det, at man ikke indbetaler på samme måde har jeg svært ved at se, hvorfor ledighedsydelse skal være mellem 9-18% lavere end dag-pengene.

Udbetaling af ledighedsydelse (som svarer til dagpenge) ved ledighed for fleksjobbere, forudsætter ikke medlemsskab og kontingentbetaling af og til en A-kasse - så derfor er udbetaling lidt mindre.

Er man ikke fleksjobber, så er det en forudsætning at man betaler kontingent til en A-kasse, som forudsætning for udbetaling af dagpenge (som svarer til ledighedsydelse) for fleksjobbere. Så derfor er udbetaling lidt højere.

Så samlet set, bliver det nogenlunde det samme.

Webmaster 14-11-2012 14:59

Citat:

Oprindeligt indsendt af carolines (Send 248222)
Måske fordi statskassen ikke er bundløs, og dermed løber den tør for penge før eller siden?

Hvis man kigger ud i samfundet og ser hvad staten bruger penge på...ja så vil man vide at det ikke er ledighedsydelsen som som på noget tidspunkt kommer til at vælte budgettet...

futtefreja 14-11-2012 17:29

hej

så selv udsendelsen, grunden til de gik såmeget ned var at hun var ansat i et fleksjob, hvor hun havde 2mdr. tilbage i. derfor ville deres indtægt falde såmeget efterfølgende.

Abraxus 14-11-2012 17:38

Nu er det også ret stor samlet indkomst.

carolines 14-11-2012 19:00

Citat:

Oprindeligt indsendt af Webmaster (Send 248288)
Hvis man kigger ud i samfundet og ser hvad staten bruger penge på...ja så vil man vide at det ikke er ledighedsydelsen som som på noget tidspunkt kommer til at vælte budgettet...

Nu var det så heller ikke en konklusion jeg lavede - men et simpelt "måske-spørgsmål".
Helt enig i at pengene bruges ret mærkværdigt - men det ændrer ikke på det faktum at det er det samlede billede der vælter budgettet og ikke blot en enkelt ting som eks. ledighedsydelsen.

F.eks. kunne jeg godt tænke mig man styrede sig lidt med ulandsbistanden - og startede med at få tingende i orden her hjemme først!

Pip 15-11-2012 01:32

Citat:

Oprindeligt indsendt af Bettebitte (Send 248259)
Udbetaling af ledighedsydelse (som svarer til dagpenge) ved ledighed for fleksjobbere, forudsætter ikke medlemsskab og kontingentbetaling af og til en A-kasse - så derfor er udbetaling lidt mindre.

Er man ikke fleksjobber, så er det en forudsætning at man betaler kontingent til en A-kasse, som forudsætning for udbetaling af dagpenge (som svarer til ledighedsydelse) for fleksjobbere. Så derfor er udbetaling lidt højere.

Så samlet set, bliver det nogenlunde det samme.

Nej det bliver samlet set ikke det samme..

A-kasse bidraget til staten er 315 kr om måneden, som er fuldt fradragsberettiget..
Dvs reelt betaler man knap 190,- om måneden for at kunne få ca 17.000 brutto i understøttelse, mod 15.500 i ledighedsydelse hvis man er under 60 år, og 10.300 hvis man er over 60...

Som fleksjobber gav jeg gerne de 190,- for at kunne få den større ydelse.. særligt hvis jeg nærmede mig de 60...


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:03.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension