K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Tab af erhvervsevne (https://www.k10.dk/showthread.php?t=27811)

mika 29-08-2013 17:37

Tab af erhvervsevne
 
For at få godgjort tab af erhvervsevne i arbejdsskadestyrelsen, skal man have et mén på minimun 5% ik?

Hvad så hvis ens skade ikke kan godkendes hos arbejdsskadestyrelsen, men man får tab af erhvervsevne fra egen forsikring. Kan det ændre det arbejdsskadestyrelsens indstilling, er der nogen som har erfaring med det?

lynge60 29-08-2013 18:07

mika jeg har også haft en arbejdsskade og fik at vide at selvom andre forsikringer gav en for tab af erhvervsevne er det ikke ensbetydende med at de gør, kan du ikke få en til at hjælpe med at skrive til dem. Jeg fik også et nej ang. tab af erhvervsevne men ankede sagen, og fik min fagforening til at hjælpe og har fået for tab af erhvervsevne.

gisne 29-08-2013 18:12

Citat:

Oprindeligt indsendt af mika (Send 282230)
For at få godgjort tab af erhvervsevne i arbejdsskadestyrelsen, skal man have et mén på minimun 5% ik?

Hvad så hvis ens skade ikke kan godkendes hos arbejdsskadestyrelsen, men man får tab af erhvervsevne fra egen forsikring. Kan det ændre det arbejdsskadestyrelsens indstilling, er der nogen som har erfaring med det?


Tab af erhvervsevne og men har intet med hinanden at gøre og udregnes uafhænig af hinanden.

M'en erstatning udbetales som et skattefrit engangsbeløb hvis mengraden er mindst 5%.

Tab af erhvervsevne gives hvis din indtægt som føle af skaden/sygdommen falder med mindst 15%.

mika 30-08-2013 14:39

Tak, lynge60 og gisne for svar.

Idet jeg ikke har kunne få anderkendt min skade som arbejdsskade, så er der heller ikke adgang til at få vurderet mit tab af erhvervsevne (selvom jeg er blevet uarbejdsdygtig).

Så jeg oplever, at når man ikke får anderkendt en skade i arbejdsskadestyrelsen, så vurderer de ikke tab af arbejdsevne, selvom der er et reelt tab, idet jeg er blevet uarbejdsdygtig.

Kan I forklare denne sammenhæng?

lgkh62 30-08-2013 14:46

Citat:

Oprindeligt indsendt af mika (Send 282316)
Tak, lynge60 og gisne for svar.

Idet jeg ikke har kunne få anderkendt min skade som arbejdsskade, så er der heller ikke adgang til at få vurderet mit tab af erhvervsevne (selvom jeg er blevet uarbejdsdygtig).

Så jeg oplever, at når man ikke får anderkendt en skade i arbejdsskadestyrelsen, så vurderer de ikke tab af arbejdsevne, selvom der er et reelt tab, idet jeg er blevet uarbejdsdygtig.

Kan I forklare denne sammenhæng?

Hej Mika
Som jeg læser dit indlæg er du blevet uarbejdsdygtig, men da arbejdsskadestyrelsen ikke anerkender det, som en arbejdsskade/arbejdsbetinget lidelse må sygdommen forårsaget af ulykke være vurderet som en forudbestående lidelse/sygdom.

Du må oplyse lidt mere, hvad din lidelse består af for at kunne rådgive bedre!

Hilsen lgkh62

lynge60 30-08-2013 14:49

Mika. De vurderer jo nok at grunden til du ikke kan arbejde, ikke har noget med arbejdsskaden at gøre, også fordi de ikke vil erkende din arbejdsskade giver de jo heller ikke for tab af erhvervsevne. Har du fået udtalelse fra en læge at det er en arbejdsskade?

mika 30-08-2013 14:56

Citat:

Oprindeligt indsendt af lgkh62 (Send 282318)
Hej Mika
Som jeg læser dit indlæg er du blevet uarbejdsdygtig, men da arbejdsskadestyrelsen ikke anerkender det, som en arbejdsskade/arbejdsbetinget lidelse må sygdommen forårsaget af ulykke være vurderet som en forudbestående lidelse/sygdom.

Du må oplyse lidt mere, hvad din lidelse består af for at kunne rådgive bedre!

Hilsen lgkh62

hej lgkh62. Det er en eksemproblematik som har gjort mig uarbejdsdygtig.

Den er anderkendt i mit eget pensions selskab at jeg har erhvervsevnetab grundet uarbejdsdygtighed.

Arbejdsskadestyrelsen vurderede at jeg havde eksem i forvejen - (jeg har haft børneeksem).

Pensions selskabet så jo et tab af erhvervsevne pga uarbejdsdygtighed i kraft af meget eksem.

Hvad er forskellen imellem arbejdsskadestyrelsen og mit pensions selskabs vurdering.?

lynge60, fik du heller ikke anderkendt din sag i arbejdsskadestyrelsen. Men fik alligevel dækket tab af erhvervsevne efterfølgende?

dinosaur 30-08-2013 15:39

Citat:

Oprindeligt indsendt af mika (Send 282322)
hej lgkh62. Det er en eksemproblematik som har gjort mig uarbejdsdygtig.

Den er anderkendt i mit eget pensions selskab at jeg har erhvervsevnetab grundet uarbejdsdygtighed.

Arbejdsskadestyrelsen vurderede at jeg havde eksem i forvejen - (jeg har haft børneeksem).

Pensions selskabet så jo et tab af erhvervsevne pga uarbejdsdygtighed i kraft af meget eksem.

Hvad er forskellen imellem arbejdsskadestyrelsen og mit pensions selskabs vurdering.?

lynge60, fik du heller ikke anderkendt din sag i arbejdsskadestyrelsen. Men fik alligevel dækket tab af erhvervsevne efterfølgende?

Hej Mika

Denne er lidt svær at svare på, da der er flere ting og begreber indover.

Du skriver at du har fået anerkendt erhvervsevnetab via dit pensionsselskab. Det kan du sagtens få selv om det ikke er en arbejdsskade, du skal bare være uarbejdsdygtig med en vis procentdel, det er ligegyldigt om det er sygdom eller ulykke.

Når det er pensionsselskabet der udbetaler, vurderer de selv på hvilket grundlag udbetalingen skal ske, typisk via aktindsigt hos læger, kommune, sygehus og evt. Lægeerklæringer de selv indhenter. Dvs. det er slet ikke sikkert at arb. skadestyrelsen bliver indblandet i det tilfælde.

Håber mit svar giver mening for dig.

Mvh.

mika 30-08-2013 16:30

Hej Mika

Denne er lidt svær at svare på, da der er flere ting og begreber indover.

Du skriver at du har fået anerkendt erhvervsevnetab via dit pensionsselskab. Det kan du sagtens få selv om det ikke er en arbejdsskade, du skal bare være uarbejdsdygtig med en vis procentdel, det er ligegyldigt om det er sygdom eller ulykke.

Når det er pensionsselskabet der udbetaler, vurderer de selv på hvilket grundlag udbetalingen skal ske, typisk via aktindsigt hos læger, kommune, sygehus og evt. Lægeerklæringer de selv indhenter. Dvs. det er slet ikke sikkert at arb. skadestyrelsen bliver indblandet i det tilfælde.

Håber mit svar giver mening for dig.

______________________________

hej dinosaur
Nej det giver ikke mening - for jeg har jo meldt min skade til arbejdsskadestyrelsen - Og jeg kunne forstå indledningsvis på gisnes svar, at der bliver set adskilt på at få erstatning for mén og på vurdering af tab af erhvervsevne....!?

Men jeg tænker at fordi jeg ikke har fået mén fra arbejdsskadestyrelsen, så kan jeg heller ikke få for tab af erhvervs evne igennem arbejdsskadestyrelsen, så hører de to ting jo sammen...?

Og så har jeg spurgt lynge60 hvordan han/hun kunne få for tab af erhvervsevne fra arbejdsskadestyrelsen efter første afslag fra dem.

Jeg er ikke blevet klogere af at ringe til arbejdskadestyrelsen, derfor håbet jeg på at kunne finde svar herigennem.

lynge60 30-08-2013 16:33

mika Jeg fik i 2006 erstatning for men grad, men var dog på den samme arbejdsplads indtil 2009 hvor jeg tog sagen op ang tab af erhvervsevne, hvor jeg først fik afslag men ankede sagen, og fik så medhold i min klage og har fået 15% i tab af erhvervsevne, får løbende udb. hver md. Jeg har fået tilkendt fleksjob, men dog ikke kun på min arbejdsskade, så derfor jeg ikke har fået mere i tab af erhvervsevne.

Og som en skriver er det forskelligt hvordan de vurderer ang. tab af erhvervsevne og det kan man ikke gøre noget ved desværre. Jeg har 2 forsikringer hvor det kun er den ene som vil udbetale for tab af erhvervsevne.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:42.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension