K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Stigmatisering af psykisk syge, i Obama tale. (https://www.k10.dk/showthread.php?t=27042)

Hva´nu 26-05-2013 13:11

Stigmatisering af psykisk syge, i Obama tale.
 
Nedenstående er en automatisk oversættelse, fra Engelsk, og er et uddrag af dette link.
http://blogs.psychcentral.com/bipola...ss-gun-debate/

Citat:

Jeg har lige set præsident Obamas "Shameful dag for Washington" tale, og jeg tager problemet med, at han inkluderede mennesker med svær psykisk sygdom i en gruppe, han beskrev som "farlige individer." Her er hvad han sagde:
Læs selv resten...

stampe 26-05-2013 13:18

Ja som vanlig skal man være yderst varsom med automatiske oversættelser.

Hva´nu 26-05-2013 14:11

Citat:

Oprindeligt indsendt af stampe (Send 273298)
Ja som vanlig skal man være yderst varsom med automatiske oversættelser.

Hvad mener du med det... har du overhovedet været inde og læse linket ?

Jeg har med vilje ikke rettet i oversættelsen, men sat det ind i maskinoversat udgave for at det ikke skulle være tvivl om kildens intention.

østerbro 26-05-2013 14:22

Citat:

Oprindeligt indsendt af stampe (Send 273298)
Ja som vanlig skal man være yderst varsom med automatiske oversættelser.

Hva'nu
du ved det godt, politikere taler i simple sætninger og overskrifter

i USA våben kan frit købes

at psykisk syge kan gå rundt uden opmærksomhed, behandling eller medicin

at sundhedsvæsnet kun virker for dem med penge og sygeforsikring

Hva´nu 26-05-2013 14:49

Citat:

Oprindeligt indsendt af østerbro (Send 273302)
Hva'nu
du ved det godt, politikere taler i simple sætninger og overskrifter

i USA våben kan frit købes

at psykisk syge kan gå rundt uden opmærksomhed, behandling eller medicin

at sundhedsvæsnet kun virker for dem med penge og sygeforsikring

Og du ved godt at hvis dem der er højt på strå, udnævner nogen til at være "uegnet" så er der ikke nogen der stiller spørgsmål til det... kan jeg så også høre her.

Når nogen siger at psykisk syge er sådan og sådan, så er det faktisk sådan at befolkningen ikke selv tænker om det nu også kan passe hvad der bliver sagt, den ryger råt ind.

østerbro 26-05-2013 16:54

ja desværre har du ret i dette, vi kan jo se hvordan politikere i DK har talt hadsk de sidste par år. jeg bliver også harm, når folketingsmedlemmer slår alle over en kam, som den hadske tale vi har haft i flere år.
men obama taler for sit hjemmepublikum og for sine reformer -sundhedsforsikring hvilket kan blive godt for syge og gamle, og våbenkontrol så det ikke bliver så let at anskaffe våben.

han taler jo nogle ikke om alle psykisk syge

Hva´nu 26-05-2013 17:05

Citat:

Oprindeligt indsendt af østerbro (Send 273312)
ja desværre har du ret i dette, vi kan jo se hvordan politikere i DK har talt hadsk de sidste par år. jeg bliver også harm, når folketingsmedlemmer slår alle over en kam, som den hadske tale vi har haft i flere år.
men obama taler for sit hjemmepublikum og for sine reformer -sundhedsforsikring hvilket kan blive godt for syge og gamle, og våbenkontrol så det ikke bliver så let at anskaffe våben.

han taler jo nogle ikke om alle psykisk syge

Nej selvfølgelig taler han ikke om alle psykisk syge... men det er menneskets natur at det ikke sætter sig ind i de faktiske forhold, så det opfattes som om det er ALLE psykisk syge han taler om.

Ja han taler for sit hjemmepublikum (som ofte er hele verden) men som det ses, er der også folk i hjemmepublikummet som reagerer.

Vi skal i den her hensende ikke se bort fra at der i USA også er mange mennesker som er i behandling for deres "sindssyge" og fungerer på et nogenlunde niveau.
Vi kan ikke bare sige at det er fordi det er i USA, og så er det sikkert fordi de psykisk syge er mere syge, idet de var hvis de fik behandling.

Buddha 26-05-2013 17:59

Bare det faktum at man omtaler en befolkningsgruppe som psykisk syge er stigmatiserende..tænk om man tog alt fra Alzheimers,Cancer,Influenza og en brækket lilletå og ene og alene omtalte dem som fysisk syge..Punktum.
Når man bruger én sygdomsbetegnelse f.ex angst på alt fra lidt kilder i maven når man skal tale i forsamlinger til voldsomme tilstande der afføder årtiers isolation,skal det jo gå galt.
Vi har indrettet os forkert,mennesker bliver syge af stress af at leve i vores samfund.
Når nu vi alligevel skal revurdere hele vores velfærdssamfund grundet krisen og div. vækstøkonomier er det bemærkelsesværdigt at vi stadig ikke har menneskedyrets velvære i fokus når vi indretter vores samfund,det ville alle andre levende organismer have.

Ninja 27-05-2013 14:48

Når man ser som indledning, at det er Joe Kraynak der tilbage i April skrev sin harme på sin blog, så behøver man som ikke at tage det så tungt. Det er en personlig mening, kommende for en i forvejen let antændt person......han plejer nu ellers at skrive om psykofarmaka, muligvis er han uenig i egen dossering.

Obama er god nok, og er nok den eneste, der rent faktisk forsøger at gøre livet mere tåleligt for de psykisk syge.....

Hva´nu 27-05-2013 19:15

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 273387)
Når man ser som indledning, at det er Joe Kraynak der tilbage i April skrev sin harme på sin blog, så behøver man som ikke at tage det så tungt. Det er en personlig mening, kommende for en i forvejen let antændt person......han plejer nu ellers at skrive om psykofarmaka, muligvis er han uenig i egen dossering.

Obama er god nok, og er nok den eneste, der rent faktisk forsøger at gøre livet mere tåleligt for de psykisk syge.....

Det er ikke omtalte Kraynak som har lagt ordene i munden på Obama !
Det er Obama der har udtalt ordene, og de er citeret i Kraynaks blog.

Jeg håber da ikke at jeg får samme sang med på vejen, om at være en person der er "uenig i egen diagnose", bare fordi jeg også ser det uheldige i at "gode" Obama får fyrret det her af.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:35.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension