K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Hjælpemidler til handicappede (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Div, spørgsmål til afslag på merudgifter (https://www.k10.dk/showthread.php?t=24325)

Mariepigen 22-09-2012 13:15

Div, spørgsmål til afslag på merudgifter
 
Hej

Jeg har i dag modtaget et afslag på ankestyrrelsen på merudgifter §100. Mine udgifter går primært på medicin, og så er der lidt andet som kørsel til speciallæge, håndsrækninger og læge attest.

Jeg er førtidspensionist og har været det siden 2007.

I afslaget fra ankestyrrelsen henviser de til en masse forskellige paragraffer og udtalelser, som de har skriver de har vedlagt (det har de så ikke :rolleyes:)
Og nu kommer vi til sagens kerne. De henviser til principafgørelse 214-10 om er erhvervrettede foranstaltninger for at bringe en borger tilbage på arbejdsmarkedet.

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...er/214-10.aspx


Og det forstår jeg ikke. Henvises der til denne paragraf fordi ankestyrrelsen mener at man skal forsøge at bringe mig tilbage på arbejdmarkedet? (det har der aldrig været tale om, så jeg er rimelig forundret og forvirret)

curls 22-09-2012 14:14

Mener du ikke Det sociale Nævn (Ankestyrelsen er en instans højere oppe end Det sociale nævn)?

Nå men det er nok bedst du spørger dem, da de vel kender din sag bedst... Det kunne godt være, de har kommet til at skrive forkert principafgørelse....
Og bede om at få tilsendt det vedlagte, du ikke fik sendt som du skulle have til din afgørelse fra dem.

Man kan blot ringe til dem og snakke med dem om det.

Mariepigen 22-09-2012 15:58

Citat:

Oprindeligt indsendt af curls (Send 242409)
Mener du ikke Det sociale Nævn (Ankestyrelsen er en instans højere oppe end Det sociale nævn)?

Nå men det er nok bedst du spørger dem, da de vel kender din sag bedst... Det kunne godt være, de har kommet til at skrive forkert principafgørelse....
Og bede om at få tilsendt det vedlagte, du ikke fik sendt som du skulle have til din afgørelse fra dem.

Man kan blot ringe til dem og snakke med dem om det.

Nej jeg mener ankestyrelsen :) Jeg ved godt man kan ringe, men ikke i dag og det rumsterer i mit hoved derfor denne tråd

Lige en ting mere. Brevet er skrevet så kringlet at jeg ved faktisk ikke om jeg har tabt eller vundet sagen. Er det ikke utroligt det kan lade sig gøre? :mad:

Hvordan foregår det hvis man ringer til ankestyrelsen, skal man så tale med den person der står som sagsbehandler eller hvordan?

stampe 22-09-2012 18:38

Ring og spørg vedkommende, hvis du kan komme igennem. Ellers spørg en anden i styrelsen.

Webmaster 22-09-2012 18:55

Det vil sige at du har fået 2 afslag så....for ens sag kommer kun til Ankestyrelsen hvis sagen er så principiel at den skal videre fra det sociale nævn...

Umiddelbart kan jeg heller ikke lige se hvorfor de henviser til den sag medmindre de henviser til noget med en helhedsvurdering af sagen..

Du kommer nok ikke uden om at ringe til dem for at høre hvorfor...så er spørgsmålet om det er Ankestyrelsen eller det sociale nævn du skal ringe til...

Mariepigen 22-09-2012 19:08

Citat:

Oprindeligt indsendt af Webmaster (Send 242435)
Det vil sige at du har fået 2 afslag så....for ens sag kommer kun til Ankestyrelsen hvis sagen er så principiel at den skal videre fra det sociale nævn...

Umiddelbart kan jeg heller ikke lige se hvorfor de henviser til den sag medmindre de henviser til noget med en helhedsvurdering af sagen..

Du kommer nok ikke uden om at ringe til dem for at høre hvorfor...så er spørgsmålet om det er Ankestyrelsen eller det sociale nævn du skal ringe til...

Ja min sag er kommet i ankestyrelsen fordi de vurderede at den havde principel og generel betydning.

Jeg må ringe mandag, bare øv at få sådan et brev lørdag morgen så kan man bruge hele weekenden på at gruble.

Citat:

Oprindeligt indsendt af Webmaster (Send 242435)
Det vil sige at du har fået 2 afslag så....for ens sag kommer kun til Ankestyrelsen hvis sagen er så principiel at den skal videre fra det sociale nævn...

Umiddelbart kan jeg heller ikke lige se hvorfor de henviser til den sag medmindre de henviser til noget med en helhedsvurdering af sagen..

Du kommer nok ikke uden om at ringe til dem for at høre hvorfor...så er spørgsmålet om det er Ankestyrelsen eller det sociale nævn du skal ringe til...

Glemte lige, til det med 2 afslag.
Jeg har vundet sagen hos det sociale nævn, de har afgjort at jeg har ret til merudgifter. Kommunen har så klaget over afgørelsen, og den er så taget op i ankestyrelsen.

Ikke at jeg tror det har nogen betydning, blot lige for at afklare.

popiae 23-09-2012 10:49

Hver gang kommunen klager, bliver sagen afgjort af Ankestyrelsen, men når borgeren klager, antages sagen KUN hvis sagen er principel.

Hvilken uretfærdighed!

Prøv at skrive her, hvad de skriver, ordret!

vh Popiae

Mariepigen 23-09-2012 10:56

Citat:

Oprindeligt indsendt af popiae (Send 242464)
Hver gang kommunen klager, bliver sagen afgjort af Ankestyrelsen, men når borgeren klager, antages sagen KUN hvis sagen er principel.

Hvilken uretfærdighed!

Prøv at skrive her, hvad de skriver, ordret!

vh Popiae

Det forstår jeg ikke kan du uddybe det? :)

Okay der står dette i brevet fra ankestyrelsen

Resultatet er:

Førtidspension kan ikke anses for en ikke uvæsentligt hjælpeforanstaltning ved afgøresle af merudgiftsydelse.

Det betyder at vi ændrer nævnets afgørelse vedrørende vurdering af hjælpeforanstaltninger

Kommunen skal vurdere om xxx/mit navn er om fattet af personkredsen og berettiget til merudgifter.


Især de den første linje volder mig problmer :confused:

curls 23-09-2012 11:37

Citat:

Oprindeligt indsendt af popiae (Send 242464)
Hver gang kommunen klager, bliver sagen afgjort af Ankestyrelsen, men når borgeren klager, antages sagen KUN hvis sagen er principel.

Hvilken uretfærdighed!

Prøv at skrive her, hvad de skriver, ordret!

vh Popiae

Øh enhver sag der kommer til Ankestyrelsen skal vurderes, om den skal tages op som en principiel sag. Når en kommune ikke er enig i Det Sociale Nævns afgørelse (dvs. medhold til borger), så har Det Sociale Nævn 4 uger til at afgøre, om de vil fastholde eller ej. Og hvis de fastholder, så bliver den sendt til Ankestyrelsen (fordi kommunen ønsker den bliver taget op som principiel sag), som så her vurderer, om de vil tage den op som en principiel sag. Hvis ikke de ønsker at tage sagen op, så gælder afgørelsen fra Det Sociale Nævn. - Læs selv retsikkerhedsloven § 63.



Citat:


Førtidspension kan ikke anses for en ikke uvæsentligt hjælpeforanstaltning ved afgøresle af merudgiftsydelse.

Det betyder at vi ændrer nævnets afgørelse vedrørende vurdering af hjælpeforanstaltninger

Kommunen skal vurdere om xxx/mit navn er om fattet af personkredsen og berettiget til merudgifter.

Især de den første linje volder mig problmer
De første linjer kan vi ikke svare på Mariepigen, det kan dog muligvis være noget i forbindelse med, at kommunen har argumenteret/kommenteret til din sag til Ankestyrelsen, da de sendte den til Det Sociale Nævn i første omgang. Eller nogen kommentarer fra Det Sociale Nævn. Det er derfor, det er bedst, du snakker med dem fra Ankestyrelsen. Du kan evt. indhente aktindsigt fra Ankestyrelsen, så du kan se, hvad der er skrevet osv.... (det kan du bede om hvis du ringer til dem - man kan sagtens bede aktindsigt mundtligt).

Men resten af linjerne lyder til, at Ankestyrelsen hjemviser sagen helt til kommunen, som så skal afgøre, om du er omfattet af personkredsen...
Så det må tage lidt tid endnu, før du får at vide, om du er berettiget til dine merudgifter § 100.

Mariepigen 23-09-2012 12:16

Citat:

Oprindeligt indsendt af curls (Send 242472)
Øh enhver sag der kommer til Ankestyrelsen skal vurderes, om den skal tages op som en principiel sag. Når en kommune ikke er enig i Det Sociale Nævns afgørelse (dvs. medhold til borger), så har Det Sociale Nævn 4 uger til at afgøre, om de vil fastholde eller ej. Og hvis de fastholder, så bliver den sendt til Ankestyrelsen (fordi kommunen ønsker den bliver taget op som principiel sag), som så her vurderer, om de vil tage den op som en principiel sag. Hvis ikke de ønsker at tage sagen op, så gælder afgørelsen fra Det Sociale Nævn. - Læs selv retsikkerhedsloven § 63.


Jeg kender godt reglerne. Det jeg ikke forstår er at du skriver at hver gang en kommune klager bliver sagen afjgort i ankestyrelsen.

Jeg læser det som om at alle sager kommunerne klager over bliver afgjort i ankestyrelsen, men det er ikke alle sager som borgerne klager over det bliver afgjort i ankestyrelsen


De første linjer kan vi ikke svare på Mariepigen, det kan dog muligvis være noget i forbindelse med, at kommunen har argumenteret/kommenteret til din sag til Ankestyrelsen, da de sendte den til Det Sociale Nævn i første omgang. Eller nogen kommentarer fra Det Sociale Nævn. Det er derfor, det er bedst, du snakker med dem fra Ankestyrelsen. Du kan evt. indhente aktindsigt fra Ankestyrelsen, så du kan se, hvad der er skrevet osv.... (det kan du bede om hvis du ringer til dem - man kan sagtens bede aktindsigt mundtligt).

Men resten af linjerne lyder til, at Ankestyrelsen hjemviser sagen helt til kommunen, som så skal afgøre, om du er omfattet af personkredsen...
Så det må tage lidt tid endnu, før du får at vide, om du er berettiget til dine merudgifter § 100.

JEg ved godt jeg ikke kommer udenom at ringe, det også fint nok. Det er bare fordi det er sq lidt surt at gå og gruble en hel weekend fordi man ikke kan ringe til ankestyrelsen før mange.

men mange tak for hjælpen :)


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:14.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension