K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Dit og Dat (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Skal jeg melde mig ud af fagforening?. (https://www.k10.dk/showthread.php?t=27186)

vulkankit 11-06-2013 20:22

Skal jeg melde mig ud af fagforening?.
 
Jeg søger råd og vejledning.

Jeg er for nylig kommet på kontanthjælp. Er uddannet pædagog og langtidssygemeldt med kronisk stress, træthed og nu en depression..lidt angst har jeg også fået. Jeg er ikke afklaret og er på vej mod flexjob eller pension.

Nå...men på kontanthjælp skal jeg "kun" betale 450 kr pr. måned til SL, men det er stadig mange penge.

Mit spørgsmål er så...om jeg skal melde mig ud?...kan ikke gennemskue reglerne. Vil jeg som flexjobber ha gavn af at være i en fagforening?. Kan jeg evt. melde mig ind i en fagforening der er billigere?.

Hjælp...tak :eek:.

Vh. kitty

Susanm 11-06-2013 20:31

Nej for søren da!!! Det må du endelig ikke...

Jeg brugte social-teamet i min fagforening (Det Faglige Hus) hele vejen - de hjalp med korrespondancen mellem mig og kommunen, var med til møder som bisidder, og havde i det hele taget styr på paragrafferne :)

Jeg meldte mig ud af a-kassen (men det var også først da jeg måtte indse at der ingen anden vej end pension var), men er stadig medlem af fagforeningen - i tilfælde af at jeg får brug for hjælpen i en eller anden form igen :)

Desuden var de med hele vejen i mit sygdomsforløb - så de kender mig - både som arbejdende og nu som førtidspensionist...

jasch 11-06-2013 20:32

Så længe du er på kontanthjælp og sygemeldt, ser jeg ingen grund til at bibeholde din fagforening, det kræver jo stadig at du arbejder fuld tid i et helt år, for at blive dagpengeberettiget på ny.

Som evt. fremtidig fleksjobber står den en frit for om man er i fagforening, hvis du selv kan forhandle arbejdsvilkår og løn er der knap så meget at bruge dem til.

Jeg kender ikke helt til de nye fleksjobregler vedr. uberettiget fyring mgl. løn osv hvilke rettigheder man har.

vulkankit 11-06-2013 20:46

Susanm og jasch...smiler. to vidt forskellige svar. dejligt for det viser jo vi har forskellige erfaringer med fagforeninger.

Måske jeg skulle kontakte SL skrifteligt, (dur ikke at ringe for jeg husker alligevel ikke halvdelen) og spørge hvad de mener konsekvensen er/kan være.

Jeg har været medlem af en fagforening siden jeg var 18 år, men men men økonomien er MEGET stram lige nu og jeg har ikke modtaget nogen hjælp undervejs i min sygemelding. SÅ....er meget i tvivl!!!.

gisne 11-06-2013 20:59

Bliv for guds skyld i fagforeningen så længe du ikke er helt afklaret ifht job.
Hvis din stress er kommet pga arbejdet, kan fagforeningen hjælpe med en arbejdsskadesag, da stress pga arbejde skal anmeldes som erhvervssygdom. Det kan hjælpe dig økonomisk iform af evt. Erstatning. Se evt. Ask.dk.
Nogle fagforeninger kan også hjælpe iforhold til jobcenteret, tjekke om de overholder lovgivning være sparringspartner til dig.

Tjek ført hvad din fagforening kan hjælpe dig med.

Jeg har selv fået en rygskade på mit arbejde som pædagog (Bupl) og de kører arbejdskadesagen (laver alle skrivelser m.v). Det er en stor hjælp. Jeg kan også få hjælp til at de kan være bisidder når jeg skal til møder på jobcenteret.

Jeg er fleksjobber, men stadig medlem af fagforeningen, netop fordi de kan hjælpe med meget -
(Ihvertfald Bupl, og jeg kender til ligende sager som SL har hjulpet i)

dalsgård 11-06-2013 21:00

synes du skal blive i fagforening, da de også kan hjælpe med fleksjob.
Har selv meldt mig ud af a-kasse, men beholdt fagforeningen

jjsonn 12-06-2013 06:20

jeg meldte mig ind i det faglige hus 60 kr mdr. de er meget søde når jeg finder job læser min kontrakt og handler løn.

du skal ikke være i akassse som fleks jobber, det er kun hvis du får problemer i dit fleks job det er godt, at være i fagforening.

Hvis de ikke hjælper dig i din sitation som du står i , så er det spil af penge, så høj er kh jo heller ikke.

jomfruen 12-06-2013 06:38

Hvis man melder sig ud af a kassen hvad sker der så med indbetaling til efterløn?
Min mand er 54 år og har altid betalt.

Hvis man ved man aldrig kommer på 37 timer igen har man jo ikke brug for akassen mere?

Kristelig fagforening er en stor hjælp i forhold til arbejdskade.

mawebbro 12-06-2013 07:53

Også en god ide at forblive i fagforening, hvis din pensions-ordning har en fordels aftale med denne.
Danica pension, har f.eks. en fordelsaftale med krifa.... noget med bedre dækning i pensions-ordningen...

Persille 12-06-2013 11:02

Hej

Nogle fagforeninger har nedsættelse af betaling pga. sygdom..

Så inden du beslutter dig, så forhør dig om denne mulighed.

:kram:


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:24.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension