K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Dit og Dat (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Udlandsferie/pas (https://www.k10.dk/showthread.php?t=30011)

jomfruen 12-05-2014 17:18

Udlandsferie/pas
 
Hej

Spørger for en ven der er ledig fleksjobber.

Han har været en tur i udlandet 1 uge uden at melde ferie og bliver så kontaktet af jobcenter midt på ugen (anonym anmeldelse), hvor han selvfølgelig vedgår ferien. Der var intet han skulle den uge.

Nu er han kaldt til partshøring imorgen og skal selvfølgelig medbringe billet samtidig beder kommunen om at passet skal scannes.

Må jobcentret godt scanne passet og hvor lang tid tilbage i tiden?

Hvad sker der i forhold til dette er der nogen der ved det måske har prøvet det.

Han ved selvfølgelig godt det var en stor fejl og har indrømmet det over for jobkonsulenten.

Kiffer 12-05-2014 17:23

Må man ikke tage på ferie som ledig fleksjobber ?

jjsonn 12-05-2014 17:26

jo men du skal melde det min 14 dage før, du må ikke bare holde ferie på ledigheds ydelse, ligesom hvis du var ledig på a kasse.

Har aldrig hørt om andre der får skannet deres pas, men med loven i hånden, vil jeg tro 5 år eller i den tid han har været på en ydelse

Kiffer 12-05-2014 17:28

Okay det vidste jeg ikke . Heller ej hvis man ikke er ude i et fleksjob ?

sortepigen 12-05-2014 18:26

Udlandsferie/pas
 
Som ledig fleksjobber , på ledighedsydelse har man ret til 5 ugers ferie, med ledighedsydelse, det skal blot, som der skrives, meldes til jobcentret.

Der gælder dog særlige regler det første år efter man er visiteret til fleksjob. Hvor meget ferie man har det første år, afhænger af tidspunktet for visitationen til fleksjob.

Mht. scanning af pas, så ville jeg da spørge hvad i alverden de skal bruge dette til, det må da være nok man kommer med et bevis på at man har været rejst, i form af en billet.....eller hva?

vh Sortepigen

jjsonn 12-05-2014 18:55

hvis du er ude i fleks job skal du søge ferie ved arbejdes giveren som alle andre, har man ingen ferie penge skal det søges min 14 dage før ferien om penge (ledigheds ydelse)

Men ellers er reglerne som alle andre.

Nøgne tær 12-05-2014 21:22

Citat:

Oprindeligt indsendt af jomfruen (Send 306100)
...Nu er han kaldt til partshøring imorgen og skal selvfølgelig medbringe billet samtidig beder kommunen om at passet skal scannes.

Må jobcentret godt scanne passet og hvor lang tid tilbage i tiden?

Jeg vil betragte det som eneste mulighed... kommunen kan jo bare knipse med fingren og smække kassen i, det har de vel egentlig lov til, hvis man ikke overholder sine forpligtigelser.

Partshøring i den forbindelse er jo blot en formssag, din ven kan sagten have røde ører over det der er sket.
Citat:

Hvad sker der i forhold til dette er der nogen der ved det måske har prøvet det.
Formodentlig bliver han trukket i ydelse.
Og derudover kommer der nok en advarsel der gør at han ikke kan træde ved siden af OVERHOVEDET uden at miste ydelsen permanent.

Der er en lille chance for at det kan være en formildende omstændighed hvis han har holdt sig indenfor EU.

henrikb 12-05-2014 21:52

og hvis ikke han har snydt på samme måde før så er der vel heller igen grund til at være nervøs over de vil se hans pas???

iøvrigt kan kommunen vel i disse tider nemt få adgang til paskontrollen og der se om han har været afsted andre gange

Nøgne tær 12-05-2014 22:38

Citat:

Oprindeligt indsendt af henrikb (Send 306136)
og hvis ikke han har snydt på samme måde før så er der vel heller igen grund til at være nervøs over de vil se hans pas???

iøvrigt kan kommunen vel i disse tider nemt få adgang til paskontrollen og der se om han har været afsted andre gange

Fremgår også ganske let hvis man overhovedet har haft kortet fremme og betale eller hæve penge, bare en enkelt gang.

Dels er det svært at købe flybillet mm uden kort, dels kan man jo sige at har folk bevidst rejst med kontanter for at undgå at blive opdaget, ja så har man handlet i direkte ond tro.

Bare nogle tanker, vi kender jo ikke detaljerne i denne sag.

Pip 12-05-2014 23:27

Tænker at han bliver trukket i ledighedsydelse for den pågældende periode.. om der er yderligere sanktioner er jeg ikke klar over.
Med hensyn til passet, så ville jeg nok have kontaktet politiet for at høre om de har krav på det.
Han har jo vedgået sig fadæsen og er parat til at stille med billet der beviser hvilket tidsrum vi taler om.
Når de vil se passet, kan det kun være for at se om han har snydt tidligere, og det er slet ikke sikkert de har krav på at se passet, der har været så mange historier om at kommunen leger politi og forlanger mere end de har krav på, selvom bevisførelsen ligger hos dem.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:47.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension