K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   FP, boligstøtte og indtægt? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=22453)

Mariepigen 11-04-2012 12:28

FP, boligstøtte og indtægt?
 
Halløj

Håber nogen kan hjælpe. Jeg prøver forgæves at finde ud af hvad det betyder for min boligstøtte at jeg har/får en lille arbejdsindtægt ved siden af min pension (fp efter 2003)?

Jeg kan ikke finde svaret nogen steder. Jeg kan når jeg laver en beregning online se at min boligstøtte falder når jeg skriver en årlig indtægt på. Men det jeg gerne vil vide er hvad loven siger, og hvor i loven det står hvor meget boligstøtten falder eks. pr. 100 kroner jeg tjener

Min kommune kan ikke svare, de bliver ved med at sige at det er en individuel beregning og det svar kan jeg jo ikke rigtig bruge til noget, da det jo må stå i lovgivningen hvordan tallene forholder sig. Har forsøgt at søge på retsinfo men uden held

Jeg er klar over at det er et ret specifikt spørgsmål, og tænker om der evt er nogen herinde der har et forslag til hvor jeg kan få hjælp til at finde svaret (hvis altså ikke det kommer her på siden)?

Lunasdatter 11-04-2012 12:33

Citat:

Oprindeligt indsendt af Mariepigen (Send 218145)
Halløj

Håber nogen kan hjælpe. Jeg prøver forgæves at finde ud af hvad det betyder for min boligstøtte at jeg har/får en lille arbejdsindtægt ved siden af min pension (fp efter 2003)?

Jeg kan ikke finde svaret nogen steder. Jeg kan når jeg laver en beregning online se at min boligstøtte falder når jeg skriver en årlig indtægt på. Men det jeg gerne vil vide er hvad loven siger, og hvor i loven det står hvor meget boligstøtten falder eks. pr. 100 kroner jeg tjener

Min kommune kan ikke svare, de bliver ved med at sige at det er en individuel beregning og det svar kan jeg jo ikke rigtig bruge til noget, da det jo må stå i lovgivningen hvordan tallene forholder sig. Har forsøgt at søge på retsinfo men uden held

Jeg er klar over at det er et ret specifikt spørgsmål, og tænker om der evt er nogen herinde der har et forslag til hvor jeg kan få hjælp til at finde svaret (hvis altså ikke det kommer her på siden)?

Jeg tror ikke at du kan finde hvad din boligstøtte falder med hvis du tjener 100,- osv osv .. men du kan selv lave en beregning på borger.dk eller også kan du lige sende en mail til din kommune.. du skal alligevel ha ændret i den, så du ikke skal af med det du har fået for meget ..
Og nu du er i gang mede at ændre.. så husk også lige din skat...
Knus Lone

Pip 11-04-2012 12:55

" Boligsikring beregnes som forskellen mellem på den ene side 60 pct. af den årlige boligudgift, jf. kapitel 2 og 3, og på den anden side 18 pct. af husstandsindkomsten efter § 8 over en indkomstgrænse på 111.600 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 13. Er der mere end ét barn i husstanden, forøges indkomstgrænsen efter 1. pkt. med 29.400 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 14, for hvert barn ud over ét barn op til og med fire børn.
Stk. 2. Uanset stk. 1 skal boligsikringsmodtageren dog af sin boligudgift, jf. kapitel 2 og 3, mindst selv betale 18.800 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 15."

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=137445

Så kan du selv regne det ud..

Men det er mere indviklet end bare lige en procentdel af evt. løn, da det skal ses som en procentdel i forhold til huslejen også... så det kræver nok en lommeregner..

Pedro 11-04-2012 12:58

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 218148)
" Boligsikring beregnes som forskellen mellem på den ene side 60 pct. af den årlige boligudgift, jf. kapitel 2 og 3, og på den anden side 18 pct. af husstandsindkomsten efter § 8 over en indkomstgrænse på 111.600 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 13. Er der mere end ét barn i husstanden, forøges indkomstgrænsen efter 1. pkt. med 29.400 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 14, for hvert barn ud over ét barn op til og med fire børn.
Stk. 2. Uanset stk. 1 skal boligsikringsmodtageren dog af sin boligudgift, jf. kapitel 2 og 3, mindst selv betale 18.800 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 15."

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=137445

Så kan du selv regne det ud..

Men det er mere indviklet end bare lige en procentdel af evt. løn, da det skal ses som en procentdel i forhold til huslejen også... så det kræver nok en lommeregner..

Nyttig oplysning du kom med dér Pip, så kan vi alle følge med.:kram:

Mariepigen 11-04-2012 13:03

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 218148)
" Boligsikring beregnes som forskellen mellem på den ene side 60 pct. af den årlige boligudgift, jf. kapitel 2 og 3, og på den anden side 18 pct. af husstandsindkomsten efter § 8 over en indkomstgrænse på 111.600 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 13. Er der mere end ét barn i husstanden, forøges indkomstgrænsen efter 1. pkt. med 29.400 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 14, for hvert barn ud over ét barn op til og med fire børn.
Stk. 2. Uanset stk. 1 skal boligsikringsmodtageren dog af sin boligudgift, jf. kapitel 2 og 3, mindst selv betale 18.800 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 15."

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=137445

Så kan du selv regne det ud..

Men det er mere indviklet end bare lige en procentdel af evt. løn, da det skal ses som en procentdel i forhold til huslejen også... så det kræver nok en lommeregner..

TAK du er en skat! Jeg har simpelthen ledt og ledt og tænk sig at min kommune ikke engang har kunnet oplyse mig om det. Tusind tak for hjælpen

Pip 11-04-2012 13:09

Velbekomme.. *S*

Ja kommuner er meget lidt gode til at informere om andet end de selv vil.. :D

L.S. 11-04-2012 13:21

Citat:

Oprindeligt indsendt af Mariepigen (Send 218150)
TAK du er en skat!

Jeg har simpelthen ledt og ledt og tænk sig at min kommune ikke engang har kunnet oplyse mig om det. Tusind tak for hjælpen

Jeg har (surprise!) engang drevet en ansat på borgerservice/boligsikringsafdelingen til nær-vanvid, ved at efterspørge præcis det samme som du :D

Jeg ville ikke fanges i en fælde, hvor jeg tog liiige 2.kr. for meget i timen for en opgave, pludselig havde tjent 'for meget' og dermed mistede en stor luns boligsikring - og jeg insisterede på, at der da for dælen MÅTTE være en slags 'hop'/krone-intervaller de beregnede efter - akkurat som du efterlyser.

Da hun nægtede og insisterede på at være besværlig, startede jeg pædagogisk (støt de svage - ikke sandt?) med at spørge på beløb med kun 100 kr.'s mellemrum.
(-og skrev lige ned på en seddel til mig selv.)

Og da hun havde svaret 9-10 gange i træk, følte hun sig med garanti en del dummere end mig :cool:.....

Mariepigen 11-04-2012 16:32

Citat:

Oprindeligt indsendt af L.S. (Send 218158)
Jeg har (surprise!) engang drevet en ansat på borgerservice/boligsikringsafdelingen til nær-vanvid, ved at efterspørge præcis det samme som du :D

Jeg ville ikke fanges i en fælde, hvor jeg tog liiige 2.kr. for meget i timen for en opgave, pludselig havde tjent 'for meget' og dermed mistede en stor luns boligsikring - og jeg insisterede på, at der da for dælen MÅTTE være en slags 'hop'/krone-intervaller de beregnede efter - akkurat som du efterlyser.

Da hun nægtede og insisterede på at være besværlig, startede jeg pædagogisk (støt de svage - ikke sandt?) med at spørge på beløb med kun 100 kr.'s mellemrum.
(-og skrev lige ned på en seddel til mig selv.)

Og da hun havde svaret 9-10 gange i træk, følte hun sig med garanti en del dummere end mig :cool:.....

Ha ha hvor er det fantastisk :D Tror sådan set også min borgerservice var ret trætte af mig, og jeg gav selvfølgelig egentligt op for hurtigt, men hvad faen skal man gøre når man bare ikke får svar. Hvad endte det så med i din situation?

Og har du fundet ud af hvordan du selv regner beløbet ud, og dermed også kan forudsige hvor "grænsen" går?


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:48.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension