K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Ret til dagpenge fra a-kasse (https://www.k10.dk/showthread.php?t=17727)

Marian 27-04-2011 16:13

Ret til dagpenge fra a-kasse
 
Hejsa!

Jeg er ny her på K10, men har dog kigget med fra sidelinjen et stykke tid;)

Jeg har været syg siden sommeren 2008 og er nu endelig nået til at min sb og jobkonsulent vil indstille mig til fleksjob.

Nu har jeg erfaret at man skal være dagpengeberettiget for at kunne modtage ledighedsydelse, og... jeg kan ikke helt finde ud af reglerne:confused:

Jeg blev opsagt fra mit fuldtidsjob gennem 16 år 1. oktober 2008 med opsigelse gældende fra 1. maj 2009.

Ifølge HK er jeg berettiget på nuværende tidspunkt, men hvor længe er jeg det? Er det til maj 2012 eller hvordan er det det fungerer? Jeg ved det er noget med 1980 timer men så forstår jeg ikke helt hvornår det gælder fra og til.

Håber nogen kan være mig behjælpelig herinde.

mvh
Marian

popiae 28-04-2011 00:27

Det betyder at du kan få ledighedsydelse, hvis du tilkendes fleksjob, direkte fra sygedagpenge.

Har du fået frataget sygedagpengende og er nu på kontanthjælp, fortsætter denne ydelse indtil du får et fleksjob.

VH Popiae

Marian 28-04-2011 07:11

Ja ok, så langt er jeg med :D

Det jeg ikke kan finde ud af er hvornår, altså hvor længe man må have været uden arbejde for stadig at være berettiget til dagpenge=ledighedsydelse.

Det kan jo få betydning såfremt kommunen er meget længe om at behandle mig sag.

Jeg ved det er noget med 1980 timer tilbage, men fra hvornår og hvad er det med 3 år, så skal man optjene nye timer eller?

Jeg blev frataget mine sygedagpenge sommeren 2009, og har ingen indkomst (ægtefælleforsørgelse)

Håber jeg udtrykker mig klart.

vh
Marian

gitte kirk 28-04-2011 07:16

hejsa
Man kan istedet for kontanthjælp, få ydelsen : særlig ydelse det får jeg og jeg er i samme situation....
Men jeg får modregnet den løbende udbataling fra forsikringsseæskabet, for en arb.skade.....
Men ring til dit ydelseskontor i kommunen der har du en sagsbehandler snak med hende og held og lyke

Pophår 28-04-2011 07:52

Hvis jeg forstår det ret, vil du, når du er godkendt til fleksjob og er raskmeldt, bruge din dagpengeret i din A-kasse?. Eller er det fordi du ikke regner med job og du så vil modtage ledighedsydelse, når du bliver godkendt til fleksjob. Du mener så, at da du har dagpengeret fra A-kasse og dermed ret til ledighedsydelse. Er det korrekt?

Der er flere ting der taler imod at du kan det.

Her er reglerne for at få dagpenge:

"DagpengeRetten til dagpenge.
Som ledig har du mulighed for at få udbetalt dagpenge, hvis du opfylder følgende betingelser:

•Du skal have været medlem af a-kassen i mindst 1 år.
•Du skal kunne dokumentere, at du har haft mindst 1.924 arbejdstimer som fuldtidsforsikret og 1.258 arbejdstimer som deltidsforsikret inden for en periode på 3 år. Hertil kan du ikke medregne arbejdstimer, der er optjent, før du blev medlem af a-kassen, og du kan heller ikke medregne arbejdstimer, hvor du har fået et tilskud til lønnen.


Kilde: www.3f.dk

Hvis man så kigger på "rådighed", vil du sikkert få et problem.

http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Akasseh%c...%a5dighed.aspx

Uddrag fra ovenstående:

"•du skal sikre dig, at jobcentret, 3F-afdelingen og anden aktør har din korrekte bopælsadresse
•du skal søge arbejde og tage arbejde som jobcentret, afdelingen og anden aktør finder til dig.
•du skal søge arbejde på den måde, der er normal inden for det pågældende faglige område.
"


"Der er dog også andre tilfælde, hvor du ikke anses for at stå til rådighed for arbejdsmarkedet f.eks.

•Hvis du 2 gange inden for 12 måneder har mistet retten til dagpenge på grund af selvforskyldt ledighed. Det vil sige, hvis du har nægtet at tage imod et arbejde, som du har fået tilbudt, eller du har sagt et arbejde op uden en gyldig grund.
Hvis du har været syg eller har været uden tilknytning til arbejdsmarkedet i en meget lang periode. •Hvis du har forbeholdt din arbejdskraft for sæsonarbejde, en bestemt arbejdsgiver eller arbejdsplads.
•Hvis du kun ønsker at stå til rådighed for bestemte fagområder inden for dit faglige felt.
"

Kilde: www.3f.dk

Jeg har fremhævet punkt 2.

For at få dagpenge på ordinære vilkår, skal du jo reelt stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Vil det ikke blive lidt svært, når du bliver ledig fleksjobber?

Marian 28-04-2011 07:59

@Gitte

Ok.. spændende men er den ydelse ikke indtægsbestemt?

Nu har jeg tænkt mig rigtig godt om :rolleyes:

Hvis jeg forstår det hele korrekt så skal man have arbejdet 1980 timer indenfor de seneste 3 år, da jeg blev opsagt pr. 30/4 2009 og vi nu skriver 28/4 2011, så skal jeg længere tilbage end 30/4 2008 for at finde lønsedler for det antal timer.. og det kan jeg ikke da 1980 timer er mere end 1 år.

Med mindre timerne fra mine arbejdsprøvninger tæller med, selv om det var ulønnet.

For pokker altså.. det er godt nok svært :mad:

Marian 28-04-2011 08:04

@pophår

Mange tak :)

Jeg kan ikke raskmelde mig da jeg jo er syg.

Jeg håber selvfølgelig på at få et job såfremt jeg bliver tilkendt fleks, men de hænger som bekendt ikke på træerne:(

Så indtil jeg kan få et job var det jo helt rart at der lang om længe kom lidt ind på kontoen.

Men som du skriver det, så er det vist ingen mulighed.

popiae 28-04-2011 08:40

Jeg mener at du kan få kontanthjælpssatsen, ved tilkendelse af fleksjob bevilling, uafhængig af ægtefælle.
Dette hedder vidst særlig ydelse.

Når du har haft et fleksjob i 9 mdr, vil du være berettiget til sygedagpenge igen eller leddighedsydelse, hvis du bliver syg eller mister jobbet.

PS du kan ringe til din fagforening eller A-kasse, for nærmere forklaring.

VH Popiae

Marian 28-04-2011 09:10

Mange tusinde tak for jeres hjælp:) (gid jeg havde kendt til dette forum for længe længe siden)

Jeg har talt med a-kassen i går og de sagde jeg var berettiget:confused:

Jeg vil prøve at ringe til ydelseskontoret nu, måske de kan forklare mig hvordan jeg står.

Foreløbig er jeg ikke bevilget noget som helst, men håber selvfølgelig det bedste.

vh
marian

Marian 28-04-2011 11:02

Lige en opfølgning...

Nu har jeg talt med ydelseskontoret i min kommune, og det blev slået fast,
endda med store syvtommersøm, at det har absolut intet på sig at man skal
være dagepengeberettiget for at kunne modtage ledighedsydelse;)

Jeg vil være berettiget til enten ledighedsydelse eller særlig ydelse, det kan de først tage stilling til når min sag er afsluttet.

Nu faldt en stor sten fra mit hjerte, så nu krydser jeg alle fingre, og håber på det bedste udfald:)

Stor tak til alle som brugte tid på at hjælpe:kram: det betyder meget.

vh
Marian


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:38.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension