K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Kunstnerisk talent - hvordan overbeviser jeg kommunen? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=35359)

Desmond007 11-06-2017 10:05

Kunstnerisk talent - hvordan overbeviser jeg kommunen?
 
Hej med jer

Jeg skal gøre en lang og kompleks sag så kort som muligt.

39 år, sygemeldt fra uddannelse, på kontanthjælp fra 1.7
Angst, ptsd, meget lav stresstærskel, socialfobi, depression, senfølger fra kemoterapi
jeg fik i 2001, som dårlig ryg og fødder, hedeture, maveproblemer.

Drømmen om at få udløst mit kreative og kunstneriske potentiale er dog stadig intakt.

Jeg har en del ufaglært arbejdserfaring fra køkken og pædagogik, men kan ikke gå tilbage til
disse fag, da de ikke er gode for mig (angst, stress).
Har prøvet 3 gange at tage en HF, har været i lære som butiksslagter da jeg var 18, men måtte stoppe pga. arbejdsulykke, har prøvet at tage uddannelse som kok, men gik ned med
dødsangst, og her til sidst har jeg prøvet at tage en videregående fødevareuddannelse, men gik igen ned med angst.
Jeg har været i praktikker, løntilskudsjob i køkken, masser af jobcenterkurser, voksenlære som kok, og har en efterhånden solid sagsmappe hos kommunen. De snakker selv om at fleksjob kunne være en af mulighederne, men de har vist også andre ideer, men ved først hvad disse er efter 1.7 hvor jeg dropper ud af den videregående uddannelse, og søger kontanthjælp.

Så jeg er som en nyfødt baby. Sårbar, skal lære alt fra bunden (at omgåes mennesker uden angst, finde nyt arbejdsområde, opbygge selvværd og selvtillid, lære at stole på mennesker igen, træne min misbrugte krop så stærk som muligt, selvom senfølgerne er kroniske ifølge
lægerne, men fysisk træning holder det lidt i skak, ifølge min fysioterapeut. Jeg har fået gratis fysioterapi igennem egen læge). Så jeg skal bruge det næste stykke tid på at finde ud af hvor meget jeg kan holde til, altså min arbejdsevne.

Nu går jeg jo og prøver at gøre mig tanker om hvad jeg gerne vil leve af, hvad jeg er god til, hvad der er godt for mig mht. stress og angst, hvad der ikke er godt for mig, gode pg dårlige arbejdsstillinger, timeantal, osv osv.
Det eneste jeg ved, er at jeg aldrig rigtigt har fået muligheden for at udfolde mig som kunstner. Jeg er god til at skabe stemninger. Bruge mine hænder, til at skabe sanselige oplevelser. Jeg er et meget sanseligt menneske, og det er det som er min styrke. Det har vist altid været det som jeg har prøvet på. At skabe sanselige oplevelser for folk. Igennem duft, smag, natur, farver, lys, følelser (har arbejdet som alternativ behandler i en kort periode), musik og fotografi.
Små kunstneriske naturtro miniaturelandskaber, udført ned til mindste detalje, er dog det jeg er bedst til og jeg er ikke i tvivl om at der vil være penge i det, hvis man lige skal have kommunebrillerne på et øjeblik.

Så jeg sidder nu og her og tænker "hvordan pokker får jeg lige overbevist kommunen om at jeg faktisk er kunstner helt ind til benet. At jeg vil, så længe jeg ikke får udforsket mig selv kunstnerisk, blive mere og mere deprimeret, så et, for mig, ligyldigt fleksjob, ikke er løsningen?". Det skulle da lige være for at tjene penge, så jeg kan bruge dem på at skabe mit eget kreative værksted, men det kan man jo ikke, ved siden af et fleksjob.

Så kære venner. Har i gode råd til hvordan jeg altså får kommunen til at indse, at jeg har brug for hjælp, til at blive den kunstner jeg nok altid har drømt om at blive?

jjsonn 11-06-2017 10:17

nu bliver jeg sikkert ikke popelær men de fleste kunster finder først en levevej og bruger så deres fritid til at leve.

Og det er du nok også nødt til at anderkende sådan er det, kommunen har ikke mulighed for at give dig frie tøjler til at leve af kunst, men måsske kunne du blive hjælper i en tarapi på et plejehjem eller en skole,børnehave.

ved godt det ikke er det du ønsker, men det er sjællendt vi får det vi ønsker her i livet.

derfor kan du jo kikke på de job hvor du kan bruge dine evner, det vil nok blive den bedste start.

gisne 11-06-2017 10:42

Må give ret, tror simpelthen ikke på at du finder en kommune som give frihed og luft til at udvikle sig som kunster.

Jeg kender flere kunstner og de overlever på diverse jobs imellem salg af værker, udstillinger mm og det er ikke en nem verden at komme frem i og skabe sig en stabil indtægt.

Der skal en masse rygklapperi og arrangenmenter for det bedre borgerskab så lægefruer, mindre erhvervdrivende mm finder pungen op og køber cærkerne.

Ved godt det lyder meget pessemistisk, men har på sidelinjen set hvor hård en verden det er at slå igennem i og det er knaldhårdt arbejde ikke kun at skabe sin kunst men endnu mere at leve af den

Desmond007 11-06-2017 11:10

Hvis jeg langsomt selv skal bygge en hobbyvirksomhed op, uden at det får økonomiske konsekvenser
fra kommunen, og mine skånebehov samtidig skal tilgodeses, hvor passer jeg så ind i
alle de kommunale kasser? Førtidspension? :D

I har vist begge en god pointe. Jeg tror aldrig at jeg kommer til at leve af kunst, dertil ville kræve
at jeg havde energien og kroppen til det, men jeg har for mange skånebehov og for lille en arbejdsevne.
Jeg kommer nok aldrig på fuldtid igen, så jah, måske det handler om at finde en mellemløsning. Et fleksjob
hvor jeg kan bruge mine evner. Eller måske på sigt tage en uddannelse indenfor kunst, med en revalidering, hvis man dog kan revalidere med det mål at ende i fleksjob...

KageØre 11-06-2017 12:05

Citat:

Oprindeligt indsendt af Desmond007 (Send 354939)
Hej med jer

Jeg skal gøre en lang og kompleks sag så kort som muligt.

39 år, sygemeldt fra uddannelse, på kontanthjælp fra 1.7
Angst, ptsd, meget lav stresstærskel, socialfobi, depression, senfølger fra kemoterapi
jeg fik i 2001, som dårlig ryg og fødder, hedeture, maveproblemer.

Drømmen om at få udløst mit kreative og kunstneriske potentiale er dog stadig intakt.

Jeg har en del ufaglært arbejdserfaring fra køkken og pædagogik, men kan ikke gå tilbage til
disse fag, da de ikke er gode for mig (angst, stress).
Har prøvet 3 gange at tage en HF, har været i lære som butiksslagter da jeg var 18, men måtte stoppe pga. arbejdsulykke, har prøvet at tage uddannelse som kok, men gik ned med
dødsangst, og her til sidst har jeg prøvet at tage en videregående fødevareuddannelse, men gik igen ned med angst.
Jeg har været i praktikker, løntilskudsjob i køkken, masser af jobcenterkurser, voksenlære som kok, og har en efterhånden solid sagsmappe hos kommunen. De snakker selv om at fleksjob kunne være en af mulighederne, men de har vist også andre ideer, men ved først hvad disse er efter 1.7 hvor jeg dropper ud af den videregående uddannelse, og søger kontanthjælp.

Så jeg er som en nyfødt baby. Sårbar, skal lære alt fra bunden (at omgåes mennesker uden angst, finde nyt arbejdsområde, opbygge selvværd og selvtillid, lære at stole på mennesker igen, træne min misbrugte krop så stærk som muligt, selvom senfølgerne er kroniske ifølge
lægerne, men fysisk træning holder det lidt i skak, ifølge min fysioterapeut. Jeg har fået gratis fysioterapi igennem egen læge). Så jeg skal bruge det næste stykke tid på at finde ud af hvor meget jeg kan holde til, altså min arbejdsevne.

Nu går jeg jo og prøver at gøre mig tanker om hvad jeg gerne vil leve af, hvad jeg er god til, hvad der er godt for mig mht. stress og angst, hvad der ikke er godt for mig, gode pg dårlige arbejdsstillinger, timeantal, osv osv.
Det eneste jeg ved, er at jeg aldrig rigtigt har fået muligheden for at udfolde mig som kunstner. Jeg er god til at skabe stemninger. Bruge mine hænder, til at skabe sanselige oplevelser. Jeg er et meget sanseligt menneske, og det er det som er min styrke. Det har vist altid været det som jeg har prøvet på. At skabe sanselige oplevelser for folk. Igennem duft, smag, natur, farver, lys, følelser (har arbejdet som alternativ behandler i en kort periode), musik og fotografi.
Små kunstneriske naturtro miniaturelandskaber, udført ned til mindste detalje, er dog det jeg er bedst til og jeg er ikke i tvivl om at der vil være penge i det, hvis man lige skal have kommunebrillerne på et øjeblik.

Så jeg sidder nu og her og tænker "hvordan pokker får jeg lige overbevist kommunen om at jeg faktisk er kunstner helt ind til benet. At jeg vil, så længe jeg ikke får udforsket mig selv kunstnerisk, blive mere og mere deprimeret, så et, for mig, ligyldigt fleksjob, ikke er løsningen?". Det skulle da lige være for at tjene penge, så jeg kan bruge dem på at skabe mit eget kreative værksted, men det kan man jo ikke, ved siden af et fleksjob.

Så kære venner. Har i gode råd til hvordan jeg altså får kommunen til at indse, at jeg har brug for hjælp, til at blive den kunstner jeg nok altid har drømt om at blive?

Hvis dit behov er genoptræning fra spædbarn til voksen,vil det bedste nok være et resourceforløb... og så også få flettet ind at du har tid til at skabe kontakt til kunstverdenen.

Kommunen hjælper næppe til en kunstner karriere, men hjælper dig nok nærmere på benene så du selv kan blive selvforsørgende ad den vej.

Desmond007 11-06-2017 15:59

Citat:

Oprindeligt indsendt af KageØre (Send 354948)
Hvis dit behov er genoptræning fra spædbarn til voksen,vil det bedste nok være et resourceforløb... og så også få flettet ind at du har tid til at skabe kontakt til kunstverdenen.

Kommunen hjælper næppe til en kunstner karriere, men hjælper dig nok nærmere på benene så du selv kan blive selvforsørgende ad den vej.

Jah, jeg synes også at på papiret, vil et ressourceforløb nok være det logiske valg fra kommunens side, i og med jeg stadig er igang med genoptræning.
Hvis det er det det ender med, vil jeg bruge så meget energi jeg kan, på at få skabt en masse værker. Jeg har heldigvis mulighed for at benytte mig af et værksted.

Pip 11-06-2017 23:22

Hvis man rent faktisk skal leve af sin kunst, så udgør den største del af arbejdet at opsøge markeder, tale med folk, lave regnskaber, finde ud af afsætningsmuligheder, indkøbsordninger, plan B hvis man ikke får solgt nok til at kunne betale husleje osv, og kun en mindre del at lave kunsten.
Og med de issues du har, tænker jeg at det vil give dig stress.
En almindelig kunstner kan bare gå ud og tage et ekstrajob for at få enderne til at nå sammen, det vil du ikke kunne.

Så ja, et fleksjob og så kan du have det andet som en sideindtægt hen ad vejen, som du ikke er afhængig af.

Desmond007 12-06-2017 07:13

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 354956)
Hvis man rent faktisk skal leve af sin kunst, så udgør den største del af arbejdet at opsøge markeder, tale med folk, lave regnskaber, finde ud af afsætningsmuligheder, indkøbsordninger, plan B hvis man ikke får solgt nok til at kunne betale husleje osv, og kun en mindre del at lave kunsten.
Og med de issues du har, tænker jeg at det vil give dig stress.
En almindelig kunstner kan bare gå ud og tage et ekstrajob for at få enderne til at nå sammen, det vil du ikke kunne.

Så ja, et fleksjob og så kan du have det andet som en sideindtægt hen ad vejen, som du ikke er afhængig af.

Jeg troede ikke at man måtte have sideindtægt ved siden af et fleksjob?
Du har helt ret i at jeg vil få stress af alt det arbejde der ligger i at leve af sin kunst.
Jeg har dog prøvet det før, det der med at holde møder med banken og præsentere mine ideer, lave reklame for mine produkter og få dem afsat, men det var før jeg gik ned med angst, og det var i ret lille skala. At gøre det på fuldtid nu, jah, not gonna happend :D

mukke 17-06-2017 12:56

Det er ikke noget, kommunen respekterer. Det indgår simpelthen ikke i deres opfattelse af "arbejde".


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:39.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension