K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Førtidspension under 40 år med til USA (https://www.k10.dk/showthread.php?t=36128)

007 11-02-2018 12:07

Førtidspension under 40 år med til USA
 
Hej, jeg står og skal til at modtage førtidspension, jeg er under 40 og har et par spørgsmål.

Hvis jeg vil flytte til usa med min førtidspension, hvad kan der ske ved mine ftp satser? vil jeg miste en andel af min udbetalte ftp som jeg får i danmark? vil jeg miste mine tillæg? vil jeg miste læge hjælp? vil jeg miste bolig tillæg hvis jeg køber en bolig? osv osv osv.

På forhånd mange tak!

Bodrum 11-02-2018 13:30

http://www.behandlosordenligt.dk/bro...-fuld-pension/


Her kan du læse om brøkpension.

Du mister meget

007 11-02-2018 15:45

Citat:

Oprindeligt indsendt af Bodrum (Send 361348)
http://www.behandlosordenligt.dk/bro...-fuld-pension/


Her kan du læse om brøkpension.

Du mister meget

Hvad er det helt præcis jeg mister? jeg kan ikke læse noget om det på det link der?

job 11-02-2018 16:07

Citat:

Oprindeligt indsendt af 007 (Send 361351)
Hvad er det helt præcis jeg mister? jeg kan ikke læse noget om det på det link der?

Du kan som udgangspunkt medtage førtidspensionens pensionstillæg ved flytning til USA men det kræver en ansøgning da man skal opfylde nogle betingelser for at kunne medtage sin pension til udlandet.

Hvad du ellers modtager af offentlige ydelser i Danmark kan du, efter min bedste overbevisning, godt skyde en hvid pind efter ...

https://www.borger.dk/pension-og-eft...pension-flytte

Reglerne for tillæg til førtidspensionen kan læses her

007 11-02-2018 16:50

Tak for det!

Bodrum 11-02-2018 23:05

Hvis du er under 40, så har du ikke været på arbejdsmarkedet i 40 år, derfor vil du få brøkpension. udregning er i linket, hvis du scroller lidt


Optjeningsprincippet for folkepensionister OG FØRTIDSPENSIONISTER baseres på den faktiske bopælstid her i landet mellem det 15. og det 65. år. Flere bopælsperioder sammenlægges. FØRST EFTER DU ER FYLDT 15 ÅR KAN DU BEGYNDE – STARTE – IGANGSÆTTER – AT KOM I GANG MED AT VÆRE LIGE STILLET — DET VARER 40 ÅR ENDNU FØR DU HAR LIGE RET TIL OPTJENTE PENSION! PAS PÅ IKKE AT VÆRE ALVORLIG SYG I “UTIDE”

En person skal have boet her i landet i 40 år af de 50 mulige år for at få ret til fuld pension. Det svarer til at bopæl i 40/50 eller 4/5 af den teoretisk mulige bopælstid, er tilstrækkelig for at opnå ret til fuld folkepension. DOG SKAL DU VÆRE I LANDET DE SIDSTE 10 ÅR FØR PENSION BEVILGES. Dette burde behørig oplyses !!


bl.a

se mere i linket.

Og alt den hjælp du får, ka du godt forvente at måtte undvære.
Du vil altså få et meget lille beløb, som du kan tage med dig grundet reglerne for brøkpension.


For en specifik udregning, kan du spørge din ydelsesrådgiver og så kan du finde ud af den vej, hvor meget du kan tage med dig

job 12-02-2018 08:02

Citat:

Oprindeligt indsendt af Bodrum (Send 361354)
Hvis du er under 40, så har du ikke været på arbejdsmarkedet i 40 år, derfor vil du få brøkpension. udregning er i linket, hvis du scroller lidt


Optjeningsprincippet for folkepensionister OG FØRTIDSPENSIONISTER baseres på den faktiske bopælstid her i landet mellem det 15. og det 65. år. Flere bopælsperioder sammenlægges. FØRST EFTER DU ER FYLDT 15 ÅR KAN DU BEGYNDE – STARTE – IGANGSÆTTER – AT KOM I GANG MED AT VÆRE LIGE STILLET — DET VARER 40 ÅR ENDNU FØR DU HAR LIGE RET TIL OPTJENTE PENSION! PAS PÅ IKKE AT VÆRE ALVORLIG SYG I “UTIDE”

En person skal have boet her i landet i 40 år af de 50 mulige år for at få ret til fuld pension. Det svarer til at bopæl i 40/50 eller 4/5 af den teoretisk mulige bopælstid, er tilstrækkelig for at opnå ret til fuld folkepension. DOG SKAL DU VÆRE I LANDET DE SIDSTE 10 ÅR FØR PENSION BEVILGES. Dette burde behørig oplyses !!


bl.a

se mere i linket.

Og alt den hjælp du får, ka du godt forvente at måtte undvære.
Du vil altså få et meget lille beløb, som du kan tage med dig grundet reglerne for brøkpension.


For en specifik udregning, kan du spørge din ydelsesrådgiver og så kan du finde ud af den vej, hvor meget du kan tage med dig

Jeg fatter nul og niks af det du skriver!!

Reglerne for optjening af fuld førtidspension fremgår af §6 i Bekendtgørelse af lov om social pension (Pensionsloven)

Citat:

§ 6. Ret til fuld pension for personer under folkepensionsalderen er betinget af, at bopælstiden udgør mindst 4/5 af årene fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.

Stk. 2. Er betingelsen for fuld pension efter stk. 1 ikke opfyldt, fastsættes pensionen efter forholdet mellem bopælstiden og 4/5 af tiden fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Den beregnede del af fuld pension nedsættes til nærmeste antal fyrretyvendedele af fuld pension.
hvilket betyder, at man selvfølgelig godt kan modtage fuld førtidspension som 40 eller 50 år, hvis man vel og mærke ikke har været bosiddende uden for landets grænser i alt for mange år.

Vovse 12-02-2018 08:30

Citat:

Oprindeligt indsendt af job (Send 361356)
hvilket betyder, at man selvfølgelig godt kan modtage fuld førtidspension som 40 eller 50 år, hvis man vel og mærke ikke har været bosiddende uden for landets grænser i alt for mange år.

Om så man får førtidspension i en alder af 18 år, så er det min helt klare opfattelse, at der ikke bliver tale om brøkpension medmindre man har haft bopæl udenfor Danmark.:cool:

semtex 12-02-2018 09:03

Får man fuld førtidspension i dag vil man ved overgang fra førtidspension til folkepension Få fuld førtidspension med samme brøk, dvs. samme antal fyrretyvendedele. Man optjener jo ikke bopæls år, når man er tilkendt førtidspension.

Pip 12-02-2018 15:25

Boligtillæg er afhængig af at du rent faktisk har bopæl, og hvis du flytter til udlandet, så har du ikke det mere, og kan ikke få tilskud.

Lægehjælp kræver også bopæl, så du skal sørge for at tegne en forsikring på lægehjælp i USA. Er du på ferie i Danmark og brækker et ben, kan du få akut hjælp i Danmark. Men du skal betale hvis du skal til læge eller din behandling er pga noget der er opstået inden din ferie.

Tillæg ? Hvis du mener om du kan få den fulde førtidspension med efter at der er trukket skat, så kan du det.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:04.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension