K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Hvilke oplysninger må kommunen udlevere til forsikringsselskaber? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=3185)

Lise W 26-10-2007 12:36

Hvilke oplysninger må kommunen udlevere til forsikringsselskaber?
 
Hej

Jeg skal på et eller andet tidspunkt have udbetalt en erstatning af et privat forsikringsselskab (det som repræsenterer det boligselskab hvis parkeringsplads jeg faldt på). I øjeblikket udbetaler forsikringsselskabet tabt arbejdsfortjeneste til mig. Det vil de selvfølgelig meget gerne snart slippe for, og har i den forbindelse telefonisk kontaktet min kommune, for at få oplyst hvad status er fra kommunens side.

Jobcenter Helsingør oplyste forsikringsselskabet at jeg skulle til møde den XX med henblik på revurdering af min tidligere pensionsansøgning!
(jeg har det ordret på skrift i et brev fra forsikringsselskabet)

Jeg kan ikke få oplyst hvem hos kommunen som har givet disse oplysninger.

Må kommunen virkelig godt give sådanne oplysninger til et privat forsikringsselskab :confused::confused::confused:

Og det der med tidligere pensionsansøgning fatter jeg intet af - jeg har IKKE søgt om pension endnu!!

Mange hilsner fra Lise

zuza 26-10-2007 13:07

Hej Lise W

Jeg mener, at kommunen IKKE må udlevere oplysninger om, at du har søgt førtidspension eller skal revurderes.

De må udlevere det, HVIS du har skrevet under på, at de må.

Der er en sag om, hvorvidt en kommune må søge økonomiske oplysninger på en person, som er gift med en, der skal have førtidspension.

Der siger Datatilsynet, at oplysning om førtidspension er en PERSONFØLSOM oplysning og derfor IKKE må oplyses til andre UDEN tilladelse.

Du kan bruge søgefunktionen her på siden og finde mere om det, med links osv.

Håber, du kan bruge ovenstående til noget.

:kram:

baldur 10-11-2007 01:39

hvis det er en forsikring du selv har tegnet ,står der med små bogstaver i betingelserne ,at man giver forsikringsselskabet ret til at hente oplysninger fra kommunen, læger medfler ,det står der ihvertfald i mine forsikringer

majs 10-11-2007 22:16

Jeg har læst (og svaret) på dit inlæg (husker dog ikke alle detaljer) men ved at det ikke er dit eget forsikringsselskab.
Men først Tillykke med at de nu annerkender deres ansvar ved at de betaler tabt arbejdsfortjeneste og er på vej vidre til en erstatning :kram::p;)

Men: her tror jeg bestemt også at forsikringsselskabet går for vidt og at kommunen overtræder deres beføjelser, hvis du ikke er enig i det som sker!

Jeg har over hovedet ingen erfaringer at vidre give, men i og med at det både er forsikring og kommune der måske er ude på for tyndt is, ville jeg kontakte en advokat, for at kæmpe mod kommunen er e´n ting, men måske at skulle retfærdiggører sig over for både kommune og fremmed forsikringsselskab lyder som komplet uoverskuelig opgave!

Du kan ikke få advokat regning mod kommunen refunderet af kommunen, men er man i en trængt økonomisk situation, må der være muligheder for advokathjælp, i altfald hvad angår forsikringsselskabet.
Jeg vil råde dig til følgende, med 1 som 1.prioritet:
1
Gør omgående brug af din retssikkerhed gennem din ( eventuelle)husstandsforsikring, så dit forsikringsselskab betaler/stiller advokat til rådighed.
2. søg alternativt hjælp ved advokatvagten: http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11771
3. Søg juridisk bistand i din (eventuelle) fagforening, handicaporganisation, andre tilhørsforhold i dit liv, eller på http://www.finfo.dk/wwwfinfo/preview...=1&static=true
eller andre juridiske muligheder som du kan søge på nettet, men forlad dig IKKE på ren internet baseret hjælp!
4. Søg fonde der kan hjælpe dig, måske med en betalt søgeprofil. Det handler om at der bliver søgt fonde der kan hjælpe dig udfra bopæl, barndomsadresse, forældres arbejdssted, dine arbejds tilhørsforhold, interesse organisationer m.m.

HUSK: agtindsigt!!, der vil du kunne se hvad du har skrevet under på.
Har du en sagsbehandler på kommunen, som du har tillid til, kan du også starte med at snakke med vedkommende om dine meget store bekymringer og tillige SKAL kommunen hjælpe dig i dit sygeforløb, skønt de fleste her jo nok ved at de dermed ikke handler før end vi selv har sat alle paragrafferne op og endda så klokkeklart, at de selv kan se det :(

Jeg håber at du kan komme vidre med noget af dette og at andre melder sig med korriktioner til mit skrip/andre nyttige oplysninger til dig.

Mvh
majs

Lise W 11-11-2007 10:34

Majs - hvor er jeg super glad for dit svar.....1000 tak :kram:

Jeg mener bestemt ikke jeg har underskrevet noget som giver forsikringsselskabet tilladelse til at søge den slags oplysninger, men er samtidig en lille bitte smule i tvivl, for jeg har været inde i perioder hvor min hukommelse har været hullet som en si pga medicin - og min sag har jo løbet i næsten 5 år nu :eek:

Jeg har søgt aktindsigt, sådan at jeg kan se hvad jkeg har skrevet under på, men har endnu ikke modtaget papirerne....suk :rolleyes:

Mange hilsner fra Lise


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:45.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension