K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Det er da strengt ! (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=23)
-   -   Speciallægeerklæringer (https://www.k10.dk/showthread.php?t=4934)

zuza 23-05-2008 21:54

Speciallægeerklæringer
 
Citat:

Over 100 patienter med smerter fra gigt- og muskelsygdomme er blevet afvist på Frederiksberg Hospital, fordi ledende læger arbejdede privat i arbejdstiden.

En intern opgørelse fra hospitalet viser, at lægerne i perioden 2004 til 2007 lavede 283 såkaldte speciallægeerklæringer i privat regi, samtidig med, at 113 patienter blev afvist med begrundelsen travlhed.

Selv om lægerne arbejdede privat, fik de stillet lokaler og apparatur gratis til rådighed af hospitalet.

Og hospitalet førte ingen kontrol med, at lægerne levede op til deres arbejdstider.

Et arrangement, der vækker kritik.

Opdateres...
Klik ind på linket her og se indslaget i nyhederne med bidrag fra fibromyalgiforening, Køge Sygehus og Frederiksberg Sygehus.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...8.html?forside

Det er Nyhedsavisen, der først bragte historien.

Her kan man læse artiklen og komme med kommentarer:

http://avisen.dk/laeger-arbejder-pri...st-230508.aspx

:kram:

Maj-Britt 24-05-2008 08:33

Jamen dog, jeg skal på Frederikberg hospital på tirdag til en speciallæge, kl 17.00.

Ringede til damens sekretær for at få en dagtid, men næ nej, lægen arbejde udenfor normal tid, i sin fritid var beskeden.

Gad vide om hun putter det fulde honerar direkte i lommen??

popiae 24-05-2008 08:50

Jeg synes at denne problematik er dobbeltsidig, fordi vi skal have vores speciallægeerklæringer, helst lavet af behandlende læge.
jeg er også mødt af denne, "det skal laves udenfor arbejdstid"?
Jeg har undret mig, fordi det jo er vigtigt at det bliver min egen speciallæge der laver denne erklæring. jeg mener derfor at det må være en del af arbejdet, når man har faste patienter i behandling.
Anderledes skulle det så være, såfremt det er en patient som IKKE er tilknyttet som patient, såkaldt uvildig læge.
Forskellen er vel at jeg mener at det burde være iregnet i arbejdstiden. At speciellægen altså IKKE skal tjene ekstra/private penge for en tilgang han/hun har til patienter via sit offentlige job.
vh popiae

zuza 24-05-2008 12:07

Det burde måske være en "indbygget" del af behandlingen, at der skal skrives en erklæring undervejs i undersøgelses- og behandlingsforløbet, som skrives fortløbende sammen med journalen, så er det bare et tryk på "print", hvis en kommune beder om en udtalelelse. Der sidder jo i forvejen lægekonsulenter i kommunen og "fortolker" de latinske udtryk. En sekretær kan så klare arbejdet, hvis lægen har travlt... og systemet sparer mange penge og kostbar lægetid.

Det er jo også et problem, at kommunerne driver rovdrift på lægernes sparsomme tid, når kommunerne "doktorshopper", og beder den samme speciallæge om en ny speciallægeerklæring, fordi der er gået mere end et år osv.

Samtidig har kommunerne lægekonsulenter ansat til at underkende alle de indhentede lægepapirer. Disse kommunelæger kunne passende bidrage bedre ved at lave lægearbejde i stedet for anti-lægearbejde.;)

SF ser nærmere på, hvad der foregår.

Citat:

Det danske sundhedsvæsen bygger på princippet om fri og lige adgang til sygdomsbehandling, men som følge af sundhedsforsikringer og regeringens forfordeling af private behandlingsformer er det danske sundhedsvæsen ved at blive totalt omkaltret, så meget at det nu også påvirker behandlingen på de offentlige sygehuse. Det viser sagen fra Frederiksberg Hospital, hvor rheumatologiske speciallæger i følge TV 2 og Nyhedsavisen tilsyneladende har prioriteret egne private patienter på bekostning af deres offentlige patienter, udtaler SF's sundhedsordfører Karl H. Bornhøft

Personligt vil jeg ikke blande mig i sagen fra Frederiksberg Hospital - den er de pligtig til at redde ud i Region Hovedstaden. Men den er et symptom på, at det det danske sundhedssystem er på vej ind i en blindgyde, når man begynder at dele patienterne op i et A- og B-hold. Derfor har jeg allerede for et par dage siden kaldt Sundhedsministeren i samråd, for at høre hvad regeringen vil gøre for at leve op til målsætningerne i sundhedsloven, som netop understreger, at der skal være let og lige adgang til sundhedsvæsenet. For i øjeblikket får vi stadig flere eksempler på, at der bliver gjort forskel på patienterne afhængig af om de har penge og sundhedsforsikringer med i baglommen, slutter Karl H. Bornhøft.
http://sf.dk/default.aspx?func=article.view&id=31942

:kram:

@PerChr 24-05-2008 22:20

Der burde også være afkrydsning til Nej eller 0 i afstemningen. :eek:
Der er trods alt også brugere der får erklæringer inden for arbejdstiden ;)

:kram:

Banjo 24-05-2008 22:34

Jeg prøvede at komme til en special læge på et hospital som henviste mig til en privat klinik, der troppede jeg så op, så var det sq den samme læge som havde det henvist mig *LOOOL*


Undskyld, ved godt det er offtopic.

zuza 24-05-2008 22:45

PerChr. skrev:

Citat:

Der burde også være afkrydsning til Nej eller 0 i afstemningen.
Der er trods alt også brugere der får erklæringer inden for arbejdstiden
Ja, selvfølgelig er der brugere, der har fået lavet dem inden for arbejdstiden, men det er ikke relevant for at få belyst, OM der overhovedet er nogen, der har fået lavet nogen efter arbejdstid.

Jeg kan ikke bruge det til noget, at 349 brugere svarer, at de har fået lavet en erklæring i arbejdstiden.:p

Derfor er spørgsmålet stillet, som det er.;)

Citat:

Har du fået lavet en speciallægeerklæring på et sygehus "efter arbejdstid"?
Og Banjo... Det er vel i orden, at speciallægen har gjort det, så har han ikke "snyltet" på sygehusets sekretærer, papirer, kopimaskiner, porto mv.

:kram:

Banjo 24-05-2008 23:00

@zuza

Jeg skal ikke udtale mig om det er i orden eller ej, men min egen læge sendte mig til en overlæge på sygehuset, overlægen undersøgte mig og sendte mig videre til en privatklinik..
Det var så den samme overlæge der igen undersøgte mig på privatklinikken.. det kan godt være at du syntes det er i orden og det er det måske også uden at jeg forstår det.. men jeg gloede godt nok lidt alligevel men undlod pænt ikke at kommentere det.

zuza 24-05-2008 23:02

Det er vist MIG, der har misforstået det.:o

En undersøgelse bliver også grundigere på et sygehus, hvor de har det nødvendige udstyr.

Som du beskriver det (når jeg nu får tænkt mig bedre om...:rolleyes:), så belaster man jo systemet dobbelt... først een gang på sygehuset og senere med privatklinikken.

Det lyder IKKE ok.:mad:

Men det, jeg primært tænker på, er, at hvis fx. kommunen forlanger en speciallægeerklæring, hvor man "bare" skal undersøges, men IKKE behandles, så havde det været været i orden, hvis han havde skrevet papirerne i sin privatklinik uden at belaste systemet.

Det her handler ikke om undersøgelser og behandling... udelukkende om udfærdigelse af speciallægeerklæringer.

:kram:

Banjo 24-05-2008 23:05

@zuza
Var vist bare mig der ikke fik det hele med første gang;)


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:21.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension