K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Afslag på merudgift § 100 og dermed også trivselsbil. (https://www.k10.dk/showthread.php?t=10534)

sommerkys 12-11-2009 16:41

Afslag på merudgift § 100 og dermed også trivselsbil.
 
Hejsa :confused:

Jeg bliver nødt til at skrive til jer nu, da jeg simpelthen ikke kan forstå systemet, med den måde de behandler borgerne og sagerne på.

Jeg har virkelig nu brug for at vide om det er mig der er helt forkert på den,
eller om det er min sagsbehandler der simpelthen har for travlt, og ikke kan finde ud af noget som helst. :rolleyes:

Jeg fik endelig efter flere år tilkendt førtidspension i foråret 2009 pga. flere
kroniske sygdomme. Jeg bliver kaldt op på førtidspensionskontoret, hvor de skulle fortælle mig om alverdens love og regler m.m..

Nå men som samtalen gik i hak, kom vi ind på transport i fritiden, og der fremlagde jeg de problemer jeg havde i forbindelse med at benytte offentlige transportmidler m.m.. Min sagsbehandler mente at jeg i den forbindelse kunne søge om trivselsbil, og han ville så sørge for at finde ud af muligheden.

Da jeg efter nogle mdr. ikke havde hørt fra ham, kontakter jeg ham så selv, hvor han sagde at han lige havde set på den men ikke havde fået skrevet til mig, men han kunne meddele mig, at jeg i første omgang ikke kunne søge en trilselsbil, da jeg ikke var under en § 100.

Jeg spurgte om de to ting da hang sammen, og det sagde han ja til, så han ville sende mig et ansøgningsskema hurtigt, hvorefter han ville behandle sagen.

Jeg spurgte om vi ikke kunne mødes og udfylde skemaet sammen, for jeg vidste at netop en ansøgning vedr. en § 100 merudgift var meget vigtig i formuleringen, men han sagde at jeg bare skulle skrive det så godt jeg kunne,
så skulle han nok finde ud af dette når han fik skemaet.

Jeg gik i flere mdr. og ventede på at brevet fra ham skulle komme, og da jeg ikke hørte en pind fra ham, kontaktede jeg ham pr. telefon i september hvor han desværre kunne meddele mig, at han ikke havde fået set på sagen endnu men, at han ville se om han kunne nå det inden han gik på ferie om en uge, og
ville han ringe til mig.

Jeg fik imidlertid hverken telefonopkald fra ham, og heller ikke brev, så jeg måtte igen vente til han kom hjem fra ferie.

Nu var der så gået et pænt ½ år, og jeg fik så endelig fat i ham nogle dage efter at han var kommet tilbage fra ferie.

Jeg sagde at jeg savnede svar på min sag, hvor han desværre måtte meddele mig, at han stadig ikke havde fået set på den, men at han "og det var torsdag i sidste uge! ville se på den inden fredag, og så ringe til mig fredag.

Jeg fik ikke nogen opringning!!!!!!! men så til min overraskelse at der var brev fra ham tirsdag.

Men ak og ve, jeg fik desværre et afslag på den § 100 merudgift, og dermed kan jeg helle ikke få tilkendt trivselsbil, men da jeg ringede i foreningen der berører min sygdom, sagde de at de aldrig havde hørt om før, at man skulle være godkendt til § 100 for at ansøge om trivselsbil. :mad:

Nu kommer så mine spørgsmål:

1.
Min sagsbehandler mente selv at jeg pga. min sygdom kunne søge den bil, men har i mit afslag skrevet, at jeg ikke kommer under personkredsen, og at jeg ikke har etableret væsentlige hjælpeforanstaltninger så som hjemmehjælp???? Nej dette har jeg ikke kunne få, da jeg er gift og min mand ordner alt, fra indkøb til rengøring m.m..


Så skriver han at jeg ikke har etableret væsentlige hjælpemidler??? Nej for dem har jeg selv købt, da det var den besked jeg fik da jeg ringede for at få dem hos ergoterapeuten.

Som det sidste, skriver han gud hjælpe mig, at jeg heller ikke har handicapbil, nu ved jeg sgu ikke om jeg skal grine eller græde, for var det ikke derfor at han ville have mig til at søge en § 100 først???

Er det virkelig korrekt at man skal være godkendt til en § 100 for at få tilkendt en trivselsbil???

2.
Hvad menes der med at jeg ikke er i personkredsen for at få § 100???

3.
Han skriver ydermere også, at de i forbindelsen med min tilkendelse af førtidpension har lagt vægt på mit funktionsniveau, og at det derfor vurderes at den mertidtid jeg bruger blandt andet tilgodeses ved tilkendelse af førtidspension.

Hvad mener han med det, og hvad har det med § 100 merudgift og trivselsbil at gøre, at jeg har fået mere tid efter at jeg har fået tilkendt førtidspension, ja mere tid kommer jo af sig selv i kraft af at man bliver syg og ikke kan arbejde mere, men det ville jeg gerne fragive mig hvis jeg kunne blive rask i stedet for og arbejde i den tid i stedet for, men jeg har stadig problemer med at benytte offentlige transportmuligheder, og jeg er siden jeg blev tilkendt den førtidspension blevet væsentlige dårligere også?

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig med de spørgsmål jeg her har stillet, jeg føler at han hurtigst muligt pga. tidsnød skulle have den sag af vejen, og derfor "bare" gav mig det afslag, for jeg forstår simpelthen ikke at han på under 2 dage kan behandle min sag med alt det jeg i det ansøgningsskema havde skrevet, når han ikke på et halvt år kunne nå det.

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg har sat mit indlæg, men jeg kan ikke rigtig finde rundt her inde, men håber at I vil bære over med mig hvis det er forkert sat ind.

På forhånd tak

fra Sommerkys[/SIZE]

curls 12-11-2009 17:25

Hej Velkommen her. ;)

Har siddet og læst din historie. Sikket et dårligt eksempel ham der sagsbehandleren er! :mad: Han var da godt nok langsom!

Da jeg arbejder selv indenfor hjælpemidler, vil jeg meget gerne hjælpe dig.

Det undrer mig meget, at din sagsbehandler mener, at en trivelsesbil skal høre under § 100 merudgifer, for det er det ikk... ! Man skal nemlig søge om handicapbil/trivselsbil efter serviceloven § 114 "støtte til bil" Se her om loven:
https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=126342#K21

Du kan feks. gå ind til borgerservice (hvis I har det i jeres kommune) og hente et ansøgningsskema. Du skal dog være opmærksom på, at man skal være dårligt gående for at få en handicapbil, men du kan jo prøve at få fat i den rigtige, som sidder med det og snakke med dem om det. Det kan være et hjælpemiddelteam/bilteam i din kommune.

Jeg undrer mig lidt over, at sagsbehandleren ikke har tænkt på at bevilge dig taxakørsler efter § 100 merudgifer, for det kan man godt søge til som transport til fritid, uddannelse og arbejde feks.
Læs mere om merudgifter her. Der er også nævnt eksempler på, hvad der kan ydes:
http://www.ism.dk/Temaer/sociale-omr...der/Start.aspx

Hvis det er en løsning, du kunne tænke dig at få betalt taxakørsler, har du muligheden for at klage over afslaget og skrive, at du ønsker taxakørsler osv.
Hvis der er andre flere ting, som du bruger mange penge på pga. din kroniske sygdom, kan du måske også søge det under § 100 Merudgifer. For at få § 100 skal der være tale om udgifter svarende til mindst 6.000 kr. årligt.

Den dårlige oplevelse, du har haft med den der sagsbehandler, er lige til borgmesteren i din kommune. Det er alt for dårligt. Der er sagsbehandlingstidsfrister, som skal overholdes. Det er tydeligt, at der er noget helt galt der..!

Hejdien 12-11-2009 23:43

Gode svar Curls takker, de er noteret og gemt her, jeg har nemmelig også tænkt på hvordan hulen kommer man overhovedet i gang det ved jeg så nu :) takker ;)

sommerkys 13-11-2009 07:12

Hej Curls

Mange tak for din velkomst og tusind tak for dit svar, det er helt sikkert noget jeg kan bruge når jeg skal op til ham igen, for ja jeg skal sørme op til ham igen.

Jeg kontaktede ham igår for at høre hvad han mente med det han havde skrevet, og der syntes han alligevel at jeg skulle komme op og få talt sagen igennem igen, som han så pænt sagde det er ikke noget vi skal drøfte i telefonen, og jeg kan godt se at jeg vist har glemt noget.

Det var helt klart at han havde glemt hvad han havde aftalt med mig, og så kan jeg jo samtidig sige til ham, at han i den grad har overtrådt sagsbehandlingsfristen.

Tak for de link du har lagt ind, som jeg helt klart kan benytte mig af også.

Mange glade hilsner

fra sommerkys

Odenseaneren 13-11-2009 08:11

Citat:

Oprindeligt indsendt af sommerkys (Send 79762)
Da jeg efter nogle mdr. ikke havde hørt fra ham, kontakter jeg ham så selv, hvor han sagde at han lige havde set på den men ikke havde fået skrevet til mig, men han kunne meddele mig, at jeg i første omgang ikke kunne søge en trilselsbil, da jeg ikke var under en § 100.

Det er dog det værste gang l... jeg længe har hørt!!! Har du det på skrift, - evt fra mødereferat?

Jeg har selv støtte til bil men kan ikke få §100.

Desværre er §100 et område, der efterhånden er totalt ude af kontrol. Ankestyrelsen går stik imod alle det vejledninger der er på Socialministeriets hjemmeside, - og ingen griber ind!

Hvis man går ind på lovforslag L15 fra Folketinget 2008 kan man læse, hvordan vi var flere borgere der forudså de problemer, der nu også er kommet i den nye lovgivning.

Kommunerne giver gang på gang afslag med begrundelsen, at DE ikke finder det er indgribende for den enkelte i hverdagne. I mine øjne er der kun en der kan svare på det - og det er dælme borgeren.

Jeg har netop igen modtaget afslag på §100. Jeg har;
Førtidspension
Ret til vederlagsfri fysioterapi (jf. krav om svært handicap)
rollator
invalidebil
flere hjælpemidler i køkkenet
bevilliget boligændring
invalideskilt til bil
bevilliget elevationsbund til seng

sommerkys 29-11-2009 06:56

Endnu et spørgsmål
 
hej odenseaneren og alle jer andre

Tak for dit svar også odenseaneren, og ja jeg er skriftligt afslag på det, og jeg har skrevet det her, er ordret som han har skrevet det i mit afslag.

Nu har jeg så efterfølgende været til samtale hos min sagsbehandler, og der fik vi os en god snak om det hele.

Jeg er så alligevel godkendt som værende i personkredsen, og jeg har fået godkendt nogle få af de merudgifter jeg har, men da jeg indtil viderer kun har fået godkendt kr. 3.610 kom jeg ikke op over 6000 om året, men han ville lade den stå åben, så i tilfælde af at jeg kom på flere som kunne få beløbet op over de 6000, så ville jeg kunne få bevilget den.

Nu er så mit spørgsmål:

Jeg fik afslag på fodpleje, begrundelsen var at jeg pga. en rask ægtefælle skulle have udført denne af ham :eek: uuuh ha sagde jeg til ham, nej det kan du da ikke mene, jo sagde han det var skam alvor "og så kunne det jo være at jeg kom ud over det problem en gang for alle" når han måske kom til at klippe tæerne af :( !!!!!!!. Kan det virkelig være rigtigt, at fordi man har en ægtefælle skal han ordne min fodpleje, fordi jeg ikke mere kan sidde i den akavet stilling?

Jeg fik også afslag på alle de håndsrækninger jeg havde fremlagt pga. min ægtefælle, ja stort set sagde han, at jeg ville været 1000 gange bedre stillet hvis jeg ikke havde ham :confused: . Kan det virkelig også være rigtigt at alle håndsrækninger skal udføres af min udearbejdende ægtefælle, det er i forvejen ham der udover sit job, handler ind, laver man, gør rent, vasker tøj, ja stort set ordner alt her hjemme, hvor jeg så har minimale småting, som jeg ordner i små etaper i løbet af dagen. Jeg syntes det er så grænseoverskridende at skulle bede min mand om at ordne mine fødder, min mand er for mig i forvejen en kanon kæmpe hjælp i dagligdagen og jeg føler virkelig, at skal han også til at yde personlig pleje på mig, ja men så går noget af det kvindelige af mig, men der var intet at gøre, så den går ligesom resten af afslagene i anken.

Jeg mener et sted at have læst i lovgivningen, at der er grænser for hvor meget en udarbejdende ægtefælle skal indgå i sådanne ting, men jeg kan simpelthen ikke finde det nu for som han sagde, at hvis det var korrekt ville han meget gerne se dette for det passede ikke, så hvis der er nogle der kender til et sted hvor det står, så vil jeg bliver meget glad for at få dette.

Ja så fik jeg afslag på kørsel, men fik et ansøgningsskema til trivselsbil, men samtidig også en strofe med på vejen, at jeg jo ikke skulle regne med at den gik igennem, så mit spørgsmål er nu:

Hvad gør jeg i den periode hvor min sag behandles, jeg har virkelig mange udgifter på taxakørsel og benzinpenge til personer der er så venlige at køre mig. Dette er både til familiebesøg, fritid, behandlinger m.m.. Jeg har meget langt til min familie, så der gå længe imellem at jeg kommer til dem. Nu er jeg også begyndt at frasige mig min træning, da jeg ikke ved hvor jeg skal få de penge fra til kørsel, det er bare så brand ærgeligt.

Jeg håber der er nogle der kan give mig svar på mine spørgsmål.

På forhånd tak, og rigtig glædelig jul til jer alle.

Med venlig hilsen sommerkys

velcro 29-11-2009 08:38

Hej Sommerkys.
Jeg ved ikke hvilken special årsag du har til at skulle benytte fodterapeut. Men at din mand skal ordne dine fødder virker helt ude i skoven.
På plejehjem må hjælperene heller ikke ordne beboernes fødder, og på sygehuse må sygeplejersker heller ikke ordne patienters fødder. Og det er jo nok fordi dem som har specielle problemer skal have ordentlig og professionel hjælp. Så jeg vil klart klage over den afgørelse.

Vil også klage over den med kørsel. Hvis du ikke kan komme rundt på anden vis, så burde kommunen godkende taxa eller vennekørsel som udgifter. Det er jo udgifter du reelt har.

Velcro

Zastrow 29-11-2009 08:39

Min mand er under §100
 
Men kørsel - der bliver man henvist til flex-transport (det er handikapkørsel i København), hvis man skal besøge familie eller i teatret.
Desværre er det ikke optimalt, idet man ikke altid kan få de tider, man gerne vil enten ud eller hjem på. (Kan jo være irriterende for familien, at man ankommer allerede kl. 12 - når man er inviteret til kl. 14 - eller være nødt til at gå, netop som hovedretten blir sat på bordet fordi bilen kommer - eller skulle blive hængende til længe efter de andre gæster er gået, for at vente på bilen).

Efter jeg selv er kommet på fleksjob - har jeg tænkt mig at ansøge om noget mere §100. Før jeg var på fleks - var jeg jo RASK ÆGTEFÆLLE (hvor får de det fra) - og skulle sørge for alt fra A-Z, hvilket er ret problematisk med slidgigt i en stor del af kroppen.
Min mand er svært ryginvalid - og magter ikke meget...

findes der et link her på K10, hvor de ydelser i henhold til §100 - de forskellige har opnået kan læses..

Mange hilsner
Zas

buster 29-11-2009 10:53

hej sommerkys, ja, jeg vil også blot sige velkommen til siden ;)

Har blot en lille indskydelse til hvor meget din raske mand skal hjælpe dig og hvor meget der forventes:

Prøv at se om ikke kommunen har en brochure eller lign omkring pension mm.
Deri står som regel lovgivningen altså hvem skal/kan hvad.

Må beklageligvis sige at jo, når du har en rask ægtefælle eller hjemmeboende børn op fra 15 år eller op, ja, så forventes det at de tager over !!

Vi er selv herhjemme ryginvalide begge to og da børnene stadig bor hjemme ja, så må mange af tingene være deres opgave !!

Sådan tolker de det på kommunen og sådan bruger de lovgivningen så det kræver at du holder fast og får fat i de rette mennesker for at få nogle ting igennem.
Kan så ikke lige sige dig hvem der er de rette mennesker men måske der er andre herinde som ved mere.

Umiddelbart kan jeg sige at vores egne læger har været gode samarbejdspartnere så ....

Odenseaneren 29-11-2009 11:58

Lidt at kigge på her;
http://www.ism.dk/TEMAER/SOCIALE-OMR...der/Start.aspx
Citat:

Eksempler på merudgifter, der kan være omfattet:
  • Medicin – hjælp til den del af egenbetalingen af den tilskudsberettigede medicin, der ikke dækkes efter sygesikringsloven.
  • Befordring i fritid
  • Befordring til og fra arbejde
  • Befordring til og fra uddannelse
  • Handicaprettede kurser
  • Beklædning
  • Daglige og nødvendige håndsrækninger
  • Indskud i en af kommunen anvist lejebolig og andre udgifter

  • Held og lykke.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:57.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension