K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Hjælpemidler til handicappede (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Invalidebil/trivselsbil (https://www.k10.dk/showthread.php?t=4678)

Stoktoft 15-04-2008 18:15

Invalidebil/trivselsbil
 
Hej Allesammen :)

Da jeg formoder, at andre måske kunne være interesseret i emnet invalidebil/trivselsbil, starter jeg denne tråd.

I forbindelse med min egen søgen efter oplysninger, om hvordan det foregår når man søger invalidebil, har jeg kun kunnet finde love og paragraffer, men desværre ingenting der kunne beskrive hele processen, og hvad man skal igennem.

Jeg har dags dato været ved min egen læge, for at være sikker på, at hun støtter mig i ansøgningen om invalidebil, jeg har da fundet ud af, at egen læge bliver spurgt, f.eks. om en generel helbredsattest. Forskellige personer har anbefalet mig at søge om dytten, der i blandt ergoterapeut, fys osv.

I morgen mellem kl. 8 og 9 starter jeg med ansøgningen, da ergoterapeuten der har med bilansøgning at gøre har telefontid.

I denne tråd vil jeg løbende fortælle hvad der sker, og hvad jeg bliver trukket igennem;). Dette gør jeg for at andre forhåbentlig kan få gavn af det, og fordi jeg vil blive glad for input fra andre der måske har erfaringer med området.

Jeg ansøger om en bil på det trivselsmæssige grundlag, d.v.s. at jeg ikke skal bruge den til arbejde eller uddannelse, men udelukkende til trivselsmæssige forhold, så som fritid, behandlinger, familiebesøg, læge, frisør, kørsel med børn og så videre.

Jeg håber I kan få gavn af dette, og jeg vil gøre mit bedste for at beskrive det hele så alle kan forstå det, ellers må i jo spørge.:confused:

Det kan jo gå hen og blive et negativt resultat, men jeg håber i kan bruge mine beskrivelser alligevel.

:kram: til jer alle

Stoktoft

Stella 15-04-2008 18:18

.....tak for det Stoktoft..:)

det bliver da interessant at vide hvordan sådan noget foregår ...:)

:)

Hexi 15-04-2008 18:35

Lyder fint Stoktoft for jeg havde også tænkt mig at ansøge på et tidspunkt... :)

Louise 15-04-2008 19:36

Lyder som en rigtig god ide med at starte en tråd ang dette.
Jeg er også begyndt at søge bil, den skulle jeg søge igennem handicapcentre syd, hos en sagsbehandler. Efter at hun havde modtaget min ansøgning, var jeg til et møde hos hende. hun oplyste mig om hvor mange penge jeg ville få, hvis jeg blev godkendt. Hun gennemgik så min ansøgning sammen med mig.
Når man søger bil er det vigtigt at man i sin ansøgning skriver meget præsis hvad man skal bruge bilen til, alt fra venindebesøg, aktiviteter til praktiske gøremål, både for dig selv og dine børn. For da hun gennemgik min ansøgning, så var der mange ting hun hurtig kunne finde en anden løsning på.:(, f.eks forventes der at faren tager ca halvdelen af de ting, man skal med børnene, så ville hun mene at venner og familie også kunne besøge mig, hvis mine børn skulle se dem, og jeg kunne besøge dem hvis jeg var alene( så kunne jeg tage min mini crosser) ja sådan var meget af mødet, men hun sagde til mig, at hun selvfølgelig godt kunne forstå mig som mor, og dette behov man havde for at kunne have et mor-barn forhold, og at man selvstændigt kunne udføre nogle ting, men at hun ligeledes også ville gøre mig opmærksom på, hvor svært det var blevet at få bevilliget bil. Hun ville dog lige vente med at starte ansøgningen efter hvad jeg bliver visiteret til, om det er pension eller fleks, jeg er nemlig stadig på sygedagpenge.
Om jeg får afslag, ved jeg ikke, jeg har i øjeblikket fået bevilliget taxa-kørsel til mine piger om morgen, så de kan komme i børnehave.
Jeg ved selvfølgelig ikke, om det er samme procedure i alle kommuner.
Skriv endelig når du har snakket med dem i morgen, det kan jo være interessant at høre om det er forskelligt fra kommune til kommune.
Louise:kram:

Stoktoft 15-04-2008 19:48

Hej Louise
 
Ja, jeg ved det er svært, at få bevilget bil, især på det trivselsmæssige grundlag. Er allerede ved, at notere hvad jeg skal bruge den til. Jeg bor langt fra ALT, kontrol på sygehus der ligger 80 km væk, bassintræning 20 km, famillie (min) bor 25-55 km væk osv. osv. De store drenge går til fritidsinteresser, som ligger 25 km væk, og det starter inden manden får fri, så han kan jo ikke nå det.

Men ja der er meget der skal tages i betragtning, så skriv endelig hvis du kommer i tanke om noget;)
Jeg er førtidspensionist, så derfor er det ansøgning på trivselsgrundlag.

mvh

Stoktoft

Mai-Britt 15-04-2008 20:13

HEJ


DET LYDER SOM EN GOD IDE,TÆNKTE PÅ OM I MÅSKE KUNNE SKRIVE JERES DIAGNOSE PÅ, DET ER MERE FORDI AT DET ER JO OGSÅ EN ER EN DEL AF OM MAN KAN FÅ BEVILLIGET HANDIECAP BIL ELLER TAGER JEG FEJL?

I MÅ ALLE HAVE HELD OG LYKKE MED JERES ANSØGNINGER OG HÅBER AT DET LYKKES FOR JER.

GOD AFTEN

MAI-BRITT:)

Sanneh 15-04-2008 21:04

Jeg er ligeledes gået igang med, at søge invalidebil. Er foreløbig i praktik som flex, men regner da stærkt med, at blive ansat herefter ;)

Har derfor søgt bilen både som arbejde og trivselsbil! Venter pt på, at komme til generel helbredsundersøgelse hos egen læge. Bor alene med min datter som ikke ser sin far så ofte. Det har jeg kommenteret i min ansøgning.

Mine diagnoser er piskesmæld og fibromyalgi. Ved ikke om jeg er syg nok til, at få bil. Ved bare, at jeg i tre år har lånt bil af bla. mine forældre ( de har kun sjældent haft bilen og har planlagt med mig hvis deres anden bil eks. skulle på værksted). Har nu været ude, at købe en gammel spand som forhåbentlig kan holde til jeg (måske) får bevilget en bil fra kommunen.

Tror på, at der er rigtig mange herinde der kan få brug for, at følge med i hvad der sker. Rigtig godt initiativ... :)

Held og lykke til alle der søger om en bil... :kram:

Sanne

Hejdien 15-04-2008 21:05

Prøv at læse på det her link http://www.scleroseforeningen.dk/For...ndicapbil.aspx

her er der meget detaljeret forklaret hvordan man bære sig ad, hvad forskellen er på handicapbil/trivselsbil og hvordan betaling foregår og meget andet.... :)

Glæder mig til at følge med hvordan det går med at få en trivselsbil stoktoft og krydser fingere for dig hele vejen :D

Louise 15-04-2008 21:06

Hej Mai-britt Jeg har Psoriasisgigt og har en dårlig gangdistance.

Hej Stoktoft jeg skal nok skrive hvis jeg kommer i tanke om noget. hvis jeg var dig ville jeg nævne at det at kunne være selvstændig,og ikke altid være afhængig af andre (familie og venner) betyder meget for din dagligdag og dit selvværd. Og at man kan være mor for sine børn på lige vilkår med andre raske forældre.
Louise:kram:

Stoktoft 16-04-2008 10:54

Hej Allesammen
 
Ja, så har jeg talt med ergoterapeuten, vi fik en god snak, virker som en flink dame.

Hun sender et ansøgningsskema til mig, der skal jeg jo selvfølgelig lige huske, at sætte x ved at hun må hente oplysninger. Hun skal bruge oplysningerne fra sagsbehandleren, der ligger jo det hele fra pensionssagen osv.
Afhængig af tiden, kan det være mine speciallægeerklæringer bliver forældet, en er fra 2006 og en fra medio 2007, så der skal indhentes en helbreds/statusattest fra egen læge.

Ud fra vores snak, mente hun, at det nok blev nødvendigt med en tur på motorkontoret, der vil de vurdere om der skal være påtegninger i mit kørekort, f. eks. automatgear, bremseforstærkere og ekstra spejle, det vil så sige, at jeg ikke må køre en bil uden dette. Hvis jeg så ikke bliver bevilget bil, kan jeg søge om støtte til disse ting i egen bil, den skal så være ny.

I en ansøgning om bil bliver der lagt meget vægt på ens gangdistance, som ergoterapeuten sagde, skal den være meget ringe, der bliver kigget på hvor langt man går, hvordan, pauser og smerter under og efterfølgende.

Grunden til, at hun vil have mig på motorkontoret, er at jeg har føleforstyrelser i benene efter discusprolaps (op i 1995).

Mine diagnoser er følgende: Eftervirkninger efter discusprolaps
Fibromyalgi
Slidgigt i lænd/korsben og ankler

Jeg fik af vide, at jeg skal regne med ca. 1 års behandlingstid, og så kan man jo altid håbe det går lidt hurtigere, det var også det hun sagde, hellere forvente/være forberedt på lang tid end blive skuffet;)

:kram: fra mig til jer

Stoktoft

ps. Hun nævnte også det med selvstændighed.

Stella 16-04-2008 11:09

1 år :eek::eek::eek::eek: ja de kører klatten...især nu hvor det står I alle medier at der er 8 sagsbehandlere til en ledig eller på overførselsindkomst :eek:

Man skulle tro det kunne gå lidt hurtigere...

Mai-Britt 16-04-2008 20:09

Hej igen

Fedt at i skriver jeres diagnose, jeg har nemmelige også overvejet at søge, men var ikke lige sikker på om jeg kunne komme i betragnig,

Min diagnose er 2 prolapser med smerter ned i h ben sligigt i ryg hofter og knæ, med en dårlig gangfunktion, ( er i vente position for sclerose diagnosen, mange hvide pletter i hjerne samt mange følforstyrelse rundt om i kroppen)nu også fundet et anurisme i hjerne efter en skanning så afventer evt operation.

så overvejer om jeg måske kunne komme i betragtnig til en, har bare lidt svært ved at få mig selv til at søge, da jeg jo bedst kan lide at klare mig selv, så der skal lige overskrides nogen grænser. Men dejligt at se at også andre med deres diagnose søger så måske jeg får blod på tanden og søger jeg hader at bede det offentlige om hjælp.:(

helle4 16-04-2008 21:09

Hej, du skal ikke være " bange for at søge pension", selv om det lyder lidt nemmere sagt end gjort..

Du har jo mange diagnoser, og selv om "Vi er opdraget til at, kunne forsørge os selv" kan man jo desværre komme derhen, hvor det ikke kan lade sig gøre.

Så på med vanten doo, du er ikke nogen " nasser" på samfundet, men har ret til at, blive hjulpet, og måske få et LIV, med evt. sygdom.

Håber det bedste for dig, og mange :kram: Helle

Stoktoft 17-04-2008 14:25

Modtaget ansøgningsskema
 
Så er ansøgningsskemaet ankommet.

I skemaet er der følgende spørgsmål man skal besvare:

1. Årsag til ansøgning

2. Kørselsbehov
beskriv det generelle kørselsbehov, herunder hvorfor offentlige
transportmidler eller andre transportmidler ikke kan anvendes.

3. Bil
er de i forvejen i besiddelse af en bil (mærke årgang osv)

4. Andre oplysninger
har de kørekort evt. anmærkninger i kørekort

5. Helbredsforhold
hvilke fundtionsnedsættelser er årsag til ansøgning
hvor og hvornår er de undersøgt/behandlet herfor ( sygehus/læge)

Det skal lige siges, at det godt nok er nogle meget små rubrikker, der er sat af til at skrive besvarelser ind i. Tror jeg skriver et "lille" følgebrev, hvor jeg forklarer hvorfor jeg søger og hvad jeg har svært ved, og hvilke indretninger jeg kunne tænke mig ville hjælpe, så jeg kunne blive mere selvhjulpen/selvstændig.
Jeg søger en højere bil, da jeg har svært ved ind/udstigning, i ved komme op og ned i en bil, kunne tænke mig en hvor man sætter sig IND. Derudover "ønsker" jeg mig automatgear, da det giver massive smerter i bene og ryg ved brug af kobling, men også udtrætning/smerter i arme/skuldre ved at skulle bruge gearstang. Jeg kan heller ikke vende mig, når jeg skal dreje, da nakken og ryggen er stiv af smerter, så derfor kunne jeg godt bruge ekstra spejle. Dernæst et specialsæde, der kan støtte mig så jeg ikke "vælter", der er ikke mange kræfter i ryggen, så når den bliver træt kan jeg ikke helt holde mig oprejst.

Med skemaet er der også et skema, hvor man kan indskrive sine "køreture",
hvor går de hen, ærinde, hvem er med i bilen, hvor ofte køres turen, antal km og hvilke hjælpemidler er nødvendige at medbringe.
Den blev også lige forlænget, skal jo huske ALT ned til mindste detalje, jeg ville jo f. eks. gerne hvis jeg kunne, deltage i en fritidsinteresse, eller gå til mere bassintræning, for ikke at forfalde helt:p

I den medfølgende pjece, står der at: FØRST NÅR DET UDFYLDTE OG UNDERSKREVNE SKEMA ER MODTAGET, BETRAGTES DET SOM EN ANSØGNING.
ANSØGNINGERNE BEHANDLES EFTER EN VEDTAGET PRIORITERING. DU SKAL PÅREGNE EN DEL VENTETID, INDEN DIN SAG KAN PÅBEGYNDES.

Endvidere står der.

Vurdering af ansøgers situation
I forbindelse med belysning af din ansøgning vurderes forhold vedr. bla.

x Dagligt kørselsbehov
x Erhverv/uddannelse
x Dit helbred
x Gangdistance og evne
x Familie og bolig
x Kørekortkrav/evt. særlig indretning af bilen
x Økonomi

I forhold til kørselsbehov vurderer kommunen, om dit behov kan tilgodeses ved andre ordninger eller hjælpemidler.

Puha, det var sgi da en ordentlig smøre:eek: nu får i ikke mere for den 25 øre:D:D

:kram: og god lang weekend

Stoktoft

phhmw 17-04-2008 15:35

Hej Stoktoft.
God ide at du lader andre følge med i din bilsag. Jeg bemærker mig at du citerer fra pjecen "Ansøgningerne behandles efter en vedtaget prioritering. Du skal påregne en del ventetid, inden din sag kan påbegyndes"

Hvornår de påbegynder din sag er jo uvæsentligt bare de yder dig den retssikkerhed at AFSLUTTE din sag som lovet og offentliggjort på kommunens hjemmeside. Hvem mon har vedtaget prioriteringen?

Struer kommune har offentliggjort en sagsbehandlingsfrist på 24 uger iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2. Det må jo siges at være en særdeles kort behandlingstid. Flot hvis det også overholdes. De har dog nævnt ansøgning til invalidebil iht § 99 som er den gamle før kommunesammelægningen og regner sikker med at der skal tillægges de gamle frister fra Amterne som nu er nedlagt. Det bliver spændende at følge din sag.
Held og lykke.
Hilsen Peter

Stoktoft 17-04-2008 15:55

Hej Peter
 
Den med de 24 ugers sagsbehandlingstid,nævnte jeg også for hende, at jeg havde set på deres hjemmeside, hun fortalte så, at den desværre ikke var blevet opdateret siden kommunesammenlægningen, og at jeg skulle forvente det tog ca. 1 år. Dette vidste jeg selvfølgelig godt, havde jo sonderet terrænet lidt i forvejen.;)

Hvad angår deres "vedtaget prioritering", tja det ved jeg ikke lige hvad betyder, men jeg skal nok finde ud af det.

Ja, det er jo fordi jeg selv kunne have brugt, at læse om hvordan det hele foregik, at jeg nu fortæller om min sagsgang, håber andre så kan bruge det til noget, og komme med input.

Jaaaa, det ser jo ud til med hensyn til sagsbehandlingstiden, at i må trækkes med mig i al fald ca. 1 år endnu:p:D:D:D. Ej sludder jeg ÆÆÆÆlsker denne side, og er lykkelig for at have "fundet" jer ALLE sammen. Vi høres ved.

Stoktoft

Stoktoft 19-04-2008 11:14

Ansøgningen er sendt
 
Min bilansøgning er hermed d.d. afsendt med posten, det vil sige kommunen modtager den på mandag, og derved bliver bliver den betragtet som en ansøgning, de skulle jo først have det underskrevne og udfyldte skema før de betragtede det som en ansøgning. Det er hermed gjort.

Glæder mig til, om de sender en skrivelse og fortæller, at de har modtaget min ansøgning, og om de fortæller, hvornår de går i gang og hvor længe jeg kan regne med det tager. det ville da være dejligt at vide, bare sådan lidt mere præcist.
Skal de egentlig ikke skrive hvor længe sagsbehandlingstiden er, og om de kan overholde fristen, måske det er noget andet når det er en bilansøgning og ikke rolator o.s.v.?. Der skal jo lidt flere instancer indover i dette tilfælde, der skal jo indhentes oplysninger fra egen læge og muligvis speciallæger, i mit tilfælde mente ergoterapeuten, at der nok skulle et lille besøg til ved motorkontoret, hvor de skulle vurdere om der skulle være påtegninger i kørekortet eller om jeg i det hele taget var "egnet" til at sende ud i traffikken.

Vi høres ved.

Stoktoft

curls 19-04-2008 21:05

Citat:

Oprindeligt indsendt af Stoktoft (Send 27133)
Skal de egentlig ikke skrive hvor længe sagsbehandlingstiden er, og om de kan overholde fristen, måske det er noget andet når det er en bilansøgning og ikke rolator o.s.v.?.
Stoktoft

Jo kommunen bør gerne indenfor en uges tid sende dig et kvitteringsbrev som en bekræftelse på, at de har modtaget din ansøgning, samt hvor længe sagsbehandlingstiden er i forbindelse med en bilansøgning.
Hvis der går over 1 uges tid, og at du slet ikke har hørt fra dem, vil det nok være en god idé at ringe til dem og høre, om de har modtaget din ansøgning...

Birdie56 23-05-2008 00:30

Jeg følger flittigt med i din ansøgning
 
Hej Stoktoft.
Ja jeg blev lige meget nysgerrig og følger flittigt med i din ansøgning.
Men bliv ikke skuffet.:o
Jeg søgte om en trivselsbil primo juni 2005.
Desværre er min kommune meget langsom og kan slet ikke håndtere sådan en ansøgning.
Der gik lidt ekstra tid med at blive godkendt af myndighederne (embedslæge og de motorsagkyndige) pga. at jeg får morfin hver dag.
Men efter godt et halvt år gik godkendelsen igennem. Jeg skulle så op til en køretest hos den motorsagkyndige og den gik godt.
Jeg skal have en hel del ekstraindretning i bilen, da min venstre side ikke fungere.
Der er 7 punkter noteret i mit kørekort, som skal være i den bil jeg må køre i. Kørekortet skulle så fornyes efter 1 år igen. Helt okay.
Nu har jeg fået fornyet mit kørekort 2 gange, sidste gang her primo februar 2008 og igen for 1 år.
Men ak og ve.
Min ansøgning er stadig ikke gået igennem.
Den har været omkring det sociale nævn 2 eller 3 gange, hvor den er hjemvist til kommunen med den begrundelse, at der var masser af mangler i kommunens papirer.
Lige nu ligger den igen hos nævnet og har gjort siden medio januar 2008 og jeg har ikke hørt noget som helst.
Inden længe har jeg 3 års jubilæum - gad vide om ikke det 4 og måske 5 år også ryger på inden der kommer en afklaring.
På trods af at læger og speciallæger fortæller mig og skriver i deres afhandlinger/redegørelser til kommunen, at jeg så absolut kan få bevilget tilskud til bil.
Jeg går dagligt med krykker og rollator og kan ikke bruge off. transp. midler.

Så Stoktoft - jeg krydser fingre for dig og måske jeg kan lære lidt mere her.
Held og lykke.;)
Birdie56

Stoktoft 23-05-2008 11:48

Har intet nyt hørt endnu....
 
Hej Birdie56 :)

3 års "jubilæum" :eek: føj for en langsom kommune :mad:, ville da mene de snart burde kunne få fingeren ud af r****. Jeg har fundet ud af, at det er et værre gedemarked, det med at søge om hjælp til selvhjælp, især når det går ud over kommunens pengepung.;)

Fik af vide, af en borger i min kommune, at man skulle have fået en kvittering fra kommunen, om at de har modtaget ansøgningen, og hvor lang sagsbehandlingstiden kunne forventes at blive, indenfor 4 uger, hmmm der er nu gået (på mandag) 5 uger.

Man kan da altid håbe, at man er en af de heldige, hvor det går let og elegant. Men er da forberedt på det værste.:rolleyes:

Håber du snart hører noget positivt Birdie56, har du fået nået af vide om hvornår du kan forvente et svar?

Hilsen

Stoktoft

harms 17-06-2008 20:27

Jeg vil også følge udviklingen omkring ansøgningen til bil nøje.

Jeg har været sygemeldt i 1½ år med slidgigt fra nakken og helt ud i tæerne og der er stort set ikke et eneste led der ikke er ramt.

Jeg har mere end svært ved at gå særligt langt og bare en tur til nærmeste busstoppested (ca. 400 mtr) er ofte en pinagtig affære.

Jeg har været til generel helbredstjek og skal nu til samtale med en jobkonsulent, med henblik på at finde et skånejob til mig og jeg er tæt på at overgå fra sygedagpenge til revalidering.

I min helbredsattest er der nævnt at jeg har svært ved at gå ret langt og at det anbefales at der findes et skånejob i mit nærområde, da jeg ikke tåler for lang transporttid hver dag.

Med en invalide/trivselsbil vil jeg få mulighed for at få et job indenfor en større radius og det vil også give mig mulighed for at besøge mine bør, der alle bor så langt væk at jeg skal omkring 3-4 timer med offentlige transportmidler for at nå frem - og det kan jeg ikke klare uden at jeg ligger brak 14 dage efter.

Så emnet er yderst interessant for mig, da jeg kraftigt overveje at søge.

Stoktoft 17-06-2008 22:34

Velkommen til Harms :)

Du skal være hjertelig velkommen til, at følge med i denne tråd.
Hvis du hører eller erfarer noget med relevans for dette emne, så skriv endelig, jeg har starten denne tråd i håb om, at kunne hjælpe andre/eller vi kunne hjælpe hinanden ;)

Hvad jeg, har fundet ud af indtil videre, er at netop gangdistancen er en væsentlig faktor i dette emne.

Hov forresten også velkommen til k10, håber vi får mulighed for, at lære dig bedre at "kende"

Stoktoft

ps. i morgen bliver kommunen ringet op, jeg ville da gerne vide om de i det hele taget HAR modtaget ansøgningen, har nemlig intet hørt.:confused:

Stoktoft 19-06-2008 14:54

En lille opdatering.

Har haft kontakt med ergoterapeuten, som står for invalidebilansøgninger.
Hun HAR modtaget min ansøgning, den lagde i hendes bunke, hvor hun skulle til at skrive kviteringer til. (det var den bunke der stod dårlig samvitighed på:) sagde hun)

Vi snakkede frem og tilbage om mine funktionsnedsættelser, og alt det der helbredsmæssige. Hun nævnte flere ting hun kunne tænke sig der måske skulle være i bilen. Enden på samtalen blev, at hun nu sender en henvisning til politiet, og så vil jeg blive indkaldt til en helbredsorienteretkøretest (puha langt ord ;)). Dette ville hun gøre i denne uge, da hun går på ferie i næste uge.

Så må vi se hvornår jeg hører fra politiet, bliver lidt nervøs, det bliver jeg altid så snart jeg ser en politibil, selvom jeg har husket sele og kører helt lovligt:D.
Nå men ergodamen, sagde at det jo ikke var en køreprøve i den forstand, det der ville blive kigget på, var hvordan min krop fungerede i bilen ved kørslen, jeg ville ikke blive spurgt om abs-bremsers funktion og færdselstavler osv.:eek:

Kan i holde jer muntre indtil der kommer en ny opdatering. :D;)

Stoktoft

Stoktoft 21-06-2008 17:44

opdatering igen igen
 
Hej allesammen, har i en god weekend ? :)

Det har da godt nok sat gang i min bilansøgning, at jeg ringede ergodamen op den anden dag :D

Jeg har modtaget 2 breve fra kommunen.(afsendt d. 19/6 2008)

1. er en kopi af brevet til politiet, der står:

Vedr. xxxxx xxxxx

Ovennævnte har søgt Struer kommune om økonomisk støtte til invalidebil
efter den sociale lovs § 114

Struer kommune anmoder om :

At vedkommende indkaldes til en helbredsmæssig køretest til en vurdering af,
om politiet stiller krav om særlig indretning af bilen.
Resultatet af denne vurdering bedes sendt til Borgerservice.

Med venlig hilsen

xxxxx xxxxxx ergoterapeut


2. brev

xxxxxx xxxxxxx (mit navn hihihi)

I anledning af deres sag vedr.
bilansøgning
ønsker forvaltningen en Generel helbredsattest.

Kommunene har derfor anmodet deres alment praktiserende læge
xxxxx xxxxx
om undersøgelsen.

De bedes derfor snarest aftale tid hos lægen.
For at sikre, at der afsættes tilstrækkelig tid til undersøgelsen, bedes De venligst gøre lægen/lægesekretæren opmærksom på, at der er tale om en Generel heldbredsattest.

Med venlig hilsen

xxxxx xxxxxx


Jow Jow, det kan da åbentbart betale sig, at gribe knoglen :D:D
Hvis jeg nu ikke havde gjort det ville sagen være blevet trukket i langdrag af ferie og hvornår var hun lige nået til min sag efter ferien, nu ved at vi snakkede sammen den anden dag, har hun besluttet, at hun vil have en køretest og heldbredsattest, hvis jeg havde ventet, kunne der jo nemt være gået 2 måneder (måske mere) inden det var besluttet og sat igang.

Sååååh, så langt så godt.;):)


Kan I holde jer muntre til næste afsnit i denne føleton.

Stoktoft (der lige har smidt 5 kg på 4 uger:p)

Stoktoft 26-06-2008 12:25

Opdatering
 
Jeg har nu tid til Generel heldbredsattest. Det kunne ikke blive før d. 15 juli, da min læge jo også skal have ferie;)

Kommunen ringede så igår, de informerede mig om, at de skulle have attesten inden de sendte henvisningen til politiet, da de skulle have den sammen med henvisningen.
Jeg fortalte, at jeg havde fået en tid d. 15 juli, det var da godt nok sent var kommentaren, øh sent, ca. 3 uger, jamen min læge har ferie. Nå men vi kan ikke viderebehandle din sag før vi får den attest, nej okay, men det er der jo så ikke at gøre noget ved.

Blev sgu egentlig lidt sur, DE kan trække en sag i langdrag, meeeen når de skal have noget fra os, ja så skulle det helst ha' været afleveret igår.
Jeg ville da gerne ha' det her til at gå stærkt, men min vidunderlige læge skal da også have ferie ligesom alle andre arbejdende mennesker.

Kæmper lige i tiden med massive smerter og man skulle tro jeg havde en giga kæp i øret, hvis i så min gagede gangart i denne uge:eek: Har opgivet at køre minimanden i børnehave i denne uge, tør sgu ikke. Det gør ikke smerterne bedre, at han er hjemme, plejer jo at hvile når ungerne er ude af huset:mad:

Undskyld der kom lige lidt beklagelse med i dette indlæg, det var ikke meningen:o

stoktoft

Krussedulle 09-07-2008 02:11

Hej alle sammen.
Jeg er ny herinde og i systemet. Jeg vil på et senere tidspunkt søge invalidebil og har derfor læst jeres indlæg med interesse.
TAK for alle de konstruktive spørgsmål og ikke mindst svar.
Jeg suger diverse råd og fif i mig.

Jeg er ikke udredt endnu, men er sen hjerneskadet efter meninghitis sidste sommer.

Jeg har søgt servicelovens §100 om merudgifter til funktionsnedsættelse, det var min mulighed for at komme til at bevare min bil.. Det er af økonomiske årsager jeg søger, men fordi jeg er ramt hårdt på min balancenerve/ligevægtsorganet.
Jeg ved ikke om jeg er syg nok til at kunne få en invaliodebil, men kan ikke opretholde alm. levestandard da jeg ikke kan gå længere end 800/100 m før jeg falder

Jeg er meget spændt på hvad din søgen ender med Stocktoft.
Herfra pøj pøj og jeg krydser fingre :)

Krussedulle

Birdie56 10-07-2008 10:40

Lidt til din orientering mht. bilansøgning.
 
Hej Stoktoft.
Til din orientering mht. indretning af din kommende bil og kontakt til politiet.
Efter at helbredsattesten blev lavet, så gik den til kommunen. Da jeg får depotmorfin, ja så skulle mine papirer omkring embedslægen og først da han gav mit grøønt lys (efter mere end 8 måneder)for at køre bil, ja så var det videre til politiet.
Igen ventetid - :confused:
Her skulle jeg op til en "orienterende" køretur med en motorsagkyndig.
Da jeg ikke har en handicapbil, måtte jeg leje een hos en kørelærer (som har sådan een) og ud og have et par timer med kørerlæreren, for at lære bilen lidt at kende. Jeg fik nogen gode fif om hvordan jeg skulle gebærde mig i trafikken - bl.a ikke køre hverken for stærk eller for langsom!!!
I første omgang skal man selv betale kørelæreren for billeje, kørsel mm. Men det SKAL kommunen refundere.
Så kom dagen endelig, hvor jeg skulle mødes med den motorsagkyndige og vise ham at jeg stadig godt kan komme frem i trafikken uden gene for andre mennesker. Det gik godt, og så skrev den motorsagkyndige tilsidst lidt om hvad der skal være i min kommende bil, for at jeg kan køre den forsvarligt.
Så var der igen ventetid (2-3 måneder)på at brevet skulle komme fra den motorsagkyndige/politiet om hvad, hvordan og hvorledes.
Jeg blev meget forskrækket da brevet kom. For i brevet stod at jeg kun havde kørekort i et år og så igen skulle aflevere ny lægeerklæring, billede til nyt kørekort igen på kommunen.:confused:
Igen skal lægeerklæringen omkring embedslægen inden man får udleveret nyt kørekort. Embedslægen/politiet bestemmer nu hvorlang tid der igen kan gå, førend man skal igennem "møllen" igen.
;)Selvfølgelig skal man kontrolleres i ho.. og rø.. - og det er helt ok.
Men myndighederne bør fortælle det i een eller anden folder/skrivelse.
Jeg måtte ud og spørge andre i samme situation som mig - da jeg tænkte at nu fik jeg da aldrig mere lov til at køre bil.
Jg har nu fået mit kørekort fornyet een gang her i foråret og igen fik jeg lov at køre et år inden genfornyelse - meen jeg har bare ikke nogen bil endnu :eek:
Nu er mine papirer (medio juni) - ja faktisk på 3 års dagen efter at jeg sendte min første ansøgning - lige kommet tilbage fra "det sociale nævn" med et nej. Og nu skal jeg igang igen - det har kommunen lovet mig på et møde i foråret.
Så jeg har stadig kørekort men ikke nogen bil.
Det er så frustrerende at altid skulle bede andre om at køre mig til både dit og dat. Især da jeg jo gerne vil være selvhjulpen.
Tit er jeg ved at opgive - men jeg KÆMPER videre.
Derfor følger jeg dig og din føljeton troligt.
Fortsat god sommer og kamp.
:kram:
Birdie56

Stoktoft 10-07-2008 11:58

Hej Birdie56 :)

Det med kørekortet, der bliver fornyet for et år af gangen, har jeg også hørt fra min veninde. det fik hun i x antal år (kan ikke huske hvor mange), men nu vurdere politiet hende stationær, så hun skal ikke til omvurdering hvert år mere.
Var det pga medicinen, at det skulle omkring embedslægen?
Medicinen jeg æder er ikke med advarselstrekanter, som sagt lider jeg af fib, og det kan de ikke rigtig medicinere mod :mad: og eftervirkningerne efter discusprolapsen, tja dem skal jeg jo bare leve med. Føleforstyrelserne er pt forværret, og har x antal gange (lidt flovt det jeg nu skriver) i den sidste tid tisset i bukserne uden jeg kunne mærke det, første gang troede jeg det var en flue det kildede på mit ben, da jeg skulle vifte "fluen" væk var jeg "pissevåd" :o , så nu skal jeg undersøges for en ny discus.


Jeg har fået af vide, at jeg skulle køre i min egen bil, til den der køretest. Så kan den motorsagkyndige se hvordan min krop fungerer i en normal bil, og derudfra vudere hvad der skal være i handicapbilen.
Den motorsagkyndige tager sig af det tekniske ved bilen, og ergoterapeuten det med højden af bilen af hensyn til ind og udstigning. Hvis ergo'en mener vi selv kan finde ud af det, skal jeg sammen hende ud til en lokal bilforhandler og prøve bil, ellers er det hos handimobil.

:eek: De må sgu da snart finde en afgørelse hos dig Birdie56, hos mig har de lovet en sagsbehandlingstid på 1 år, og det mente de nok de kunne overholde.
Ja jow, ved jo godt at det de siger ikke altid passer, men de få jeg har hørt om, har tiden passet nogenlunde. Så kan jeg jo kun håbe ;), håbet kan ingen tage fra mig:rolleyes:

Takker for information, og rigtig god sommer og held og lykke til dig

mvh Stoktoft

phhmw 10-07-2008 17:50

Kære Stoktoft og andre.
I skal ikke være så bange for at kørekortet skal fornyes ned til 1 år ad gangen. Bagrunden er at når man indtager morfica som virker direkte på centralnervesystemet bliver der holdt øje med ens forbrug. Det er jo betryggende nok. Men hårdt indtil at det hele kører på skinner. Store mængder vil blive accepteret hvis det tages oralt og forbruget er konstant. Derimod hvis det taget som injektion ringer alle advarselslamper hos Embedslæge/Sundhedsstyrelsen. Efter afsluttet brug af Morfica kan der forventes op til 10 års "holde øje" med ens tilstand. Også meget betryggende.

Men husk på og følg med i kampen om Retssikkerhedsloven §3 stk.2 under "Svarfrister Kommuner" hvor vi kæmper for at alle kommuner vedtager sagsbehandlingsfrister inder for alle sociale områder. Herunder ansøgning til invalidebil. Dvs at jeres personlige kommune SKAL have vedtaget en behandlingsfrist og offentliggjort denne. Se eksempelvis www.middelfart.dk. Når kommunalpolitikerne har vedtaget/godkendt en frist skal den overholdes. Kun i undtagelsesvise tilfælde kan den overskrides hvor du så skriftligt skal have besked om HVORFOR og HVORNÅR du kan forvente en afgørelse på invalidebil.

Derfor er det så vigtigt at "nybegyndere" forstår vigtigheden af RSL §3 stk.2. Så derfor spørg din kommune om hvor de har offentliggjort disse krævede frister. Mange opdager først for sent denne lille lov, derfor ser vi sagsbehandlingstider på invalidebil op til 2 - 3 år for svært handicappede. Udelukkende fordi at mange kommuner "fortier/skjuler" disse frister. Disse frister indholder al kommunikation med alle berøringsparter, herunder Politi og Embedslægen.

Skulle der blandt læserne, socialrådgivere - embedsmænd - politikere, af dette som ikke er enig i denne fortolkning så skriver i bare til Velfærdministeriet, Center for Politik og Jura om det korrekte i dette.
Mange hilsner Peter

Birdie56 11-07-2008 11:16

Svar til Stoktoft og phhmw.
 
Min sag skulle omkring embedslægen fordi jeg får morfin. Det morfin jeg får, har jeg fået fast siden 2004. Og efter lægernes udtalelser, ja så skal der ikke rettes i det daglige kvantum - det er forsøgt i starten - men det gik ikke så godt. :(
Det kvantum jeg får - ligger helt i bund i forhold til andet. Det er det lægen har fortalt mig.
Lægen, der har medicineret mig, vidste fra dag 1 , at jeg meget gerne, hvis muligt, ville køre bil forsvarligt - senere i mit liv...

Jeg synes da også at det er helt OK med at myndighederne holder øje med os der får det stærke medicin - absolut da.
Men der var ikke nogen der havde fortalt mig det inden jeg fik brevet med at mit kørekort KUN var gældende 1 år. Ja - så gik min verden i sort - :mad:
Havde jeg bare fået en forklaring på hvordan og hvorledes.
Ja så havde jeg da også været mere rolig. Men nu ved jeg det - og derfor fortæller jeg det også til andre i samme situation.
Jeg skal køre i en handicapbil, idet min venstre side ikke fungere og jeg kan ikke ret godt bruge venstre hånd/arm. Derfor skal jeg ha en bil med automatgear. Jeg kan jo ikke skifte gear med højre hånd og ingen hånd på rattet - ;) tja den går ikke af hensyn til andre trafikanter.;)
Efter at jeg havde fået bevilget mit kørekort og der var noteret de ting som skal være i min bil (7 forskellige ialt). ja så skulle ud sammen med min sagsbehandler og se på bil hos en forhandler.
Ih du milde - hvilken seance - :confused: Sagsbehandleren havde hjemmefra bestemt at det som den motorsagkyndige havde noteret i mit kørekort (bilindretning) - ja det var rent vås.
Hun havde på forhånd bestemt hvilken bil jeg skulle ha. Ja jeg ku da få automatgearet - men så var det også slut fra hendes side.:mad:
To måneder efter, at jeg havde afprøvet bil, så fik jeg en meddelelse fra hende om at jeg ikke ku blive tilkendt nogen bil. Besøget hos forhandleren havde kun gået ud på at prøve mig og hun mente at det var rent skaberi fra min side. Jeg fik at vide at jeg altid ku få bevilget automatgear men ikke mere.
Da jeg går med rollator, så snart jeg er uden for hjemmets vægge. Har store problemer med bare at gå over til naboen. Bussen kan jeg ikke komme med, for de vil ikke hjælpe mig med at få min rollator med. Og der er temmelig langt til busstoppestedet herude på landet.
Her hjemme går jeg med krykstok. Jeg har hejs i sengen for at komme ind og ud af den. Alt hvad der skal laves i hjemmet, - ja det ordner min mand, når han kommer fra job.
Men det surt - når man nu gerne vil være selvhjulpen og ikke altid være afhængig af andre - at det så skal trække ud :mad: - så mange år....

Jeg har fra min bisidder fået at vide, at der er sket så mange procedurefejl - her efter juli håber vi der sker noget igen.;)

Jeg har dog ikke mistet modet og hænger da på endnu - på trods af at nogen dage kan være meget meget sorte.

Det var vist lige en masse mere end svar til jer to - :)

Så held og lykke fremover og fortsat god sommer.
:kram:
Birdie56

Neurosmølf 11-07-2008 11:46

Kære Birdie56
Først lige et :kram: til at lindre lidt på anstrengelsen med at fortælle os det her.
Din sagsbehandler har vist spist søm, fordi jeg mener hvad den motorsagkyndige noterer er ment som en betingelse for at Du kan føre bilen og dermed et krav fra rigspolitiet.
Jeg kender desværre ikke så meget til dette, men normalt har en sagsbehandler da ikke bemyndigelse til at tilsidesætte den slags krav, jeg ville prøve at kontakte www.duhk.dk omkring dette, det er en uvildig konsulentordning som er gratis at bruge, og de kan sandsynligvis give klart svar og måske henvise til nøjagtigere forskrifter. Det kan så give dig en basis for en klage.
Jeg håber virkleig det kan lade sig gøre Du får alle hjælpemidler Du kan have gavn af, fordi det er noget møg at bo på landet og ikke have eget transportmiddel. Tidligere i mit liv har jeg selv været med til at opbygge invalidebiler og jeg ved fra de kunder , hvor stor en lettelse og glæde det er at få den udleveret. Det kunne jeg godt unde Dig med dine problemer, så måtte hellere et par ministre på budcykel eller tandem, der er nok af dem der kunne trænge til kommunal tvangsbehandling af vægt for at mindske sygdomsrisiko;) Så kunne de smage egen medicin....

Et sidste :kram: herfra, og så håber jeg Du får en god weekend :)

mvh Nøvsen

zuza 11-07-2008 11:50

Jeg kan også anbefale at læse her: http://ryk.dk/forum/17

De har også en gammel debat-side, hvor arkivet kan læses.

De har STOR erfaring i bil-problemer.;)

:kram:

Stoktoft 13-07-2008 12:02

Ja Zuza, du kan tro jeg har besøgt ryk's side mange gange ;) og jeg følger troligt med overalt hvor jeg kan finde oplysninger.

:kram: til jer alle
Stoktoft

AnnetteH 14-07-2008 10:32

pu ha
 
Hej alle sammen

Ja jeg må nok sige at jeg er ret så rystet over at læse indlægende her om trivselsbil.
Jeg er selv førtidspensionist (lidt underligt at skrive, det er lidt nyt endnu, fra 1-3 08) og jeg bor i en lille landsby. jeg har piskesmæld, diskosprolaps i nakke og lænd og ADD. Jeg har 2 hjemmeboende børn og en udeboende.
Jeg havde faktisk tænkt mig at søge min kommune om en trivselsbil, men efter at have læse indlægende her, tror jeg faktisk at jeg opgiver på forhånd. At skulle bruge flere år på at fortælle kommunen at jeg har behov for en bil, at jeg pga medicin skal have kørekortet fornyet hvert år, osv. nej det orker jeg bare ikke...
Et spørgsmål som bliver ved med at dukke op i mit hovedet er det med kørekortet og medicin. Kan godt forstå man skal være obs på det, men nu har jeg i snart flere år fået morfin og medicin mod ADD, uden at noget har stillet mit kørekort til spørgsmål ? hvorfor så pludseligt fordi man søger trivselsbil ?
Nå men det var lige lidt fra mig. Vil da helt sikkert følge med på siden og se hvordan det går i andre og måske tage endnu snak med min læge om det med en trivselsbil til mig.
Hav en god dag.

zuza 14-07-2008 13:03

Jeg fandt lige en helt anden hjælpemulighed, som måske er gavnlig, når man søger handicapbil.

Prøv at læse her, hvad en bilforhandler kan gøre:

http://www.ford.dk/ie/transit_hc/

Her kan man også læse mere om handicapbiler... salg, køb, udlejning osv.

http://www.handicapbiler.dk/?ID=velkommen

:kram:

zuza 17-07-2008 11:08

Sagsbehandlingsstider, fejl m.v.

Tjek lige den her.:D

Citat:

Antaget Principsag

Titel: Støtte til bil
Journalnummer: 3000053-08 / Antagelsesdato: 08-05-2019:eek:
Vedrører: Lov om social service - § 114

--------------------------------------------------------------------------------
Antagelsestema:
Belysning af kriterierne for bevilling af støtte til bil, herunder gangdistance og betydningen af og dokumentationen for en ansøgers evne til at benytte offentlige transportmidler.
http://cms.ast.dk/afgoerelser/antagn...id=1927&type=1

Ja, det går sgi godt...:rolleyes:

Stoktoft 17-07-2008 17:12

opdatering
 
Først lige til nøvsen, du har så evig ret. Hvis politiet kommer med påtegnelser i dit kørekort, betyder det, at du ikke må føre en bil uden disse er opfyldt. Lad os nu sige, at jeg får af vide, at der skal være automatgear, bremseforstærker og ekstra spejle, så må jeg ikke køre i en bil der ikke har disse ting, og det kan en ski.... sagsbehandler ikke bare sløjfe, det er da trods alt lovens højre arm der har påkrævet dette.:mad:

Nå videre i teksten.:)

Jeg har som sagt været ved lægen for, at få lavet denne hersens generelle helbredsattest, da det ikke var så længe siden jeg havde været til kontrol, var der jo ikke så megen fysisk undersøgelse, bare lidt ståen på et ben og så det andet puha dinglede rundt:p. Så blodtrykket helt helt fin, og lige en tur på vægten, yes :D stadig for nedadgående.

Men ellers snakkede vi om hvad jeg kan, (eller rettere hvad jeg ikke kan) hvor lang tid, hvor mange pauser jeg skal have og hvor længe de varer.
Længde på gåture, tja det er jo på gode dage max 50-75 m. med rolator før jeg skal ha' pause på ca. 10 min. så kan jeg lidt igen, jeg kan vel på en god dag gå den distance 3 gange med pauserne, så skal jeg relaxe i en times tid, på sofaneseren:p.

Lægen sagde hun mere eller mindre ville skrive som speciallægen havde skrevet i erklæringen. Og så ville hun beskrive min funktionsevne som værende ringe og med en meget dårlig prognose for fremtiden, det ville kun gå en vej, og det var tilbage, d.v.s forværring, hmmm det vidste jeg godt det har alle mine læger sagt før, men det er skufandenståidet (undskyld sproget) lige hårdt hver gang jeg får det af vide, jeg er kun næsten 35, og jeg vil bare ikke i kørestol, men det er nok det jeg kan regne med engang med tiden:mad:.
Men jeg passer på mig selv og holder mig igang med øvelser og varmtvandsbassintræning.

Hun sagde hun ville skrive, at jeg skulle have en invalidebil, med automatgear, bremseforstærker, spejle og et specialsæde, plus en høj bil til at lette ind-og-udstigning.
Ved godt hun ikke bestemmer, men så har hun da beskrevet hendes vurdering.

1.000.000.000.000osv :kram: til jer alle sammen

Stoktoft

Stoktoft 22-08-2008 14:42

Opfølgning
 
AAAARRRRGGGGHHHHH, de har sgu da heller ikke styr på en skid :mad:

Blev onsdag ringet op af kommunedamen, hvor bliver den helbredsattest af, øhbø, den skulle I da ha' fået, jeg fik den lavet den 15/7, hun kunne ikke finde den, men hun kunne da lige spørge de andre om de havde modtaget den og lagt et eller andet sted, ellers ville hun ringe til lægen og spørge hvor den blev af.
Torsdag ringer hun så igen, attesten er fundet den ligger ved ergoterapeuten, men det er slet ikke den der skal med til politiet, næ nej det er en lægeattest, som man skal udfylde når man søger om kørekort, den samme som man udfylder første gang man skal have kørekort.

Nå, blev lidt mopset, det havde jeg da ikke fået besked om, og nu har hun ringet 2 gange og skældt ud over at de ikke har modtaget den, og de kunne jo ikke behandle min sag før den kom. Forklaring, nej hun vidste heller ikke da hun ringede første gang, at det var en sådan der skulle med til politiet, hun beklagede, ja det må jeg sgu nok sige, sad med brevet hvor de beder om generel helbredsattest, læste det op for hende, ja ja jeg beklager, det er en fejl:mad: at den anden attest ikke er nævnt.

Så nu trækker det igen ud, havde heldigvis tid hos lægen på mandag, så ringede lige og fik lagt mere tid på.
Håber ikke politiet har lige så langsom sagsgang, som kommunen.
Får den lavet mandag, tager den med, kører til kommunen, jeg skal nemlig åbenbart underskrive et eller andet papir dernede også, inden den kan sendes til politiet.

frustrerede hilsner fra
Stoktoft

bettina 22-08-2008 14:54

:mad: Det er jo også det jeg lige har skrevet i et indlæg...... for f.... da...!

Ked af på dine vegne at det skal trække sådan ud ....

:kram::kram::kram:
Og rigtig god weekend
Bettina

buster 22-08-2008 15:01

jamen, stoktoft, det er da bare utroligt :confused:

Hm, jeg kan kun sige for mit eget vedkommende at sidste år 2007 i dec mdn var jeg lige en tur rundt om sygehuset til en undersøgelse.
Det blev besluttet og der blev ansøgt om dette hjælpemiddel på samme tid.

Nu skriver vi år 2008 aug mdn, rykkede både sygehus OG kommune for HVORNÅR jeg kunne regne med at få hjælpemidlet :confused:

Øhh, kommunen havde aldrig modtaget nogen ansøgning -påstod de :confused:
Sygehuset havde afsendt ansøgning -påstod de :confused:

GAD VIDE OM POSTEN HAR "SPIST" BREVET :p:D:mad:

Påstand mod påstand -men stadig ikke noget hjælpemiddel :rolleyes:

tra lu la lej tra lu la lej :cool:

kan kun sige: fortsat held og lykke ;)


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:21.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension