K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   At være "bange" for kommunen! (https://www.k10.dk/showthread.php?t=30302)

phhmw 21-06-2014 16:24

At være "bange" for kommunen!
 
Gennem hele k10`s levetid, oplever vi ofte at borgeren giver udtryk for frygt for kommunen, sagsbehandleren, socialrådgiveren jobkonsulenten.

Man er bange for at ens sag kan komme i dårligt lys, etc.

Frygt for sin kommune har ALDRIG båret noget godt med sig. ALDRIG.

Når jeg råder andre, er mit første råd, at man skal kende sin sagsbehandlingsfrist iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2, som man burde kunne finde på sin kommunes hjemmeside.

http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner

Men k10`s 11 år gammel kamp for disse frister, viser med al tydelighed at embedsmænd IKKE ønsker at du skal få kendskab til disse frister.

Hvorfor er det så vigtigt at du kender din sagsbehandlingsfrist?

Er det ikke uvæsentligt om du får din hjælp om 14 dage eller 3 uger?

JO, det har INTET med sagsbehandlingsfristens længde at gøre.

Men det har noget at gøre med din retssikkerhed og at du indikerer over for din første sagsbehandler, at du dels kender lovgivningen og stiller krav. Krav om, at lovgivningen bliver overholdt. Længere er den ikke.

Jeg vil bede dig om at læse dette ulykkelige indlæg, skrevet af en af vores kollegaer fra Scleroseforeningen:

"Skal man være angst for kommunen?"

http://lailasilke.blogspot.dk/2014/0...-kommunen.html

"Dernæst fulgte et langt forløb hvor flere og flere hjælpemidler blev taget fra mig. Til sidst satte jeg alle hjælpemidler i carporten og bad kommunen om at hente dem.

Jeg kunne ikke mere.

På trods af mapper med speciellægeerklæringer, der lige nøjagtig beskrev hvad jeg havde brug for, blev der alligevel sat tvivl ved om det nu var rigtigt. Hjælpemidler jeg havde brug for, måtte jeg selv ud og investere i eller finder alternative løsninger på
!"

Min baggrund for at havne på k10, var netop en scleroseramt kvinde der måtte vente på en afgørelse til udskiftning af en nødvendig invalidebil, hvor afgørelsen tog 2 år 7 måneder, 3 år i alt med indretning etc.

Frygt for kommunen har aldrig båret noget godt med sig.

Vis respekt for det offentlige ansatte, men gå i kødet på dem når de ikke overholder lovgivningen.

Derfor er den vigtigste lov at kende Retssikkerhedslovens §3 stk.2!

Fordi det er den FØRSTE lov i din sag som bevidst eller ubevidst ikke bliver overholdt. Sæt dig ind i denne vigtige lov:

http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616

DUKH Duksen dec 2009.

http://www.dukh.dk/om-dukh/om-dukh/p...mber-2009/view

Hilsen Peter ;)

de7smådværge 21-06-2014 18:19

De her indlæg som formentligt er meget vigtige og med en god intention bag er: umulige at læse for nogle af os

Det er lange tråde med rød, blå, fed skrift, understregninger og kursiv, blandet sammen og umulige at overskue, med rigtigt mange links.

Blot fordi det sikkert er vigtigt, personligt må jeg give op ret hurtigt pga. udformningen af indlægget.

phhmw 21-06-2014 19:32

Det må jeg forsøge at gøre bedre..
 
... men min manglende grammatik kan jeg desværre ikke rette op på, med min 5 års skolegang. Linkene er vigtige, så dem kan jeg ikke fjerne.

Hilsen Peter ;)


Gennem hele k10`s levetid, oplever vi ofte at borgeren giver udtryk for frygt for kommunen, sagsbehandleren, socialrådgiveren jobkonsulenten.

Man er bange for at ens sag kan komme i dårligt lys, etc.

Frygt for sin kommune har ALDRIG båret noget godt med sig. ALDRIG.

Når jeg råder andre, er mit første råd, at man skal kende sin sagsbehandlingsfrist iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2, som man burde kunne finde på sin kommunes hjemmeside.

http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner

Men k10`s 11 år gammel kamp for disse frister, viser med al tydelighed at embedsmænd IKKE ønsker at du skal få kendskab til disse frister.

Hvorfor er det så vigtigt at du kender din sagsbehandlingsfrist?

Er det ikke uvæsentligt om du får din hjælp om 14 dage eller 3 uger?

JO, det har INTET med sagsbehandlingsfristens længde at gøre.

Men det har noget at gøre med din retssikkerhed og at du indikerer over for din første sagsbehandler, at du dels kender lovgivningen og stiller krav. Krav om, at lovgivningen bliver overholdt. Længere er den ikke.

Jeg vil bede dig om at læse dette ulykkelige indlæg, skrevet af en af vores kollegaer fra Scleroseforeningen:

"Skal man være angst for kommunen?"

http://lailasilke.blogspot.dk/2014/0...-kommunen.html

"Dernæst fulgte et langt forløb hvor flere og flere hjælpemidler blev taget fra mig. Til sidst satte jeg alle hjælpemidler i carporten og bad kommunen om at hente dem.

Jeg kunne ikke mere.

På trods af mapper med speciellægeerklæringer, der lige nøjagtig beskrev hvad jeg havde brug for, blev der alligevel sat tvivl ved om det nu var rigtigt. Hjælpemidler jeg havde brug for, måtte jeg selv ud og investere i eller finder alternative løsninger på!"

Min baggrund for at havne på k10, var netop en scleroseramt kvinde der måtte vente på en afgørelse til udskiftning af en nødvendig invalidebil, hvor afgørelsen tog 2 år 7 måneder, 3 år i alt med indretning etc.

Frygt for kommunen har aldrig båret noget godt med sig.

Vis respekt for det offentlige ansatte, men gå i kødet på dem når de ikke overholder lovgivningen.

Derfor er den vigtigste lov at kende Retssikkerhedslovens §3 stk.2!

Fordi det er den FØRSTE lov i din sag som bevidst eller ubevidst ikke bliver overholdt. Sæt dig ind i denne vigtige lov:

http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616

DUKHsen dec 2009.

http://www.dukh.dk/om-dukh/om-dukh/p...mber-2009/view

Det er en borger, som

kender lovgivningen
Finder frem til den lovgivning, der er rele- vant, kan forstå sproget, kan tolke teksten og sætte den i relation til egen situation.

taler systemets sprog
Forstår sammenhængen mellem lovgiv- ning og forvaltning, kan sætte sig ind i de kommunale strukturer, kender og benytter sig af procedurer for sagsgange, anerken- der og udfordrer de formelle kompetence- niveauer.

er overskudsmenneske
Handler, selv i de mest pressede situatio- ner, bevarer roen og den personlige inte- gritet, udviser respekt og anerkendelse i mødet med den enkelte medarbejder.

opsøger hjælp
Trækker på pårørende og ressourceper- soner i det personlige netværk, opsøger rådgivning og netværk i brugerorganisa- tioner og videncentre. Skaffer viden om handicappet og dets konsekvenser.

Og så er det, jeg i mit stille sind bliver noget bekymret for en del af de mennesker, vi møder i vores rådgivning og ikke mindst for de mennesker, som ikke en gang magter eller har overskud til at opsøge hjælp hos andre. For hvad stiller man stiller man så op med rådene: sæt dig ind i lovgivningen, lær at tale systemets sprog og vær overskudsmenneske!

DUKHsen marts 2006

http://www.dukh.dk/om-dukh/om-dukh/p...arts-2006/view


Hilsen Peter ;)

henrikb 21-06-2014 20:14

må indrømme at jeg også tit hopper videre af samme grund men nu tog jeg mig sammen og trykkede på dit link til lailasilke, desværre eksistere det ikke

phhmw 21-06-2014 21:07

Vi kan forsøge at beskrive det på en anden måde.
 
Hvis, du er ny og uerfaren i den sociale verden, med eller uden en alvorlig diagnose og du beder det offentlige om hjælp, skal du vide følgende:

At være "angst" for sin kommune har aldrig bragt noget godt med sig.

Du skal beslutte om det er dig eller en tilfældig kommunal sagsbehandler der skal styre din sag.

Du kan kun styre din sociale sag, ved at være aktiv og søge aktindsigt.

Du skal kende din sagsbehandlingsfrist FØR du sender en given ansøgning. Se din kommunes hjemmeside.

Du kan kun styre din sociale sag ved at have kendskab til nogle få love.

Når du kommer eksempelvis i arbejdsprøvning, hvem/hvad skal så bestemme hvor mange timer du kan/skal yde?

Svaret skal du selv finde!

Skal de være en rask sagsbehandler?

Eller skal det være dine fysiske, som psykiske begrænsninger, som bestemmer hvor mange timer du kan klare?

Hvis du er tvivl om hvad der nævnes i lovgivningen, har du k10, som hjælper dig på alle måder.

Men du skal selv gøre en indsats ved at være aktiv.

Du skal aldrig hører på hvad andre siger til dig, men udelukkende læse hvad der nævnes i din journal.

Det største problem en uerfaren løber ind i, er din tilstand, er du smerteplaget, en alvorlig diagnose med bekymringer osv, så er det meget svært også at skulle læse lovgivninger osv. Men her skal du bede om hjælp fra dine omgivelser.

Den hjælp skal du have i BEGYNDELSEN af din sociale sag. Ikke, som vi tit oplever at man først dukker op med sine spørgsmål i SLUTNINGEN af sin sag, når sygedagpenge er stoppet osv.

Hilsen Peter ;)

de7smådværge 22-06-2014 14:03

Med andre ord: det er nu også muligt at føle sig komplet dum og " lost" på K10. Ord og udtryk som "integritet", " svaret skal du selv finde" og en følelse af at skulle have grebet det anderledes an fra starten af, ved at læse alle mulige paragraffer ...øhm, når man har kognitive problemer og intet netværk???

Er de her tråde ment som en hjælp eller blot skrevet af en bruger der kigger tilbage, er afklaret socialt, nu er i sikkerhed og har glemt hvordan det " FØLES". Der er vel næppe heller nogen der rådgiver en kørestolsbruger, ved at skrive " løb lige ned på kommunen" og få ordnet dine papirer, det er vigtigt og du skal løbe så hurtigt du kan".

Hvis man har overskud og visdom kunne det måske deles når folk opretter tråde og har behov for konkret hjælp og svar ud fra deres situation?

Anerkender at det virkeligt er for at hjælpe os. Tror bare der er mange der ikke vil kunne tage imod og blive kede af det og føle sig forkerte herinde.

phhmw 22-06-2014 15:11

Nu må du finde viljen..
 
Kære De7smådværge.

... og ikke fastholde, at alle der ikke har sit fulde helbred ikke kan hjælpes.

Kodeordet er "Hvis du er tvivl om hvad der nævnes i lovgivningen, har du k10, som hjælper dig på alle måder."

I gennem tider har vi haft svært ordblinde, indsatte fanger fra fængsler, danske af anden herkomst ( ved ikke hvad jeg ellers skal bruge af ord) som ikke har kunne det danske sprog til fulde, som jeg.

Det har aldrig været noget problem.

Nu vender du tilbage med din grammatik og påstande om at andre bliver kede af at læse min tråd, som kun har et eneste formål, at hjælpe og intet andet.

DUKH skriver jo netop:

"Og så er det, jeg i mit stille sind bliver noget bekymret for en del af de mennesker, vi møder i vores rådgivning og ikke mindst for de mennesker, som ikke en gang magter eller har overskud til at opsøge hjælp hos andre. For hvad stiller man stiller man så op med rådene: sæt dig ind i lovgivningen, lær at tale systemets sprog og vær overskudsmenneske"

Det er dem jeg ønsker at få fat i!

Det er dem jeg ønsker at hjælpe i begyndelsen af deres sag!

Det er dem vi skal gøre trygge, uanset om de kan et perfekt sprog. Men følg mine tidligere tråde, så vil du erfare hvad jeg står for.

Men kom med et alternativ til min tråd og mit sprog, hvor formålet er at hjælpe

Hilsen Peter :confused:

de7smådværge 22-06-2014 16:13

Citat:

Oprindeligt indsendt af phhmw (Send 308954)
Kære De7smådværge.

... og ikke fastholde, at alle der ikke har sit fulde helbred ikke kan hjælpes.

Kodeordet er "Hvis du er tvivl om hvad der nævnes i lovgivningen, har du k10, som hjælper dig på alle måder."

I gennem tider har vi haft svært ordblinde, indsatte fanger fra fængsler, danske af anden herkomst ( ved ikke hvad jeg ellers skal bruge af ord) som ikke har kunne det danske sprog til fulde, som jeg.

Det har aldrig været noget problem.

Nu vender du tilbage med din grammatik og påstande om at andre bliver kede af at læse min tråd, som kun har et eneste formål, at hjælpe og intet andet.

DUKH skriver jo netop:

"Og så er det, jeg i mit stille sind bliver noget bekymret for en del af de mennesker, vi møder i vores rådgivning og ikke mindst for de mennesker, som ikke en gang magter eller har overskud til at opsøge hjælp hos andre. For hvad stiller man stiller man så op med rådene: sæt dig ind i lovgivningen, lær at tale systemets sprog og vær overskudsmenneske"

Det er dem jeg ønsker at få fat i!

Det er dem jeg ønsker at hjælpe i begyndelsen af deres sag!

Det er dem vi skal gøre trygge, uanset om de kan et perfekt sprog. Men følg mine tidligere tråde, så vil du erfare hvad jeg står for.

Men kom med et alternativ til min tråd og mit sprog, hvor formålet er at hjælpe

Hilsen Peter :confused:

Beklager har lige præcist ikke overskud til at følge tidligere tråde eller komme med alternativer.
Dog tror jeg mange vil have glæde af noget kort, præcist og enkelt. Der må være flere end mig der ikke kan læse lange tekster, priortere mellem hvad der er vigtigst i en tekst og klikke på utallige links for at forstå både noget konkret ( lovgivningen) men også hvad du skriver " mellem linierne" og huske det bagefter.
Her er det måske bedst bare at holde sig væk og lade andre få glæde af det, hvis de kan.

God søndag

Webmaster 22-06-2014 17:27

Nu skal man heller ikke være urimelig...da slet ikke over for folk....hvis eneste ønske er at hjælpe andre....ganske gratis....til trods for deres eget helbred...
Når man feks som med Peter....forsøger at hjælpe ang kommunale svarfrister....ja så prøver at han jo at hjælpe alle....og ikke nogen bestemt bruger...eller med bestemte udfordringer...

Derfor kan det være yderst svært at tilrettelægge sit indlæg så det forstås af flest mulige...
Er chancen stor for at det ikke vil være alle der forstår det...jeps helt sikkert...
Kunne han så rette sine indlæg ind så lige en enkelt vil kunne forstå dem....jeps....men det vil næppe være særligt smart hvis man forsøger at nå flest mulige...

Jeg indrømmer blankt at jeg nok ikke vil være den der bedst vil kunne forklare mig eller hjælpe "visse" grupper herinde....med dette mener jeg folk som har andre udfordringer end jeg har fysisk...
Det er yderst svært at kunne sætte sig ind i hvordan det er at være psykisk syg hvis man selv kun er fysisk syg...
Men det at jeg kan have svært ved at kunne sætte mig ind i hvordan feks folk med psykiske udfordringer har det.....ja det skal vel ikke afholde mig fra at forsøge at hjælpe....og vel at bemærke hjælpe på den måde jeg kan...eller hvad...
Jeg har ikke nogen formodning om at jeg kan hjælpe alle....men det skal vel ikke stoppe mig i at forsøge...
Jeg kan jo altid håbe på at folk de vil spørge ind til ting de måske ikke har forstået eller er i tvivl om...

Feks aktindsigt...et godt råd er at man skal søge aktindsigt....og dette råd vil de fleste kunne tage til sig....
Men sådan forholder det sig jo ikke med alle....for der findes folk derude som er direkte bange for deres kommune og sagsbehandler....og de vil næppe kunne bruge dette gode råd...
Men selv om der er nogle som ikke vil kunne bruge dette råd ja så gør det jo ikke at det er et dårligt råd...det gør det allerhøjst til et godt råd som ikke alle vil kunne bruge...
Hvis nu der så sidder nogen der har det dårligt over at de ikke har modet til at søge denne aktindsigt.....gør det så at man ikke skal give rådet...personligt synes jeg ikke at det gør det...

Lige det med at gøre ting helt enkelt og ret præcist....ja det er rigtigt at det næsten altid vil være bedst...men men....det kan desværre ikke lade sig gøre med mange ting...
Netop for at skære ned på indlæggets størrelse ja så kan man vedlægge link til de ting man mener folk bør vide...
Men det er så et problem hvis folk ikke kan overskue at læse disse...
Når man skriver at folk bør tage aktivt fat i deres sag og selv holde styr på den.....ja så vil det jo ikke være alle der kan blive hjulpet af dette....slet ikke hvis de nu selv ikke har gjort sådan....
Men skal det så gøre at man undlader at skrive det....det synes jeg ikke...

Jeg kan da være ked af at du kan blive ked af det af den grund...men dem som tager rådet til sig...ja her vil det virkelig hjælpe dem...
Jeg vil dog give folk ret i at man ikke bør kaste om sig med fed skrift, farvet skrift og forskellige skrift størrelser.....da det bare forvirre mere end det gavner...

En ting jeg har lært af mine mange år her på K10....ja det er at man ikke kan sætte alle tilfreds....desværre kan man sige for man ville jo helst kunne hjælpe alle...men det kan ikke lade sig gøre...
En anden ting jeg har lært ja det er at selv om der er folk som er utilfredse med enkelte ting ja det skal ikke gøre at man afholder sig fra at hjælpe til hvor man mener man kan...

Vi har alle vores egne erfaringer og ud fra de ting vi selv har oplevet og sådan som tingene er i ens liv....ja ud fra det skriver man sine indlæg.....ud fra det forsøger man at hjælpe andre...på den måde man nu kan...
Jeg synes ikke at det er rimeligt at man langer ud efter andre....ud fra den måde et indlæg får en til at føle....når det indlæg ene og alene er skrevet i et forsøg på at hjælpe andre...

Der er næppe nogen der skriver noget herinde som er meningen skal gøre at nogen skal sidde tilbage og føle sig dum og uden evner...
Tingene bliver skrevet for at hjælpe og hvis der er ting man ikke lige kan forstå ja så spørg ind til det...
Stod det til os ja så ville alle kunne få den hjælp de skal have igennem deres egen kommune og der ville slet ikke være brug for denne hjemmeside...hvor vi trods alt ofre en stor del af vores tid...i et forsøg på at hjælpe flest mulige...ud fra vores evner...og dette uden at kræve noget tilbage..

Det skal lige siges at jeg har forsøgt at gøre mit indlæg så kort som muligt..

Vovse 22-06-2014 22:32

Dette er lige præcis kodeordene:

Citat:

Oprindeligt indsendt af phhmw (Send 308954)
Kodeordet er "Hvis du er tvivl om hvad der nævnes i lovgivningen, har du k10, som hjælper dig på alle måder."


For mit eget vedkommende syntes jeg engang, at love og §'er lød som noget totalt uoverskueligt noget, jeg vovede ikke engang at prøve, at sætte mig ind i det.

Men når jeg så læste forskellige svar på K10 var der jo oftest et link til lovgivningen, og på et tidspunkt følte jeg trang til, at se med egne øjne hvad der stod i loven.

Efterhånden fandt jeg ud af, at det egentlig ikke var så vanskeligt og uoverskueligt, som jeg ellers havde troet.

Efterhånden har jeg hjulpet flere mennesker med, at skrive klager, nogle gange i forb. med sociale sager, men andre gange har det været i forb. med boligselskaber.
Og dem jeg har skrevet klagerne for har været meget forundrede over, at jeg "kan det der med love og §'er".

Så det, at jeg i dag kan/tør læse love og §'er kan jeg faktisk takke K10 for.:D


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:59.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension