K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   FØP med tilbagevirkende kraft ????? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=4769)

Silke 27-04-2008 11:13

FØP med tilbagevirkende kraft ?????
 
:confused::confused:

Hej.

Jeg er som nævnt i en anden tråd ny bruger herinde...

Navnet er Silke, jeg er 49 år ung og har netop fået tilkendt FØP pr. 1. 5. 2008..

Men.....:confused::confused:

Jeg søgte om FØP i maj 2005 - fik afslag - ankede afslaget - og i juli 2006, kom afgørelsen fra Det Sociale Nævn :

Nævnet hjemviste sagen til Københavns Kommune, da min sag ikke var tilstrækkelig lægelig belyst til at vurdere at min arbejdsevne ikke kunne forbedres.
Nævnet bad kommunen om at indhente en speciellægeerklæring....

Denne speciellæge var jeg så til samtale hos i december 2007 - altså én samtale fra juli 2006 efter Nævnets hjemvisning - og ud fra hans udtalelser, fik jeg så tilkendt min FØP i marts 2008.

Nu kommer så det store spørgsmål :

Jeg mener selv, at jeg er berettiget til FØP-ydelse tilbage fra min ansøgning om FØP i 2005 - da det INGENLUNDE kan lægges mig til last, at komunen ikke har indhentet de fornødne oplysninger.

Jeg agter at søge om at få FØP med tilbagevirkende kraft - brevet ER skrevet - men hvad mener du ??

Er det rimeligt, at jeg er blevet holdt fast på kontanthjælpsydelse i al den tid min sag har taget ????

Pensionen blev søgt ud fra den § hvor kommunen indhenter aktuelle oplysninger i sagen... kan ikke lige huske om det er § 17 eller § 18...

PS : hvis dette er lidt rodet formuleret, så bare spørg ind... så skal jeg prøve at gøre det lidt mere forståeligt...

:D:D:D

mimse 27-04-2008 11:34

Der må være søgt efter en §18 når kommunen indhenter yderligere oplysninger.

Så vidt jeg er orienteret kan man ikke få ftp med tilbagevirkende kraft. Mens din ansøgning bliver behandlet skal du fortsat have den indkomst du fik ved ansøgningstidspunktet (kt. hjælp i dit tilfælde) Og du er så berettiget til pension fra den dato bivillingen gælder (1. maj i dit tilfælde) Så desværre tror jeg ikke kommunens nøleri kommer dig til gode, men hvis den gør så skriv det endelig herinde, så andre i samme situation kan få samme glæde.

Håber det hele løser sig.

Marianne

Silke 27-04-2008 11:44

:):)

Hej Marianne.

Tak for dit svar...

Jeg vælger nu at prøve at få FØP med tilbagevirkende kraft... og du kan tro, at jeg nok skal skrive herinde, dersom det lykkes for mig...

Vi er sikkert mange i samme båd... og vi skal nu en gang have det, der tilkommer os...

;);)

Silke 27-04-2008 12:09

;););)

PS : Jeg mener jo, at kommunen i første omgang begik en fejl - og dersom de havde indhentet de nødvendige udtalelser fra en speciellæge dengang - hvade jeg fået tilkendt FØP tilbage i 2006.....

Og min sag er ganske enkelt et uhyggeligt eksempel på, at alt hvad der kan gå galt - gik galt....

:mad::mad::mad:

Kommunen har bl.a. truffet et utal af forkerte afgørelser, som jeg har vundet ved at anke afgørelserne til Det Sociale Nævn... så min tiltro til deres *evner* kan ligge et meget lille sted....(anket 5 afgørelser...vundet de 4...)

:o:o

Nu ser vi - jeg sender brevet til kommunen i maj måned - med besked om, at dersom de ikke ved en revurdering af min sag, kommer frem til at JEG har ret - så anker jeg den....

;);)

Hexi 27-04-2008 12:57

Hej Silke

Synes også helt bestemt du skal klage og anke, med alle de fejl der er i behandling af sagerne i kommunerne så snyder man faktisk sig selv hvis man ikke klager og anker alle afgørelser man er utilfreds med... det er lidt sørgeligt at det skal være sådan, men sådan er situationen bare.

THJ 27-04-2008 13:18

Hej Silke

Jeg mener heller ikke det er muligt at få tilkendt pension med tilbagevirkene kraft.

Men hvis der er lavet fejl i sagsbehandlingen og du er i stand til at påvise disse og du samtidigt kan godtgøre at disse fejl har medført betydelige økonomiske tab for dig ja så mener jeg at du som udgangspunkt har en sag.

Spørgsmålet er så om det skal være et søgsmål mod kommunen eller et personligt søgsmål mod personen der har begået fejlene.

Det priencipielle i din sag ligner Benny Gerhard sagen og det har ikke været muligt for ham endnu at få et ansvar placeret og få en erstatning og jeg tror også du skal påregne at kommunen vil bruge alle sine ressourcer for at det ikke sker i din sag.

Fordi hvis de først skal til at betale for de fejl de laver så bliver det temmeligt uoverskueligt for dem.

Men hvis du har lysten, enrgien og viljen så synes jeg det er en vigtig og væsentlig slåskamp som mange kunne have glæde af at du førte.

Men hver forberedt på at den vil blive anket hele vejen igennem retssystemet.

Systeminvalid 27-04-2008 13:27

Jeg fik at vide at jeg ville få pension fra ansøgningstidspunktet, hvis jeg fik tilkendt pension, men søgte også efter §17, ved ikke om det gør nogen forskel.

mimse 27-04-2008 13:30

Selvfølgelig skal du kæmpe for din sag. Det siger jeg ikke... Jeg svarede bare på dit spørgsmål omkring ftp med tilbagevirkende kraft.

Kan du vinde sagen så er det da super fedt og som THJ siger har du lysten og overskuddet (som ikke ret mange har) så kæmp kampen til den bitre ende.

Pøj pøj med det

Neurosmølf 27-04-2008 13:43

Efter de regler der står her :http://www.social.dk/ministeriets_om...tml#Udbetaling

sker er udbetaling senest 3 måneder efter ansøgningen "hvis" man får den tilkendt, dvs, beregningen giver efterbetaling af pension - de ydelser man evt. har fået i den tid

Citat

Udbetaling
Førtidspension udbetales månedsvis bagud med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er truffet afgørelse om førtidspension.


Førtidspensionen bliver dog senest udbetalt med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er forløbet tre måneder fra sagen er påbegyndt.


Hvis førtidspensionen tilkendes efter, at der er forløbet tre måneder fra sagens påbegyndelse, skal der derfor ske en efterbetaling af pensionen.


Er der i den periode, som efterbetalingen vedrører, udbetalt sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, ledighedsydelse eller kontanthjælp, skal de udbetalte beløb fratrækkes i efterbetalingen.


Pensionen skal udbetales månedsvis bagud, så at den er til disposition for pensionisten senest den sidste bankdag i måneden.

Citat slut

mvh Nøvsen

Silke 27-04-2008 14:31

:):):)

Hej alle.

Tusind tak for jeres gode svar....

Jeg har kræfterne og modet til at søge om FØP med tilbagevirkende kraft... måske kommer der ikke noget ud af det, men det skal prøves.

:)

Og den vil blive anket hele vejen op i øverste instans - jeg har ingen hæmninger...

:o:o

I mit sagsforløb om FØP, har jeg henvendt mig både til Socialborgmesteren, Ombudsmanden og Den Sociale Ankestyrelse for at få min sag gjort færdig.

Alle har svaret og givet mig ret i, at det var et meget *uheldigt* sagsforløb - og den daværende Socialborgmester Bo Asmus Kjeldgård gav kommunen besked om at afslutte min sag snarest....

Så jeg prøver at føre sagen, for om ikke andet kan den måske danne præcedens - så vi ikke skal trækkes med så lange sagsforløb - det er ganske enkelt ikke rimeligt....

:mad::mad::mad:


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:49.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension