K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Ressourceforløb (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=93)
-   -   Overvægt og afklaring (https://www.k10.dk/showthread.php?t=34825)

Seidler66 12-01-2017 01:51

Overvægt og afklaring
 
jeg er ikke helt sikker på om det her er det rigtige forum, men nu prøver jeg :)

Jeg mener, at have læst et sted om en principafgørelse der sagde noget i stil med, at kommunen ikke må undlade at afklare en sygemeldt borger med den begrundelse, at man ikke kan afklares grundet overvægt ?

Aktuelt er baggrunden følgende:

Rehabiliteringsteam indstiller til pension.
Pensionsnævn afviser indstillingen.
Borger anker beslutningen.
Ankestyrelsen stadfæster beslutningen men kritiserer samtidig kommunen for ikke , at have overholdt gældende lovgivning på 3. punkter i sagen.
i mellemtiden bliver borger tilbudt ressourceforløb hvorunder man skal i et forløb på privat smerteklinik med efterfølgende ny arbejdsprøvning.
Borger accepterer tilbuddet, men gør opmærksom på, at borgeren en gang tidligere har været i et længerevarende forløb på anden smerteklinik ligeledes med efterfølgende arbejdsprøvning.

Borger har i mellemtiden i samråd med advokat valgt, at stævne Ankestyrelsen for, at have stadfæstet kommunens beslutning trods lovbrud.

Nu forlanger Ankestyrelsen imidlertid at borgeren skal dokumentere, at hun har deltaget i et slankeforløb i det lokale sundhedscenter af 1½ års varighed.Dette forløb blev startet op på borgeren eget initiativ uden om kommunen.Ankestyrelsens påstand er, at borgeren ikke har forsøgt et vægttab.

På intet tidspunkt har jobcenter eller kommune tilbudt et forløb med henblik på forsøg på vægttab. Borgeren mener ikke, at man må undlade en afklaring bestående af enten flex-job eller førtidspension med den begrundelse, at man ikke kan afklare borgeren førend hun har tabt sig.

Er det korrekt ?

KageØre 12-01-2017 01:58

Det er jo ret let at dokumentere det forløb der har været på sundhedscenteret.
Dokumentation man selv sender ind skal vurderes lige så objektivt som det kommunen selv fremskaffe.

Webmaster 12-01-2017 02:34

Gad vide om ikke du kan bruge denne afgørelse...https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153728

Seidler66 12-01-2017 02:59

Kageøre hvordan mener du at det er let at dokumentere?
Borgeren har ingen papirer fra forløbet ����

Webmaster mange tak 😊 den tror jeg godt kan være til hjælp

jjsonn 12-01-2017 08:06

måske kan hun /han kontakte dem og bede dem om en udtagelse om hun/han har været igennem sådan et forløb, virker som om det er nemmer end at klage over punkt 3

men igen, klag

phhmw 12-01-2017 10:13

Tvang i behandlingen er forbudt.........
 
..... i en forsøgsperiode frem til 2019.

Først vedtaget for 2 år og siden forlænget frem til 2019.
Vi har samlet alt om tvang i behandlingen her Seidler66:

https://www.k10.dk/showthread.php?p=350210

Du må gerne holde os underrettet om, hvordan din sag forløber.

Hilsen Peter (y)

KageØre 12-01-2017 10:57

Citat:

Oprindeligt indsendt af Seidler66 (Send 350704)
Kageøre hvordan mener du at det er let at dokumentere?
Borgeren har ingen papirer fra forløbet ����

Så må det jo rekvireret fra stedet.
Eller fra henvisende instans.

Seidler66 13-01-2017 17:35

Jeg har prøvet, at sende en mail, i første omgang til den sygeplejerske i det lokale Sundhedscenter, som stod for projektet, så håber jeg, at jeg snart hører fra hende :) Problemet er, at jeg selv tog initiativet til, at deltage i forløbet så der er ingen henvisende instans :)

Det med at man gerne må afvise behandlingforslag er jeg godt bekendt med :)
Problemet er bare, at man så samtidig ikke bliver udredt til kommunens tilfredsstillelse og så er jeg bange for, at man ender med at sidde fast i endnu længere tid (foreløbig 6 år) :)

Principafgørelsen har jeg videresendt til min advokat så håber jeg, at han kan bruge den :)

Det helt store problem, som jeg ser det er, at pensionsnævnet afviste rehabiliteringsteamets indstilling til førtidspension.
I afvisningen stod der, blandt andet, at man skulle forsøge et vægttab, hvilket jeg ikke mener, at de må blande sig i ?
Næste punkt var aflastning i hjemmet til handicappet ægtefælle på trods af, at han ikke er plejekrævende.
Sidste punkt var smertehåndtering. En gentagelse af et tidligere afprøvet forløb som dengang blev afsluttet med et rigtigt fint resultat :)

Det eneste af disse punkter som rehabiliteringsteamet ved 2. møde indstillede til var smertehåndteringsforløbet. De andre 2 punkter sagde teamet, at de ikke ville gå ind i.

Mange tak for de gode inputs :) Nu har jeg lidt, at gå videre med :)

Fleks10 14-01-2017 09:21

Hvis jeg har forstået det korrekt må de gerne kommentere og anbefale omkring ting/medicin m.v. der kan hjælpe til at bedre situationen, men tvang kan ikke foretages.

Er man stærkt overvægtig skal man jo, "alt andet lige", ikke bevilges førtidspension ud fra dette, hvis et vægttab kan medføre en arbejdsevne.

Problemet bliver nok, som du selv er inde på, at tvinge kan de ikke, men omvendt kan afklaring af arbejdsevnen muligvis ikke vurderes, hvis overvægten spiller en væsentlig rolle, og så hænger man fast i kontanthjælp eller hvilken ydelse man får/ikke får...........


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:34.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension