K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=92)
-   -   Ulovlig diskrimination af borgere (https://www.k10.dk/showthread.php?t=34821)

Liquid 11-01-2017 18:39

Ulovlig diskrimination af borgere
 
Jeg er el-overfølsom, og har været det i 5 år ca. Lidelsen kom da jeg efter længere tid havde boet i en af de største byer i Danmark, hvor wi-fi, mikrobølger og telemaster er allestedsværende, og i meget (alt for høje) doser. Lidelsen er velbeskrevet af nordisk ministerråd siden 1995 som en miljørelateret lidelse, så jeg vil ikke høre nogen sige at lidelsen ikke findes.

Voksen handikap skal derfor kompensere en dansk ehs lidende, med midler til at sanere krop og hjem, og beskytte sig fra strålerne. Det er iøvrigt statens opgave at sørge for at der ingen ehs patienter er i områder hvor der opføres master. Voksen handikap rundt om i landet bliver ved med at ignorerer danske ehs patienters ansøgninger om støtte til sanering, og at anke hjælper intet. Jeg er nu i kontakt med ombudsmanden for at komme diskriminationen til livs.

Udsættes en EHS lidende for eletriske felter, opstår en en alvorlig forværring af almen tilstanden, og en kraftig funktionsnedsættelse fremkommer hurtigt.
Dvs at danske ehs patineter er exkluderet i at deltage på uddannelses institutioner, arbejdsmarkedspladser, benytte offentlige transportmidler, og færdes i det offentlige rum.

Dette giver selvsagt anledning til alvolige psykiske problemer, da isolation er påkrævet for at den enkelte danske ehs patient overhovedet kan holde ud at være i live. dette skaber selvsagt yderligere enorm frustration fortvivlelse, og afmagt i forhold til at afhjælpe situationen.

Det fremgår af handikapkonventionen som danmark har tiltrådt, at alle danske statborgere har ret til at deltage på lige fod med alle andre i samfundet. Dermed diskrimeres danske ehs patienter på det groveste, da vi ikke kan være i samfundet nogen steder. Danmark er et lille land geografisk set, og stort set alle beboelige områder er bestrålet af master.

Jeg har selv måttet fraflytte min egen bolig, grundet det høje strålingsniveau, og fuldstændigt ødelagt på alle måder af den frustration, der er forbundet med den manglende anerkendelse, og at kæmpe med min sagsbehandler, og systemet. Jeg mener at det bør være soleklart at man har er pensionsberittiget, når man står i en sådan situation.. Jeg skal el-sanere mit hjem, og det kan jeg ikke da jeg er på kontanthjælp på 8 år, grundet et længerevarende traumatiserende uafklaret syfdomsforløb fra alderen 21-28, hvor jeg ligeledes har været fuldstændigt ødelagt af frustration. Alligevel beder min sagsbehandler om en psykisk udredning, og forholder sig ikke til de mange problemstillinger, som EHS diskriminationen medfører.

Jeg mener at jeg har ret til at få betalt et kørekort, og et transportmiddel, samt udgifter til el-sanering af mit hjem, samt godtgørelse for den manglende anerkendelse som har skabt et enormt stress niveau. ligeledes skal jeg have mulighed for at forlade landet, da alle dele af Danmark er bestrålet, og dermed ikke skulle rapportere til en sagsbehandler om min gøren og laden.

Efter diagnosen skizotypisk sindslidende, kommer jeg efter et års venten, i december så til møde med rehabiliteringsteamet. Efter at have beskrevet situationen, vurdere de mig til at der kan udvikles på arbejdsevnen, og dermed sendes jeg i resousrceforløb, til trods for at jeg klart og tydeligt har givet udtryk for at jeg ikke kan færdes udenfor mit eget hjem, ja jeg kan faktisk ikke engang være i mit eget hjem heller uden at blive påvirket. På kontanthjælp er jeg overhovedet ikke i stabd til at imødekomme de mange problemstillinger den manglende anerkendelse af lidelsen medfører, og jeg er nær et selvmordsstadie, da situationen er utålelig.

Har rehabiliteringsteamet ret til at overse og ignorere de mange problemstillingere den manglende anerkendelse af lidelsen medfører, og sende mig i et ressourcefoløb?

sortepigen 11-01-2017 20:08

hej og velkommen til

foreligger der tydelige læge/psykolog/psykiatererklæringer, der tydeligt beskriver din lidelse og hvilken betydning det har for din funktionsevne?

foreligger der en eller flere arbejdsprøvninger der tydeligt beskriver din arbejdsevne,skånehensyn mv. ?

disse to ting er altafgørende for at du kommer videre i systemet.

hvad du , jeg , k10 , dronning margrethe eller andre siger er helt ligegyldigt,det eneste der tæller er at din arbejdsevne er afprøvet i praksis, og hvis ikke det kan lade sig gøre kan klinisk funktion lave en funktionstest.

har kommunen besluttet hvad dit ressourceforløb skal indeholde?

hvad håber du selv på, fleksjob, pension eller noget helt tredje?

håber det gav mening
vh sortepigen

Pip 11-01-2017 20:26

Tænker at du kan søge rådgivning her..

http://www.ehsf.dk/

Cambodia er iøvrigt et godt sted at være. De arbejder på at 20 % af befolkningen skal have adgang til strøm indenfor de næste 20 år.. men det går langsomt.

https://energypedia.info/wiki/Cambod...id_Development

Det er som Sortepigen nævner vigtigt at din situation er nøje beskrevet af læger samt via arbejdsprøvning. Eller hvis den er kontraindiceret, at det er nøje beskrevet af en læge.

Det er meget forskelligt hvordan ehs udvikler sig fra person til person, derfor er det nødvendig med en individuel vurdering.

Liquid 11-01-2017 20:47

Hej sorte, tak for svar. Nej kommunen har ikke besluttet hvad planen skal indeholde endnu, for de ved godt at det er en fucked up situation. Jeg er stadig ved at anke den beslutning som er truffet om at sende mig i ressourceforløb, det var det råd jeg fik af rehabiliteringsteamet. Jeg har været i 1 arbejdsprøvningsforløb i en kiosk, mhb på revalidering, for ca 5-6 år siden, inden EHS blev et tema. I kiosken jeg ikke kunne møde stabilt nok til at kunne få revalidering.

Sagens kerne er bare at der forgår mange diskriminationer af grundlæggende rettigheder. Det kan ikke forventes at jeg skal kunne deltage i et 5 årigt ressourceforløb, med de problemstillinger jeg er udsat for. Skulle jeg ringe hver dag og melde mig syg eller hvad har de tænkt sig? Jeg har helt andre bekymringer i mit liv, som jeg skal ha styr på først, som jeg ikke kan imødekomme. Det burde ingen involverede have problemer med at kunne forstå. Psykolog og psykiater som iøvrigt intet ved om EHS. Jeg vil næsten hellere sidde i fængsel hvor der ikke er stråling, end at sidde isoleret med symtomer her. Udover det er jeg misbruger og kan ikke deltage i misbrugsbehandling, eller henvende mig på psykologisk afdeling, hvis det skulle blive nødvendigt, grundet bestråling. Ej heller indlæggelse på hospitaler osv. Mit sociale sikkerhedsnet er fjernet! Jeg mener at dette skal kompenseres for, og imødekommes, inden der kan forlanges andet af mig?

Diagnosen EHS er symptombaseret da det er en miljørelateret lidelse! Dvs at den skal ikke være nødvendigvis være videnskabeligt dokumenteret, og derfor bortfalder sundhedsstyrelsens retningslinjer! Jeg har en udtalelse fra en praktiserende læge, som beskriver min EHS symptomatologi. Denne er hidtil blevet overset i behandligsprocesser, EHS lidelsen ignoreres ulovligt. Det er det, der er problemet i sagen. Har jeg ikke ret til at få hjælp øjeblikkeligt?

Hej pip, kender du en læge som anerkender ehs udover ham jeg allerede har snakket med,. så vil jeg gerne ha navnet...

KageØre 11-01-2017 21:31

Tilkendelse af resourceforløb kan ikke ankes, da der er tale om et tilbud som man bare siger nej til, hvis man ikke ønsker at deltage.

Desuden er det velkendt at det er meget afgrænset hvilke patientgrupper der får hjælpemidler og boligændringer, selvom det kan være nok så indlysende at der er et behov, så her er det ikke kun din diagnose-gruppe der bliver snydt.

gunvor 11-01-2017 21:50

Hej Liquid

Trods dit velskrevet indlæg er flg. stadig uklart for mig, hvor du skriver:

Citat:

længerevarende traumatiserende uafklaret syfdomsforløb fra alderen 21-28
1. skal det læses sådan, at du i en syvårig periode ikke har fået afklaret, hvilken sygdom du led under?

eller hænger det sammen med de "de 8 år på kontanthjælp"?

2. hvornår og hvordan har du fået diagnosen skizotypisk sindslidende? (dvs. F21 iflg. ICD-10)

2a. anerkender du selv denne diagnose?

EHS har ikke nogen selvstændig diagnosebetegnelse i ICD-10, men netop anbefaler at hæfte sig ved det prominente symptom hos patienten, og kategorisere ud fra det, men ellers putte den i kategorien R68.8 pga.

Citat:

“Other specified general symptoms and signs” if there is no single prominent symptom.
Se: APPENDIX IV

http://www.nordclass.se/ICD-10_Nordi...ional_2000.pdf

Disse sidste nr. af hver sygdomsgruppe (inddelt i bogstaver) bruges netop ofte til at putte de sygdomme ned i, som ikke klart kan placeres i det eksisterende kodesystem, hvorfor de også uofficielt benævnes "skraldespanden", og derved heller ikke har samme vægt, som en diagnose, hvor symptomer/ne klart peger på en specifik kode.

Det er derfor ikke ualmindeligt, at det vil være "meget op ad bakke", hvis man lider af EHS el. andre miljømæssige afstedkommet lidelser, som har et yderst kompleks symptombillede.

3. hvordan klarer du PC og skærme med denne lidelse?

mange hilsner

Gunvor

Liquid 11-01-2017 22:29

Hej gunvar tak for svar, ja sådan skal det forståes! som 25 årig måtte jeg henvende mig hos kommunen og fortælle at jeg ikke kunne varetage min elevplads, og egentlig blev fyret pga sygdom, hvilket jeg dog har måttet ladet ligge pga overbelastning

diagnosen skizotypisk sindslidende har jeg fået i juni, efter et forløb på m- ambulatoriet psykiatrisk hospital Aarhus afdeling p for psykoser. Dette var som sagt påkrævet af min sagsbehandler. Forløbet blev afsluttet efter 6 samtaler, da jeg ikke kunne overskue at snakke om problemerne længere, uden at se løsninger. Det skal forsåes i denne sammenhæng at jeg i løbet af min 7 års uafklarede sygdomsperiode har snakket med utallige læger og en del psykologer og nar forsøgt med antidepressiv behandling, og derfor har svært ved at skulle udlebvere mig selv om og om. Det forhindrer mental fremgang. Rehabiliteringsteamet vurderer at der ikke er tilstrækkelig dokumentation for at indstille til andet end ressourceforløb, trods dokumentationer for hele sygdomsperioden i 20'erne.

Jeg er hypersensitiv generelt som menneske, og psykologer og psykiatere bruger ofte betegnelsen skizotypisk sindslidende for os. Jeg er kun enig i denne diagnose så langt at det hjælper mig med at komme videre.

Ok tak for info jeg kigger. jeg kom vidst også til at sige at lidelsen ikke skal være videnskabeligt dokumenteret, det skal den selvfølgelig, men den skal ikke være videnskabeligt anerkendt nødvendigvis, såvidt som jeg har forstået det?

Pc og skærme er hårdt, men der er midler som man bruge til at beskytte sig selv med. Det er bare ikke så sjovt når midlerne er meget omkostningsfulde, og støtten mangler!

Iøvrigt kan man ikke udredes for EHS i Danmark, men skal derimod til Frankrig i Paris for at blive udredt. Dette kunne/skulle betales af staten som anført af sundhedsloven paragraf 89. da den danske stat ikke kan tilbyde behandling i Danmark.

Gunvar skal jeg forstå det sådan at den danske stat har ret til at diskrimere ehs patienter, pga at de ikke har inkluderet lidelsen i vores lokale icd-10?

Pip 11-01-2017 23:06

Hvis den danske stat ikke har anerkendt det som selvstændig diagnose er det op ad bakke.

Man har krav på hjælp hvis man har definerede udfordringer, der så skal nøje beskrives i forhold til hvilke udfordringer de giver, om det er stationært, behandlingsmuligheder osv.

Men i disse sparetider betyder det typisk at alt der ikke kan sættes en anerkendt diagnose på syltes.

Kommunen anerkender sjældent udredninger de ikke selv har lavet, så det er ofte spildte penge at blive udredt af private eller i udlandet.

Det er det samme med borreliose, den danske stat anerkender ikke hvis man testes positiv på et tysk lab.

Når man ansøger om pension, er det udelukkende kommunen der vurderer om man kan arbejde eller ej.. de støtter sig evt op ad lægeerklæringer, men det er en kommunal vurdering. Det er derfor det er så svært at få pension idag.

sortepigen 11-01-2017 23:29

mht. afklaring af arbejdsevne, så ville jeg i dit sted kæmpe med næb og klør for at din arbejdsevne bliver afklaret, for det er det som for alvor vil bringe dig nærmere en afklaring på din fremtid mht. arbejdsmarkedet.

først når der ligger en aktuel afklaring af din arbejdsevne kommer du videre. som jeg læser det du skriver, så har der ikke været en arbejdsprøvning i flere år,( ret mig endelig hvis jeg misforstår) så derfor kan de ikke bruges, sådan er reglerne desværre.

så selv om det bliver vanskeligt at få afklaret din arbejdsevne, grundet din sygdom, så er det den eneste vej frem . men husk at have din læge/psykolog/psykiater med på sidelinien, da en arbejdsprøvning/ressourceforløb IKKE må forværre din sygdom.

vh sortepigen

MistyMiss 11-01-2017 23:43

Ang det med ophold i udlandet på kh (den del jeg lige kunne se der ikke er rundet)
Aktivloven:
"§ 5. Personer, der opholder sig i udlandet, kan ikke få hjælp efter denne lov.

Stk. 2. Kommunen kan dog i særlige tilfælde tillade, at retten til hjælp bevares under kortvarige ophold i udlandet, hvis

1) modtageren deltager i aktiviteter, der er led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller revalidering efter denne lov,

2) modtageren udøver aftalt eller fastsat samvær, som ikke kan foregå her i landet, med egne børn under 18 år,

3) modtageren har brug for nødvendig lægebehandling, som den pågældende ikke kan få her i landet, eller

4) der i øvrigt foreligger ganske særlige forhold, f.eks. besøg hos en nær pårørende, der er alvorligt syg.

Stk. 3. Det er en betingelse for at bevare hjælpen i udlandet, at opholdet ikke hindrer, at modtageren kan opfylde de almindelige betingelser for hjælp, herunder at den pågældende kan tage imod tilbud om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.

Stk. 4. Modtageren kan dog opholde sig i udlandet, mens pågældende har ret til ferie efter § 13, stk. 11 og 12, § 54 a, § 68 a, stk. 4, § 69, stk. 4 og 5, § 69 j, stk. 11, § 69 k, stk. 4, § 74, stk. 1, nr. 4, og § 74, stk. 2, nr. 3."

Jeg tænker at hvis du skal kæmpe for at få lov til at opholdet dig i udlandet i perioder, ville det give mest mening at argumentere med den jeg har fremhævet.
Der foreligger jo ret særlige forhold. Og det med at besøge pårørende der er alvorligt syg, er jo bare et eksempel.

MEN det kræver stadigvæk at kommunen giver tilladelse.
De kan ikke benægte dig at forlade landet. De kan kun benægte dig at du får din ydelse imens du opholder dig i udlandet, uden at have ret til det efter et af punkterne i §5.

Jeg har ikke så meget styr på hvad der er diskrimination, da jeg ikke har sat mig særlig meget ind i emnet. Som jeg forstår det, betyder det at man bliver forskelsbehandlet ift andre.
Det ville da være forskelsbehandling hvis §5 i aktivloven slet ikke skulle gælde for dig?
(ret mig endelig hvis jeg tager fejl)


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:25.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension