K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Hvad sker der efter oktober? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=19171)

Jasmina 04-09-2011 07:08

Hvad sker der efter oktober?
 
Hej

Jeg er i øjeblikket i virksomhedspraktik hvor vi skal have fundet ud af hvor mange timer jeg kan holde til. Praktikken afslutter i oktober og det samme gør mine sygedagpenge også (14 dag efter endt praktik) Jeg har været sygemeldt i over ét år nu og har også opbrugt de 39 uger som mine sygedagpenge blev forlænget med.
Mit spørgsmål er hvad der sker efter oktober - de taler alle om det rummelige arbejdsmarked - evt. flexjob, men det skal der jo søges om. Kan jeg få kontanthjælp mens jeg venter på en afgørelse eller betyder det at jeg modtager kontanthjælp, at jeg skal være til rådighed for arbejdsmarkedet og søge job på lige vilkår med alle andre - det vil være helt umuligt. Kan jeg virkelig risikere at stå uden indtægt. Jeg bor alene i en lille billig ejerlelighed som vil være umulig at sælge og som er belånt til grænsen.
Er der nogen der ved hvad jeg skal forberede mig på?

Persille 04-09-2011 08:53

Hej

Du kommer ikke til at stå uden indtægt, om det bliver kontanthjælp eller ledighedsydelse pga. flex. eller revalidering ( omskoling- uddannelse ), det er jo op til kommunen.

Alt afhænger jo af hvordan din arbejdspraktik er gået, hvor mange timer du kan klare eller ikke kan klare.

Du skal jo ikke ødelægge dig selv i en arbejdspraktik, men vise det sande billed af hvad du kan, så du også har livskvallitet.

har du ikke en kompetance vejleder fra kommunen eller andet steds fra tilknyttet denne praktik, så du har en at rådføre dig med under forløbet ??

Din sagsbehandler på kommunen skal være dig behjælpelig med råd og vejledning og du skal selv være deltagende i dit afklaringsforløb.

Håber du kan bruge det til noget, der kommer sikkert andre med flere input til din situation.

:kram:

MTVRV1 04-09-2011 09:46

De 39 uger som du er forlænget med
der burde kommunen netop være færdig med at teste din arbejdsevne
det kan jeg så forstå de ikke er.
Ja du kan ikke blive forlænget endnu en gang og derfor kommer du så på kontanthjælp
fordi du kun kan få ledighedsydelse hvis du er tilkendt fleks, inden dine sygedagpenge er stoppet

du kan også huske alle behandlingsmuligheder skal være udtømte for fleks
hvis de ikke er det, så er en arbejdsprøvning eller praktik lige meget.
da man først kan bedømme ens arbejdsevne når alle behandlingsmuligheder er udtømte

har selv været uden indtægt over et år, da jeg netop ikke kan modtage kontanthjælp
du må kun have 10000 kr i banken eller andre værdier

Jasmina 04-09-2011 09:51

Persille tak for dit hurtige svar :kram:
Jeg er meget meget lettet over at vide at jeg ikke kommer til at stå uden indtægt - PYHA nu tror jeg at jeg kan klare det meste i dag.

Livskvalitet er en svær størrelse - de dage hvor jeg er i virksomheds praktik magter jeg ikke andet end max. en lille indkøbstur, en kort gåtur med hunden og så bare hjem og slappe af. Der er ikke overskud til venner, familie eller træning - træning har jeg fået besked af lægerne om at jeg skal hver dag!
Pt. har jeg 12-15 timer om ugen. Hvad defineres som livskvalitet - det er efterhånden længe siden jeg har følt mig i live - det er så længe siden at jeg ikke kan huske hvordan det var.

Jeg har en sagsbehandler fra et privat aktiverings-sted tilknyttet. Hun er rigtig sød men er jo også interesseret i at koble flere timer på - det er svært at sige nej når jeg gerne vil gøre alle tilfredse, ikke svigte nogen osv. Men i virkeligheden ender jeg med at svigte mig selv. Jeg må lægge flinkeskolen på hylden.
Min sagsbehandler på kommunen og jeg har ikke det bedste samarbejde - jeg stoler ikke på hende da hun har ville raskmelde mig 3 gange indenfor det sidste år, til trods for lægerne har sagt det modsatte.

Jasmina 04-09-2011 09:57

Citat:

Oprindeligt indsendt af MTVRV1 (Send 178954)
du kan også huske alle behandlingsmuligheder skal være udtømte for fleks
hvis de ikke er det, så er en arbejdsprøvning eller praktik lige meget.
da man først kan bedømme ens arbejdsevne når alle behandlingsmuligheder er udtømte

har selv været uden indtægt over et år, da jeg netop ikke kan modtage kontanthjæl

Et helt år uden indtægt lyder helt vandvittigt - jeg håber at det snart lysner for dig :kram:
Jeg håber at min sagsbehandler mener at alle behandlingsmuligheder er udtømte mår jeg er færdig med arbejdsprøvningen. Ved du hvor lang tid det tager fra man søger om evt flex til man får en afgørelse?

MTVRV1 04-09-2011 11:25

Kender ikke så meget fleks

men er din sagsbehandler som indstiller

Alle behandlingsmuligheder skal være udtømte
det er dine læger og lægekonsulenten som skal være enig om det
alså at din lidelse er varig

det har din sagsbehandler ingen indflydelse på

venter selv på en lægekonsulent, så der kan komme noget afklaring
men jeg ligger tll pension

Trunten 04-09-2011 13:14

Det kommer vel helt an på hvad din praktik siger og dine lægepapir.
Nu ved jeg jo ikke hvad du fejler, om det er stationært eller..?

Jeg blev også forlænget med 39 uger som viste at jeg ikke kunne vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked.
Kom op på 12 t/u.

Min sag blev så sendt til lk, som vurderede at alle tiltag var afprøvet og der ikke kunne forventes at jeg kunne yde mere, uanset hvilket job jeg kom ud i, selvom skånehensyn var imødekommet.

Blev derefter forlænget i 26 uger efter § 27, stk 1 nr 4, hvor der så skal afklares om det bliver flex eller pension. Er i en ny praktik nu.

Jasmina 04-09-2011 15:33

TAK for alle jeres svar - de giver mig håb :kram:


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:11.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension