K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Ny praksis? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=5459)

velcro 25-07-2008 18:12

Ny praksis?
 
Jeg kunne godt tænke mig at spørge om det er normal praksis at indhente kopi af en patients sygehusjournal til brug i sygedagpenge/flexjob/pensions-sag i stedet for en lægeudtagelse/statusattest fra den behandlende læge.

Jeg er bekendt med en sag, hvor det er kopi af journalen som er indhentet og som sendes til lægekonsulenten til vurdering.

Da jeg hørte om det kunne jeg ikke lade være at tænke på følgende:
  1. Er det et spare trics fra kommunens side. Jeg tror en kopi er gratis, mens en lægen vist skal honores for en statusattest.
  2. Eller er det blot en måde at give lægekonsulenten bedre kort på hånden til at vurdere. Nu kender vi jo alt for godt lægekonsulenternes måde at raskmelde patienter på, så derom kan man jo have sine bekymringer.
  3. Endelig synes jeg det er ret frækt at bede om hele journalen. Det kan jo være man har oplyst forhold til lægen som man ikke ønsker sagsbehandleren får at vide. Forhold som ikke har nogen praktisk betydning for det som søges om. Det kunne være tidligere aborter, kønsygdomme ect.
Jeg har besluttet at jeg fremover vil give mine læger besked på ikke at videre give kopi af min journal. Skal der foreligge lægelige oplysninger må det ske via statusattester.


Hvordan har i andre det med at jeres lægejournal eventuelt sendes videre til brug i socialesager?

Velcro.

Risa 25-07-2008 18:56

Det var da en uhyggelig tanke! Det er/kan jo være et brud på den fortrolighed, der er mellem behandler og patient, hvis der fx er tale om journaler fra psykiatrisk behandling...:confused:

Den udstødte 25-07-2008 19:05

Hej Velcro!

Du har meget ret i, at der kan være meget personlige/intime oplysninger i den enkeltes sygehusjournal. Med de erfaringer de fleste herinde har, med de kommunale sagsbehandlere, fristes man til at tro, at de til en hver tid vil misbruge de personfølsomme oplysninger, som de kommer i besiddelse af. Det ville jeg personligt ha' det rigtigt dårligt med.

Er der ikke noget med, at vi allerede i starten af sygemeldingen bliver præsenteret for et stykke papir, som vi skal underskrive - for at de kan/må indhente oplysninger fra det behandlende system........ og så har vi jo givet dem lov. Det er nok ikke lige det første, som farer i hovedet af en - altså, at den kommunale sagsbehandler, ikke vil os det godt. Det er først senere vi bliver den erfaring rigere - desværre!

Den Udstødte

popiae 25-07-2008 19:33

Det kan være et problem i flere sammenhænge.
Bl.a. at speciallægen laver/har journal til eget brug, hvorfor han evt mangelfulde forklaringer kan misbruges.
har selv prøvet dette.
konsekvens, at kommuen kun må indhendte statusattest eller speciallægeerklæringer, hvor spørgsmål/vurderinger klart formuleres.
dette kan jeg kun råde andre til.
PS har bindevævslidelse, samt andre rygproblemer.
vh popiae

velcro 25-07-2008 20:04

Hej Risa og Den udstødte.

Ja, jeg synes også det er lidt betænkeligt at fortrolige oplysninger givet fra patient til læge pludseligt kan havner hos personer, der ikke er indvolveret i behandling.

Jeg tror vi er mange som har sat vores underskrift på en samtykkeerklæring om at der kan indhentes lægelige oplysninger. Men jeg tror det er de færreste der tænker på at det kan betyde at hele ens patientjournal havner hos sagsbehandleren.

Jeg tænker på om man selv kan lave en note på samtykkeerklæringen om at dersom der skal indhentes lægelige oplysninger, må det kun ske via statusattester/lægeerklæringer.

Jeg fandt så dette i retsikkerhedsloven: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20928

Citat:

Kapitel 3 a

Oplysningspligt m.v.

Sagens oplysning m.v.

§ 10. Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.

§ 11. Myndigheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om

1) at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til, og

2) at lade sig undersøge hos en læge eller blive indlagt til observation og behandling som led i sagsbehandlingen.

Stk. 2. Personer, der får hjælp, har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen.

§ 11 a. Myndigheden kan efter forudgående samtykke fra den, der søger om eller får hjælp, forlange, at andre offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner, sygehuse, læger, psykologer, autoriserede sundhedspersoner i øvrigt og personer, der handler på disses ansvar, arbejdsløshedskasser, pengeinstitutter, arbejdsgivere og private, der udfører opgaver for det offentlige, giver oplysninger om den pågældende, der er nødvendige for at behandle sagen. Dette gælder også oplysninger om en persons rent private forhold og andre fortrolige oplysninger, ligesom myndigheden kan indhente lægejournaler, sygehusjournaler eller udskrifter heraf. Myndigheden kan forlange, at der optages retsligt forhør i overensstemmelse med retsplejelovens § 1018, hvis oplysningerne ikke videregives.

Så det er nok ikke muligt at tilføje sådan en note.

Velcro

Den udstødte 25-07-2008 20:15

Hej Velcro!

Umiddelbart, ud fra det citat du har fundet, ser det ikke ud som om, at der er ret meget at gøre. Men hvordan sikrer man sig, at den viden den kommunale sagsbehandler får, ikke bliver misbrugt/misfortolket.

Der står godt nok i citatet:

1) at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til, og Men hvem er det lige der skal vurdere hvilde oplysninger, der er nødvendig for at afgøre, hvilken hjælp den enkelte er berettiget til???


Jeg vil spørge min advokat, når hun vender tilbage fra ferie, om hendes vurdering på problemet.

Den Udstødte

popiae 26-07-2008 09:01

Man skriver under på aktindsigt, kommunen MÅ IKKE indhente oplysninger uden.
i den tilføjer man evt. undtagelser.
de kan så være utilfredse over det, men kan intet gøre, sålænge man kan agumentere for dette. Og sålænge de godt må indhendte oplysninger. Ingen kan anfægte at der bliver stillet klare mål for indhentelse af oplysninger.
vh popiae

gh72 26-07-2008 11:34

Jeg har fundet dette under nyttige links her på k10:

OPLYSNINGER TIL DIN SAG
Kommunen må kun udbetale penge eller give anden form for hjælp, hvis du har ret til det efter loven.

Kommunen har brug for at vide noget om dig og din situation for at kunne afgøre, om du kan få det, du har søgt om.

Din sagsbehandler har ansvaret for at indhente de oplysninger, der har betydning for din sag. Din sagsbehandler vil først og fremmest spørge dig. Sagsbehandleren har tavshedspligt.

Sagsbehandleren kan bede om oplysninger fra andre, hvis det er nødvendigt for at behandle din ansøgning. Sagsbehandleren må kun indhente oplysninger, der har betydning for sagen. Du skal som hovedregel give tilladelse til, at sagsbehandleren får oplysninger fra andre. Du har krav på at få at vide, hvem oplysningerne kommer fra.

Din sagsbehandler skal acceptere, hvis der er ting, du ikke vil fortælle om. Din sagsbehandler skal også acceptere, hvis du ikke giver tilladelse til, at oplysninger indhentes fra andre. Sagen afgøres så uden disse oplysninger. Det kan betyde, at du ikke får den hjælp, du har søgt om. Eller at du får mindre end det, du har søgt om.

Sagsbehandleren kan i nogle få tilfælde indhente oplysninger uden din tilladelse.

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har sat nogle begrænsninger, de har også fået journalkopi fra hospitalet. Jeg har bare tænkt, jo mere dokumentation jo bedre..

http://www.k10.dk/showthread.php?t=3684

popiae 27-07-2008 08:40

Jeg giver lige et eks. på misbrug af sygehusjournal:
1. Blodprøver viser som hidtil intet.- oversat kan kommunen misbruge dette til, at jeg IKKE er syg, men der er over 40%, hvor blodprøver intet viser, hvor man så bruger andre indikationer. Lægen forklare selvfølgelig IKKE dette i sin journal, da han jo kender, og er vant til dette faktum.
Lægens journal er til enhver tid læge arbejdsmartriale, og ikke tiltænk i hænderne på kommuner, der forsøger at misbruge oplysninger, for at undgå den hjælp/ydelser man har krav på.
vh popiae


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:19.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension