K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Dit og Dat (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Jeg forstår det simpelthen ikke!!! (https://www.k10.dk/showthread.php?t=36834)

fatternada 26-04-2019 08:15

Jeg forstår det simpelthen ikke!!!
 
Jeg håber jeg kan beskrive min undren, så den er forståelig …
I dag er det muligt at mod betaling, at leje en sagsbehandler, som kan hjælpe en - når det virkelig brænder på, eller inden det brænder på.

Prisen er ikke lav, og det er derfor begrænset for, hvilke personer der vil kunne bruge denne “ordning”. Jeg har ihvertfald ikke råd :-/ …

Jeg tænker så lidt videre. Nogle af de sider jeg har besøgt, hvor man tilbyder hjælp med tydning af lov og kommune, har jeg bemærket at nogle har opsagt deres job i det kommunale, og nu kun beskæftiger sig med denne type konsulent / bisidder område.

1) Min første undren står i, at hvis disse personer allerede har været ansat i det kommunale, hvordan kan det så være, at de først mod betaling oplyser borgere om deres ret!

2) Hvordan kan det være at når det tydeligt og åbenlyst er dukket virksomheder op, som tilbyder borgere at hjælpe dem - for deres ret, at alle alarmklokker ikke ringer på Christiansborg. Det er jo blevet ganske åbenlyst at der er noget grueligt galt!

3) Hvordan kan det være at jeg skal (pga. lavindkomst) kæmpe mig i gennem lovsamlinger, og at et helt fantastisk forum som K10 har eksisteret i mange år, når det faktisk er lovpligtigt at oplyse borgere om deres ret!

Nå, jeg er bare SÅ træt, og SÅ udmattet af at skulle bruge så meget energi på at kæmpe mig til et liv, hvor der er mere plads til smil, end til søvnløse nætter og tårer!

Havde bare brug for luft … <3

Vovse 26-04-2019 09:41

Citat:

Oprindeligt indsendt af fatternada (Send 367146)
Jeg håber jeg kan beskrive min undren, så den er forståelig …
I dag er det muligt at mod betaling, at leje en sagsbehandler, som kan hjælpe en - når det virkelig brænder på, eller inden det brænder på.

Prisen er ikke lav, og det er derfor begrænset for, hvilke personer der vil kunne bruge denne “ordning”. Jeg har ihvertfald ikke råd :-/ …

Jeg tænker så lidt videre. Nogle af de sider jeg har besøgt, hvor man tilbyder hjælp med tydning af lov og kommune, har jeg bemærket at nogle har opsagt deres job i det kommunale, og nu kun beskæftiger sig med denne type konsulent / bisidder område.

1) Min første undren står i, at hvis disse personer allerede har været ansat i det kommunale, hvordan kan det så være, at de først mod betaling oplyser borgere om deres ret!

2) Hvordan kan det være at når det tydeligt og åbenlyst er dukket virksomheder op, som tilbyder borgere at hjælpe dem - for deres ret, at alle alarmklokker ikke ringer på Christiansborg. Det er jo blevet ganske åbenlyst at der er noget grueligt galt!

3) Hvordan kan det være at jeg skal (pga. lavindkomst) kæmpe mig i gennem lovsamlinger, og at et helt fantastisk forum som K10 har eksisteret i mange år, når det faktisk er lovpligtigt at oplyse borgere om deres ret!

Nå, jeg er bare SÅ træt, og SÅ udmattet af at skulle bruge så meget energi på at kæmpe mig til et liv, hvor der er mere plads til smil, end til søvnløse nætter og tårer!

Havde bare brug for luft … <3

Kort og godt handler det, så vidt jeg kan se, om de røde tal på bundlinjen. Kommunerne skal spare, og derfor kan de se deres fordel i, ikke at oplyse os som de bør.

Dan 26-04-2019 14:07

Forsåvidt de socialrådgivere som vælger at gå privat og selvstændigt så tror jeg at der er flere grunde.

1. De vil kunne tjene meget mere på dette end ved at være alm. ansat

2. De vil bedre være i stand til at hjælpe borgerne når de ikke længere har en ledelse på nakken med en masse interne regler for hvad der kan lade sig gøre.

Thnp 26-04-2019 17:26

Som frivillig bisidder ser jeg ofte, hvor sagsbehandlere bliver fyret, omrokeret eller på anden måde flyttet til en anden afdeling, hvis de hjælper borgerne med at forstå lovgivningen.
Sagsbehandlerne er der for at hjælpe kommunen, og ikke borgerne, dette ses gang på gang. Når de sagsbehandlere så gør sig selvstændige, har de mulighed for at hjælpe borgerne, dog til en pris som ingen på offentlig ydelse har råd til at betale.

Nørd 26-04-2019 18:19

Alarmklokkerne ringer da også på Christiansborg lige som, politikerne i forligspartierne har blot taget høreværn på.
Det vælter ind med mails fra borgere der er i klemme i systemet.

Grunden til at politikerne ikke reagerer er at kommunerne vel egentligt handler efter politikernes ønske.
Politikerne ønsker for enhver pris at få færre personer på førtidspension og ønsker for enhver pris at spare penge og dette gør kommunerne.

Hvis det ikke havde været politikernes ønske, så havde de ikke lavet den lovgivning der gør at kommuner kan tjene op til 64.000 ved at smide en borger på kontanthjælp i stedet for sygedagpenge.

Og hvis det ikke havde været i politikernes ånd, så havde de med garanti ændret hele lortet for længst i stedet for at at udskyde forhandlingerne i årevis.

Det eneste der måske irriterer politikerne er at medierne så småt (meget småt) er begyndt at fortælle historierne, så de kommer Hr og Fru Danmark for øre.
For hvis befolkningen vågner op af deres tornerosesøvn og opdager at det ikke kun er nasserøve der bliver mishandlet i systemet, men at de formodentligt selv vil blive det, hvis de skulle blive uarbejdsdygtige, så kan det være at der sker noget.

phhmw 06-02-2020 18:10

Alle de nævnte svar er korrekte, og.............
 
..... hertil skal lægges kommunernes skærpede Vejledningspligt, som helt tydeligt er lagt i den nederste skuffe, og må kun åbnes i særlige tilfælde, hvor en borger kræver sin ret.

Socialrådgiverne burde ikke være i tvivl om Vejledningspligten.

Sagsbehandler, sagsformidlere, kommunomer, HKér og jobkonsulenter kender muligvis ikke deres Vejledningspligt og får muligvis ikke hjælp til at vide, den ligger i den nederste skuffe, som nødigt skulle åbnes.

Fakta er, at den sjældent tages i brug.

Kommunaldirektører, forvaltningschefer med personlig interesse i overholdelse af kommunens budget, står sjældent i kø, for at vise i hvilken skuffe Vejledningspligten ligger.

Alle er tilfredse, politikerne, embedsmænd, socialrådgiverne, Kommunernes Landsforening og de selvstændige socialrådgivere.

Borgeren kan så spørge: Jeg forstår det simpelthen ikke?

Vejledningspligt.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=37924

Hilsen Peter :confused::evil:


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:39.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension