K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Angiv din nabo... (https://www.k10.dk/showthread.php?t=25393)

Nøgne tær 06-12-2013 23:10

Citat:

Oprindeligt indsendt af jjsonn (Send 291308)
...hun og manden bor i byen, sammen på hver sin adresse, han på et værelse på den anden side af vejen og hun i hus med deres børn.
Tænkte ja med de nye regler forstår jeg det godt men han sagde så sådan har de bode i 10 år.
ja så fotjæner folk vel at blive snuppet.

Du ved jo ikke hvorfor de bor sådan...
Jeg ville ALDRIG kunne bo sammen med en anden, og kan man ikke det kan det da være ganske rart at have hver sin husstand og lukke døren til.
Citat:

har altid været imod at anmelle andre, vi kender jo aldrig hele historien.
Og derfor er der heller ikke noget problem i at anmelde andre, for det er jo kommunen der laver en "dom" når de har fundet ud af hvad der foregik.

Camille 07-12-2013 14:04

Ingen tvivl om at jeg mener at det er dybt forkert at snyde sig til penge man ikke er berettiget til! Det er en ond cirkel og det er nok derfor der er så mange skrappe regler idag, netop fordi folk har taget hele armen når de har fået tilbudt lillefingeren.

Når det så er sagt, så tror jeg ikke at jeg kan anmelde nogen, jeg ville gå og være bange for at jeg havde set noget der ikke var hvad jeg troede og at jeg så havde fået lavet unødvendig rav i en anden persons liv, og så har jeg også en holdning om at jeg ikke skal gå og være dommer over andres gøren og laden, det "skodjob" må de selv ordne.

Jeg kan dog være lidt urolig for at det er blevet så nemt at anmelde folk, jeg kunne godt forestille mig at hvis to personer er blevet uvenner, at den ene så melder den anden som hævn, folk kan jo finde på de sygeste ting :eek: og jeg tror bestemt ikke det er sjovt at blive hevet igennem møllen for socialt bedrageri.

phhmw 09-12-2013 13:06

Socialt bedrageri
 
Oversigt over fremtidige planer fra KL, kommunerne og regeringen.

http://kl.dk/Tema/Socialt-bedrageri-/

Rapport fra Deloitte Consulting.

http://www.fm.dk/nyheder/pressemedde...loitte.pdf?n=1

"Analyse af socialt snyd og fejludbetalinger"

http://kl.dk/menu/Sat-ind-tidligere-...-id118662/?n=1

"Ny undersøgelse viser, at der er flere penge i at undersøge og gribe ind over for fejl og sjusk i sociale udbetalinger end ved at jagte sociale bedragere."

Ganske interessant, da påstanden har været at bedrageri koster samfundet 5 - 12 milliarder kr som kun fremtiden kan vise hvad præcis samfundet mister ved fejl og sjusk hos kommunerne.

Hilsen Peter ;)

phhmw 15-12-2013 22:14

Enlig eller samlevende?
 
http://www.sm.dk/data/Dokumentertiln...nsionister.pdf

"HVAD VIL DET SIGE AT VÆRE ENLIG SOM MODTAGER
AF FOLKEPENSION ELLER FØRTIDSPENSION
?"

Hilsen Peter ;)

phhmw 15-12-2013 22:31

Mistanke om kommunal overvågning
 
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28766

"Min veninde har nu oplevet flere gange den samme bil kommer kørende stille forbi huset, vender inde ved naboen og køre stille forbi huset, i dag fik hun taget nrplade og hva bil det var, menneskene i bilen var helt sikkert ikke folk på søndagstur, eftersom de ikk tog øjenkontakt til min veninde, selvom hun stod og stirrede lige ind i bilen"

http://menneskeret.dk/udgivelser/tem...ntlige+ydelser

"Her fastslog beskæftigelsesministeren, at overvågning som udgangspunkt må betragtes som en politimæssig opgave. Er der begrundet mistanke om, at der er tale om socialt bedrageri, bør kommunen derfor melde borgeren til politiet, som derefter foretager den videre efterforskning i overensstemmelse med retsplejelovens regler"


Hilsen Peter :evil:

Nøgne tær 15-12-2013 22:46

Citat:

Oprindeligt indsendt af phhmw (Send 292230)
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28766

"Min veninde har nu oplevet flere gange den samme bil kommer kørende stille forbi huset, vender inde ved naboen og køre stille forbi huset, i dag fik hun taget nrplade og hva bil det var, menneskene i bilen var helt sikkert ikke folk på søndagstur, eftersom de ikk tog øjenkontakt til min veninde, selvom hun stod og stirrede lige ind i bilen"

Hilsen Peter :evil:

Ja der er sager der hurtigt kan skabe grobund for konspirationsteorier, og når man ikke har noget at skjule, hvad er så problemet, for så går dem der holder øje jo igen.

Er det ikke OK, at mennesker der får andre menneskers penge, for at stille det på spidsen, også kan kontrolleres i forhold til om de nu også er berettiget.

De må da gerne komme hos mig og se efter om jeg er berettiget til pension for enlige eller ej, og de går vel igen når de er sikre på hvordan sagerne står.

Jeg tror ikke at dem der var ved at banke min hoveddør ind forrige nat var fra kommunen... jeg tror i grunden bare de var igang med at bryde ind for at stjæle et eller andet.

Webmaster 15-12-2013 23:00

Det er kun okay hvis de overholder den gældende lov....og hvis det er systematisk overvågning....nej så er det ikke okay....og så er det skide lige meget hvad og hvem man får penge fra...

Den der....hvis du ikke har noget at skjule...ja så kan de da bare.....det er simpelthen den mest latterlige undskyldning der findes...

Selvfølgelig skal folk ikke overvåges...er der noget der tyder på et problem...jamen så undersøg det....men gør det som man skal ifølge de love der findes...

Vi er stadig nogen herude som stadig værdsætter vores privatliv.....og retten til det...

Risa 15-12-2013 23:31

I Danmark er man uskyldig til det modsatte er bevist. Er der mistanke om, at man har begået en forbrydelse (hvilket socialt bedrageri er), er det op til politiet at efterforske sagen, og op til domstolene at dømme én. Det er IKKE op til kommunerne både at efterforske og dømme en modtager af sociale ydelser! Og "bare" fordi man modtager en offentlig, social ydelse er man ikke pr definition bedrager og skal ikke give afkald på sin ret til privatliv. Det er vigtigt at holde fast i disse rettigheder uanset hvad...

:kram::hjerte:

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-207.html

Nøgne tær 16-12-2013 00:37

Citat:

Oprindeligt indsendt af Webmaster (Send 292234)
Den der....hvis du ikke har noget at skjule...ja så kan de da bare.....det er simpelthen den mest latterlige undskyldning der findes...

Tænk, det synes jeg ikke.

Os der modtager overførselsindkomst har fået et "tilbud", det er ikke tvang, men et tilbud om forsørgelse.
Staten kunne den dag imorgen lukke kassen for alt, uden at komme i karmbolage med nogen form for menneskerettigheder eller andre overordnede principper.

Man glemmer let hvor priviligerede vi faktisk er.
Men dette kræver så også at vi stiller os til rådighed for at blive undersøgt for snyd... det er en "pakke" der følger med tilbudet om offentlig forsørgelse.

Webmaster 16-12-2013 01:35

Tror du blander tingene sammen....der er ikke nogen alm frie borger i dette samfund....og jeg mener ikke nogen som helst....der skal stille sig til rådighed for systematisk overvågning....og når det nu gælder alle....ja så gælder det også for dem som modtager penge fra det offentlige...

Du mener måske at fordi vi er "så heldige" at vi kan modtage offentlig ydelse...at så er det da helt okay at vi skal det...

Forkvaklet...det er hvad det er...

Bemærk lige at jeg ikke siger at de slet ikke må undersøge en sag....men som alle andre her i samfundet....så må de sende sagen videre til rette instans...nemlig politiet....

Ikke på vilkår om jeg ønsker nogle selvudnævnte kommunale politibetjente som skal rende rundt og systematisk snage i mine sager....og sjovt nok....så har jeg intet at skjule.....jeg er bare glad for min ret til et privatliv....og det er der ingen som skal ødelægge...ihvertfald ikke hvis jeg kan forhindre det...

Mennesker som derimod mener at det er okay og blåstempler det....ja de er med til at ødelægge for alle andre...nemlig alle os som mener vi har ret til et privatliv...uden at nogen skal snage systematisk i det...

Sjovt nok....så de fleste af dem der render rundt og siger højt til alle....at de kan da bare komme til dem for de har ikke noget at skjule.....ja de synes slet ikke at det er så sjovt når det så kommer til at diverse myndigheder ved alt om dem...helt uden at de selv har fortalt noget...jo jo der er sikkert undtagelser :o

TimeGuest 16-12-2013 02:46

Citat:

Oprindeligt indsendt af Nøgne tær (Send 292232)
Er det ikke OK, at mennesker der får andre menneskers penge, for at stille det på spidsen, også kan kontrolleres i forhold til om de nu også er berettiget.

"Får andres penge" ... Det er én holdning ... en anden holdning kunne være, at det socialretslige system er bygget op efter et kollektivt forsikringsprincip.

Dvs. man indbetaler en forsikringspræmie (skat) og får som modydelse bla. en økonomisk sikkerhed, herunder kompensation udbetalt, hvis man kommer ud for en forsikringsbegivenhed (sygdom, varig uarbejdsdygtighed osv), som en del af "aftalevilkårene".


Det der med at modtage "andres penge" som en del af et "aftaleforhold", det er jo ikke unikt for området, der er dækket af social- og arbejdsmarkedeslovgivningen.

Honorar for at sidde på Tinge er på samme vis en del af et "aftalevilkår" om at "modtage andres penge" og her holder vi, inden for juridisk givne rammer, også øje med hvem der sidder og sover sig til ydelsen ... men vi aflytter dog ikke politikere på deres egen bopæl ... og skulle nogen begynde at rode i deres affaldssæk, der står i skel, så bryder helvede almindeligvis løs ... det kan pressen vist tale med om.

På samme vis må en kandidat til FP, også tåle at blive undersøgt i "hoved & r*v" før evt. visitering ...

SKAT har også visse beføjelser til at undersøge personer og virksomheders økonomi i "hoved & røv".

Og sådan kunne vi blive ved ... men det væsentlige i en retsstat (er Danmark en retsstat?), det er at graden af indgribende "overvågning" er lovreguleret.

Når undersøgelsesmyndigheden har en begrundet mistanke om at der pågår noget ulovligt, i henhold til gældende ret, så er det alment acceptabelt, at selv omfattende overvågning kan etableres med godkendelse af den dømmende magt.

Det er IMHO et fair princip ... men når en given ubemyndiget myndighed begynder at opbygge sit eget handlemønster uden om retsstatens principper og i den forbindelse udstrækker sin undersøgelse til borgere, hvorom der ikke foreligger en juridisk holdbar begrundet mistanke, så har retsstaten og demokratiet i sammenhængen et alvorligt problem ...

Der er nok de, der har den holdning, at det er pisse irriterende at visse myndigheder også skal rette sig efter gældende lovgivningen, herunder lovgivningens ånd, og demokratiets spilleregler ... og i den irriterede tilstand, måske begynder at finde på alle mulige & umulige krumspring for at bryde med lovgivningens og demokratiets ånd.


Citat:

De må da gerne komme hos mig og se efter om jeg er berettiget til pension for enlige eller ej, og de går vel igen når de er sikre på hvordan sagerne står.
Nu er de kommunale kratluskere som oftest blot nogle ubehjælpsomme amatører, der klovner lavpraktisk rundt ... med de rigtige forbindelser behøver de ikke engang at bevæge deres gumpetunge r*v en halv meter for at holde øje med, hvor ofte du går på lokum ... og hvornår dine store laksefarvede underhyler sidst er blevet skiftet ... jah undskyld min ligefremhed, men du har jo ikke noget at skjule? ;-)

Hvis en gentleman får åndenød i din favn, evt. op til flere gange ugentligt, så er der givet også nogen, der sidder og følger med ... så medmindre du lever som Amish folket, så er mulighederne nok tilstede ... og ellers falder man vel bare tilbage på de gode gamle DDR dyder ...


Fortsat held & lykke med at holde retsstaten og demokratiet i live ...

Ninja 16-12-2013 03:17

Jeg HADER bare den sætning ''de andres penge'', for så kan man jo snart ikke engang tillade sig at gå til lægen, blive indlagt, gå med ungerne på biblioteket, eller træde sin cykel på offentlig vej, eller køre med bil over broen!

Så skal vi jo til at millimeter beregne om folk på overførsel, i det hele taget har RET til noget. Nu går jeg sjældent til lægen, og er faktisk kun på hospitalet i forbindelse med fødsler - så der er jeg ikke en udgift for ''de andres penge'' - kan jeg så godt tillade mig at få førtidspension?
Hvis man som jeg har to forældre med lange uddannelser der altid har arbejdet og betalt SKAT, er det så okay jeg får udbetalt noget af deres SKAT NU? De har aldrig selv brugt af deres bidrag! De har betalt så meget i SKAT, at min vurdering vil være, at jeg kan tage 3-4 førtidspensionister og et par kontanthjælpsmodtagere med mig, kvit og frit....helt uden at bruge ''de andres penge''.....er jeg så ''berettiget''?

Hva' fanden er det for et samfund efterhånden, og hvad er det for mennesker - ikke nok med man skal slås med et ustabilt sind og en vanskelig hverdag, så skal man også udsættes for overvågning, trusler om anmeldelser og mistænkeliggørelse, og høre fra ligesindede, at det bare er OKAY! For det skal da tjekkes om man nu er berettiget til overførslen fordi man får ''de andres penge''...weeeeee:mad:

TimeGuest 16-12-2013 03:53

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 292251)
Jeg HADER bare den sætning ''de andres penge'', for så kan man jo snart ikke engang tillade sig at gå til lægen, blive indlagt, gå med ungerne på biblioteket, eller træde sin cykel på offentlig vej, eller køre med bil over broen!

:-)

Hum, jeg har besluttet at vi skal ha' kage ... fundet opskriften på Inder-nettet ... du har dyrket jorden, høstet kornet, malet det, bagt kagen, pyntet den af, serveret den og nu skærer jeg for ... 1/8 til dig og 7/8 til mig :-)

OK i denne uge kan du ikke producere kage?

Hum ... du får lige det halve af 1/8 kage vi har over fra sidste uge ... så kan du lige overleve ugen ud ... for andres kage ...

http://www.youtube.com/watch?v=GjVko-DMeF4

Tendensen er også repræsentativ for DK.

Spørgsmålet er derfor: hvem lever for andres penge?

frida 16-12-2013 04:07

Jeg må i den grad tilslutte mig Web, Timeguest og Helenekr's holdning til privatliv og "andre folks penge".

Nu er det sådan, at vi lever i et land med nogle grundlovssikrede rettigheder.

Bemærk "grundlov", hvilket betyder basale rettigheder.

Retigheder vi har funderet resten af vores samfund på.

Dermed også tanken om omfordeling af fælles midler, så ingen borgere i Danmark burde lide den nød, mange på trods af gode intentioner, alligevel rammes af.

Tænk bare GF.

Frida

Webmaster 16-12-2013 04:21

Det står også slemt til når først dem der "får de andres" penge....begynder stilletiende at acceptere at det er sådan...

For det er jo en opfindelse af nogle mennesker som har virkelig ondt i røven af at de skal betale skat så nogle af dem som har brug for det kan få en bare nogenlunde levestandard...

Det er bare sjældent at de ser på at mange af disse mennesker som har brug for den hjælp....ja de har selv været en overskudsforretning for Danmark....da mange har arbejdet i rigtig mange år...

Hvis man har arbejdet en stor del af ens liv...haft en stor indtægt og betalt en masse i skat...er man så en af "de andre"...eller skal man stadig være i job for at være "de andre"....stopper man med at være en af "de andre" selvom man ikke arbejder og modtager ydelser men ellers har været en overskudsforretning for Danmark...selv til trods for de ydelser man modtager...

Nu er det desuden også sådan vi har indrettet vores samfund...vi betaler alle ind og er der nogen der har brug for hjælp ja så får de det og det må alle jo lære at leve med...raske som syge...dem i job som dem uden...

Alle betaler skat og diverse afgifter...og det er alle vores penge...det er ikke nogens bestemt der kan kræve ejerskab over disse penge...og dermed kan det heller ikke være de andres penge....eller mine penge...

Det er faktisk ret sørgeligt at se den opdeling der finder sted alle vegne...dem og os....vores penge....dem som skal have hjælp i form af "de andres" penge.....ja det er nasserne...dem der kræver ind...

Selv dem som modtager ydelser....ja de er desværre begyndt at acceptere disse opdelinger..."man modtager jo de andres penge" og så er det okay at der er specielle regler for kun denne gruppe...sørgeligt synes jeg...for det er jo med til at bukke folks hoveder og klappe hælene sammen...og det bør ingen gøre...og da slet ikke fordi de har brug for hjælp i en del af ens liv...

Nåå nu kommer det vist uden for trådens emne...

Ninja 16-12-2013 04:25

Og mens jeg spiser de andres kage, får jeg lige basket et kamera ''up close'' så den dømmende kraft med selvsyn kan se om krummen rammer den hule tand, eller om den nu rent faktisk gør nytte.....thi jeg skal være berettiget til den kage!!!
Og stakkels mig hvis jeg efterlader en krumme på tallerkenen, det ville kunne få JBO helt op i det røde felt og ud på forsiden af snot-organerne, under overskrifter, om vild luksus på overførsel......ak ja.

phhmw 16-12-2013 19:39

Vel rimelige regler?
 
https://www.retsinformation.dk/Forms...id=140126#Kap6

Sanktioner ved manglende udnyttelse af arbejdsmulighederne m.v.

Sanktion ved uberettiget modtagelse af hjælp samtidig med arbejde eller ophold i udlandet

Kontrol med kommunernes opfølgning ved mistanke om uberettiget modtagelse af hjælp

§ 45. Hvis Pensionsstyrelsen modtager oplysninger om, at en person kan være omfattet af § 42 eller § 43, kan styrelsen indhente en redegørelse fra kommunen om, hvorvidt kommunen har taget stilling til muligheden for en sanktion efter disse bestemmelser.


Regler som ingen vel kan miskritiserer på nogen måde, men her kunne man ønske sig at det også gik den anden vej, når borgeren mister store beløb, når kommunen udøver ulovligheder?

Hilsen Peter :evil:

Nøgne tær 16-12-2013 19:47

Citat:

Jeg HADER bare den sætning ''de andres penge''
Nu var mit ordvalg ikke ud fra hvordan vi herinde opfatter det, men ud fra hvordan samfundets borgere, som tror sig sat udenfor risiko for sygdom mm, opfatter det.

Det troede jeg var unødvendigt at udpensle.

phhmw 22-12-2013 11:19

Landbruget mærker også retssikkerheden skrider
 
http://www.bt.dk/politik/myndigheder...nd-uden-varsel

"Tvangsindgreb er tilfælde, hvor en myndighed uden for strafferetsplejen og uden forudgående retskendelse kan bevæge sig ind på privat grund på blandt andet tilsyns- eller kontrolbesøg.

Der findes 201 love, der giver myndigheder hjemmel til at foretage tvangsindgreb – næsten en fordobling fra 1996, hvor der fandtes 111. Offentlige myndigheder foretager hvert år over 100.000 tvangsindgreb.

»Hver gang, der kommer en bil ind, som man ikke kender, så tænker man: Nu er der fandeme kontrolbesøg igen. Det er nemlig kun Miljøtilsynet, der varsler deres besøg på forhånd. Jeg kan ikke forstå, at man ikke kan få en varsling, så man kan forberede sig og finde de relevante dokumenter frem,« siger gårdejer Rasmus Klingsten Sørensen, som overtog svineproduktionen i 2006 og bor på gården med konen Annemette samt parrets to børn.

Han føler sig krænket, når myndighederne gang på gang går ind på hans private grund uden varsel."

Hvordan mon landbruget indstilling til enlige mødres situation er?

Hilsen Peter ;)

Ninja 22-12-2013 14:36

Citat:

Oprindeligt indsendt af Nøgne tær (Send 292343)
Nu var mit ordvalg ikke ud fra hvordan vi herinde opfatter det, men ud fra hvordan samfundets borgere, som tror sig sat udenfor risiko for sygdom mm, opfatter det.

Det troede jeg var unødvendigt at udpensle.

Ingen grund til at føle dig truffet, du var den sidste jeg tænkte på da jeg skrev det...

Citat:

Oprindeligt indsendt af phhmw (Send 292962)
http://www.bt.dk/politik/myndigheder...nd-uden-varsel

"Tvangsindgreb er tilfælde, hvor en myndighed uden for strafferetsplejen og uden forudgående retskendelse kan bevæge sig ind på privat grund på blandt andet tilsyns- eller kontrolbesøg.

Der findes 201 love, der giver myndigheder hjemmel til at foretage tvangsindgreb – næsten en fordobling fra 1996, hvor der fandtes 111. Offentlige myndigheder foretager hvert år over 100.000 tvangsindgreb.

»Hver gang, der kommer en bil ind, som man ikke kender, så tænker man: Nu er der fandeme kontrolbesøg igen. Det er nemlig kun Miljøtilsynet, der varsler deres besøg på forhånd. Jeg kan ikke forstå, at man ikke kan få en varsling, så man kan forberede sig og finde de relevante dokumenter frem,« siger gårdejer Rasmus Klingsten Sørensen, som overtog svineproduktionen i 2006 og bor på gården med konen Annemette samt parrets to børn.

Han føler sig krænket, når myndighederne gang på gang går ind på hans private grund uden varsel."

Hvordan mon landbruget indstilling til enlige mødres situation er?

Hilsen Peter ;)

Ser ud som om det breder sig til hele landet i ekspresfart, og indenfor alle områder..

''De anonyme anmeldelser af skattefup, sort arbejde og socialt bedrageri vælter ind hos skattemyndighederne.

Alene i år vil de modtage omkring 10.000 henvendelser fra borgere, virksomheder og myndigheder, der gerne vil melde naboen, genboen, arbejdskollegaen, entreprenøren eller håndværkeren til skattemyndighederne''

Faktisk er anmeldelserne så mange, at der nu kommer en hel ny enhed fra 1 Januar 2014.

''Den nye enhed får navnet Visitering og Kontrol og vil ifølge planen samle godt 200 skattefolk, der i dag bekæmper sort arbejde, social dumping og socialt bedrageri fra mange forskellige adresser og lokaliteter landet over. De 65 skattefolk skal sortere og prioritere sagerne, mens resten skal i marken''


http://politiken.dk/oekonomi/dkoekon...-sort-arbejde/

TimeGuest 22-12-2013 18:52

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 292970)
Ser ud som om det breder sig til hele landet i ekspresfart, og indenfor alle områder..

I skal forsøge at se "det store billede" sammen med alt det andet, der efterhånden har været oppe at vende her på K10 ...

Mere overvågning, tab af råderum og indskrænkning af frihed til borgerne og mere magt og lukken om sig selv til "magthaverne" (hvem det så egentlig er i den sidste ende) ...

Ninja 22-12-2013 19:23

Synes ''det store billede'' er så skræmmende, at jeg for mit vedkommende, simpelthen bliver nødt til at tage det portionsvis.....gys.

TimeGuest 22-12-2013 21:38

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 292988)
Synes ''det store billede'' er så skræmmende, at jeg for mit vedkommende, simpelthen bliver nødt til at tage det portionsvis.....gys.

Hvis du ser på historiens gang, så har civilisationer opstået og bukket under op til flere gange ...

Aktuelt er den aktuelle civilisation nok i overhængende fare for at bukke under i processen med at komme fra en type zero til en type one civilization ... så det ender vel med en reboot ...


Det er hjernen den er helt gal med ... særlig krybdyrhjernen ... det er sikkert også derfor nogen anbefaler, at arten holdes inden for solsystemets rammer eller udslettes (med eller uden sølvpapirhat) ... hint fx: The Day the Earth Stood Still (1951/2008) (har forleden været vist på TV2).

phhmw 21-02-2014 20:46

Cardo til skatteminister Morten Østergaard
 
http://www.kl.dk/menu/Skatteminister...este-id149254/

"Borgere skal ikke anonymt kunne anmelde hinanden for sort arbejde og socialt bedrageri. Det siger skatteminister Morten Østergaard, som begraver Skats idé om en anonym sladretjeneste."

Jeg bryder mig ikke om, at man skal animere folk til at angive hinanden anonymt; at vi skaber et samfund, hvor vi går og skuler mistænkeligt efter andre og lurer over hækken hos folk ved enhver given lejlighed for at tjekke, om de snylter på fællesskabet og snyder i skat,« siger skatteminister, Morten Østergaard"

http://www.b.dk/nationalt/ekspert-ka...givelseskultur

"Peter Lauritsen, der er lektor og overvågningsekspert ved Aarhus Universitet, mener, skatteminister Morten Østergaard træffer en god beslutning ved at droppe Skats anonyme sladretjeneste"

Hilsen Peter ;)

Webmaster 21-02-2014 21:11

Så kunne det jo være fint hvis vi fik fjernet de sladretjenester der findes på borger.dk og kommunernes hjemmesider også..

TimeGuest 22-02-2014 15:19

Vi ved jo at det er et rent "sort hul" på udgiftssiden fx at vedlige gamle "slotsruiner" ... så er det jo godt, at hele misundelsespøblen ikke bare kan klikke anonyme anmeldelser ind i tide og utide som ren chikane, når der er håndværkere på matriklen :-)


Omvendt så bør alle disse bistandsnassere og andet skravl, der bare suger på fælleskassen som igler uden typisk at bidrage med andet end at de fylder op på gader og stræder med deres papkasser, plastikposer og "barnevogne" fulde af skrammel, vel være fredløse hele året ... så her gælder vel alle kneb, herunder anonyme anmeldelser, for at få dem (endnu mere) ned med nakken?


Det er vel i det lys meget belejligt, at man lader kommunerne og deres venner om at fange små- og skidtfisk og at Skat bare lader de store fisk smutte med deres fritidssysler nu da "The One Percent" på forhånd er smuttet i skattely mv. med 3/4 af produktionskagen, med "samlet set" politisk billigelse, allerede inden fællesfesten er startet?

phhmw 22-02-2014 23:18

Borger til borger-overvågning er gået for vidt
 
http://www.information.dk/protokol/488868

Går man f.eks. ind på Odense Kommunes hjemmeside for at anmelde socialt bedrageri, får man følgende besked: »Du anmelder nu en borger eller virksomhed til kommunen. Du vælger, om du vil være anonym. Så kan du blot undlade at skrive dit navn og adresse.« Og Københavns Kommune fortæller, hvordan man anmelder anonymt på mail: »Hvis du sender os en mail, skal du sikre dig at den sendes fra en anonym mailadresse, hvor dit navn ikke fremgår.« Sådan gør man det.

På vildspor

Samtidig lægger kommunerne vægt på at få så detaljerede oplysninger som muligt.
Når man anmelder socialt bedrageri på Aarhus Kommunes hjemmeside får man et spørgeskema, som bl.a. indeholder følgende spørgsmål: »Hvor ofte er modparten hos ydelsesmodtageren?«, »Har modparten ting til at være i ydelsesmodtagerens hjem?« og »Hvad er bilens registreringsnummer?«

Men hvordan forestiller man sig, at borgeren skal få svar på disse spørgsmål? Skal man tage notater, hver gang naboens eks-mand er på besøg? Skal man tælle tandbørsterne på naboens badeværelse? Og ville det måske være en god idé at filme over hækken bare for en sikkerheds skyld? Det er ikke i orden snyde, men spørgsmålet er, hvor langt bør myndighederne skal gå i bestræbelserne på at afsløre bedragerne. Der findes ikke enkle svar, men man skal i det mindste være klar over, at man nemt kommer på vildspor i jagten på den økonomiske gevinst.

https://twitter.com/plauritsen

Hilsen Peter :evil:

gonda 23-02-2014 09:27

Tænk, det er et MENNESKE som har skrevet dette, et menneske ansat of OS allesammen. Det er ikke loven, som har skrevet dette.
Hvordan skal vi tale med dette menneske? Må vi ytre vores forargelse? højlyd?
Er det urimelig at sammenligne disse tiltag med metoder i DDR?

phhmw 23-02-2014 12:31

Er der et stemningsskift på vej?
 
I seng med staten

http://kathrine.blogs.berlingske.dk/...ng-med-staten/

"Det vedkommer ikke staten, om vi er gift, bor under samme tag, eller helt alene. Regeringens kontanthjælpsreform, der udvider forsøgerpligten til også at gælde samboende og ikke kun ægtefæller er endnu et formynderisk kvælertag på den frie borgers suveræne ret til at bo og leve i sit hjem, som man selv vælger det.

Som en ekstra ubehagelighed rammer reformen hårdt og utvetydigt dem, der har mest brug for hjælp, og som det er i vores fælles interesse igen bliver selvforsørgende. Dem, der for en stund ikke har arbejde, og skal bruge alle kræfter på at finde et nyt. Længe har gifte måtte lade sig skille og flytte fra hinanden, for at få økonomien til at hænge sammen. Nu gælder det samme for alle andre, der bor under samme tage, fælles soveværelse eller ej."

Hilsen Peter ;)

PS Kære Goda. Situationen er langt mere alvorlig end de fleste tror. Læs lidt af begyndelsen af denne tråd, så får man et indblik i hvad embedsfolk i SAK, Sammenslutningen af Kontrolmedarbejdere ønsker, for fremtiden.

Goggle "Peter Møller Dragør kommune"

Til din orientering er det k10, der gennem hårdt arbejde har fået fjernet opfordringen til at indsende foto-dokumentation, på UdbetalingDanmark og borger.dk hjemmeside. Så dels hjælper det at råbe op og dels kan vi være stolte over vores gennemslagskraft, når vi argumenterer korrekt.

Risa 24-02-2014 21:28

Indslag om socialt bedrageri og anonyme anmeldesler fra tvsyd i går aftes. Bemærk specielt interviewet med Morten Østergaards partifælle, Marlene B. Hansen, i slutningen af indslaget. Hun stiller sig endog meget kritisk overfor de anonyme anmeldeler, og kommunernes måde at give let adgang til at afgive disse. Så måske der virkeligt er et holdningsskifte på vej...?

http://www.tvsyd.dk/artikel/232743:S...er-giver-bonus

:kram:

TimeGuest 25-02-2014 02:10

Citat:

Oprindeligt indsendt af phhmw (Send 298947)
I seng med staten

:-)


Citat:

http://kathrine.blogs.berlingske.dk/...ng-med-staten/

"[B]Det vedkommer ikke staten, om vi er gift, bor under samme tag, eller helt alene.
Så jeg foreslår, at der udbetales en anstændig ydelse til alle, der måtte have et dokumenteret behov, uanset hvordan de vælger at leve deres liv.

Ydelsen beregnes efter ens principper som differencen imellem den beregnede "social-indkomst" [1] og den til enhver tid gældende "fattigdomsgrænse" ...

Problemet er selvf. at kontrolapparatet (inc. "dyneløftning" mv.) bliver overflødig og en del af besparelsen derfor kommer til at gå til beskæftigelsesterapi for de nu overflødige medarbejder i kontrolfunktionen ...

Omvendt kan man jo fremføre, at de pgl. medarbejdere allerede aktuelt under de gældende rammer er indrullet i en beskæftigelsesterapeutisk ramme, hvor de gå og laver overflødigt "idiot-arbejde" fordi nogle andre (politiske) "idioter" har besluttet, at det sådan absurditeten bør udfolde sig.


Citat:

Til din orientering er det k10, der gennem hårdt arbejde har fået fjernet opfordringen til at indsende foto-dokumentation, på UdbetalingDanmark og borger.dk hjemmeside. Så dels hjælper det at råbe op og dels kan vi være stolte over vores gennemslagskraft, når vi argumenterer korrekt.
Gem nu også nogle kræfter til at gribe om ondets rod = differentieret ydelse efter civilstand og mangel på forsørgelsesgaranti op til en bestemt grænse.

Der skal på sigt NYTÆNKES og ikke lappes ... vi kan ganske enkelt ikke være andet bekendt ... ligesom vi skal sikre den social-økonomiske stabilitet ... og det gør man IKKE på den måde som vi har set igennem den seneste og den forrige regeringsperiode.



Note:
------

1: Én eller anden sammenregning af arbejds-, kapitalindkomst og formueforhold med inspiration i den socialindkomst man havde i spil i perioden 1980 - 1989.

Man kan (politisk) vælge at vægte faktorerne ind i en moderne kontekst, således at mennesker med almindelige arbejds- og kapitalindkomst og formuer i vort nuværende samfund vil kunne hente hjælp, dersom de havnede i situationer, hvor de fik hjælp behov.

En 45-årig mand med alm. bil, friværdi i et lille hus og en rimelig slat på pensionsopsparingen bør ikke tvinges til at realisere, det der bør være på kistebunden som en økonomisk hjælp til alderdommen.


Redegørelse fra arbejdsgruppen om socialindkomst : BETÆNKNING NR 896 FEBRUAR 1980:

http://www.statensnet.dk/betaenkning...e_896-1980.pdf

gonda 25-02-2014 08:53

borgerløn
 
Jeg ser en, god løsningen som ligestiller os alle uden kontrol eller misundelse

Borgerløn !

Prøv at læse mere om det inden du forholder dig til
http://da.wikipedia.org/wiki/Borgerl%C3%B8n
http://www.basisindkomst.dk/

TimeGuest 26-02-2014 00:45

Citat:

Oprindeligt indsendt af gonda (Send 299229)
Jeg ser en, god løsningen som ligestiller os alle uden kontrol eller misundelse

Borgerløn !

Prøv at læse mere om det inden du forholder dig til
http://da.wikipedia.org/wiki/Borgerl%C3%B8n
http://www.basisindkomst.dk/

Der er mange gode vinkler i borgerlønsbegrebet, men jeg tænker ikke det rent politisk har mulighed for at få gang på jord.

Omvendt så ligner mit forslag på mange måder borgerlønstanken med den forskel, at borgeren i mit forslag tildeles et retsbestemt krav på en trangsbestemt ydelse, uanset årsagen til trangen.

Trangen kunne således være sygdom, handicap, selvvalgt eller strukturel ledighed eller andet der måtte udløse trangen, hvor trangen her defineres ud fra et "socialindkomstbegreb".

Jeg vil således ikke have ret til eller kunne modtage ydelsen med en månedlig indkomst på 2 millioner DKK og en formue på 67 millioner DKK.

Omvendt ville Maren i Kæret med en månedlig indkomst på 4600 DKK og en formue på 2678,15 DKK retsbestemt kunne modtage en ydelse som differencen imellem det (politisk/teknokratisk) fastsatte eksistensminimum og egenindkomsten.

Helt overordnet er grundforskellen imellem den såkaldte borgerløn og det vi kunne kalde en eksistensgarantiydelse, at borgerlønnen udbetales til alle, hvorimod eksistensgarantiydelsen kun udbetales til de, der har et dokumenteret behov for ydelsen.

I vores moderne IT-verden kan udbetalingen af en eksistensgarantiydelse nærmest gøres fuldautomatisk, således at når borgeren opfylder de givne behovskriterier, så går eksistensgarantiydelsen ind på indtægtskontoen og når borgeren ikke længere opfylder de given behovskriterier så udebliver eksistensgarantiydelsen.


Det egentlige kunststykke vil være at definere "sosialindkomstbegrebet" i en moderne kontekst med respekt for individets selvstændighed og det gennemsnit af værdiakkumulering, man ser hos en gennemsnitsborger i et moderne samfund.

Måden "kontanthjælpen" aktuelt er skruet sammen på, er i min optik helt ude af trit med et moderne samfund.

Som vi har set her på K10, så rammes mennesker helt urimeligt ift. deres arbejdsliv, civilstand osv på måder som ikke er et moderne samfund værdigt.

Den der socialdemokratiske parole med at: Arbejd macht frei ... tilhører snart en svunden tid.

Tænketanken Kraka konkluderer februar 2014, at over 1/3 af alle manuelt lavpraktiske jobs allerede i dag kan erstattes af teknologiløsninger ...

http://kraka.org/artikler/computere_..._jobfunktioner

Dvs. det er tvingende nødvendigt, at man (herunder socialdemokraterne) går igang med at omdefinere arbejdsbegrebet ... og dermed afledt også lønbegrebet.

Men så er vi tilbage, der hvor problemets onde befinder sig, nemlig at en stor del af produktionskagen allerede er fortildelt "Den éne procent", før uddelingen til de 99% går igang ... og så hyles der naturligt op om, at der ikke er "kage" til alle ... og nogen bestemt må undvære ... præcis som vi ser i den hjemlige og aktuelle politiske debat om omfordeling af indkomst/eksistensgrundlag.

Som bekendt: Når krybben er tom, bides hestene ... og derfor trædes de svage under fode ... og der er nyttige idioter nok inden- og udenfor politiske cirkler, der er parat til at føre kniven ...

pugna 07-03-2014 03:35

Citat:

Oprindeligt indsendt af havmanden60 (Send 254206)
ja -- jeg syntes at man bør lave et system -- førtidspensionister-- rød hat-- efterlønner--blå-- folkepensionister grøn-- enelige -- sort-- enlige mødre hvid- og så fremdeles så bliver det nemmere at holde øje med dem ??:)

haha, mere er der ik at skrive til det :)
men kunne sagtens være vores fremtid før vi ser os om.. idiotisk men realistisk for dem som, er idiotisk... umm

hansenheidi 10-03-2014 13:26

hørte i morges i news at det fremover bliver ulovligt at angive andre uden at opgive sit navn,


det er godt nok også på tide de ændre det ,det skaber for meget negativt bare at kunne angive andre personer uden at skulle stå ved det med sit navn, så dejlig nyhed .

phhmw 10-03-2014 15:12

En social anonym anmeldelse er ikke det samme..
 
.... som en anonym anmeldelse til SKAT.

Her i Danmark har en socialdemokratisk ledet regering fastholdt at der skal være forskel på borgerne.

Den vrede og forargelse over anonym anmeldelse til SKAT rammer jo borgere i en anden klasse af samfundet.

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2014/03/10/074648.htm

"De borgerlige partier er rystede over, at Skat i mindst tre år har handlet i strid med loven i forbindelse med anonyme anmeldelser."

Men jeg vil, når tiden tillader det, undersøge og spørge ind til Ombudsmandens holdning til anonym anmeldelse til SKAT vs social anmeldelse af mistanke om socialt bedrageri.

Stille spørgsmål, om det også er gældende i sociale sager, og om denne forskelsbehandling er lovlig.

Om fornødent kan sagen overgå til EU.

Vi får se, hvor langt kræfterne rækker.

Hilsen Peter :evil: der trods alt har tvunget fotodokumentation i sociale anonyme anmeldelser, fjernet.

phhmw 11-03-2014 08:57

Ombudsmand: Anonymt anmelderi bruges »mere end det kan bære«
 
http://www.b.dk/nationalt/ombudsmand...-det-kan-baere

"Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Jørgensen mener, at landets kommuner lægger for stor vægt på anonyme henvendelser om socialt bedrageri.

Der er en voksende problemstilling omkring, hvad man kan bruge anonyme anmeldelser til, og en række sager viser, at de får for stor vægt, siger Folketingets Ombudsmand
"

Vi følger udviklingen nøje.

Hilsen Peter :evil:

phhmw 19-03-2014 16:28

Borgerne kan anmelde hinanden - hvorfor kan politikerne gå fri?
 
http://www.denoffentlige.dk/borgerne...ikerne-gaa-fri

"Mens politikere kan få udbetalt store summer i tabt arbejdsfortjeneste uden videre kontrol opfordrer selv samme kommuner deres borgere til at angive hinanden anonymt for socialt bedrageri. Det er den primære grund til, at tidligere borgmester retter kraftig kritik af en lang række kommuner."

Bedrageri er alvorligt, og rammer hele samfundet. Det jeg ikke forstår er, hvorfor den enlige mor, som sagtens kan være i mere god tro end politikere, der misbruger reglerne om tabt arbejdsfortjeneste, både skal betale de uberettiget udbetalte penge tilbage og samtidigt idømmes fængselsstraf, mens der efter KL's opfattelse intet skal ske vedrørende eksempelvis Lars Poulsen og Arne Ehmsen i Hedensted Kommune, for de store beløb, der ulovligt er blevet udbetalt til dem,” siger Uffe Thorndahl med henvisning til en sag fra Næstved Kommune, hvor en borger blev forfulgt og idømt fængselsstraf efter erkendt misbrug af reglerne om sygedagpenge"


Her ser vi igen, den private interesseorganisation KL, Kommunernes Landsforening, jonglerer rundt i begrebet:

Moral er godt!

Dobbeltmoral er dobbelt så godt!


Hvad gør kommuner, der gør brug af reglerne om tabt arbejdsfortjeneste, i forhold til socialt bedrageri?

Fredericia har forsidehenvisning til denne

Frederikshavn har forsidehenvisning til denne

Hedensted har forsidehenvisning til denne

Herning - har forsidehenvisning til "Giv os et praj" der også dækker socialt bedrageri

Hjørring - ingenting

Holstebro, fundet ved at søge på "socialt bedrageri"

Ikast-Brande -fundet ved at søge på "socialt bedrageri"

Kolding Kommune - fundet ved at søge på "socialt bedrageri"

Lemvig - direkte link på forside til anmelderformular

Morsø - ingenting

Silkeborg - fundet ved at søge på "socialt bedrageri"

Skive - fundet ved at søge på "socialt bedrageri"

Struer MARKANT forsidehenvisning til denne side

Thisted - fundet ved at søge på "socialt bedrageri"

Varde Kommune har forsidehenvisning til denne

Vejen - ingenting

Vejle - ingenting

Vesthimmerlands - ingenting

Viborg - ingenting

Aalborg - fundet ved at søge på "socialt bedrageri"

Aarhus - fundet ved at søge på "socialt bedrageri"

Bornholms - forsidehenvisning direkte til denne formular

Gladsaxe - ingenting

Holbæk - kontrolgruppen med link direkte til formular

Hvidovre - ingenting

Kalundborg - fundet ved at søge på "socialt bedrageri"

København - ingenting

Køge - fundet ved at søge på "socialt bedrageri"

Lolland - fundet ved at søge på "socialt bedrageri"

Roskilde - fundet ved at søge på "socialt bedrageri"

Baggrunden for denne drejning i debatten og overskriften for denne tråd er beskrevet her:

http://www.denoffentlige.dk/ta-sagen...tisk-stormvejr

"Over 200.000 årligt i flere år sender nu byrådsmedlemmet Lars Abel i politisk stormvejr for sin brug af reglerne om tabt arbejdsfortjeneste. Det er Venstre og Dansk Folkeparti i Gladsaxe, der har rejst sagen politisk. Også i Struer Kommune er sagen blevet politisk."

Det skal ses i lyset af, hvad almindelige borgere bliver udsat for, i enhver art at social sag, med kontrol og atter kontrol, med muligheder for straf hvis man ikke forstår lovgivningen etc.


Vrede og triste hilsner

Peter :evil:

phhmw 01-04-2014 16:23

Ref Orientering DR P1 april 2014
 
I forbindelse med "socialt bedrageri" samt det angiveri , som dette indebærer, oplyser Orientering følgende, deres nyhedsbrev:

"Kære Orienteringslytter.

STRID OM INDSATSEN MOD SOCIALT BEDRAGERI.

Udbetaling Danmark og de danske kommuner er dybt uenige om, hvem der er bedst til at sikre de offentlige kasser mod socialt snyd. Tidligere var det kommunernes opgave at sætte ind over for uberettigede sociale ydelser, men fra sidste år er det blevet kommunerne og det ATP-drevne selskab ’Udbetaling Danmark’, der skal udføre arbejdet i fællesskab. Noget tyder dog på, at samarbejdet ikke går helt gnidningsfrit. Kommunerne beskylder nemlig Udbetaling Danmark for at være alt for ineffektiv i deres arbejde
."

Hvilket vi naturligvis holder øje med, hvilken udvikling der kommer i nærmeste fremtid.

NEJ, til socialt bedrageri, men underlagt Folketingets love og intet andet,

Hilsen Peter ;)

phhmw 17-06-2014 08:08

Albertslund hemmeligholder regler for kommunens kontrolgruppe
 
http://www.information.dk/501004

Da Helge Bo Jensen efter mange års medlemskab af socialudvalget i Albertslund kommune for nogle uger siden fik afslag på at få aktindsigt i de regler, der gælder for kommunens kontrolgruppe, blev han temmelig overrasket.

Endnu mere overrasket blev han, da et forslag fra ham om en ændring af reglerne kun kunne komme på kommunalbestyrelsens dagsorden, hvis forslaget var et såkaldt lukket punkt, altså fortroligt.

»Efter 20 år i kommunalbestyrelsen kan man åbenbart stadig blive overrasket,« siger Helge Bo Jensen (EL). Ganske vist har han fået en kopi af de interne regler, men kun på lyserødt papir, det vil sige i fortrolig form.


Slagelse og Holbæk kommune.

http://www.information.dk/464920

"Effekten af at stille den slags spørgsmål er nemlig, at borgerne efterlades med det indtryk, at det må man ikke. Men det er helt forkert:

»Det er jo ikke forbudt for enlige mødre at have en kæreste, så efter min vurdering er den slags spørgsmål intimiderende,« siger Nina Von Hielmcrone, der har haft lejlighed til at se de i alt 46 spørgsmål, som de to kommuner har stillet.

»Det er lidt skræmmende, hvis man som enlig ikke kan gå gennem byen med sin kæreste i hånden. Det sætter helt urimelige begrænsninger for borgernes almindelige liv,« mener hun.
"

Kunne denne tråd få den samme opmærksomhed, som "Se & Hør" sagen var vi nået langt.

Vi må konstaterer, at der er forskel på folk i Danmark. Men det er jo det vi selv vælger, i stemmeboksen.



Hilsen Peter :evil:


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:00.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension