K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Bliver jeg vejledt rigtigt ? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=20176)

limaje 15-11-2011 10:59

Bliver jeg vejledt rigtigt ?
 
Efter at have fulgt et par tråde herinde, er jeg blevet meget i tvivl om hvor vidt jeg bliver rigtigt vejledt af fagforening.

Jeg har været sygemeldt siden april i år, pg.a. nedslidning af ryg. Derforuden har jeg astma og lupus.

Jeg er igang med at søge praktik/arbejdsprøvning.
Jeg har søgt aktindsigt og fået det. Der står at arbejdsprøvning går ud på at arbejdstræne mig op på fuld tid, hvilket jeg synes er meget urealistisk.

Min fagforening bliver ved med at fastholde, at vi arbejder mod 37 timer:confused:.

Jeg kan ikke helt følge hvad han pønser på. Jeg tror ikke jeg kan klare et fuldtidsjob længere, men får den besked at det må jeg endelig ikke sige højt.

Jeg er blevet klar over at jeg har dummet mig:mad:, ved at forsøge, at klare skærene selv. Har over en længere periode arbejdet gennemsnit 25 timer, fordi jeg ikke kunne klare mere.

Jeg burde have sygemeldt mig for længe siden, men det var først da jeg utallige gange ikke kunne rejse mig ved egen hjælp, at jeg opgav.

Trunten 15-11-2011 11:19

Jeg arbejdede også kun 25 t/u da jeg blev sygemeldt pga helbredet og for egen regning. Fik heller ikke sagt fra i tide, så til sidst kom det helt af sig selv.
Efter 5 mdr. prøvede jeg at starte stille og roligt op på mit arbejde igen, men det gik desværre ikke.

Da jeg kom i praktik hed det også 37 t/u på papir. Men den blev stoppet efter godt 8 uger, endte på 10 t/u med skånehensyn.

Min sidste arb.prøvning endte også på 10 t/u, der skulle jeg op på 25 t/u. Havde en seng og værelse stillet til rådighed som jeg kunne benytte når jeg havde brug for det.

Det var ekstremt hårdt, men fik den besked at kunne jeg ikke komme op på 25 timers fremmøde kunne jeg ikke afklares.

Min fagforening har også være med inde over hele forløbet.

Om du bliver korrekt vejledt skal jeg ikke kunne sige, men det lyder lidt som mit forløb.

popiae 15-11-2011 11:28

Problemet kan ligge i, at du står til at blive henvidst til deltidsstilling medde 25timer?

Fleks kan nemlig kun refunderes med 2/3dele , eller maks 50%.

Det betyder at der er et hul fra alt over 50% arbejdsevne!

Det vigtigeste er at du IKKE forsøger at klare det, men finder et timeantal, du kan leve med også fremover.
Husk at du også skal kunne fungere hjemme!

Få evt dybere afklaring af dette via fagforeningen!
Hvis fagforening har rtådgivet dig forkert, er det på tide at de påtager sig skylden, og hjælper dig med at udrede trådende.

Hvis du er i arbejdsprøvning nu, burde der have stået at det er en afklaring af din arbejdsevne!
Og altså IKKE at du skal trænes til ordinært arbejde.

VH Popiae

limaje 15-11-2011 11:38

Tak for svarene, jeg er ikke i arbejdsprøvning, men kun fordi jeg ikke har fundet et sted endnu. Jeg har været rundt og søge, jeg ved snart ikke hvor mange steder.
Men lige så snart jeg finder en villig arbejdsgiver, er jeg i arbejdsprøvning.

Jeg må nok hellere snakke med sb om at få lavet det om til en afklaring af arbejdsevne-

Jeg ved ikke om jeg er rådgivet forkert, det er det jeg er i tvivl om.

bmp24 15-11-2011 19:17

Hej Limaje

Jeg forstår ikke helt hvorfor du selv skal finde et sted, det burde være kommunens arbejde medmindre du har et specielt sted du gerne vil hen.

Som jeg ser det er det ligegyldigt om det hedder arbejdsprøvning eller noget andet - det går ud på at få afklaret din arbejdsevne.

Jeg kom selv i arbejdsprøvning med henblik på at vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked på fuld tid.

Men da arbejdsprøvningen viste at jeg kun kunne arbejde ca 4-5 timer om ugen fik jeg pension.

Så du skal se lidt stort på hvad de skriver formålet er - og bare gøre hvad du kan hverken mere eller mindre

Pøj pøj herfra

limaje 16-11-2011 09:17

Nej jeg ved heller ikke hvorfor jeg selv skal finde en arbejdsprøvning. Men det er den besked jeg har fået, jeg har ingen specielle ønsker, udover en afklaring.

Jeg har søgt bredt, uden at låse mig fast i noget specielt.
Startede med at søge hvad jeg mente var realistisk, men endte med bare at søge alt.

Sidste melding fra job center, bliver indkaldt til møde en gang i næste uge, hvor vi så skal snakke om praktikplads, jeg skal ikke søge mere før vi har haft det møde.

Så hvem ved de har måske nogle kontakter, så jeg kan komme videre.

LUM 16-11-2011 13:17

En arbejdsprøvning er absolut ikke helt ligegyldig, og hvis det er en arbejdsprøvning du skal i (og ikke praktik, det er to MEGET forskellige ting) så er det vigtigt at det er en der dækker så mange områder som muligt, sådan at du ikke bare afprøver om du kan finde ud af at side ved et skrivebord, i det en arbejdsprøvning skal beskrive din arbejdsevne, og hvor mange timer du kan klare inden for ALLE! fag, er din arbejdsevne ikke nedsat inden for alle fag hører du ikke til værgen på fleks eller FP, men på der ordinære arbejdsmarken i et fag du kan klare. (at det så evt betyder du skal bruge en udd du ikke kan tage grundet helbredet (alder ell) er ikke relevant, det er DIN hovedpine og ikke systemets)

Det lyder altså klart mere som en praktik, du skal sendes ud i, det er meget normalt at man selv skal finde et praktik sted (mens kommunen skal finde arbejdsprøvnings stedet) En praktik er IKKE! en afklarende foranstaltning, for en syg der ikke er afklaret er det spild af tid, det var noget andet hvis du BARE var ledig og skulle finde et job, men det er du ikke bare, du er syg og skal afklares, og der dur en praktik altså ikke.

MEN i det du skriver fagforeningen, så undrer det mig absolut ikke spor at du sendes i praktik, det SKAL! de bede dig om, en fagforening tager sig ganske alm ledige, og af en eller anden årsag betragtes du af systemet som alm ledig og ikke som syg.

Os syge hører til under sygedagpengesystemet, som kommunerne tager sig af, det er altså en sagsbehandler fra din kommune du skal have fat i og ikke din fagforening.
Din fagforening vil være fin at have med i forhold til kommunen, som sagsakte tråd holder, støtte besidder dimmer, men det er IKKE dem der skal sende dig ud i noget, det er din kommune.

Inden er du ikke sygemeldt, eller også er du så ny-sygemeldt at du endnu ikke er kommet ind i det kommunale system.

Har din egen læge langtidssygemeldt dig?? hvis ikke skal du gå til din læge og blive det (evt igen og bed lægen kontakte kommunen) og så skal du vente, tror det er maks 4 uger, så vil du blive indkaldt til et møde med en sagsbehandler på kommunen, og din sag er i gang.
Er du sten sikker på at kommunen har modtaget din langtidssygemelding, og er der gået mere end 4 uger, så kontakter du kommunen og forlanger at få et møde hos en sagsbehandler der har med sygedagpengene at gøre.

At der stiles efter fuld tid, er en del af måden systemet er bygget op på, altså når nu det er fagforeningen, så giver det lidt sig selv, for der er du som allerede skrevet bare ganske alm ledig, men også i sygesystemet, stiler de efter fuld tid/selvforsørgelse, det er simpelthen vedtaget ved lov at de SKAL! det, det er med andre ord DIN opgave, sammen med læger at bevise at du er syg, mens det er systemets opgave at få dig til at kunne så meget som overhovedet muligt.

Når en gang det bliver tid til arbejdsprøvning, det er sådan at du godt kan tage en arbejdsprøvning som kun beviser at din arbejdsevne virkelig er nedsat (og det et er helt normalt at man tager denne arbejdsprøvning) men for at få en der kan bruges til noget i systemet, er det vigtigt at du er helt afklaret lægeligt, dvs lægerne skal skrive at din tilstand er stationær, at alle behandlingsmuligheder er udtømte (inklusiv en tur på smerteklinik) at din funktionsevne er nedsat, samtlige af dine skånehensyn skal beskrives (ret indgående endda) osv osv, når lægerne skriver det vil arbejdsprøvningen slå fast hvor mange timer du kan klare, og der ved kunne bruges i forhold til om du hører til på fleks eller FP.

Vovse 16-11-2011 22:21

Citat:

Oprindeligt indsendt af LUM (Send 191668)
En arbejdsprøvning er absolut ikke helt ligegyldig, og hvis det er en arbejdsprøvning du skal i (og ikke praktik, det er to MEGET forskellige ting) så er det vigtigt at det er en der dækker så mange områder som muligt,

Ikke helt korrekt.

En virksomhedspraktik kan sagtens fungere som en arbejdsprøvning. Her mener jeg så, at det er formålet der er det vigtige.

Men korrekt, det er vigtigt, at afprøvningen er så bred som overhovedet muligt.

Min sidste "arb.prøvning" var en virksomhedspraktik, som endte ud i en fp.

popiae 17-11-2011 10:04

Vovse;

Når kommunerne strammer skruen, er det super let for dem at afvise en virksomhedspraktik, som dækkende for en bred afklaring.

Derfor anbefales en bred afklaring på et reva-center, altid når det vedrøre fleks eller pension.

VH POpiae

Trunten 17-11-2011 10:21

Begge mine afklaringer hedder på papir virksomhedspraktik. Er blevet indstillet til pension. Så det er ikke så meget hvad det hedder, mere hvilke formål det har for øje.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:17.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension