K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Revalidering eller kontanthjælp? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=15794)

kirsten01 16-12-2010 12:16

Revalidering eller kontanthjælp?
 
Hej. Håber I kan hjælpe min kæreste (og mig)

I meget korte træk omkring kæresten:

sept. 09: Starter uddannelse under revalidering efter en diskusprolaps med gener derfra.

maj 10: holder fysisk møde med SB sammen med mig, hvor han fortælle han er gået ned med stress. Hun beder om en generel helbredserklæring, som efterfølgende bekræfter betydelig stress. Den mundtlige aftale med SB bliver til sidst på samtalen, at kan vi få på skrift fra skolen at der er plads til ham senere, så er det fint og hun vil sygemelde ham i systemet. Han får stadig revalidering.

Jeg må nok melde mig som en af dem der har gjort ham stresset, da jeg kæmpede med min sag (sluttede efter 10 år i den periode han var på skole), og han måtte stå med mere eller mindre det hele. Samt skolen havde slet ikke styr på karrierelinien. Jeg blev FTP i april. Føler dårlig samvittighed og vil rigtig gerne hjælpe hvor jeg kan, og ved hvordan K10 har hjulpet mig, og tænkte på jer igen :kram:

Juni 10: Skolen sender besked til SB om der er plads til ham til januar 11, da elevrådgiver, hans kontaktperson på uddannelsen og ham selv blev enige om at sept var for tidligt.

14. juli 10: tilføjer SB oplysninger m.m. i ressourceprofil. Ingen yderligere notater i sagsakterne, som vi nu har fået, om tlf samtaler m.m. mellem ham og SB. SB sender brev til ham om partshøring da han vil blive sat på kontanthjælp pga der er for lang tid til januar, samt anmoder om svar senest 19. juli.

Vi modtager intet brev, og da han finder ud af omkring brevet i oktober (efter mange ryk om rod i udbetalinger, troede vi), så klager vi til post danmark. De siger de havde en afløser på den tid, som fik mange klager, men kunne intet se i systemet om brevet.

3. nov 10: Modtager endelig brev om at underskrive revalideringsplanen. Afleverer det personligt dagen efter. Ingen ændringer i udbetaling og får derfor stadig kontanthjælp.

Vi fik godt nok skrevet en kort klage over fremgangsmåden, som er registreret, men ikke fået det fuldført endnu. Energien og overskuddet har været langt væk desværre.

Mine spørgsmål, hvis du er nået så langt;o)

1. Skal han ikke have mulighed for at kommentere RF inden en partshøring?

2. Må de godt sætte så kort en varsel på (5 dage fra hun noterer, altså inkl forsendelse fra kommune)?

3. En har nævnt herinde, at han burde komme på revalidering når aftalen er på plads: det var den jo allerede ved første møde med SB inden han officielt stoppede på skolen (ville have ok fra SB først) dog mundtligt. Kan man "kræve" at de skal tilbagebetale fra den dag, eller fra november, hvor han skriftligt underskriver?

3a. og i så fald hvilken § skal man skrive til dem, der berettiger ham revalidering i stedet for kontanthjælp, når han gør som aftalt med SB fra dag 1?

På forhånd tak og mange :kram: til jer alle!!!!

Kirsten

zolskin 16-12-2010 20:02

hej *s*

Jeg er ikke sikker på, at jeg fik alle detaljerne med - har svært ved at koncentrere mig lige i dag.

En revalideringsplan kan afbrydes og der kan ydes revalideringsydelse i max 6 mdr. Derefter vil der laves ny jobplan og hvis man fortsat er berettiget til revalidering, kan det udbetales.

En anden mulighed kan være forrevalidering indtil jobplanen skal iværksættes men så skal han jo være igang med en aktivitet fx praktik eller andet.

Mundtlige aftaler kan man ikke regne med - det kan jo ikke bevises i en ankesag!

Parthøring er jo, at man kommer med sine kommentarer.

Jobcentre bruger ofte frist på 5 dage ifht. aktivloven men jeg mener ikke, at det vil overstige 10 dage.

Hvis I har ressourcer kan I klage, da I jo ikke har noget at tabe på det!

LUM 16-12-2010 23:03

Citat:

Oprindeligt indsendt af kirsten01 (Send 140025)
Mine spørgsmål, hvis du er nået så langt;o)

1. Skal han ikke have mulighed for at kommentere RF inden en partshøring?

2. Må de godt sætte så kort en varsel på (5 dage fra hun noterer, altså inkl forsendelse fra kommune)?

3. En har nævnt herinde, at han burde komme på revalidering når aftalen er på plads: det var den jo allerede ved første møde med SB inden han officielt stoppede på skolen (ville have ok fra SB først) dog mundtligt. Kan man "kræve" at de skal tilbagebetale fra den dag, eller fra november, hvor han skriftligt underskriver?

3a. og i så fald hvilken § skal man skrive til dem, der berettiger ham revalidering i stedet for kontanthjælp, når han gør som aftalt med SB fra dag 1?

På forhånd tak og mange :kram: til jer alle!!!!

Kirsten

1: Jo det burde han, og i bør klage eller som minimum påtale det (I kan evt spørge SB om han ikke skal kommetre den og underskrive den)

2: Ja, nogle gange har jeg endda oplevet endnu kortere reaktionstid, det eneste der er at gøre er at klage over at man end ikke har mulighed for at bede om udsættelse.
Og dog kommer det ja and på varsel til hvad? for det er altså vedtaget ved lov at man skal have 14 dage til partshøring.

3: Det er så ikke korrekt, for det afhænger helt og holdent af hvad der står i planen (kontrakten) fx skrev jeg under nogle måneder før jeg overgik til revalidering, og der stod i planen at reva ydelse startede xx-xx/xx (dato) Så det er noget med at læse det i gennem. Står der intet omkring opstart, andet end dato´en for skole opstart, er det den dato der tæller.

MEN derfor skader det jo ikke at forsøge at klage over det, isen er bare ikke særlig holdbar, men i mister jo ikke noget ved at tabe vel ;) Hvilken § aner jeg ikke, i er nok nød til at sætte jer ned og læse de relevante love i gennem fra ende til anden, men der er jo altså ingen der siger at i skal kunne §§ for at kunne klage, vel *ss*

At i har mundtlige aftaler kan ikke bruges til en dyt, der er en grund til at "vi" anbefaler folk at holde sig fra telefonen og ellers optage samtalerne, for der efter selv at skrive et referat, hvor i det her tilfælde du, skriver under på at det også var det du opfattede foregik til mødet, og så forsøge at få SB til også af bekræfte referatet, ved at skrive det som et spørgsmål, fx: Til mødet den xx-xx/10 forstod jeg på xx(SB navn) at bla bla bla, vil SB være så vendelig at be eller af bekræfte dette, skriftligt.
Og så selvfølgelig forlange at de bliver lagt ind i sagen (og ellers som altid selv have sin egen sags mappe hvor man propper det hele ind i)
På den måde har man altid et bevis, og man får bekræftet at man altså ikke er den eneste der hørte at det var det, der blev sagt, det gør det en hel del mere troværdigt.

Det er bøvlet af H til, og SB´erne HADER det, nogle betrakter det oven i som noget personligt, at de er godt og grundigt trætte af det forstår jeg så men godt (altså for pokker et ekstraarbejde) men det hjælper bare ikke mig som den syge borger den dag jeg så ramler ind i en sagsbehandler som siger et og gør noget andet, ikke opfylder sin notatpligt, bryder loven osv osv, og det er trods alt mit LIV det handler om, ikke SB´s liv, men MIT liv og min fremtid.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:46.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension