K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Dit og Dat (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Bisidder med nerver af stål og godkender et evt. afslag? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=21516)

calamityjane 08-02-2012 04:27

Bisidder med nerver af stål og godkender et evt. afslag?
 
Hej Alle,
Nu har jeg vitterlig brug for hjælp fra jer,
Bor I Hvidovre kommune og skal snart til et møde..(dog er der ikke fastsat en dato?) jeg har en hjælper men pga. personens indblandning skal denne være på "modsatte side" Jeg har behov for at den bisidder kan bakke op om vores sag, kender til love og regler men ikke overtag hele sagen. Personen skal kunne veje tungt men ikke alt for tungt?? stille kritiske spørgsmål osv.
Har forsøgt SINDs bisidder, den jeg fik fat i overtog nærmest 100% og lyttede ikke til mig/os Så dette er et slags opslag for en som tør hjælpe uden helt at "flippe" ud ;-)

Ricky M. 08-02-2012 09:15

Prøv lige at uddyb din sag lidt... For det du beskriver lyder som en mellemting mellem bisidder og partsrepræsentant. Vil gerne vide lidt mere nøjagtigthvad du mener personens opgaver skal være i din sag? Og hvad er det for en sag...

En Bisidder har INGEN tale ret ved møde, og kan ikke på dine vegne gøre indsigelser, klage og lign.

En partsrepræsentant har taleret, og må skrive klager, indsigelser og lignende på dine vegne.

ekseleven 08-02-2012 13:09

Citat:

Oprindeligt indsendt af Ricky M. (Send 208045)
Prøv lige at uddyb din sag lidt... For det du beskriver lyder som en mellemting mellem bisidder og partsrepræsentant. Vil gerne vide lidt mere nøjagtigthvad du mener personens opgaver skal være i din sag? Og hvad er det for en sag...

En Bisidder har INGEN tale ret ved møde, og kan ikke på dine vegne gøre indsigelser, klage og lign.

En partsrepræsentant har taleret, og må skrive klager, indsigelser og lignende på dine vegne.

Hej Ricky

Hvordan kan calamityjane få en partsrepræsentant ?
Er det calamityjane som bestemmer hvem der skal være partsrepræsentant eller er det kommunen ?


Ekseleven

Ricky M. 08-02-2012 13:34

Både ved valg af bisidder og/eller partsrepræsentant er det 100% borgeren der bestemmer hvem det skal være, hvis de ønsker en sådan. Eneste undtagelse er hvis der er dokumenteret at borgeren ikke kan varetage egne sager, f.eks. på grund af hjerneskade og lignende.

calamityjane 09-02-2012 05:01

well det er en lang roman, men kort fortalt omhandler der omsorgssvigt, manglende opfølgning, linket rammer faktisk ret godt, noget af det, for gu ved hvilken gang skal jeg igen igen til møde ang. vores boligsituation/oprydning dog denne gang ikke med sagsbehandler men med den øverste leder (hvilken jeg heller ikke har tiltro til, da hun ved sidste møde sammen med kommunaldirektøren i referatet fik mødet lavet totalt om, dette betød, at ved mødet var det at min mor skulle over i et botilbud, hvor der var personer med alkoholmisbrug og sociale problemer (dette til trods for at min mor ingen problemer har af disse) og jeg skulle blive boende i lejligheden og dermed endte sagen som en solstråle historie, MEN da jeg fik referatet stod der intet om dette botilbud, men at man skulle finde en løsning mht. lejligheden???
Vender tilbage når jeg ved mere..

http://www.k10.dk/showthread.php?t=3879

§ABC 09-02-2012 10:51

Citat:

Oprindeligt indsendt af Ricky M. (Send 208098)
Både ved valg af bisidder og/eller partsrepræsentant er det 100% borgeren der bestemmer hvem det skal være, hvis de ønsker en sådan. Eneste undtagelse er hvis der er dokumenteret at borgeren ikke kan varetage egne sager, f.eks. på grund af hjerneskade og lignende.

Det er rigtigt at det ALTID er borgere der bestemmer !

Men jeg er nødt til at uddybe din undtagelse...
Det kan i tilfælde af at borgeren ikke kan varetage egne sager dog aldrig være kommunen der finder en bisidder.
Hvis kommunen ikke mener et menneske kan varetage signe egne sager skal der indstilles til at personen får en værge,altså ikke kun en hjælp til en enkelt sag, men en person der vedtager ALT.

Der er således ingen der er i stand til at skrive her inde der kan risikere at kommunen vil kunne nægte at man medbringer bisidder, eller sagen køres via partsrepræsentant.

Det er heller ikke kommunen der tager stilling til hvem der skal være værge, det vil altid finde sted via en advokat.

Man skal være opmærksom på at hvis man vælger at lade sig repræsentere via parts repræsentant, så er det kun denne kommunen kommunikerer med !
Det betyder også at kommer der et brev med en tidsfrist som man ikke reagerer på, så er det bare ærgerligt, det er en sag man skal tage med partsrepræsentanten, kommunen har ikke noget at gøre med det så man kan ikke klage over det der.

Jeg ved at mange fagforeninger nægter at påtage sig ansvaret som partsrepræsentant, netop fordi de ikke tør tage ansvaret hvis der misser et brev. Men de stiller gerne op som bisidder.

Ricky M. 09-02-2012 14:19

Enig...

Bortset fra at der er mange fagforeninger der gør sig selv til parts repræsentanter, i det de lægger navn og brevpapirer til klager, indsigelser, aktindsigter mm.

Men du har også til dels ret, da de ofte specifikt frabeder sig at breve mm. skal stiles til dem, på grund af at de ikke vil tage noget ansvar...

§ABC 09-02-2012 16:09

Citat:

Oprindeligt indsendt af Ricky M. (Send 208243)
Enig...

Bortset fra at der er mange fagforeninger der gør sig selv til parts repræsentanter, i det de lægger navn og brevpapirer til klager, indsigelser, aktindsigter mm.

Men du har også til dels ret, da de ofte specifikt frabeder sig at breve mm. skal stiles til dem, på grund af at de ikke vil tage noget ansvar...

Det er altså en sammenblanding af begreberne når man siger at fagforeningen gør sig til partsrepræsentanter, ved at gå aktivt ind i sagen og ladebreve mm være skrevet med dem som medunderskrivere.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:53.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension