K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Fortrinsadgang ved jobsøgning (https://www.k10.dk/showthread.php?t=21447)

§ABC 04-02-2012 17:34

Fortrinsadgang ved jobsøgning
 
Som handicappet har man ret til at få ustedt en attest fra jobcenteret om, forhånds adgang ved jobsøgning.
(det har INTET at gøre med fleksjobsbevis)Beviset kan udsteds til alle med handicap, også selvom de arbejder fuld tid, men det er også relevant for os der søger fleksjob at anvende.

Beviset sikrer at alle offentlige arbejdsgivere SKAL kalde en ansøger til en personlig samtale, vel at mærke hvis man er kvalificeret til de krav der stilles i jobopslaget.
Sker det ikke skal arbejdsgiver komme med en rigtig god grund overfor jobcenteret, det samme skal arbejdsgiver hvis man ikke får jobbet trods kvalifikationer.

Fordi jobkonsulenten kommer så tidligt ind over, er det altså ikke nok for en arbejdsgiver at sige at det er besværligt at skulle ansætte en i kørestol, fordi der ikke er en rampe de to trin op ind til kantinen, eller hvad ved jeg.
Beviset vil sikre at der grundlæggende bliver undersøgt hvad der kan gøres for at udligne de barrierer der måtte være for at ansætte en handicappet.

Jeg synes det er en rigtig god måde at fastholde offentlige arbejdsgivere i deres andel af de sociale kapitler.

Afvises en ansøger udelukkende på baggrund af handicappet vil det have konsekvenser i forhold til organisationens øverste ledelse, men kan også resulterer i en tur i arbejdsretten for virksomheden.

Lunasdatter 04-02-2012 18:00

Citat:

Oprindeligt indsendt af §ABC (Send 207325)
Som handicappet har man ret til at få ustedt en attest fra jobcenteret om, forhånds adgang ved jobsøgning.
(det har INTET at gøre med fleksjobsbevis)Beviset kan udsteds til alle med handicap, også selvom de arbejder fuld tid, men det er også relevant for os der søger fleksjob at anvende.

Beviset sikrer at alle offentlige arbejdsgivere SKAL kalde en ansøger til en personlig samtale, vel at mærke hvis man er kvalificeret til de krav der stilles i jobopslaget.
Sker det ikke skal arbejdsgiver komme med en rigtig god grund overfor jobcenteret, det samme skal arbejdsgiver hvis man ikke får jobbet trods kvalifikationer.

Fordi jobkonsulenten kommer så tidligt ind over, er det altså ikke nok for en arbejdsgiver at sige at det er besværligt at skulle ansætte en i kørestol, fordi der ikke er en rampe de to trin op ind til kantinen, eller hvad ved jeg.
Beviset vil sikre at der grundlæggende bliver undersøgt hvad der kan gøres for at udligne de barrierer der måtte være for at ansætte en handicappet.

Jeg synes det er en rigtig god måde at fastholde offentlige arbejdsgivere i deres andel af de sociale kapitler.

Afvises en ansøger udelukkende på baggrund af handicappet vil det have konsekvenser i forhold til organisationens øverste ledelse, men kan også resulterer i en tur i arbejdsretten for virksomheden.

Velkommen her til K10..

Gælder det både fysisk og psysisk.. og er det der forhånds adgang ved jobsøgning noget nyt der er kommet til??

Knus Lone

§ABC 04-02-2012 18:10

Citat:

Oprindeligt indsendt af Lunasdatter (Send 207335)
Velkommen her til K10..

Gælder det både fysisk og psysisk.. og er det der forhånds adgang ved jobsøgning noget nyt der er kommet til??

Knus Lone

Det gælder alle former for handicap, og er ikke nyt, bare ikke særligt brugt.

Vovse 04-02-2012 23:06

Jeg har engang fået oplyst nogle lignende regler i forb. med revalidering.

Det var noget med, at hvis en person har taget en uddannelse på revalidering og efterfølgende søger en opslået stilling indenfor kommune eller stat, hvis der så er flere ansøgere med samme kvalifikationer (og ingen bedre), som den der har fået revalidering, så skal de ansætte den person som har fået revalidering.

Det må være noget i samme stil.

§ABC 04-02-2012 23:24

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 207392)
Jeg har engang fået oplyst nogle lignende regler i forb. med revalidering.

Det var noget med, at hvis en person har taget en uddannelse på revalidering og efterfølgende søger en opslået stilling indenfor kommune eller stat, hvis der så er flere ansøgere med samme kvalifikationer (og ingen bedre), som den der har fået revalidering, så skal de ansætte den person som har fået revalidering.

Det må være noget i samme stil.

Vil tro det er den samme attest, idet man jo tilkendes en revalidering på baggrund af et eller andet "handicap"

Det er iøvrigt det samme papir man kan anvende hvis man vil være pølsemand, eller komme foran køen når man ansøger om at blive taxavognmand.

curls 05-02-2012 16:45

Denne "attest" har jeg benyttet mig af 1-2 gange for mange år siden. Det hedder FORTRINSADGANG til et job. Så man kan komme til samtale....

Mere om fortrinsadgang til jobsamtaler kan læses her:

http://vidensnetvaerket.dk/ordninger/fortrinsadgang

maruus 05-02-2012 16:58

Citat:

Oprindeligt indsendt af curls (Send 207495)
Denne "

Mere om fortrinsadgang til jobsamtaler kan læses her:

http://vidensnetvaerket.dk/ordninger/fortrinsadgang

Forbløffende - aldrig set før - aldrig hørt om -
Aldrig oplyst i arbejdsløshedsperioder som flekser fra Jobcenter - heller

Tak for den ;)

curls 05-02-2012 17:36

Citat:

Oprindeligt indsendt af maruus (Send 207498)
Forbløffende - aldrig set før - aldrig hørt om -
Aldrig oplyst i arbejdsløshedsperioder som flekser fra Jobcenter - heller

Tak for den ;)

Det er faktisk ikke så længe siden, jeg kom til at tænke på, om fortrinsadgangen også gjaldt til fleksjobbere. Men det må det jo være... Så den vil jeg absolut bruge, når jeg vil bruge den...

Jeg brugte det dengang, jeg var arbejdsløs (ikke fleksjobber).

Den bør bruges meget mere til alle handicappede - det kunne måske få virksomhederne til at vågne mere op for, at handicappede altså godt kan bruges på arbejdsmarkedet. Der er nogle der kan holde sig tilbage, men med fortrinsadgangen kan det måske åbne op for de fordomme nogle kan have.... ;)

maruus 05-02-2012 18:13

[QUOTE=§ABC;207325]Som handicappet har man ret til at få ustedt en attest fra jobcenteret om, forhånds adgang ved jobsøgning.
(men det er også relevant for os der søger fleksjob at anvende.

Beviset sikrer at alle offentlige arbejdsgivere SKAL kalde en ansøger til en personlig samtale, vel at mærke hvis man er kvalificeret til de krav der stilles ""

§ABC - Ups - glemte en tak til dig for oplysningen til os fleksere - Syns den er pokkers vigtigat ha under overvejelse.

jjsonn 05-02-2012 19:05

Men har man lyst til, at have det stempel, du har fårhånds ret, nej jeg vil heller selv


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:12.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension