K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Politisk aftale om en "bedre" indsats for syge (https://www.k10.dk/showthread.php?t=15113)

gunvor 08-11-2010 22:55

Politisk aftale om en "bedre" indsats for syge
 
Jeg har svært ved at forbedringen! Men d. 5 nov. skrives der på Beskæftigelsenministeriet hjemmeside således:

"Fakta om aftalen
Aftalen indeholder tre hovedelementer:

•En ny og effektiv refusionsmodel: Kommunerne får refunderet 50 procent af udgifterne til sygedagpenge, når sygemeldte er vendt gradvist tilbage til arbejdsmarkedet, er i virksomhedsrettede tilbud eller ordinær uddannelse. I øvrige tilfælde er refusionen 30 procent. "

(dvs. det stadig kan betale sig for kommunnen: at presse folk ud på deltid på deres arbejdsplads, aktivering, og tror næppe de mener revalidering!)

"•Kommunernes styring forenkles og effektiviseres ved, at der etableres ét fælles driftsloft. Kommunernes driftsudgifter til aktive tilbud må i gennemsnit højst udgøre 13.700 kroner per person om året."

(dvs. at der bliver mindre penge i den samlede pulje til fornuftige fremadrettede tiltag, det skal der nok komme flere gode kursus ud af!)

"•Der igangsættes derudover 11 initiativer, der skal sikre, at alvorligt syge og sygemeldte, der snart vender tilbage til arbejdsmarkedet, bliver fritaget for at deltage i samtaler og aktive tilbud. Et af initiativerne er, at sygemeldte, som inden for otte uger bliver raskmeldt, ikke skal deltage i samtaler og aktive tilbud. Et andet initiativ er, at der bliver udarbejdet en liste med de diagnoser, hvorefter alvorligt syge kan blive fritaget for samtaler og aktive tilbud."

(dvs. at hvis man er kræftpatient i terminal fase, men inden for de næste 8 uger kan vende tilbage til arbejdet, skal man ikke deltage i dette cirkus!
Det bliver spændende, at se hvilke diagnoser, der kommer på denne liste, og hvilke den danske lægeforening, mener bør være der!)

Tilsidst hvis nogle skulle få lyst til at give deres besyv med i forhold til indgåelse af denne aftale:

"Kontaktoplysninger
Arbejdsmarkedsordfører Ulla Tørnæs (Venstre), tlf. 3337 4520
Arbejdsmarkedsordfører Helle Sjelle (Konservative), tlf. 3337 4205
Arbejdsmarkedsordfører Bent Bøgsted (Dansk Folkeparti), tlf. 3337 5101
Arbejdsmarkedsordfører Morten Østergaard (Radikale), tlf. 3337 4718
Villum Christensen (Liberal Alliance), tlf. 3337 4905"

Man kan kun frygte den kommende reform bliver indgået med samme partnere og i samme ånd.

superkok 09-11-2010 08:27

Citat:

dvs. det stadig kan betale sig for kommunnen: at presse folk ud på deltid på deres arbejdsplads, aktivering, og tror næppe de mener revalidering!)

syntes det er sjovt man høre gang på gang her inde har selv hørt det efter ny lov bla bla skal vi aktivere jer og så videre det er jo en lådret løgn man burte kunne gøre ngoet ved det ik ?

Andersine85 09-11-2010 20:43

Det er simpelhen den største gang øregas #%!!#& *ort der er kommet fra regeringen længe!
Det er tydeligt, at det udelukkende handler om, at staten skal spare penge.
Loftet ift. ydelsen er sat MEGET ned, og i stedet for 65% refusion kan man nu kun få 50% - og hvordan skal det lige gøre kommunerne mindre motiveret til at tænke i aktivering?
Det er selvfølgelig fint, at regeringen gerne vil have fokus på den arbejdsnære aktivering, men det nytter jo ikke noget, hvis der ikke er nok virkomheder til at tage folk ind i praktik??!!
Samt, at der jo rent faktisk findes fornuftige kurser, it, stress håndtering, og andre optrændene forløb, som er med til at gøre folk klar til at komme ud i virksomheder... Men nu kunne man da frygte, at kommunerne bliver mere eller mindre tvunget til at springe det trin over, så folk kommer ud i praktikker de ikke har en chance for at gennemføre!

Og så er der det fine fokus på, at der skal laves individuelle tiltag, i stedet for at alle skal aktiveres over en kam... Fint nok ingen problemer der for mit vedkommende (selvom kommunerne jo stadig er tvunget til at have aktiveret en hel del, hvis økonomien skal hænge sammen, især nu hvor de max kan få halvdelen af udgifterne døækket)...

Men hvor er det individuelle hensyn så lige røget hen, når man kan blive fritaget fra aktivering alene pga en diagnose?
Altså helt ærligt, to personer, med præcis den samme diagnose, kan have to vidt forskellige påvirkninger af det... Alt efter smertetærskel, støtte fra netværk, osv. altså alle de individuelle ting!!!

Jeg har valgt at sende en lille mail til støjsenderen....

Multe 09-11-2010 22:04

Citat:

Oprindeligt indsendt af Andersine85 (Send 132677)
Det er simpelhen den største gang øregas #%!!#& *ort der er kommet fra regeringen længe!
Det er tydeligt, at det udelukkende handler om, at staten skal spare penge.
Loftet ift. ydelsen er sat MEGET ned, og i stedet for 65% refusion kan man nu kun få 50% - og hvordan skal det lige gøre kommunerne mindre motiveret til at tænke i aktivering?
Det er selvfølgelig fint, at regeringen gerne vil have fokus på den arbejdsnære aktivering, men det nytter jo ikke noget, hvis der ikke er nok virkomheder til at tage folk ind i praktik??!!
Samt, at der jo rent faktisk findes fornuftige kurser, it, stress håndtering, og andre optrændene forløb, som er med til at gøre folk klar til at komme ud i virksomheder... Men nu kunne man da frygte, at kommunerne bliver mere eller mindre tvunget til at springe det trin over, så folk kommer ud i praktikker de ikke har en chance for at gennemføre!

Og så er der det fine fokus på, at der skal laves individuelle tiltag, i stedet for at alle skal aktiveres over en kam... Fint nok ingen problemer der for mit vedkommende (selvom kommunerne jo stadig er tvunget til at have aktiveret en hel del, hvis økonomien skal hænge sammen, især nu hvor de max kan få halvdelen af udgifterne døækket)...

Men hvor er det individuelle hensyn så lige røget hen, når man kan blive fritaget fra aktivering alene pga en diagnose?
Altså helt ærligt, to personer, med præcis den samme diagnose, kan have to vidt forskellige påvirkninger af det... Alt efter smertetærskel, støtte fra netværk, osv. altså alle de individuelle ting!!!

Jeg har valgt at sende en lille mail til støjsenderen....


Hmmm, mon IKKE regeringen har valgt at gøre det 'sort og hvidt' når det ikke var muligt for sagsmishandlerne i kommunerne at respekterer folks sygdom osv. ;)

Bare synd for kommunerne og alle de sagsmishandlere der udnyttede systemet :D:D:D


.

hobby4me 10-11-2010 11:05

Dybt godnat.

Hjælper ikke en disse på at jeg har ventet på kommunen i 15 mdr. og nu er i min 3die periode á 12 mdrs. aktivering og kørt ned psykisk. Dette tages ikke alvorligt af kommunen, og lægen mener jeg bare skal tage mig sammen :mad:

Har før skrevet til bl.a. Bent Bøgsted. I sit svar undskyldte sig med, at hans parti ikke var en del af finansaftalen, og derfor ikke ville "røre en finger" :eek:

Andersine85 11-11-2010 22:57

Citat:

Oprindeligt indsendt af Multe (Send 132691)
Hmmm, mon IKKE regeringen har valgt at gøre det 'sort og hvidt' når det ikke var muligt for sagsmishandlerne i kommunerne at respekterer folks sygdom osv. ;)

Bare synd for kommunerne og alle de sagsmishandlere der udnyttede systemet :D:D:D


.

Det kunne de jo bare have gjort, ved at ændre refusionsreglerne f.eks.!
Eller ved at sørge for, at det ikke i loven står noget med alle! Men i stedet for står noget med, for dem som det er relevant (som det står lige nu, så står der nemlig at ALLE skal ud, med mindre at lægen siger, at det er helbredsmæssigt skadeligt. Og så er vægten jo fra lovens side forkert fra starten).

Men refusionen er jo det primære problem, ingen tvivl om det... Og det er jo i hvert fald IKKE blevet bedre med denne ændring, tværtimod vil jeg påstå!


Nå, ja, og en anden ting, som ikke så meget berører borgerene, men alligevel lidt måske, fordi de gør livet s*** besværligt for folk i kommunerne...

Det er jo SUPER fint, at komme med en lovændring, som skal træde i kraft til januar, i november måned, når det har så afgørende betydning for kommunens budget!
Og ikke mindst planlægningen af tilbud. Alle bestemmelser omkring kurser, aktive tilbud mv. skal jo revideres nu, lige efter at det hele ellers var kommet på plads... For kommunerne får selvfølgelig ikke råd til de samme mængder tilbud, når man nu kun får refusion hvis folk er i praktik, og refusionen endda er blevet mindre.
Jeg håber for de forskellige kommuner, at de har tilstrækkeligt med virksomheder placeret i kommunerne til at de kan dække behovet... Vi har det ikke i min kommune!
Spørgsmålet bliver så, om det virkelig er en bedre løsning for borgeren, SLET ikke at være i gang, i stedet for at være for meget i gang?
For mig er det samo samo....
Jeg tror i hvert fald, at der ikke vil komme færre klager det næste år, men jeg tror i stedet at de vil handle om, at folk kan gå i hele og halve år uden at komme ud i nogen former for tilbud der kan hjælpe dem videre, hvis de ikke lige er klar til virksomhedspraktik...
Og ved selvfølgelig godt, at det bør kommunerne sørge for alligevel, og de gode kommuner skal nok gøre en indsats, men regeringen giver dem nu ikke meget valg, og gør det i hvert fald ikke let for dem!

Anna1 12-11-2010 08:24

Kommunerne får travlt..
 
Kommunerne får helt sikkert travlt nu, de havde jo lagt deres budgetter og må nu lave om, de refusionsregler der var der er nu nedsat så meget, at pengene skal findes andre steder.

Så der er nok travlt rundt om i kommunerne.....

ANNA1


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:10.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension