K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Forsørgerpligt / fleksjob (https://www.k10.dk/showthread.php?t=27555)

mik16 26-07-2013 17:22

Forsørgerpligt / fleksjob
 
Forsørgerpligten for fleksere på fx. ledighedsydelse forsvandt jo ved årsskiftet. Altså modregnes ledighedsydelsen IKKE i ægtefællens (samleveren fra 2014) indtægt. Det står klart i loven..

MEN, MEN.
Hvad med den omvendte problemstilling ??? Vi forestiller os at A er ledig flekser på ledighedsydelse eller i job med flekslønstilskud. Ægtefællen er i job, men står ikke i en A-kasse. Ægtefællen mister sit job, og må søge kontanthjælp.

Kan ægtefællen få kontanthjælp hvis flekser A fx. har en månedsløn på 23000,- kr ialt i løn og flekslønstilskud ???

Denne omvendte problemstilling kan jeg intet finde noget konkret om.

AAA 26-07-2013 17:44

Meget interessant spørgsmål:)

gisne 26-07-2013 17:50

Hvornår blev ledighedsydelsen modregnet i ægtefællens indtægt?
Jeg har modtaget ledighedsydelse siden starten af 2011 og har aldrig oplevet at ydelsesafdelingen har interesseret sig for min mands indtægt (som er ret høj), bedt om hans lønsedelser eller ligende. Jeg har aldrig oplevet at min ledighedsydelse er blev nedsat pga hans indtægt.

Nøgne tær 26-07-2013 18:50

Citat:

Oprindeligt indsendt af gisne (Send 279323)
Hvornår blev ledighedsydelsen modregnet i ægtefællens indtægt?
Jeg har modtaget ledighedsydelse siden starten af 2011 og har aldrig oplevet at ydelsesafdelingen har interesseret sig for min mands indtægt (som er ret høj), bedt om hans lønsedelser eller ligende. Jeg har aldrig oplevet at min ledighedsydelse er blev nedsat pga hans indtægt.

Det har jeg da heller aldrig oplevet, så jeg forstår godt du undrer dig.
Jeg har med mellemrum fået ledighedsydelse siden 2005.

mik16 26-07-2013 19:58

Citat:

Oprindeligt indsendt af gisne (Send 279323)
Hvornår blev ledighedsydelsen modregnet i ægtefællens indtægt?
Jeg har modtaget ledighedsydelse siden starten af 2011 og har aldrig oplevet at ydelsesafdelingen har interesseret sig for min mands indtægt (som er ret høj), bedt om hans lønsedelser eller ligende. Jeg har aldrig oplevet at min ledighedsydelse er blev nedsat pga hans indtægt.

Med starten af 2013 da den nye reform blev startet, blev alle de fleksere som FØR var på kontanthjælp sat på ledighedsydelse. Samme ydelse, men nu blev det ledighedsydelse UDEN gensidig forsørgerpligt.
Hvis du var på "ægte" ledighedydelse så blev det ikke aktuelt. Men var du flekser på kontanthjælp fik du ikke en krone hvis ægtefællen tjente "for meget"

Men spørgsmålet er: Har en flekser forsørgerpligt for en ægtefælle, som søger kontanthjælp..

Nøgne tær 26-07-2013 20:00

Citat:

Oprindeligt indsendt af mik16 (Send 279335)
... men nu blev det ledighedsydelse UDEN gensidig forsørgerpligt.

Ledighedsydelse har ALTID været UDEN gensidig forsørgelsespligt.

mik16 26-07-2013 20:00

Citat:

Oprindeligt indsendt af Nøgne tær (Send 279329)
Det har jeg da heller aldrig oplevet, så jeg forstår godt du undrer dig.
Jeg har med mellemrum fået ledighedsydelse siden 2005.

Så længe din ægtefælle ikke søgte kontanthjælp, var der intet problem.. Hverken før eller efter reformen.

mik16 26-07-2013 20:04

Citat:

Oprindeligt indsendt af Nøgne tær (Send 279336)
Ledighedsydelse har ALTID været UDEN gensidig forsørgelsespligt.

Nej der var fleksere som kom fra kontanthjælp, med gensidig forsørgerpligt.

Ninja 26-07-2013 20:04

Der kommer garanteret til at ske noget med kontanthjælpen, som jo bliver modregnet med de nye regler. Så mon ikke ledighedsydelsen består urørt, og kontanthjælpsmodtageren kommer ned på en lille lav sats??

- på den måde bliver flekseren så også ramt indirekte:confused:

Kan du ikke stille spørgsmålet politisk, for det jeg skriver, giver jo heller ingen mening:D

Nøgne tær 26-07-2013 20:08

Citat:

Oprindeligt indsendt af mik16 (Send 279338)
Nej der var fleksere som kom fra kontanthjælp, med gensidig forsørgerpligt.

Du spørger om ledighedsydelse... jeg svarer på ledighedsydelse-
Du spørger om dem fra kontanthjælp som nu kommer på ledighedsydelse...
Jeg svarer at de er jo på ledighedsydelse og derfor omfattet af reglerne for ledighedsydelse og ikke kontanthjælp.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:00.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension