K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Effektivitet (https://www.k10.dk/showthread.php?t=36638)

Pay 13-09-2018 10:40

Effektivitet
 
Hej,
Lang historie kort. Syg i 4 år uden tegn på bedring. Været i arbejdsprøvning siden dec. 2017 og er nu kommet op på det antal timer jeg kan holde til. (15)

Nu er jeg sendt videre til flex visitering og min sagsbehandler regner med jeg skal til møde med rehabiliteringsteamet slut september ellers start oktober.

Det der undrer/irriterer mig lidt er i forhold til at jeg havde møde med min jobkonsulent i går. Det var det afsluttende møde og derfor skulle vi finde ud af min effektivitets %. Jeg har fået lovning på et job hvor jeg er i arbejdsprøvning, så det er selvfølgelig super fedt.

Jeg vidste at jobkonsulenten ville vide noget om effektivitets% og havde derfor på forhånd snakket med min leder om det så vi var nogenlunde enige om hvor den skulle ligge. Min leder sagde jeg arbejder lige så hurtigt som alle andre så den skulle ligge på 100%, min egen opfattelse er også at jeg efter 10 mdr. er kommet helt på højde med den hastighed jeg havde før sygdommen indtraf.

Da vi siger det til jobkonsultenen siger hun at den skal helst ikke være på 100%, for så betyder det man kan have flere timer og så kan det være sværere at blive godkendt til flexjobbet for de vil stille spørgsmålstegn ved det. Hun foreslog fx effektive timer til at være 13 uf ad 15, men da jeg er i et erhverv der er ok lønnet så betyder det jo noget for den løn jeg får. Det er ca. 1.000 kr. før skat.

Mit problem er at jeg føler selv jeg kan arbejde 3 timer for fuld tryk, men så er jeg også færdig og skal hjem og sove for at have energi til resten af dagen.

Men hvad skal jeg gøre, bare bide det i mig og miste det løn jeg egentlig føler mig berettiget til for større chance for at blive godkendt til flexjob. Eller skal jeg holde fast i at min arbejds% er 100 og derved stå dårligere ved rehabiliteringsmødet.

Det mærkelige i min optik er at hvis jeg nu havde 3,5 time om dagen i stedet for 3 hvor den ekstra halve time var pause så kunne man godt vurdere mig til 15 timer. For så er jeg jo effektiv 15 ud af 17.5 time, så i princippet får jeg mere i løn hvis jeg hver dag vender kontorstolen og kigger ud i luften i 30 minutter :confused:

Men vil lige høre om andre er blevet godkendt til en flexjob på 100% effektivitet, for det lyder mærkeligt at man ikke kan det. :rolleyes:

Hut 13-09-2018 11:06

Jeg er godkendt fleksjob og der blev overhovedet ikke snakket om effektivitet. Den er der først kigget på bagefter og der har jeg selv vurderet min effektivitet. Jeg har sat den til 85% for så har jeg ikke dårlig samvittighed hvis jeg nogle dage ikke får lavet så meget. Føler jeg senere at det har ændret sig er det ingen problem for mig at ændre den op eller ned. Ligeledes blev der ikke fastsat et præcist timeantal for min godkendelse af fleksjob. Jeg havde haft et snit på ca 9-10 timer i min sidste ansættelse og i nogle uger op til 15 timer. Efterfølgende har jeg indset at jeg havde presset mig selv og er startet i fleksjob på 4 timer om ugen. Jeg håber dog at kunne øge lidt i tid på et senere tidspunkt.

jjsonn 13-09-2018 11:44

Måske er det fordi du er tæt på grænsen 18 timer, detcercret ligegyldigt, nå du er anderkendt og der skal laves fleksjob, kan du og arbejdesgiver blive enige om løn og % sats

MistyMiss 13-09-2018 12:08

Jeg blev visiteret til 6 timer, og jeg er ret sikker på at de snakkede om, at det var 100% effektivt.
Tilgengæld så havde vi først prøvet hvor det var 2 timer 3 dage om ugen. Og det blev svært for mig. Der skulle ikke meget til før det hele væltede for mig.
Så prøvede vi med 3 timer 2 gange om ugen. Det gik klart bedre, og så blev vi ved det.

Så måske hvis du uddyber mere hvordan du har det i din fritid?
Altså er der overhovedet mere at tage af der?
For hvis der ikke er det, så giver det jo ikke mening at prøve flere timer :)
Så hvis de inde ved teamet spørger til, hvorfor i ikke har prøvet med flere timer, kan du forklare som det er. At du er helt færdig efter de 3 timer, faktisk så færdig at du bliver nødt til at sove når du kommer hjem.
Det må de da se som et super godt argument :)

I forbindelse med ansættelse, så er jeg ret sikker på, at arbejdsplads bør have sidste ord, ift hvor effektiv du er. Til den tid kan jobkonsulent næppe have noget imod, at du sættes til 100% :)

Pay 14-09-2018 10:05

Tak for svar.

Når jeg har haft de 3 timer så er jeg meget træt og tager hjem og sover en lur. Vi har prøvet med 3 dage af 4 timer, men med det samme jeg kommer over de 3 timer så zoner jeg helt ud, da mit fokus går meget ned af bakke. Så er der lidt overskud til sønnen og konen når de kommer hjem. I min fritid kan jeg ikke så meget mere. Fodbold, badminton og løb er slut pga smerter. Men har dog fået genoptaget noget social kontakt med mine venner.

Det jeg lige falder over i Jeres indlæg er at man kan aftale det med arbejdspladsen når man får et job. Jeg troede egentlig at vurderes jeg til fx. 80% effektivitet hos kommunen som ville være 12 effektive timer i mit tilfælde med 15 timer om ugen, så kan virksomheden ikke bare gå ind og sige at de vil betale mig 100% for alle mine 15 timer.

Håber ikke det blev for indviklet :)

MistyMiss 14-09-2018 10:14

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pay (Send 365554)
Tak for svar.

Når jeg har haft de 3 timer så er jeg meget træt og tager hjem og sover en lur. Vi har prøvet med 3 dage af 4 timer, men med det samme jeg kommer over de 3 timer så zoner jeg helt ud, da mit fokus går meget ned af bakke. Så er der lidt overskud til sønnen og konen når de kommer hjem. I min fritid kan jeg ikke så meget mere. Fodbold, badminton og løb er slut pga smerter. Men har dog fået genoptaget noget social kontakt med mine venner.

Det jeg lige falder over i Jeres indlæg er at man kan aftale det med arbejdspladsen når man får et job. Jeg troede egentlig at vurderes jeg til fx. 80% effektivitet hos kommunen som ville være 12 effektive timer i mit tilfælde med 15 timer om ugen, så kan virksomheden ikke bare gå ind og sige at de vil betale mig 100% for alle mine 15 timer.

Håber ikke det blev for indviklet :)

Jamen hvis 3 dage 4 timer er for meget, så må det kunne dokumentere, at der ikke er mere arbejdsevne at tage af, og derfor bør de uden problemer kunne sige 100% :)

Hvad man vurderes til i selve bevillingen, er ikke ensbetydende med at man er låst til det i hele sin tid som fleksjobber.

Det kan jo godt være at man i den stilling man blev arbejdsprøvet i kunne klare f.eks. 15 timer 80% effektivt. Men i den stilling man så bliver ansat i, er man måske kun 70% effektiv i de 15 timer. (Eller måske kan man endda klare 16 timer 80% effektivt).
Rigtig mange ting kan jo spille ind, og derfor kan det variere efter arbejdsplads.

Jeg er ikke 110% sikker på, hvem der har sidste ord mht effektivitet når det gælder selve ansættelsen. Men jeg kan virkelig ikke forestille mig at en virksomhed ikke må lønne dig for 100% effektivitet, selvom en jobkonsulent skulle mene at man er 80% effektiv.
Desuden, mon ikke virksomheden ved mere om hvor effektiv man er, end en jobkonsulent der kort kommer på besøg en gang i mellem?

Pay 14-09-2018 10:27

Det må jeg lige have fundet ud af. For den virksomhed der vil ansætte mig siger at jeg er 100% effektiv set i forhold til de andre ansatte og det vil de også betale mig efter såfremt det er muligt.

Det lyder også logisk i min verden at virksomheden selv kan bestemme hvordan de vil aflønne, så længe det selvfølgelig er inde for lovens rammer.

MistyMiss 14-09-2018 11:21

Hvis du er på facebook kan du kigge forbi LAFS's facebook gruppe, og spørge der inde :)

Pay 14-09-2018 18:46

Tak for jeres hjælp.

Jeg valgte at tage tyren ved hornene så jeg ringede til Flex kontoret. Jeg spurgte om man i ansættelseskontrakten kan skrive at de ville aflønne alle 15/15 timer selvom man af jobkonsulenten vurderes til 80% effektivitet. Han sagde at så længe det er en stigning i effektivitet kunne han ikke se hvorfor det ikke skulle blive godkendt.

Grunden til at ansættelsesaftalen skal godkendes af kommunen er hvis virksomheden vil gøre medarbejderen ringere end personen er i effektivitet for at betale mindre løn.

Ville lige skrive svaret her hvis andre kunne bruge det til noget:)


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:40.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension