K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Dit og Dat (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Seroquel og bivirkninger (https://www.k10.dk/showthread.php?t=16038)

MTVRV1 05-01-2011 15:32

Seroquel og bivirkninger
 
der er nogen som har erfaring med dette
skal nemlig selv starte op med dette

annagw 05-01-2011 15:49

Jeg har taget 300 mg. Seroquel om aftenen i flere år.

Jeg startede på antipsykotisk medicin i forbindelse med en psykose, og det blev efter et forsøg eller to ændret til Seroquel.
Sidenhen viste det sig, at jeg blev utroligt stemningssvingende når jeg forsøgte at trappe ud, så jeg har nu været stabilt på det et par år uden forsøg på at ændre på det.

Eftersom Seroquel også bruges til affektive lidelser, giver det ganske god mening at min lidelse med stemningssvingninger forværres ved forsøg på udtrapning...

Det første par år oplevede jeg det så sløvende, at hvis jeg ikke lå i min seng i løbet af tyve minutter til en halv time efter jeg havde taget det blev jeg så skæv at jeg gik ind i dørkarmene...
Jeg sov desuden ekstremt tungt.

I løbet af 2010 er jeg trappede ud af Venlafaxin, og i den periode er den vildt sløvende effekt ved Seroquel aftaget.

Jeg havde lidt bivirkninger i starten, men intet at tale om i forhold til hvad jeg har haft ved andre præparater.

MTVRV1 05-01-2011 15:54

super
skal også have 300mg og sættes op til 600 mg efter et stykke tid
min psykiater er lidt bekymret over jeg måske er ved at udvikle rigitg skizofreni
har desværre flere i familien som har det

er meget træt i forvejen, men der er nok ikke andet for at prøve det

MTVRV1 05-01-2011 16:25

så lige prisen
av for den de er ikke billige

ritalindy 05-01-2011 16:38

wow,ser jeg rigtigt? 300-600, jeg må tage 20-30 mg
er der noget at sige til at jeg overhovedet ikke kan mærke om det er bedre en det der te?

malofa 05-01-2011 17:27

Jeg startede op med en lav dosis midt i december. Det var bestemt heller ikke sjovt at stå på apoteket med sådan et beløb.... Men men prøves skulle de. Jeg får dem for at skabe lidt ro i mit tankemylder om aftenen ved sengetid - og som stemningsstabiliserende pga tilbagevendende depressioner.
Jeg sov rigtig skidt på dem i starten. Var faktisk stresset om morgenen, når jeg vågnede, fordi jeg drømte så vildt om natten. Det er nu aftaget lidt her 2-3 uger senere. Ligesom Annagw så går jeg helt i gulvbrædderne af dem, men jeg har desværre også meget svært ved at vågne igen næste morgen. Ifølge min psykiater skulle de virke i 8 timers tid, men hos mig vil jeg nærmere sige 10 timer.
Håber de kommer til at fungere for dig, så du kan få lidt ro på.

Physen 05-01-2011 17:57

Jeg får også 300mg de vil dog gerne have mig op på meget mere ! Det eneste er at man bliver sløv og jeg får utrolig meget uro i mine ben af dem ! Ellers er der ikke nogle :-)

Tullepigen90 05-01-2011 18:32

Jeg fik 50 mg. til at sove på og mod depression. Det hjalp rigtig godt på mine negative og depressive tanker, jeg var dog hverken psykotisk kun deprimeret over mit liv med en fysisk og kronisk sygdom. Jeg havde meget tankemylder og det hjalp rigtig godt. Jeg begyndte også at sove godt om natten, men det skal lige siges, at jeg de første par uger stort set sov uafbrudt. Efter et par uger blev mit søvnmønster dog mere normalt igen. Desværre kunne medicinen ikke forlies med noget andet medicin som var livsnødvendigt for mig, så jeg måtte over på et andet præparat. Jeg mærkede ikke nogen bivirkninger foruden at jeg kunne sove igen. Jeg plejer ellers altid at få ALLE bivirkningerne!
Jeg synes bestemt det er et forsøg værd.
Held og lykke :kram:

TimeGuest 06-01-2011 06:03

Citat:

Oprindeligt indsendt af malofa (Send 142682)
Jeg startede op med en lav dosis midt i december.

Det er også (IMHO) den bedste måde at starte ned sådan et præparat på.


Citat:

Ligesom Annagw så går jeg helt i gulvbrædderne af dem, men jeg har desværre også meget svært ved at vågne igen næste morgen. Ifølge min psykiater skulle de virke i 8 timers tid, men hos mig vil jeg nærmere sige 10 timer.
Meget medicin metaboliseres (omsættes) i 1. og 2. pass af leveren via lever isoenzymer, hvor det er genetisk betinget, hvor godt man omsætter forskellige medicintyper.

Hvis man har nedsat aktivitet af det/de pgl. iso-enzymer, der indgår i metaboliseringen af et givent lægemiddel, så er man en PM'er (poor metabolizer) af det givne lægemidel.


Generelt taler man inden for farmakogenetik om 3 kategorier: Ultra-extensive Metabolizers (UE), Extensive Metabolizers (EM) og Poor Metabolizer (PM).

Hvis man er en PM'er, skal man have mindre af den pgl. medicin og er man en UE'er, skal man have mere for samme effekt ...

Der findes faktisk mennesker der næsten går i gulvet af 25 mg Seroquel (der er den mindste dosis, det præparat produceres i).

Det er derfor med forbehold for jeres omsætningshastighed, bestemt af jeres aktivitet af det/de pgl. iso-enzym(er), at I skal sammenligne dosis.

Seroquel omsættes hovedsageligt via et P450 iso-enzym kodet af CYP3A4.

Multe 06-01-2011 13:13

Hej MTVRV1 og andre...

Her er et godt link hvis der ønskes info omkring medicin/bivirkninger: http://www.medicinhaandbogen.dk/Show...FQdB3godOGx6pA


.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:58.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension