K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Supplerende hjælp ved løntilskud på deltid (sygedagpenge, jobafklaring og kontanthj.) (https://www.k10.dk/showthread.php?t=36988)

pj8000 01-08-2019 16:19

Supplerende hjælp ved løntilskud på deltid (sygedagpenge, jobafklaring og kontanthj.)
 
Jeg står i en situation, hvor jeg lige nu er i virksomhedspraktik på nedsat tid (28 timer) grundet helbred.

Jeg er på sygedagpenge forlænget efter §27 stk. 3. Forlængelsen ophører midt november 2019.

Min arbejdsplads har givet tilsagn om at jeg kan starte i løntilskud (de 28 timer om ugen), men til en meget lav løn, der på ingen måde tilsvarer hverken jobbet, ansvaret, mit bidrag til arbejdspladsen i virksomhedspraktikken eller for så vidt mit uddannelsesniveau (lang videregående). Det var selvfølgelig ikke hvad jeg havde håbet på (og principielt er det jo heller ikke lovligt, men her er jobcentret dog græskkatolske) og det betyder, at hvis jeg ikke kan få supplerende støtte, så ender jeg med et rådighedsbeløb en smule lavere end pt.

1) Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg overgår til 'jobafklaring' når mine sygedagpenge udløber, som hvis jeg i sin tid ikke havde fået forlænget efter §27, eller om jeg ryger direkte på kontanthjælp (som én på jobcentret gav udtryk for, uden hun virkede særlig sikker).

2) Jeg er også i tvivl om, hvorvidt det overhovedet har nogen betydning for retten til supplerende hjælp.

3) Jeg kan forstå, at i hvert fald på kontanthjælp, så går loftet (går jeg ud fra) ind og hindrer, at ens indtægt (inkl. supplerende hjælp) overstiger kontanthjælpssatsen. På kontanthjælp går jeg således ud fra, at jeg ikke vil kunne få så meget som en krone i supplerende støtte.

Men er det samme regler der gælder, når man dels er på sygedagpenge (min situation de næste 3½ måneder) og dels i et jobafklaringsforløb (som jeg muligvis overgår til). Altså kan jeg skyde en hvid pil efter at få dækket mine sidste 9 timer (op til de normale 37 timer) med henholdsvis sygedagpengesatsen og resourceforløbssatsen, dvs. kontanthjælpssatsen, (i et jobafklaringsforløb)?

4) I tillæg: Er det samme situation (hvad end det så er det ene eller det andet), når løntilskuddet stopper og en evt. egentlig ustøttet ansættelse finder sted. Altså hvad er "retten" til supplerende hjælp, hvis man grundet helbred kun har mulighed for at arbejde 28 timer om ugen?


Jeg er i princippet glad for min arbejdsplads (på trods af meget lang pendlingtid) og det vil være problematisk for mig at skulle skifte til en ny, men omvendt kan jeg heller ikke se fornuft i, at en egentlig ansættelse (løntilskud), ikke også fører til øget økonomisk råderum.

Så er der nogen der kan svare på hvordan jeg står? Pft. :)


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:05.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension