K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Tramadol (https://www.k10.dk/showthread.php?t=16351)

Road66 24-01-2011 20:58

Tramadol
 
Erfaringer med tramadol ønskers :p

Jeg er MEGET følsom overfor medicin. Har tidligere forsøgt smerteplaster, som jeg ikke kunne tåle. Nu skal jeg så prøve tramadol.....men er meget bange for bivirkningerne:eek:

Hvordan hænger det lige sammen med anti. dep. medicin??

mange spørgsmål...men mon ikke der er nogen, der kan svare :rolleyes:

Vovse 24-01-2011 21:04

Citat:

Oprindeligt indsendt af Road66 (Send 145854)
Erfaringer med tramadol ønskers :p

Tramadol er det samme som Dolol, og Dolol er oftest det billigste, og derfor det produkt du får udleveret på apoteket.

Da jeg tog den første Dolol gik jeg lige i brædderne, jeg snorksov i en time.

Derefter gjorde jeg det, at jeg skilte kapslen ad og dryssede lidt af pulveret ud, samlede den igen og skyllede den ned.

Tramadol er nemmere at skille end Dolol.

c.l.e.o. 24-01-2011 21:26

Jeg har fået dolol et godt stykke tid nu.

De fårste 3 uger varder mange bivirkninger med træthed kvalme og svimel men der hele aftog såefter hånden,her ikke bivirkninger mere tager 3 m dagen-dog er der enkelte dage jeg tager 4 for at være smærte dækket om natten men så erdet ikke meget jeg får sovet,kan bare ikke falde i søven så.

Man spør lige apoteket,for en sikkerheds skyld,der er noget med dolol og det du får i forvejen.

næsebjørn 24-01-2011 21:59

Jeg er meget medicin følsom men har aldrig haft bivirkninger af dolol.

c.l.e.o. 24-01-2011 22:07

Ja,de er helt forskeligt hvordan en enkelte regere på milicin,nogle gange må man bare prøve sig frem.

Smerte plastret trode jeg at jeg ville død af,aldrig havde hjertert banket så hurtig,meget ubehaligt

Annemette 24-01-2011 22:19

Jeg har fået Tramado/Dolol i 6-7 år nu og fast 3-4 gange om dagen sammen med pamol og Kodein og er nogenlunde smerte dækket.

Mine bivirkninger i starten var med træthed, kvalme og svimelhed og ligesom dig er jeg også meget følsom overfor medicin.

Mange gange er man nød til at prøve sig frem for at finde det rigtige medicin, ønsker dig held og lykke og håber Tramado kan hjælpe dig

sanne mor 24-01-2011 22:34

vovsen. den tager jeg til mig jeg for også dolol men de slår mig total omkuld så jeg har opgivet for selv om jeg har ondt som jeg ved ikke hvad så kan jeg ikke li og er bange af den fornem over ikke selv at styer min krop men det skal prøvs at tage noget ud af kapslen. tænk man ikke lige selv er kommet på den tanke takke for et godt rod der må prøves.:kram:
hilsen sanne mor

Vovse 24-01-2011 22:42

Citat:

Oprindeligt indsendt af sanne mor (Send 145882)
vovsen. den tager jeg til mig

Fint at du kan bruge mit råd, men husk, dem der hedder Tramadol er nemmest at lukke op. Måske kan du få dem ind til du har vænnet dig til dem.

sanne mor 24-01-2011 22:47

vovsen.
takker igen så kan det være man ikkr skal føle sig mere end fuld

jsn 24-01-2011 22:59

Seriøst aner i ikke hvilken medicin det er i tager.??

Hvis i ikke sætter jer ind i den medicin i tager, så lad være med at rådgive andre i brugen af den.!

For det første er Tramadol og dolol slet ikke det samme.!
1 De er stærkere end dolol.! Dolol er 50 mg og Tramadol starter ved 100mg.
2 Tramadol er en depot pille det vil sige den virker i op til 12 timer, men normalt ikke mere end max 8
3 Dolol er en smertestillende pille som virker i max 4 timer
4 Der er langt flere bivirkninger ved at tage Tramadol

Dolol bivirkninger
Citat:

Sløvende, kan desuden give svimmelhed, kvalme, opkastninger, forstoppelse, svedtendens, mundtørhed m.m. (se i øvrigt indlægsseddel eller produktresumé
http://www.netpatient.dk/dolol.htm

Tramadol bivirkninger
Citat:

Kvalme.
Svimmelhed.
Mundtørhed, opkastning, forstoppelse.Svimmelhed.
Hovedpine, døsighed, træthed.
Øget svedtendens.
Hjertebanken, blodtryksfald - især hvis man rejser sig hurtigt op.
Hududslæt, nældefeber, hudkløe.
Langsom puls, forhøjet blodtryk, hæmmet vejrtrækning.
Muskelsvaghed.
Ændring i hudens følesans, rysten, kramper, besvimelsesanfald, hallucinationer, konfusion, angst, søvnforstyrrelser, mareridt, opstemthed (eufori).
Allergisk hævelse i ansigtet, mundhulen og strubehovedet, alvorlig allergisk tilstand med hurtigt blodtryksfald, åndedrætsbesvær og evt. kramper (anafylaktisk chok).
Manglende vandladning.
Sløret syn.
http://www.netdoktor.dk/interactive/...t_info&id=3696

Og i og med at Tramadol starter ved 100, kan Apoteket ikke bare ændre medicintype. Og hvis det sker skal der da sættes en stopper for det.!

I forhold til antidepressive midler, så mon det godt bruges sammen med Tramadol dog er der antidepressive midler man ikke må tage.
Citat:

Samtidig anvendelse af andre lægemidler
Det er vigtigt at informere lægen om alle de lægemidler, du tager.
Carbamazepin (epilepsimiddel) nedsætter virkningen af Tramadol Retard "Hexal".
Tramadol Retard "Hexal" kan øge den sløvende virkning af sovemidler, midler mod depression og mod psykoser.
Tramadol Retard "Hexal" kan øge virkningen af blodfortyndende midler.
Tramadol Retard "Hexal" må ikke anvendes til patienter, som er i behandling med MAO-hæmmere (midler mod depression eller Parkinsons sygdom). Der skal gå mindst 14 dage mellem behandling med Tramadol Retard "Hexal" og MAO-hæmmere.
Men jeg tager det selv sammen med Noritren, som jeg bruger til at tage smerter fra nerveskader.
Jeg vil råde dig til at tage en snak med din læge omkring bivirkningerne, og så evt. start med at tage den første pille om aften inden du skal sove.

Og som der også skrives det er individuelt hvilken bivirkninger man får hvis man får nogen, jeg var selv igennem flere forskellige typer smertestillindende inden jeg fandt en jeg kunne bruge.
Mvh.
Jsn

Annemette 25-01-2011 00:07

Til jsn
 
Er ikke helt enig med dig for man kan også få Dolol Retard i depotkapsler enten 100 mg, 150 mg eller 200 mg
Men tak fordi du lige mener os om det.
Man kan også få Tradolan Retard i depotkapsler fra 100 mg til 200 mg.
Jo det kan du tro jeg ved hvilken slags medicin jeg får, Men for mit eget vedkommende kom jeg desværre til at skrive forkert der skulle stå Tradolan/dolol i stedfor Tramadol og dolol

c.l.e.o. 25-01-2011 00:26

Tramadol findes i 50mg

Tranadol Retard "Hexal" fra 100mg

Vovse 25-01-2011 08:23

Du må meget have mig undskyldt jsn, men jeg har nogle gange fået udleveret Tramadol på apoteket, selvom det er Dolol der er bestilt, p.g.a. det der med, at de skal udlevere det billigste produkt.

Og de Tramadol jeg har fået har været på 50 mg.

næsebjørn 25-01-2011 08:33

Ja der er vist andre der skulle kende deres medicin inden de farer i flint. Indholdsstoffet er det samme men 100mg er selvfølgelig ikke det samme som 50 der siger sig selv. Med mindre man får 2x50;-)

Du kan da roligt prøve dem. Hvis du skal have høj dosis så få udskrevet flere med mindre så du kan trappe op. Hvis du bliver meget dårlig af dem er de hurtigt ude af kroppen. Hvis ikke får du det måske bedre. Som sagt har jeg aldrig haft nogle bivirkninger, jeg fik 100mg ikke retard.

handy 25-01-2011 11:22

Har også spist dolol længe nu som oftest 4 stk 50 mg om dagen med 2 stk pinex til natten.....blev også maget træt i starten men det er helt forsvundet har kun problemer med at komme på wc og det kan så også være slemt nok....og de går ihvertfald i deport hos mig har flere gange følt jeg havde det ikke værre en jeg ville prøve uden pille uha efter et døgn så er den helt galt...så tager det også et døgn at blive smertefri igen....

jsn 25-01-2011 12:47

Må trække følehornene til mig igen, jeg kendte intet til der fandtes en 50mg udgave som virkede på samme måde som dolol.

Kendte kun til depotpillerne, hvor der netop er den store forskel på dem som jeg beskrev. Og jeg får selv Retard så derfor kender jeg min egen medicin...

Så Tramadol "Actavis" har samme virkning som dolol, men Retard er depotpiller.!

Mvh.
Jsn

Nucca 25-01-2011 12:56

Hejsa
Jeg døjede rigtig meget med svimmelhed og forhøjet blodtryk, da jeg fik Tramadol.
Jeg fik i stedet en kombination af Kodein og Pinex, som virkede fint i en lang periode, men er nu skiftet til Dolol Retard.

Vovse 25-01-2011 13:06

Citat:

Oprindeligt indsendt af jsn (Send 145985)
Må trække følehornene til mig igen,

Helt i orden.:)

For at undgå misforståelser, jeg tager 50 mg 3 gange om dagen, og selvom det kun er 50 mg var det altså for meget for mig i starten, så det var 50 mg's kapslerne jeg åbnede og dryssede lidt af indholdet ud.

Benny Gerhard 25-01-2011 13:09

Citat:

Oprindeligt indsendt af Road66 (Send 145854)
Erfaringer med tramadol ønskers :p

Jeg er MEGET følsom overfor medicin. Har tidligere forsøgt smerteplaster, som jeg ikke kunne tåle. Nu skal jeg så prøve tramadol.....men er meget bange for bivirkningerne:eek:

Hvordan hænger det lige sammen med anti. dep. medicin??

mange spørgsmål...men mon ikke der er nogen, der kan svare :rolleyes:

GEMADOL skulle være som TRAMADOL men mildere, da den er mere langsomtvirkende (spørg din læge).

Mormor50 25-01-2011 14:12

Hej.....
Jeg vil lige fortælle min oplevelse med mit medicin...
Jeg får daglig 3x1 dolol/tramadol eller mandolgin 50mg+3x1todolac 50mg
+4x2 pamol 600m+3x1 gluscagamin....foruden vanddrivende og lidt til mormor alderen....Jeg bliver hverken svimmel,hovedpine eller noget,men dette måltid kan trods alt ikke altid ta mine smerter (slidgigt i nakke, skulder,ryg og knæ og samtidig er jeg hymbobil i hofter). Et godt råd er at ta i varmtvandsbassin... Dette er simpelthen det bedste man kan for kroppen.Jeg er sygemeldt og indstilt til pension,men venter og venter det er sgu til at blive skør af.Håber den går igennem for hvad skal de ellers sætte mig til???
Hilsen fra Mormor 50.

Road66 25-01-2011 15:21

Tak for jeres svar.

Jeg får tramadol retard 100 mg. Er begyndt med 1 til natten, og det gik fint:)
Om nogle dage skal jeg så trappe op på 1 om morgen også...håber virkelig det hjælper.

Ellers er der jo Gamadol...var det sådan det hed??
Eller dolol 50 mg....nu må jeg se tiden an

Når vi nu snakker om smertestillende medicin, går jeg ud fra, at mange af jer har været på smerteklinik.

Har i oplevet, at kommunen ikke vil arbejdsprøve jer sideløbende med forløbet på smerteklinik??

Det er nemlig min opfattelse :o Det er bare rigtig ØV!! Når jeg står uden forsørgelse.....og bare venter på, at de kan indstille mig til flex :rolleyes:

sanne mor 25-01-2011 18:41

Road66
hejsa kan godt være jeg er helt forkert på den og at jeg den gang jeg var sygmeldt var heldig nu må nogen rette mig hvis jeg tager helt fejl. for jeg har kun egne erfaringer at del.;)

jeg ville jo mene at så lange man ikke er arbejdsprøvet har man ret til forlængelse af syge dagpeng. for så længe man ikke er arbejdsprøvet ved man jo ikke arbejdsmesig hvor man står. kan godt være man med sig selv ved man ikke magte et ordinært job længer men sagsbehanler kan jo ikke sige hvad man kan og ikke kan før det er prøvet. og før man har det på skrift at man ikke kan klare et job. vil jeg mene at man burte kunne få forlænget syge dagpenge. til det modsatte er bevist.

men kan få op til mener 2 år men det reklamer de ikke med men når der venet smerte klinik så er der jo stadig ting der skal afprøves. og jeg forståe så ikke at din kommune lukker for sygedag penge
hilsen sanne mor:kram:

extra 26-01-2011 00:50

ned til lægen kom en tur på smerteklinik eller hvad de hedder.der findes det rigtige medecin styrke mængde osv desværek an der være.op til 1 års ventetid. medecin tager selv morfin panodil condalgin smerteplasker ebumetin.desvære er mig ogg de billige mæsrker ikke gode vender :D

PiaCP 26-01-2011 08:53

Mine oplevelser med er således:

jeg får Gemadol 50 mg x 3
Gapapentin 300 mg x3
Ibumentin 600 mg mellem 1 og 3 x
Pinex (2) 500 mg mellem 1 og 3 x

Stadig er jeg bestemt ikke smertefri, men dette var den sammensætning jeg havde mindst bivirkninger ved.
Kan dog hverken tåle, at gå op eller ned med de 2 øverste -
går jeg ned får jeg mange flere smerter - går jeg op ja, så bliver jeg virkelig depri..................
jeg har fundet ud af af disse påvirker min psyke - jeg bliver fakta depressiv af dem!
Nu ved jeg det! at det er dem og det er jo godt at vide, at det ikke er en selv der er ved at blive helt "tosset" :D;)

Ligesom jer andfre...ja så gik der lige et stykke tid, hvor jeg ikke kørte bil osv..var mega svimmel osv..meget meget træt....(sover stadig 9-10 timer om natten) - nu hvor jeg har taget dem i 11/2 år.
Ja, det var så mine erfaringer:)

mams 02-02-2011 01:18

Har i oplevet, at kommunen ikke vil arbejdsprøve jer sideløbende med forløbet på smerteklinik??

Jeg har været på smerteklinik og ja det er rigtigt at de helst ikke ser man kommer i arbejdsprøvning sideløbende med behandling på smerteklinik. I mit tilfælde var det smerteklinikken der ikke ville have dette da de mener man skal have ro til at følge dette forløb. Og det kan jeg kun give dem ret i, jeg ville ikke kunne have haft en arbejdsprøvning samtidig.

Med hensyn til ventetid er der jo ventetidsgaranti og på smerteklinikker så du kan blive omvisiteret. Da jeg blev omvisiteret var der en ventetid på 5 uger.

Hilsen Annemette

SÅrdnok! 02-02-2011 07:46

har prøvet med dolol, tramadol, nobligan og mandolgin + et par stykker til.....ka' ikk' tåle no'en af dem, bivirkningerne er kraftigere end den smertestillende effekt
aktivstoffet i syntetisk morfin er sædvanligvis det samme, men der kan være forskel i tilsætningsstoffer og andet - jeg er mest tolerant over for mandolgin, muligvis fordi kapslen ikke er farvet...

bo m 02-02-2011 11:57

Tramadol er et morfinlignende middel til behandling af lette til moderate smerter. Tramadol har svagere smertestillende virkning end morfin, men kan også give anledning til afhængighed, dog ikke i så udtalt grad som ved morfin eller andre stærke morfinlignende lægemidler.
http://min.medicin.dk/Laegemiddelgru...lectedItemUrl=

bo m 02-02-2011 12:00

Brug af anden medicin
Det er vigtigt at informere lægen om alle de lægemidler, du tager.
Carbamazepin (epilepsimiddel) nedsætter virkningen af Dolol®.
Dolol® kan øge den sløvende virkning af sovemidler, midler mod depression og mod psykoser.
Dolol® kan øge virkningen af blodfortyndende midler.
Dolol® må ikke anvendes til patienter, som er i behandling med MAO-hæmmere (midler mod depression eller Parkinsons sygdom). Der skal gå mindst 14 dage mellem behandling med Dolol® og MAO-hæmmere.

MM73 14-02-2011 15:42

Jeg har også prøvet Tramadol og det eneste jeg fik ud af det, var voldsomt migræne (fik flimmer for mine øjne), fik så ondt så ondt i hovedet at jeg blev svimmel og fik voldsom kvalme.

Men sådan er vi jo så forskellige.

Jeg har skrevet min medicin-liste under min tråd..

Jeg har aldrig været tilhænger af medicin, men kan godt se, at jeg bliver nødt til at have noget, for at kunne leve et tåleligt liv, med smerter.
Desværre må jeg jo ikke få lov til at prøve, om noget af det stærkere medicin virker, pga. dumme udtalelser.
Så jeg har fået det gængse kroniske smerte medicin, bl.a. tramadol.
Jeg har ikke svage til moderate smerter.
Så selv om jeg får bivirkningerne, får jeg ikke den smertelindrende effekt.
Har nøjagtig så ondt i ryggen, som før jeg tog pillen.
Tilgengæld fik jeg det så skidt oven i, som omtalt.
Og så vil jeg hellere "bare" have ondt i ryggen :p

lillespir 14-02-2011 17:56

Hej Road66
Jeg har linket til Medicin.dk
http://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/2976

Det er vigtigt at du læser under afsnittet Brug af anden medicin.
Hvis du ikke ønsker dette middel må lægen blot finde et mindst lige så effektiv middel til dig.
God bedring.
Hilsen Rita

ette74 09-03-2011 13:21

Hejsa. Jeg er også en af dem der bare næsten ikke kan tåle noget af de smertestillende
som jeg jeg har prøvet sammen med min smerte sygeplejerske. Tadol,kodein,tramadol. osv...

Kan bare ikke tåle det og bliver så syg af det med opkast osv.

Fik lige sat et smerteplaster på i går 5mg norspan og nu ligger jeg med en under dynen og har det rigtig skidt....øv øv har lige mailet min sygeplejerske om jeg ikke kan få noget til at tage denne kvalme....


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:06.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension