K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Dit og Dat (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Socialt bedrageri (https://www.k10.dk/showthread.php?t=6130)

Trine 06-10-2008 10:56

Socialt bedrageri
 
Først et KÆMPE TILLYKKE til K10 med fødselsdagen :)

K10 er jo i høj grad præget af de fejl og mangler de enkelte kommuner udsætter borgerne for.

Men, hva' nu hvis man er vidende om at en af vore medsøstre er social bedrager?

Bør man anmelde og hva' er konsekvensen?

Historien er kort:

I.f.m. et ualmindeligt grotesk samlivsophør hos en af mine gode venner, er fruen i huset midt i kampens hede efter min mening ude på tynd is.

Hun var før samlivsbruddet bevilget forældreorlov til et barn på 8 år i 3 mdr. P.gr.a. bruddet var der ikke økonomisk mulighed for dette og alternativet blev en sygemelding (med fuld lønkompensation).

Samtidig med sygedagpenge har kvinden arbejdet og er lønnet i et midlertidigt supplerende job ca. 8-10 timer om ugen.

Samtidig meddeler kvinden at hun rejser sydpå med 2 af børnene (med ny ven), uanfægtet at hun er på sygedagpenge og samværet ikke har været i Statsamtet.

Jeg betvivler ikke at kommunen formentlig vil opdage den supplerende lønindtægt, for det bliver vel fanget i Nem konto ordningen??? Det er så vidt jeg ved her de sociale bedragere bliver fanget....?

Udenlandsrejse på sygedagpenge er vel en overvejelse om en evt. anmeldelse værd?

Jeg er i tvivl.

Den ene side af hjernen siger, at jeg kan være ligeglad:confused:

Den anden side af hjernen siger, at jeg bør rette en anonym henvendelse til kommunen - men, hva' er konsekvensen for et sådant bedrageri?
I sidste ende ønsker jeg ikke at det skal gå ud over børnene.

Til historien hører i øvrigt også at vedkommende er tillidsmand.

:) Trine

zuza 06-10-2008 11:11

Vi har vist haft en snak om det før her på siden.;)

Ingen støtter socialt bedrageri, da de FÅ, der begår det, får det til at gå ud over de mange, som IKKE gør.;)

Jeg synes, man skal være MEGET varsom med at anmelde.

For man ved IKKE hele baggrunden for, hvad der foregår.

Eks. er der jo nu LOVLIGT mulighed for at være deltidssygemeldt - og dermed LOVLIGT arbejde, SELVOM man får sygedagpenge.

Og når man IKKE kender hele baggrunden, synes jeg, det er bedst at lade tvivlen komme vedkommende til gode.

Det offentliges enorme og omfangsrige kontrolsystemer skal nok tage sig af det. Kommunerne har jo også afsat mange, mange penge til at kontrollere socialbedrageri.

Der er vist OGSÅ tjek i lufthavnene af de rejsende, om de er på overførselsindkomst. Men.... nogle kan i visse tilfælde få TILLADELSE til at rejse til udlandet på sygedagpenge, og hvis man IKKE ved, om det er tilfældet, så skal man også her passe på med sin mistænkeliggørelse.

Men jeg vil lige gentage, at jeg synes IKKE, det er i orden med socialbedrageri.;)

Konsekvenserne er sikkert individuelle... fratagelse af penge, politianmeldelse eller ingenting.

Men det vil IKKE kunne undgå at gå ud over børnene... alene en anonym anmeldelse med efterfølgende "kontrolsamtaler" rammer børnene... både i tilfælde af uskyldighed og skyldighed.

Jeg ville IKKE anmelde det, fordi jeg IKKE har nogen anelse om baggrunden.

:kram:

buster 06-10-2008 11:19

hej trine

tja, for mig lyder det også umiddelbart som socialt bedrageri og det er i min verden ikke acceptabelt, basta, den er ikke længere.

Om du skal melde hende eller ej, må være op til din egen samvittighed. Men har du konfronteret hende og fortalt hende at du bestemt mener hun er ude på tynd is? -krise situation eller ej?

Det er dig som skal leve videre med din viden, også en viden om at andre som i den grad har brug for hjælpen bliver mistænkeliggjort når der netop er sådan nogle "historier" som den du her fortæller!

Mit bedste råd er: snak med hende, gør hende opmærksom på hvad du synes om hendes ikke helt iorden måde at gøre tingene på og sig det direkte.

Konsekvensen, hm, ja det bliver vel først og fremmest en tilbagebetaling af den forkerte ydelse og udover dette kan hun jo også risikere at skulle betale bøde/hæfte evt i fængsel, har hun tænkt så langt?
Det burde hun eftersom hun jo også er tillidsmand!

I sidste ende er det kun dig selv og din samvittighed der afgør hvad du vælger at gøre.

phhmw 06-10-2008 11:27

Hej Trine.

Jeg kan godt forstå dit spørgsmål, forundring og harme. Men....... lyt til Zuza`s råd som er fornuftige. Glem alt om angivning til kommunen.

Socialt bedrageri er fuldstændig uacceptabelt. Men et langt liv har lært mig at tælle til 3 før jeg udtaler mig om noget, som jeg kun har tro og formodning om. Hvor mange gange er jeg ikke selv kommet med hurtige konklusioner om andre mennesker for så at opdage at tingende ikke nødvendigvis hænger sammen som jeg først troede.

Det er sket mange gange, især da jeg var yngre. Men ofte har jeg også haft røde ører når den rigtige sandhed kom frem. Så godt du giver udtryk for din harme og formodning men hold fingerne væk. Mange hilsner Peter

Trine 06-10-2008 11:46

Hej zuza og Buster,

Tak for jeres svar.

Jeg er så dybt involveret, at jeg har talt med de store bogstaver, og fortalt at ingen med deres sansers fulde fem i en fuldtids sygemelding, på nogen måde kan tænke tanken, at gå på arbejde nr.2 i disse kontroltider.

Det samme har ex. samleveren (faderen til børnene) forgæves forsøgt.

Helt uden for pædagogisk rækkevidde (kærlighed gør blind).

Har også fortalt, at det er dummere end dum, da kommunen formentlig i EDB samkørsel med udbetaling af sygedagpengene vil opdage, at der er supplerende lønindtægt.

Også helt uden for pædagogisk rækkevidde.

Har også fortalt, at det er ulovligt at rejse sydpå på sygedagpenge, men her er moralen i højere grad at skade tidligere samlever og dyrke ny kærlighed.

Min personlige indstilling er umiddelbart, at når kritikken mod kommunerne kan gå den ene vej - skal den også gå den anden. :rolleyes:

Socialt bedrageri handler jo også om, at når kassen er tom, hindres retmæssige lovlydige borgere i at få del i den ydelse de er berettiget til, når enkelte borgere bevist snyder systemet.

Og helt bevist snyd, det er der desværre tale om her.

:) Trine

Tante Ana 06-10-2008 13:46

Citat:

Oprindeligt indsendt af Trine (Send 38934)
Den anden side af hjernen siger, at jeg bør rette en anonym henvendelse til kommunen

Hmm.. hvorfor anonymt? Hvis du mener, at du bør informere myndighederne om et bedrageri - gør det, men ikke på sådan en lusket måde, som du her overvejer.

Et eller andet sted, er du ikke en døjt bedre end hende, hvis du gør det anonymt. Lusket er hvad du vil gøre = lusket er hvad hun gør.

Et ordentligt menneske anmelder ikke andre anonymt, men står ved sin anmeldelse, åbent og med løftet pande.

Medmindre "noget" handler om, at udsætte sig selv for vold, hvis anmeldelsen gælder f.eks. grov kriminalitet, bander og lignende - er der ingen undskyldning for at luske en anmeldelse ind uden at give sig til kende.

På den anden side, når du overhovedet kan overveje en anonym fremgangsmåde, er du måske typen der gør sådan noget og så nytter det nok ikke, at appelere til stolthed, fairnes og ærlighed.... ? :cool:

sun-lady 06-10-2008 14:09

Jeg ville nok konfrontere hende med det, og spørge ind til om det vitterlig er ulovligheder hun har gang i. Er det det, ville jeg fortælle hende, at enten stopper hun med det, eller også melder jeg hende.

Ingen grund til anonym anmeldelse efter min mening.

MxDK 06-10-2008 14:30

Lidt info on Nem Konto, til det første indlæg.

Er mit kontonummer og mine kontooplysninger beskyttet?
De offentlige myndigheder kan kun overføre penge til din NemKonto. De kan hverken trække penge på kontoen eller se kontobevægelser og de har ikke direkte adgang til at se dit kontonummer.

Trine 06-10-2008 15:23

Har konfronteret hende med at det er i klar strid med sygedagpengeloven at modtage løn og samtidig sygedagpenge.

Ingen respons.

Lovgivningen er ganske klar på sygedagpengeområdet:
Ferie og rekreation i udlandet
Som følge af din oplysningspligt og kommunens pligt til opfølgning, bør ferie- og rekreationsophold kun ske med kommunens accept. Dette gælder også i perioden, hvor du får udbetalt løn under sygdom.
EØS-landene
Sygedagpengene kan bevares under midlertidigt ophold i et EØS-land.
EØS-landene er EU-landene samt Norge, Island og Liechtenstein.
Øvrige udland
Under særlige betingelser kan sygedagpengene bevares under et rekreationsophold.
Sygedagpengene kan ikke bevares under ferieophold

Ingen respons.

Jeg er stærkt tvivlende overfor hvad jeg beslutter, men jeg er også kommet til den konklusion, at hvis jeg retter henvendelse til kommunen gør jeg det ikke anonymt.

Der er tydeligt meldt klart ud overfor hende, at det hun har gang i er forkert og skal stoppes, men hun er fløjtende ligeglad.

Børnenes tarv ligger mig meget på sinde, men samtidig er jeg vidende til at det ikke er den indstilling hun selv har.

Hele baggrunden for - helt imod både sygedagpengeloven og Statsamtet - er helt og holdent at at såre sin ex samlever.
Samkvem er endnu ikke fastsat og derfor er der også en kæmpe problemstilling her.
Den ene dag vil hun børnene den anden dag ikke.

En af børnene (over 18 år) ønsker ikke længere at have kontakt til hende.

:) Trine

Neurosmølf 06-10-2008 15:58

Hej Trine
Det er farligt for dit selvværd det her, for tager Du en forkert afgørelse kan Du ikke undga at skulle leve med den.
Min mening er :
1.Børnenes tarv må faderen altså varetage, så skal der tales på deres vegne er det ham der må melde til statsamtet at hun har ført dem ud af landet uden hans tilladelse
2. Meddele skat hvis det er eventuelt sort hun arbejder
3. Meddele kommunen om evt. mistanke om socialt bedrageri
MEN.. Det er hans valg om han vil gøre 1 og/eller 2, nr. 3 er problemet, men om man vil gøre sin borgerpligt og anmelde socialt bedrageri som person kan jeg ikke have noget imod, faktisk kan jeg ikke rigtigt acceptere en passiv medvidende, for det er jo egentlig medskyldighed om ulovlige forhold.
Jeg mener bare hendes ex burde tage bukserne på og meddele hende hvad han vil gøre hvis hun bliver ved, så burde hun være klog og ophøre med ulovlighederne.

Hvis ikke han gør det, ville jeg nok ringe og præsentere mig som anmelder hos kommunen, men nøjes med at anmelde en mistanke om forholdet, for som andre har sagt, man bærer skamen, hvis anmeldelsen ikke holder vand, det bør bare ikke afholde en fra at gøre hvad der er rigtigt.....

Bare min lille 5-øres værd

mvh Nøvsen
Retfærd er en smal og spinkel sti, men nogle politikere går i kæmpestore sko

Trine 06-10-2008 20:24

Hej Neurosmølf,

Citat:

Jeg mener bare hendes ex burde tage bukserne på og meddele hende hvad han vil gøre hvis hun bliver ved, så burde hun være klog og ophøre med ulovlighederne.
ALT er prøvet - også fra ex'en, som har orienteret Statsamtet om den forestående udlandsrejse.
Han har også fortalt om anmeldelsesrisikoen og konsekvensen hvis hun bliver fanget i Nem-konto.
Ingen respons.

Nr. 2. job er ikke sort arbejde.

:) Trine

kurttrold 06-10-2008 22:12

man kan faktisk få lov at rejse
 
Hej.
man kan rent faktisk godt få lov at rejse hvis man er sygemeldt blot man har en attest fra sin læge,at en rejse vil gavne helbredet....

Hejdien 07-10-2008 01:14

Jeg skal også lige gøre helt klart at jeg ikke støtter socialbedrageri , men man skal også kende hele historien og det er meget svært at kende til alt.

Hvad ang udlandsrejser, så kan man bare tage et kig på siden her hvor det tydeligt fremgår at nogen mennesker har gået og spinket og sparet og betalt ind til en ferie for bare i sidste ende at få rykket tæppet væk under sig fordi de er så uheldige at blive syge , og det selv om hvis man er syg så kan det mange gange gavne at komme en tur udenlands ...

Så der kan være mange grunde til at folk rejser, jeg ved selv at jeg med min sygdom kan have stor gavn af at komme ned i solen engang i mellem men fordi jeg er sygemeldt (og er på ledighedsydelse) så må jeg ikke, men kan derimod ifølge min læge søge om at komme på rekreationsophold men der må jeg ikke tage min datter med, så hun skal passes i den tid jeg er væk ... det er der ingen logik i ...

Så derfor ville jeg være den sidste der ville fortælle dig hvad du skal gøre for jeg kender ikke din bekendte og jeg kender ikke hendes baggrund for at handle som hun gør,...

Så her tror jeg ikke der er nogen gode råd ;) der er kun en ting der tæller og det er dig og din samvittighed og moral og ikke mindst din viden, du skal ikke bare være sikker du skal være 110 % sikker på at der foregår noget fordækt og så skal du tænke ved dig selv om der måske kan være andre ting der retfærdiggøre hendes handling ...

for mig lyder det som en sag mellem hende og hendes mand (når det angår børnene ) og hvad arbejdet ang så bliver hun bustet før eller siden hvis det er lønnet arbejde, og ikke mindst hvad ang ferie , så er hun ikke rejst endnu og der skal vel være noget at anmelde :)

Og ikke mindst så hatten af for at du har valgt at sætte navn på hvis du anmelder , jeg har selv en gruppe veninder der har anmeldt en anden veninde simpelthen fordi de blev uvenner og de andre havde ondt i røven af at hun fik nogen penge der ikke til kom hende , og ja det er foragtligt , men i min verden er det mere foragtligt først at melde det den dag man bliver uvenner og man har været viden om det meget længe (ikke det der er i dit tilfælde)

mokkasine 07-10-2008 02:13

Citat:

Oprindeligt indsendt af kurttrold (Send 38982)
Hej.
man kan rent faktisk godt få lov at rejse hvis man er sygemeldt blot man har en attest fra sin læge,at en rejse vil gavne helbredet....

Jeg nøjedes bare med at snakke med sagsbehandler om det, fik grønt lys uden attest fra læge mm.

Jeg var blevet edder-tosset, hvis jeg fandt ud af en veninde havde meldt mig, fordi jeg tog en uges ferie sydpå.

zuza 07-10-2008 02:31

Jeg vil nok anbefale andre, der laver aftaler med sagsbehandleren, at få det på skrift.;)

Det er dumt at stå i lufthavnen og blive tjekket... og senere IKKE kan dokumentere noget som helst.

Men husk også, at man altså godt kan være DELTIDSSYGEMELDT OG arbejde fuldt lovligt. Så det er IKKE ensbetydende med, at NEM-konto-systemet "fanger" det.

Og hvad angår kommunernes adgang til NEM-konto, så skriver man under på, at kommunerne må indhente oplysninger, og kommunerne må kontrollere næsten alt, når de udbetaler overførselsindkomster.

De forlanger også ofte eks. 3 måneders kontoudtog, hvis der ansøges om noget.

Det nye er endda, at man skal aktiveres, når man er sygemeldt.

Så HVIS man skal anmelde noget, skal man da være meget sikker. Hvis man IKKE har set papirerne fra kommunen, aner man faktisk intet om, hvad der er aftalt.

Og noget andet er, at selvom man gerne vil være en lovlydig borger, så er det vist sjældent at finde en, der ikke har kørt for stærkt, uden lys på cyklen eller andet.

Det er en meget svær "størrelse" at håndtere.

:kram:

Trine 07-10-2008 07:43

Tak for en god debat.

De fakta der er tale om i dette tilfælde, holder desværre 110 % vand.

Efterhånden er der mange der har fortalt om de fatale konsekvenser, lønindkomst sammen med sygedagpenge kan adstedkomme og det at rejse udenlands.

Ex samleveren har talt med de helt store bogstaver, da det jo handler om børnenes ve og vel hvis hammeren falder og kommunen opdager bedrageriet (hvad de jo formentlig helt automatisk gør via Nem-konto).

Derudover er statsamtet orienteret om udenlands rejsen -og til den historie hører jo også at vedkommende er sygemeldt.
Om statsamtet orienterer kommunen om bedrageriet kan ingen jo vide?

Sidste nye er at ex samleverens advokat nu vil forsøge at tale vedkommende til fornuft.

Der er ikke tale om en deltidssygemelding og der er ikke aftalt ferie med hverken egen læge eller kommunen m.h.t. rekreation.

Jeg forstår til fulde de langtidssygemeldte der under sygedagpengeloven ikke kan holde ferie, men da jeg selv har været gennem hele rumlen ved jeg også, at der hvis helbredet skønnes at have godt af det, ser kommunen velvilligt på en sådan solferie med rekreation for øje.

Det er dybt frustrerende at være vidne til bevist bedrageri, særlig når man selv efter langvarig sygemelding, fleksjob og nu førtidspension ved hvordan systemet i den grad overvåger. :mad:
Netop derfor er det de beviste snydere (bedragere), der er medvirkende til, at det sociale system hele tiden udvikler flere og flere kontrolforanstaltninger og overvågninger, så personer der modtager social ydelse i den grad er et jagtet folkefærd - Derfor bliver jeg vred!

Hvis en - navngiven - anmeldelse bliver mit valg, vil jeg naturligvis aldrig drømme om at tage dette skridt, hvis jeg ikke var helt og aldeles sikker i min sag.

:) Trine

rolle 07-10-2008 09:59

hejsan trine jeg tænke i mit stille sind er det noget du har med at gøre ang hr og fr x jeg har boet i sverige en del år og her over er der der mange mensker der bare stikker hinanden for næsten ingen ting det for for nogen en konsekvensen at de evt må gå for lud og koldt vand i en del år frem over man kan anmelde eller lade være man skal tænke på at man selv kan komme galt af sted på den ene ell anden måde det er bare at starte en krig mvh rolle

gh72 07-10-2008 10:33

Jeg støtter bestemt heller ikke socialt bedrageri, men alligevel ville jeg ikke anmelde nogen.
Som flere har skrevet, kender man nu hele baggrunden, også selvom man tror det?
Jeg synes, det lyder som om, i har gjort alt for at gøre hende opmærksom på, at det er forkert, det er også den fremgangsmåde jeg selv ville bruge, og så må det være op til folks egen samvittighed.
Et eller andet sted har jeg det sådan, at det må være op til kommunerne selv at tjekke op på borgerne, så længe der ikke er tale om personskade eller feks misrøgt af børn.
Kommunerne kan, hvis de vil, tjekke op på, om en person modtager både offentlig forsørgelse og lønindtægt samtidig, jeg synes ikke, det er op til os andre at melde det til kommunen.

Og til det med ferie. Jeg har selv og kender til flere andre også, der har fået lov at holde ferie og tilmed beholdt deres sygedagpenge, så længe de opholder sig indenfor EU, også selvom der ikke foreligger en lægeerklæring, så med som så meget andet, kommer det an på den enkelte sagsbehandler, hvad man får lov til.

Neurosmølf 07-10-2008 10:49

Nu skal der jo ikke laves mere hetz på dem der eventuelt overvejer at anmelde socialt bedrageri, end på dem der gør det, så lad os holde forargelsen på dem der egentligt begår noget ulovligt. trine havde klart meldt ud at hun betragtede oplysningerne som fakta, så kan Vi andre jo fabulere over tilladelse til ferie osv. men det var jo ikke spørgsmålet vi startede med. Vi startede med at tingene ( for kvinden der er tale om )var velovervejede, på trods af bedre vidende og det var på den basis der blev besvaret for mit vedkommende, formodninger tror jeg hverken Trine eller jeg ville reagere på i form af bare at overveje anmeldelse. Når vi snakker om grad af lovovertrædelse, så er der jo en graduering, nogen sammenligner det med at køre for stærkt, men færdselsloven er adfærdsregulerende, straffeloven er direkte straffende, derfor ender socialt bedrageri mere i tråd med skattesnyd, selskabstømning, magtmisbrug, og derfor bør man reagere for ikke at lade konsekvenserne ramme dem der var berettigede til de ydelser, især i disse sindsygt kassefikserede tider. Hvis hendes (uberettigede? ) hjælp betyder der afvises en ansøgning om hjælpemidler eller fysioterapi, hvor er det så lige vores moral har hjemme ?

mvh Nøvsen
der har taget tæsk før for at holde på hvad han mener der er rigtigt og forkert :D

Ninja 07-10-2008 13:00

Uha, jeg kender til flere personer der i højere eller mindre grad er ude i socialt bedrageri - men tænk, det kan ikke pisse mig af!
Hvis kommunerne, politiet, domstole og systemet generelt ikke selv kan få øje på dem, jamen så er det da bare ærgeligt. Jeg vil bare frabede mig rollen som stikker og ville aldrig anmelde nogen for noget, som ikke kommer mig ved personligt. Jeg er bare glad og lykkelig for, at det ikke er MIG der begår ulovlighederne. Og det er også sjældent man kender folk længere end til tænderne, og man kan jo i værste konsekvens smadre sådan en familie totalt - en familie som man må formode i forvejen har en del at kæmpe med, hvis socialt bedrageri også er en del af dagligdagen. Istedet for anmeldelse ville jeg nok personligt tage en snak, og måske hjælpe familien til at finde andre lovlige smuthuller som kan lægge en dæmper på ulovlighederne. HVIS altså jeg følte jeg SKULLE blande mig i andres privatliv.

Jeg ved ikke, men jeg bliver bare så ked af at læse om sådan noget - anmeldelser, børn der kan komme i klemme og som indirekte skal betale prisen for at en anmelder stikker familiens ansvarlige, øv. Hvor ville det dog bare være skønt hvis det ikke var nødvendigt for nogle familier at begå socialt berageri. For det er jo helt klart et symptom på, at en gruppe mennesker sidder fast i systemet og ikke kan klare sig foruden. En Mor beskytter vel altid sine børn bedst muligt, også selvom det betyder at loven ikke altid bliver overholdt.

Jeg er altid på de svages side og føler DYBT med dem, og føler at det vil være at sparke yderligere på nogen at anmelde dem - de ligger jo allerede ned!! Og hvad ér det man selv får ud af at anmelde??? Er det sådan et dommerkompleks man render rundt med i maven - alt alt skal ske fyldest? At man for engang skyld kan være lidt ondsindet og slippe afsted med det...eller hvad???

....jeg forstår ikke hensigten og følelsen!

Og iøvrigt gør man heller ikke kommunen en tjeneste ved at anmelde, jeg ved at flere ser lidt skævt til dem der anmelder (specielt anonymt!) og de fleste går under sætninger som ''vi har modtaget en anmeldelse fra en jaloux'' eller ''anmeldelse fra én uden liv'' eller ''endnu en stikker har henvendt sig'' osv. Og anonyme anmeldere anses ofte for at være værre end dem der begår ulovlighederne. Man vil gerne gøre andre ondt, men tør ikke selv tage konsekvensen og stå frem. Den er grov!
I de fleste sager kan anmeldelserne spores hen til DIREKTE jalousi, og det er ikke unormalt at en forsmået part, anmelder eksen og den nye flamme osv.
Min søsns Farmor er sagsbehandler og sidder præcis med den slags anmeldselssager, og har før fortalt at den anmeldte i særlige tilfælde, kan anmelde tilbage og gøre mindst lige så meget skade på anmelderen. Så det kan ret hurtigt køre af sporet.

Tante Ana 07-10-2008 13:45

Citat:

Oprindeligt indsendt af Neurosmølf (Send 39020)
Nu skal der jo ikke laves mere hetz på dem der eventuelt overvejer at anmelde socialt bedrageri, end på dem der gør det, så lad os holde forargelsen på dem der egentligt begår noget ulovligt.

Jeg mener ikke, at jeg "hetz`er" fordi jeg giver min holdning tilkende, som et svar på et spørgsmål, der er blevet stillet. Ej heller mener jeg, at det er "hetz" når flertallet af besvarelser tilfældigvis lufter deres tvivl om Trine nu bør eller ikke bør anmelde den formodede socialbedrager.

Reelt tror jeg (ikke længere), at trådstarteren i virkeligheden handler om indstilling til socialbedrageri. Som det fremgår af indlæg nr.5, 9 og 16 - træder det mere og mere klart frem, at trådstarteren har et personligt horn i siden på den pågældende og at det formodede social bedrageri spiller kun en sekundær rolle. Set i dette lys, har jeg ikke lyst til, at lade mig (mis)bruge til retfærdiggørelsen af en personlig vendetta, rettet mod et menneske jeg ikke engang kender, og senere evt. skulle jeg leve med, at jeg har indirekte (via evt. bekræftende svar) støttet den regn af ulykker, der falder over en kvinde ude i verden OG hendes børn, OG hendes EX (som så får hænderne fulde med at skulle støtte sine børn i hele dette virak, der kommer), som følge af trådstarterens anmeldelse. No way. Det må trådstarteren gerne beholde kun og alene på sin egen kappe. :cool:

Trine 07-10-2008 13:59

Hold da op,
Citat:

”hvis kommunen ikke selv kan få øje på socialt bedrageri – så er det bare ærgerligt”!
Uha, tænker jeg. Vi sidder jo rent faktisk alle sammen og giver vores meninger og erfaringer videre som borgere, der netop for langt de flestes tilfælde har oplevet en fuldstændig uansvarlig hetz fra kommunal side.

Skal vi så sidde på vores flade r.. bag nedrullede gardiner med "stikker" stempel i nakken og skamme os over at vi ikke vil være vidende til socialt bedrageri.

NETOP – fordi nogen begår socialt bedrageri, er vi som borgere alle sammen under mistanke. Er det ret og rimeligt?
Og er det rimeligt at borgere der virkelig trænger til hjælp, ikke kan få den fornødne hjælp, fordi enkelte borgere udnytter smutvejene?

Her er IKKE tale om en social belastet familie.
Tvært imod har familien været velfungerende, og årsagen til hele missæren er, at fruen i huset faldt for en anden.
Den slags kan jo ske – selv i de bedste familier.

Forinden denne forelskelse, var der på forhånd arrangeret forældreorlov. Denne måtte stoppes af økonomiske grunde p.gr.a. samlivsophør. Derfor blev vedkommende som alternativ langtidssygemeldt (fuldtids) og havde stik imod den ene formaning efter den anden job samtidig med sygemelding.

Formaningerne gik netop på at gøre vedkommende opmærksom på de konsekvenser disse ulovligheder kunne få for hende, børnene -og ex'en der er dybt foruroliget over denne handling.

Ferien er udelukkende m.h.p. at nyde ny forelskelse. Kun 2 af børnene skal med på ferie – 2 andre børn lades i stikken. Barnets tarv har jeg svært ved at få øje på.
Ferien er yderligere kompliceret af, at det er helt ude i hampen og dybt ulovligt at tage børn med til udlandet, så længe statsamtet ikke har stadfæstet samværet –og dermed fordelingen af ferierne.

Der er på ingen måde ansøgt kommunen om og informeret kommunen om at der tages på ferie.

Jeg er bestemt også på de svages side –og de svages side er uden yderligere diskussion børnene.
De er de absolutte tabere og de bliver endnu større tabere, når de opvokser i et miljø hvor man ikke kan finde ud af dit og mit og hvor socialt bedrageri er en del af opvæksten.

Vi som forældre er jo rollemodeller for børnene –og hvor mon glæden findes hos børn, der ikke kan glædes over en ferie (fordi mor siger at det er tysh – tysh).
Ferien er udelukkende for at nyde ny kærlighed, ren egoisme og skadefryd overfor ex.

Citat:

Istedet for anmeldelse ville jeg nok personligt tage en snak, og måske hjælpe familien til at finde andre lovlige smuthuller som kan lægge en dæmper på ulovlighederne. HVIS altså jeg følte jeg SKULLE blande mig i andres privatliv.
Nu er det ikke familien der laver ulovligheder, men KUN moderen hvilket hun er fuldstændig bekendt med – og ligeglad med.
I øvrigt indeholder hele dette forløb andre ulovligheder, men de er ikke af social karakter, og NEJ havde jeg kunne stikke snablen til mig selv og være ligeglad, så havde jeg gjort det for længst.

Jeg har gransket længe, dybt og inderligt – men et dommerkompleks i maven, det kan jeg slet ikke finde og identificere mig selv med.

Hvad kommunalt ansatte tænker om anmeldelser og hvad de siger og gør, har jeg mere end svært ved at se hvad en evt. anmelder - eller "stikker" som du kalder det - kan bruge til.

Og skulle nogen insinuere at jeg har et horn i siden på vedkommende der laver socialt bedrageri, så er det ikke tilfældet.
Og skulle nogen som endnu en fjer i hatten få den tanke, at jeg er lun på ex' en så er det heller ikke tilfældet.

For mit vedkommende har jeg fået skabt den debat jeg efterlyste, men nu slutter jeg for nu, da jeg helt og fuldt og i respekt for alle jeres holdninger og indspark vælger at træffe min helt egen personlige beslutning.

Tak for nu.

:) Trine

Neurosmølf 07-10-2008 15:47

Kære Tante Ana og andre

Nu mente jeg ikke nogen bestemt da jeg skrev hetz, men det ligner det når man udråber folk til stikker for det som loven siger er vor borgerpligt. Så er en der melder en spritbilist jo også stikker ....
Dernæst kan det være svært at skelne forargelse fra hykleri, men jeg mener ikke at have læst noget personligt nag, blot som jeg ser det, en retfærdig harme. Jeg er nemlig hverken på den ene eller andens side, jeg har bare udtrykt min vurdering af situationen Trine har beskrevet.
Dem der helt klart er taberne her er børnene og de kommer til kort i mudderkastning mellem forældrene, uanset moderens handlinger mht. ferie. De burde have prioritet uanset hvad, og indtil børnenes hverdag er nogenlunde stabil burde ingen af forældrene handle egoistisk.
Måske er det forældrene der skulle blive voksne først....

mvh Nøvsen
Behandel andre som Du selv forventer at bliver behandlet , og det går i opfyldelse
Behandel andre som Du selv ønsker at blive behandlet, og din næse bliver længere end Pinocchio's efter 10 løgne :D

Ninja 07-10-2008 21:28

Det kan være jeg ikke forstår problemet, og derfor svarer som jeg gør....

Altså hvis du selv synes der er grund til at anmelde en person, så anmeld personen! Hvis du mener at vide at både børn og kvinde på sigt kan have gavn af en anmeldelse, jamen så go for it. Men stå i det mindste ærligt frem og anmeld med navn, så kvinden kan få mulighed for at ytre sig - det er næsten synd hvis hun skal til at gå og gætte sig frem til hvem anmelderen er og gøre alle til hovedmistænkte, fordi den rigtige anmelder ikke tør stå ved sin moral og sin holdning. Det belaster omgivelserne på en rigtig ubehagelig måde.

Synes en anmeldelse skal være fair overfor den der står til at blive knaldet!
At stå frem er det mindste man kan gøre, ellers synes jeg det er ondt og kujon agtigt.

At anmelde en spritbilist som på sin vej er i overhængende fare for at slå andre ihjel, er ligesom en hel anden sag - man anmelder for at redde liv, også spritbilistens! At lade en spritbilist fortsætte er medvirkende til at man selv kan ende med drab på samvittigheden hvis uheldet sker. Synes det er uden sammenligning.

Jeg er Feks også ret ligeglad med om naboen får lavet hustag af ''suspekte personer'' eller om genboen begår socialt bedrageri og bor halv delen af året i Toscana selvom hun på kommunen fortæller hun aldrig forlader Østerbro.
Jeg synes jeg har rigeligt at holde sammen på, at jeg ikke også kan begynde at holde øje med omgivelserne og lege anmelder i min fritid.

Meget muligt jeg er ramt af de nedrullede gardiner og skyklapperne, men folks gøren og laden og motiver gider jeg ikke beskæftige mig med. Alt det der må kommunen selv rende rundt og finde ud af, de har teams til at undersøge alle de der ting, og hvis de fejler, så er det deres egen skyld. Det kan aldrig blive min! Jeg får heller ikke medalje eller løn for at påtage mig DERES opgaver......men det kan da være at de skulle uddelegerer nogle af de der stikkerjobs til særlig ivrige fleksere, måske kan man blive anmelder, hahahaha:D Kan næsten se Hjorten nikke anerkendende.

Neurosmølf 07-10-2008 22:12

Nu er der forskel på at udspionere naboerne, og så få viden om på direkte kontakt med dem. Jeg havde forventet nogle modsatrettede meninger, men at få poster der omhandler at folk direkte skal gøre karriere i at blive stikkere er for lavt..Det har ingen sammenhæng med det oprindelige indlæg såvidt jeg kan se, det har bare karakter af hetz mod nogen der mener for at kræve regler overholdt, må vi også selv overholde dem. Det er måske også synd for Riskær og Brixtofte ? Agerer man på kanten af loven og går udenfor bør man have behandling derefter, hvis andre klienters strejftog med socialt bedrageri har været medvirkende til accept i kommunen af den holdning Benny Gerhard har mødt i , er det så bedre end spritbilisme ???
At folk heromkring ikke forstår hvordan jeg er berettiget til hjælp, jeg ser jo rask ud, betyder ikke jeg er bange for nogen skulle anmelde mig for socialt bedrageri. De kan jo bare komme og checke, jeg har sgu rent mel i posen, som jeg går ud fra Vi alle har, eller hva ?
Nu er der hængt grimme nok ord på at være lovlydig, stikkerjobs er et nyt lavpunkt for mig at se herinde. Janteloven har tydeligt talt ...

Farvel K10

Nøvsen

Hejdien 07-10-2008 22:20

Jeg skal lige gøre opmærksom på at man bedes finde en ordentlig tone i denne tråd, alle har ret til deres mening og det hvad enten man har den holdning at man vil anmelde en man mener laver socialbedrageri eller ej.

Det er helt og aldeles op til hver enkelt hvordan man moralsk og personligt har det med det..

Men det er ikke ok at man tillægger andre motiver eller for den sags skyld bruger ord som stikker.

Gør det til en god vane at gå efter bolden og ikke manden, det vil sige giv din mening til kende om emnet men afhold dig fra at kalde andre grimme ting eller nedgøre andre pga deres holdninger ...

det er en debat og man kan godt argumentere for sine meninger på en ordentlig måde og det bedes tages til efterretning, jeg låser denne tråd og beder web om at tage et kig på den og finde ud af hvad der skal ske...

Der er ingen grund til at den kommer til at eskalere og husk så lige alle sammen at det er et debat forum og ikke alle kan være enige om alt, der skal være plads til alle meninger og holdninger ....

Webmaster 08-10-2008 02:32

Tråd forbliver lukket
 
Jamen nu har jeg læst tråden igennem...og jeg synes helt klart at der er nogle der ikke har forstået ideen med at gå efter emnet og ikke personen...

Dette er ikke acceptabelt...

Fremover vil lignede tråde blive slettet uden advarsel...

Så fremover bedes alle holde sig til at diskutere emnet...og føler man trang til at gå efter personen...så bedes man afholde sig fra at deltage i diskussionen.

Meningen med denne side er IKKE at man skal føle sig forulempet på sin person når man forlader siden...

Som Hejdien så rigtigt skriver....så kan man sagtens give sin mening til kende om et emne uden at det er nødvendigt at gå efter personen...

By the way...dette er ikke til debat!!!!


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:25.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension