K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Bliver legat modregnet i kontanthjælpen? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=34611)

Egeskov 15-11-2016 03:32

Bliver legat modregnet i kontanthjælpen?
 
Hej K10. Jeg er så heldig, at jeg har fået et 6-dages legatophold på Sano (et trænings- og rehabiliteringscenter primært for gigtpatienter), hvor en fond giver mig et legat øremærket til betaling for opholdet. Jeg kender ikke beløbets størrelse, da legatet bevilges gennem Sano, men beløbet dækker udgifter til kost, logi og træning. Men nu er jeg blevet i tvivl om, hvorvidt jeg vil blive modregnet i min kontanthjælp? Fonden indbetaler nemlig først beløbet på min konto, og så skal jeg overføre dem til Sano.

Jeg vil ikke spørge kommunens ydelsescenter, for jeg stoler ikke på dem, og de gør mig bare i dårligt humør med deres flabede »ikke-svar«.

Håber der er nogen herinde, som kan hjælpe mig videre :-)

Pip 15-11-2016 08:46

Tjek om den kommer ind under den her..

"22) Ydelser til en person fra en fond, stiftelse, forening m.v., som er godkendt af told- og skatteforvaltningen, og hvis formål er at støtte socialt eller sygdomsbekæmpende arbejde. Ydelser fra en fond m.v., der overstiger 10.000 kr. inden for et kalenderår, medregnes dog til den skattepligtige indkomst med den del af værdien, der overstiger 10.000 kr. Told- og skatteforvaltningen offentliggør hvert år en liste over de fonde, stiftelser, foreninger m.v., som er blevet godkendt. Told- og skatteforvaltningen kan fastsætte en frist for, hvornår en ansøgning m.v. om godkendelse senest skal være modtaget, for at fonden, stiftelsen, foreningen m.v. kan optages på listen for det pågældende år."

http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post2922.html

MistyMiss 15-11-2016 09:54

Aktivloven:
"§ 33. Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:

4) Legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22. "


"§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 6. Kommunen ser endvidere bort fra legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt men og ikkeøkonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22. "

Så hvis den hører under det, skal de se bort fra det, både i forhold til formue og indtægt

Egeskov 25-11-2016 00:46

Tusind tak for svarene. Jeg har undersøgt sagen og da fonden er oplistet på Skats hjemmeside som værende fritaget for beskatning hos modtageren jf. ligningslovens paragraf 7 nr. 22, kan jeg ånde lettet op. Så kan jeg bare glæde mig til at jeg skal af sted.

Tak for hjælpen!

stampe 25-11-2016 13:40

Har kommunen accepteret, du kan få udbetalt kontanthjælp medens du er i udlandet?

Rigtig god tur, når den tid kommer.

Egeskov 25-11-2016 22:09

Sano ligger i Danmark - det kunne ellers have været dejligt med en tur til syden ;-) - så der er ingen problemer den vej rundt. Hvis der skulle blive problemer ift. kommunen vil jeg søge om ferie - har alligevel ikke råd til »rigtig ferie« så kan jeg da bruge min ret til ferie på mit ophold på Sano :-)

MistyMiss 25-11-2016 23:46

Husk: Det er MEGET vigtigt at du oplyser kommunen, om at du får de penge.
Det er en del af din oplysningspligt, også selvom de ikke må modregne dem

Egeskov 27-11-2016 03:28

Ja, jeg er klar over, at alle former for indkomster skal oplyses, når man modtager kontanthjælp, også selvom det eventuelt ikke skal modregnes. Sådan er det sociale system, og jo længere nede i hierarkiet du rangerer ift. at modtage offentlige ydelser, des færre rettigheder og flere pligter har du..
Igen tak for svarene :-)


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:42.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension