K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Skal kommuner ikke overholde loven? (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=37)
-   -   BREVE fra kommunen skal..... (https://www.k10.dk/showthread.php?t=12937)

phhmw 28-05-2010 17:40

BREVE fra kommunen skal.....
 
afsendes fra det offentlige til borgeren, samme dag, som det er dateret.

Det er nu fastslået af Ombudsmanden
http://ombudsmanden.dk/nyt_og_presse...ring_af_breve/

Hilsen Peter;)

buster 28-05-2010 17:44

TAK for den, phmww, saft susme rart at vide, ingen tvivl om det!

-hm, så er det altså ikke gangbart for kommunerne at skrive et brev juleaften samme år og først sende det i det nye år -herligt, med blot en lille smule retssikkerhed for borgeren, for en gangs skyld ;)

phhmw 17-01-2012 10:10

Da linket ikke fungerer kan du læse brevet her....
 
Ombudsmanden skriver:

NYHED

Myndigheder skal sende breve samme dag som de er dateret

Et brev skal sendes med posten samme dag som det er dateret. Det understreger Folketingets Ombudsmand i forbindelse med en ny sag, hvor Brøndby Kommune får kritik for ikke altid at sende sine breve samme dag som de er dateret.

”I mange tilfælde har det ingen praktisk betydning om et brev ligger nogle dage
efter at det er blevet datostemplet, inden det bliver sendt, men i visse situationer kan det få konsekvenser for borgeren. Derfor er det vigtigt at myndigheder altid sender breve samme dag som de er dateret,” siger Folketingets Ombudsmand, Hans Gammeltoft-Hansen.

Ved breve der indeholder afgørelser, er det således af stor betydning at det
med sikkerhed vides hvornår de er afsendt, og dermed hvornår de må anses
for at være kommet frem til adressaten. Det har navnlig betydning for beregning af klagefristen.

Et andet eksempel er når en kommune indkalder en kontanthjælps- eller sygedagpengemodtager til et opfølgningsmøde. Hvis mødeindkaldelsen er
sendt efter brevdatoen og med kort varsel, når brevet måske ikke frem inden
mødet. I den situation risikerer borgeren at miste sit forsørgelsesgrundlag.
Medmindre borgeren har gemt kuverten med poststempel, vil vedkommende
have svært ved at bevise at han har modtaget brevet for sent.

I øvrigt anser jeg det også for at være en almindelig ordensmæssig grundsætning at myndigheder sender deres breve samme dag som de er dateret,” siger ombudsmanden.

Ombudsmandens udtalelse kan læses her
Yderligere oplysninger kan fås hos ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen
på mobil 40 43 45 43 eller hos kontorchef Bente Mundt på tlf. 33 13 25 12.
29. april 2010"

Hilsen Peter ;)

popiae 17-01-2012 10:16

Det burde Hillerød kommune da godt lære noget af.

De sender ofte ud med forsinkelse på 8-14dage, uden at rynke.

VH Popiae

phhmw 17-01-2012 10:20

Ombudsmanden 2007...
 
Ombudsmanden undersøgte 4 sager (3 arbejdsskadesager og en social sag)
hvor Ankestyrelsen havde afvist at behandle borgerens klage med den begrundelse at klagefristen var overskredet. I den forbindelse udtalte ombudsmanden sig om forskellige generelle spørgsmål i relation til beregning af klagefrister og dispensationer herfra.

Disse spørgsmål angik særligt hvornår en klagefrist begynder at løbe, hvem der har risikoen for postforsinkelse (om en postforsinkelse skal komme borgeren eller myndigheden til skade) og hvad indholdet er af myndighedernes pligt til at oplyse sager hvor en klage (umiddelbart)ikke ser ud til at være rettidig.
(J.nr. 2004-3074-024 og 2004-3037-085).

I det følgende gengives først den ene af 3 arbejdsskadesager om fristberegning mv. som ombudsmanden har behandlet (sag 1). Herefter gengives et kort uddrag af en fjerde sag om til dels samme spørgsmål. Uddraget drejer sig om postbesørgelse i ugen op til jul (sag 2).

Sagerne viser særligt følgende:

En klagefrist begynder at løbe når afgørelsen er kommet frem til borgeren.
– Forudsat at myndighedens arbejdsgange i forbindelse med datering og
postafsendelse er betryggende lægges det, når man beregner en klagefrist,
normalt til grund at en afgørelse er afsendt samme dag som den er
dateret.
En forvaltningsmyndighed har bevisbyrden for at et brev som er afsendt
af myndigheden (med A-post), er kommet frem til modtageren dagen efter
afsendelsen.

9. juli 2007
2007-18-1
Forvaltningsret:
1121.1
1121.5
1133.2
11.9

Hilsen Peter ;)

SÅrdnok! 17-01-2012 10:40

har prøvet at modtage et brev samme dag som det var datereret, ringede og spurgte hvordan det kunne lade sig gøre "det er praksis" vejle kommune i en nøddeskal

LUM 17-01-2012 14:12

SÅrdnok, de s q da dygtige, altså postvæsnet i Vejle, husk at rose dit postbud næste gang du ser vedkommende ;) *gg*

Tassi 17-01-2012 17:29

I min kommune har folk også i flere tilfælde modtaget brev samme dag det er dateret - og endda i nogle tilfælde dagen FØR det er dateret

supersus 17-01-2012 18:48

Jeg oplevede at få tipskuponen ( den man får når man er på kontanthjælp ) vi har så vist 1 - 2 uger til at returnere den. Men allerede dagen efter modtog jeg en rykker på at den ikke var afleveret for den skulle iflg rykkerens datoer afleveres samme dag som jeg modtog den.

Og så lige en anden sjov brøler begået af kommunen at jeg flyttede ind her hvor jeg bor. Jeg overtog lejligheden Fredag d. 15/6, men om tirsdagen lå der 2 kommunale breve fra kommunen.

Det ene var at de stoppede min boligsikring fordi at jeg nu var flyttet sammen med en BÅT ( det var så den tidligere lejer jeg skulle være flyttet sammen med.

Samme besked fik jeg omkring mine ekstraordinære børnepenge.

Ringede så til boligsikringen og hun var sød og forstående, og jeg fik forklaret at udflytter bare ikke havde nået at flytte sin adresse endnu ( det har man 5 dage til ) og det noterede hun ned, og fik min boligsikring.

Vedr børnepengene var det straks værre, der var ingen tvivl om at han ikke stolede på mig, men lovede at holde øje, men det glemte han åbentbart for fik ikke mine børnepenge. Så måtte lige have fat i ham igen...

SÅrdnok! 22-01-2012 13:59

og som følge er vejle kommune nu stoppet med at datere mødeindkaldelser.............


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:19.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension