K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Hjælp til pensionssag søges. Tvinges til gastrisk bypass?? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=17191)

Dolli 15-03-2011 16:15

Hjælp til pensionssag søges. Tvinges til gastrisk bypass??
 
Hej alle her på k10.

Jeg har været medlem her på siden længe, men aldrig skrevet noget herinde før, har læst jeres andre tråde, men nu har jeg selv brug for noget hjælp, og ved der sidder mange herinde der kan hjælpe mig videre på vejen.

Jeg er en 41 årig kvinde, jeg har søgt pension på en pgf 17 i december 2009, grundet mine kroniske smerter(fibromyalgi ) i hele kroppen, modtog så først min partshøring i april 2010, da var sagen faktisk forældet, i den partshøring lå så en statusattest fra en læge i det lægehus hvor jeg kommer, men ikke en læge jeg kender, men den læge havde skrevet at jeg vejede for meget og så røg jeg og det største arbejde med denne pt var at motivere hende til rygestop og vægttab.

Der blev jeg så nødt til at trække min ansøgning om pension tilbage, for kunne jo godt se med sådan en status ville jeg jo på ingen måde blive taget seriøst.

Jeg blev noget forfærdet over denne udtalelse, for hvad f..... bildte hun sig ind den læge.

Jeg klagede over lægens udtalelse og fik medhold i min klage, og lægen sendte et dementi til jobcenteret , at hun havde udtalt sig om noget hun egentlig ikke kendte noget til og at det ikke hørte hjemme i en status .

Min egen læge har så i samarbejde med mig lavet en GHA ugen efter denne status åbenbart er blevet lavet, og hvor min egen læge skriver at jeg pt er overvægtig, men har igennem årene fået diverse slankeprodukter uden held, der ses en 25 % overvægt allerede fra 8- 9 års alderen, og at prognosen var ikke lys, men hvis pt kunne tilkendes en social pension var det måske muligt at pt kunne mobilisere et overskud til evt vægttab.

Samtidig skriver hun at hun ikke mener pt vil kunne varetage et arbejde på ordinære vilkår ej heller som fleks.

Nå men sagen bliver så forelagt lægekonsulenten , som jo mener at det er jo nærmest min egen skyld, jeg kan bare tabe mig og holde op med at ryge, for selvom lægen har sendt et dementi, ja så figurerer udtalelsen jo stadig i mine papirer. Hvis der lægeligt var noget at komme efter mente han at det var en psykiatrisk udtalelse.

Og den indvilliger jeg naturligvis i, har en samtale med en psykiater i 2 timer, som erklærer mig færdig på arbejdsmarkedet grundet min social fobi, som er så stagneret at man ikke kan ændre min adfærd, det er simpelhen for sent at gøre noget ved det.
Samtidig skriver hun at yderligere aktivering/ afklaringsforløb vil forværre min situation.

Det bliver så sendt til lægekonsulenten igen som denne gang siger at der er ikke mere at komme efter, og derfor skal den videre til pensionsudvalget.

Snakker med sagsbehandler som mener det nærmest er en formsag at køre den igennem nu , så nu ville hun lave partshøring klar også kørte den derfra.

Ja ja så går der 3 uger efter den udtalelse, ringer så derop i dag for at høre hvordan det går med min sag, hvor jeg så får at vide at nu har hun søreme da sendt den op til lægekonsulenten igen, da hun vil være sikker på at den status som der ligger et dementi på, ikke skal bruges til noget :mad:

Men i den står der jo at evt vægttab og rygestop er en behandlingsmulighed og derfor vil man sige at alle muligheder ikke er udtømte hvis jeg ikke indvilliger i en gastrisk bypass, jeg siger så til hende at det kan kommunen da ikke tvinge mig til, men hun siger det svarer til at folk der har diskuspolaps ikke vil opereres i ryggen og derfor vil man ikke acceptere dette mener hun.

Så nu skal jeg så afvente yderligere 3 uger før min partshøring kommer på bordet og med den udtalelse i dag ser det jo ikke særligt lyst ud.

Kan kommunen virkelig tvinge en til en gastrisk bypass?

Og hvad gør man når man bliver ved at banke hovedet mod muren, de tryner mig den ene gang efter den anden, når først de har fået en udtalelse så beder de åbenbart bare om en anden udtalelse , for at åbne det hul der lige var blevet lukket.

Hold fast, jeg har bare lyst til ar råbe og skrige af afmagt og frustration.......

Rawhite 15-03-2011 17:06

Nu er det slet ikke så nemt mere at få en gastrisk bypass eller anden maveoperation. Der kom nye kriterier fra Januar i år. For at komme i betragtning skal man have et BMI på over 50 samt have en af de følgesygdomme der ofte følges med overvægt såsom fx diabetes 2. Hvis disse kriterier ikke er opfyldte så kommer man ikke i betragtning. Direkte kan kommunen ikke tvinge nogen til det, men det kan de så alligevel underforstået idet man så ikke kan afklares hvis man ikke indvilger i den operation da alle muligeheder således ikke er afprøvede.

velcro 15-03-2011 17:35

Jeg mener også lægerne skal vurdere om patienten er motiveret for operation inden de må foretage en operation. Operationen er jo ikke en mirakelkur. Jeg så udsendelsen fede tider, der ophandler disse operationer, og blev noget overrasket over at operationseffekten kun holder 2 år, og at man efterfølgende er evigt patient, fordi man ikke optager alle næringsstoffer.

Så få du din læges ord for at du ikke er egnet kandidat til sådan en operation. Kan blive så sur når jeg høre om en sagsbehandler der mener det at sådan en operation er en mirakelkur, og at hun/han ved bedre en din læge.

Velcro

Tassi 15-03-2011 17:37

Citat:

Oprindeligt indsendt af Dolli (Send 155164)
og derfor vil man sige at alle muligheder ikke er udtømte hvis jeg ikke indvilliger i en gastrisk bypass, jeg siger så til hende at det kan kommunen da ikke tvinge mig til, men hun siger det svarer til at folk der har diskuspolaps ikke vil opereres i ryggen og derfor vil man ikke acceptere dette mener hun.

Hold fast, jeg har bare lyst til ar råbe og skrige af afmagt og frustration.......

Kan du ikke stille dig undrende over hvorfor hun så ikke foreslår, at du bare får læberne syet sammen, så der lige er plads til et sugerør? Det må da være en meget bedre løsning i disse sparetider.
Nå nej, det er så ikke en afprøvet behandlingsmulighed endnu, men måske du kunne blive den første????

Gastrisk bypass er en alvorlig operation, som kan have alvorlige konsekvenser for en lille procentdel af dem, der får den udført. Derfor kan man ikke bare 'komme ind fra gaden', og bede om at få den udført. Lægerne kræver at man er nok så afklaret med den, og konsekvenserne af den, for resten af livet, før man får lov at få den. For er operationen først foretaget, er der ingen vej tilbage
- hvilket igen taler for at dine læber syes sammen, for der er da fortrydelsesmulighed, når du har nået et, i sagsbehandlerens øjne, tilfredsstillende vægtab :eek:

Det er flot at din sagsbehandler mener at gastrisk bypass kan sidestilles med en operation for diskusprolaps. Det er ikke alene uvidende, men direkte dumt
- og dælme uhyggeligt, hvis sagsbehandlere mener, de kan begynde at stille krav om livsændrende operationer

MTVRV1 15-03-2011 17:51

det er efterhånden uhyggeligt hvor stor en magt en sagsbehandler har
tror nu ikke lige frem en sagsbehandler elsker sit job
forstået på den måde, i stedet for at hjælpe folk i nød
er de blevet til den forlængede sparekniv
hurtig at fratage folks sygedagpenge og sende dem på kontanthjælp eller ingen ydeelse

med mindre lægekonsulenten har skrevet noget om i dennes papir
alså at du har været hos en læge der skriver det er en god idé
kan du nægte hvad en sagsbehandler siger
de må absolut ikke spille læger

Gastrisk bypass er en alvorlig operation
helt enig og ingen kender til langtids effekten

Tassi 15-03-2011 18:22

Plus også at man skal have en vis psykisk robusthed for at kunne klare eftervirkningerne af sådan en operation. Man kan jo ikke bare ringe efter en pizza, hvis overskuddet mangler. Man skal stå i køkkenet, veje maden, nøje planlægge diæten osv

annagw 15-03-2011 19:17

Hejsa.

Hvis der bliver problemer efter sagen IGEN-IGEN har været hos lægekonsulenten, så syntes jeg, at du skal søge en §17 på foreliggende grundlag igen.
For nu har din sagsbehandler jo ellers sagt at den burde ligge klar til pension.
Men allerførst tale med din sagsbehandler og se om du kan få denne til at indstille dig til pension, for det vil nu en gang være det bedste.

Hånden 15-03-2011 20:01

Hej er ny her på siden.
Vil egentlig bare sige at jeg for nylig læste om en principafgørelse fra Ankestyrrelsen ang. overvægt. det er fra 31/01 2011.meddelse nr 10-11.
Kan ikke lige finde ud af at lave link til det nu, men der stod bla.
[I]Ved afgørelsen om førtidspension, kunne der IKKE lægges vægt på, at der var mulighed for behandling af overvægt, når der ikke forelå konkrete oplysninger om forslag til realistisk vægttab, der kunne medføre forbedring af arbejdsevnen. Det var desuden ikke dokumenteret at overvægten i sig selv havde indflydelse på arbejdsevnen. og længere nede stod der[I]Der kunne ikke lægges vægt på eventuelt mulighed for operativt indgreb med henblik på vægttab, hvis borgeren ikke ville medvirke til operation. Beskæftigelsesudvalget lagde vægt på oplysning om, at der var en vis risiko for komplikationer af den ene eller anden art i forbindelse med operativ indgreb ved behandling af overvægt[.
Dog står der så også at som udgangspunkt kan der ske behandling af overvægt og at borgeren har pligt til at medvirke ved behandlingen , men det første her er det jeg selv har tænkt mig at understrege i min egen sag.

Dolli 15-03-2011 20:37

Tusind tak for jeres interesse.

Og nej mit bmi er ikke over 50, det er 44,02 hvis det kan interessere nogen .

Jeg ønsker ikke en Gastrisk , da jeg simpelthen ikke tør det, jeg har hørt om flere som har fået det lavet, som har problemer bagefter.

Tassi absolut et godt forslag du kommer med at få syet læberne sammen, det gav ihvertfald et smil om læben og det kan man nok trænge til når man bliver trukket igennem det her system ;)

Jeg har et meget lille overskud i hverdagen da jeg har kroniske smerter i hele kroppen og sover stort set ikke om natten , så er konstant træt, så det der er tilbage af mig bliver brugt på min 8 årige søn , og jeg tænker hvis jeg nu blev opereret, og jeg så var en af dem der fik problemer efterfølgende, så ville der intet være tilbage til min søn, og det har han ikke fortjent.

Samtidig mener jeg heller ikke min vægt på nogen måde har betydning for om jeg er på arbejsmarkedet eller ej, de steder min fibro (kroniske smerter ) er værst er mine fingre, hænder, arme, nakke og skuldre og det ville ikke fjerne de smerter jeg har der, vægttab eller ej.

Og vil dæleme også mene at man nu er inde og overskride en personlig grænse her, så ja er rigtig glad for den principafgørelse du lige kom med der Hånden.

Og ja jeg kan vel i realiteten ikke gøre ret meget andet nu, end vente på den næste partshøring og se hvad der står i den, og håbe på at den bare er lige til at hejse flaget og skrive under og returnere.

Jeg har så fået lovning på at en der er rigtig meget inde i alle disse sager, at han vil tage med som bisidder i min sag, og det er aftalen med ham, at vi afventer partshøring og hvis den ikke er som ønsket så bestiller jeg en tid hvor jeg meddeler at jeg tager en bisidder med til mødet.

Men altså hvad er det de vil jobcenteret, altså jeg har min egen læges udtalelse om at jeg ikke kan klare et ordinært job ej heller som fleks, grundet mine fysiske skavanker som desværre er meget invaliderende, og samtidig har jeg udtalelsen fra psykiateren som siger jeg er færdig på arbedsmarkedet, altså hvor meget mere vil de have, de kan jo ikke bare blive ved at samle til bunke som min læge udtalte det.

Så ja muligheden må jo så ligge i en pgf 17 men ja bliver jo frarådet at gøre det alle steder fra, og en pgf 18 er absolut at foretrække, så det håber jeg godt nok det er hvad partshøringen indeholder..........

tigerbia 15-03-2011 20:56

Hej Dolli

Det er vanvittigt, men desværre ikke ualmindeligt med en sagsbehandler som din :mad:

"Men i den står der jo at evt vægttab og rygestop er en behandlingsmulighed og derfor vil man sige at alle muligheder ikke er udtømte hvis jeg ikke indvilliger i en gastrisk bypass, jeg siger så til hende at det kan kommunen da ikke tvinge mig til, men hun siger det svarer til at folk der har diskusprolaps ikke vil opereres i ryggen og derfor vil man ikke acceptere dette mener hun"

Du kan jo bede om at få denne udtalelse på skrift - for her har hun virkelig overskredet sine kompetencer - og min erfaring er, at når man udbeder sig sådanne udtalelser på skrift - trækker de lynhurtigt tilbage. Ikke engang lægekonsulenten må komme med det forslag ;). Kun behandlende læge/sygehus må gøre det - og her har du jo fået dementi.

jeg har så iøvrigt læst et eller andet sted, at når først der er et dementi, må vurderingen ikke tages med i behandlingen i din sag, man skal se helt bort fra den - har forsøgt at finde det, men det lykkedes ikke.

Held og lykke og stort :kram:

c.l.e.o. 15-03-2011 21:13

det er dog utroligt hvad man kan læse her inde.

Jeg har selv haft en overvæget på ca 35 kg knapt det dobbelte af hvad jeg skulle veje.har kun ca 2o plus nu,og der er ingen trivel om at livet er letter med endnu mindre over vægt-men jeg fatter sepelhen ikke at man ikke kan indse at der er nogle der vil have vægt problem resten af livet.

Jeg vil voge den påstand at det både er aveligt og gen bestemt.

Var jeg var i dit sted så ville jeg indrømme at jeg havde haft bulimi hele livet-for så er det vist farligt at få den opration.

Iøvigt så kan man spise sig stor igen,kender en der fik den og kilone raslede af ,men nu 3-4 år efter er hun næsten lige så stor som før indgrebet.

annagw 15-03-2011 21:13

Citat:

Oprindeligt indsendt af tigerbia (Send 155203)
jeg har så iøvrigt læst et eller andet sted, at når først der er et dementi, må vurderingen ikke tages med i behandlingen i din sag, man skal se helt bort fra den - har forsøgt at finde det, men det lykkedes ikke.

Jeg tror faktisk at man kan bede om at få fjernet sådanne oplysninger.

tumnus 15-03-2011 21:13

Lov om behandling af personoplysninger (persondataloven).

Citat:
§ 35. Den registrerede kan til enhver tid over for den dataansvarlige gøre indsigelse mod, at oplysninger om vedkommende gøres til genstand for behandling. Stk. 2. Hvis indsigelsen efter stk. 1 er berettiget, må behandlingen ikke længere omfatte de pågældende oplysninger

Det tolker jeg som, at du kan anmode om, at disse udtalelser ikke indgår i forsikringsselskabets vurdering.


Citat:
§ 37. Den dataansvarlige skal berigtige, slette eller blokere oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lov eller bestemmelser udstedt i medfør af lov, hvis en registreret person fremsætter anmodning herom.

tumnus 15-03-2011 21:15

Hov, glem linien om forsikringsselskab, jeg fik klippet lidt hurtigt

tigerbia 15-03-2011 21:50

Citat:

Oprindeligt indsendt af annagw (Send 155205)
Jeg tror faktisk at man kan bede om at få fjernet sådanne oplysninger.

Det kan man også - kan bare huske der stod, at 'udtalelsen' skulle fjernes fra sagen (ankestyrelsen) og at klager derfor fik ret i, at kommunen havde vurderet på forkert grundlag

Vovse 15-03-2011 22:00

Dolli, undskyld hvis du allerede har skrevet det, men hvad lever du af nu?

Hvis du er på kontanthjælp synes jeg, at du skal søge om førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Og såfremt du er på kh kan jeg ikke se nogen grund til, at vente på noget som helst.:cool:

Hvis du gør det, skal din sag ret hurtigt, og uden at komme til hverken lægekonsulent eller pensionsgruppe, sendes til pensionsnævnet, som så har 3 mdr. til at beslutte om du skal tilkendes fp.

Hvis du får afslag skal de skrive hvorfor, og du kan anke afslaget, så der kommer andre øjne på sagen.

Dolli 16-03-2011 00:12

Hold da op sikke meget nyttig viden man får herinde, tak.

Men hvordan får jeg dem så til at fjerne den udtalelse, jeg sagde så sent som i dag til sagsbehandler at jeg ikke kunne forstå at den status blev ved at figurere i min sag, når de havde modtaget et dementi på den.

Jamen den er her jo sagde hun og det kunne hun jo ikke lave om på.

Nå sagde jeg, men min tidligere sagsbehandler sagde ellers til mig i tlf, at nu tog hun den status ud og smed i skraldespanden, for den skulle ikke ligge i min sag, når der var kommet et dementi på den, men det er så åbenbart ikke sket??

Nej sagde hun det måtte de jo ikke , bare sådan smide papirerne ud .

Så ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få den væk fra min sag....

Vovse ja jeg lever af kh. Og er fra alle sider blevet frarådet på det kraftigste at søge en pgf 17, for de gik i 99 % af tilfældene ikke igennem.

Men det er ikke din opfattelse af tingene??

tigerbia 16-03-2011 00:23

Citat:

Oprindeligt indsendt af Dolli (Send 155239)
Hold da op sikke meget nyttig viden man får herinde, tak.

Men hvordan får jeg dem så til at fjerne den udtalelse, jeg sagde så sent som i dag til sagsbehandler at jeg ikke kunne forstå at den status blev ved at figurere i min sag, når de havde modtaget et dementi på den.

Jamen den er her jo sagde hun og det kunne hun jo ikke lave om på.

Nå sagde jeg, men min tidligere sagsbehandler sagde ellers til mig i tlf, at nu tog hun den status ud og smed i skraldespanden, for den skulle ikke ligge i min sag, når der var kommet et dementi på den, men det er så åbenbart ikke sket??

Nej sagde hun det måtte de jo ikke , bare sådan smide papirerne ud .

Så ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få den væk fra min sag....

Vovse ja jeg lever af kh. Og er fra alle sider blevet frarådet på det kraftigste at søge en pgf 17, for de gik i 99 % af tilfældene ikke igennem.

Men det er ikke din opfattelse af tingene??

Måske du bare kunne henvise til denne paragraf som tumnus henviser til:

Citat:
§ 37. Den dataansvarlige skal berigtige, slette eller blokere oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lov eller bestemmelser udstedt i medfør af lov, hvis en registreret person fremsætter anmodning herom.


alternativt, at du selv skriver et notat, hvor du understreger at der er dementeret på denne læges udtalelse, at SB ikke vil fjerne, at du har oplevet at SB vurderer lægefagligt ud fra netop denne forkerte udtalelse, at du oplever det vildledende at papirer som ikke er sande følge din sag. Tag op og aflever den med krav om at den bliver vedlagt din sag, og husk at få kvittering for at du har afleveret den :-)

Du kunne måske lave en blandet anmodning med forklaring?? Det er der helt sikkert nogle der er klogere på end jeg :confused:

uanset hvad du gør, er det vigtigt at du gør det skriftligt :kram:

empowerment 16-03-2011 01:03

kommunen kan ikke tvinge dig til en gastriskbypass eller en anden til en rygoperation hvis det anses for farligt, og kan forværre din situation... En kær veninde af mig blev tvunget til en rygoperation for en del år siden og blev invalid af arvæv og kommunen sendte hende direkte på pension uden at spørge hende først... det er da klart... de har vidst at de overskred deres beføjelser og skulle bare have hende ud af systemet.. skadet for livet i en ganske ung alder.

Ingen får lov til at sætte kniv i hverken min ryg, knæ, skulder eller nakke mod min vilje!

Gastrisk bypass er en eksperimenterende behandling og man ved ikke en gang hvor mange der er døde af operationen, men ved at der har været dødsfald også i Danmark. Der er ikke lavet nogen evaluering af operationerne og det er ganske skræmmende.

tigerbia 16-03-2011 01:38

her er linket til en afgørelse der netop drejer sig om operation og overvægt

http://www.socialjura.dk/index.php?id=14894⊂=8&cat=7&new=1&char=P&showpage= 1&cHash=e6b4b6eae2

bare lige for god ordens skyld - det er jo ikke din sag, så det er kun det med at der ikke kunne lægges vægt på nej til operation jeg gerne vil give videre -)

Vovse 16-03-2011 08:14

Citat:

Oprindeligt indsendt af Dolli (Send 155239)
Vovse ja jeg lever af kh. Og er fra alle sider blevet frarådet på det kraftigste at søge en pgf 17, for de gik i 99 % af tilfældene ikke igennem.

Men det er ikke din opfattelse af tingene??

Nej, så vidt jeg husker er der nogle herinde (bl.a. Webmaster) der har fået sin fp igennem på en §17.
Og du har absolut intet at miste ved at gøre det.

Ved at søge en §17 får du en afgørelse (det får du ikke så længe kommunen sylter rundt med din sag), og hvis den afgørelse f.eks. er et afslag p.g.a. det lægepapir, der er dementeret, så kan du anke afslaget.
Og hvis kommunen så har sendt det famøse lægepair til ankenævnet, men ikke dementien, så kan du selv få dette lagt i sagen hos ankenævnet.

I et evt. afslag på førtidspension skal der være en begrundelse. Og hvis begrundelsen f.eks. er, at borgerne ikke har været i en arb.prøvning, jamen så ved man nu hvor man skal sætte ind for at få sagen videre.

Hvis du havde været på sygedagpenge havde jeg også frarådet dig, at søge en §17, da du ved et afslag så ryger på kh.

Der er en eneste fordel ved kh, og det er, at man ikke kan ryge længere ned.;)

Dolli 16-03-2011 11:22

Tusind tak for alle jeres skriv og links osv, jeg er yderst taknemmelig for at i gider sætte jer ind i min sag.

Vovse jeg kan sagtens følge dig i det du skriver og kan også sagtens give dig helt ret i det.

Jeg har fået oplyst at partshøringen vil lande hos mig om senest 3 uger, er det så på en eller anden måde ikke værd at vente på den , eller tager jeg helt fejl?

Jeg har bare forstået at det er en fordel hvis man bliver indstillet på en
pgf 18, og det håber jeg jo, at det er det , der står i partshøringen, og gør det ikke det , så kan der vel så kun være en vej der og det er pgf 17??

Tænker bare nu har jeg ventet så længe så jeg klarer nok lige 3 uger til , men så er grænsen for tålmodgheden ihvertfald også brugt op.

Men Vovse må lige spørge dig igen og også gerne jer andre, er de 3 uger spild af tid og vente??

sibt 16-03-2011 12:34

Citat:

Oprindeligt indsendt af Dolli (Send 155309)
Tusind tak for alle jeres skriv og links osv, jeg er yderst taknemmelig for at i gider sætte jer ind i min sag.

Vovse jeg kan sagtens følge dig i det du skriver og kan også sagtens give dig helt ret i det.

Jeg har fået oplyst at partshøringen vil lande hos mig om senest 3 uger, er det så på en eller anden måde ikke værd at vente på den , eller tager jeg helt fejl?

Jeg har bare forstået at det er en fordel hvis man bliver indstillet på en
pgf 18, og det håber jeg jo, at det er det , der står i partshøringen, og gør det ikke det , så kan der vel så kun være en vej der og det er pgf 17??

Tænker bare nu har jeg ventet så længe så jeg klarer nok lige 3 uger til , men så er grænsen for tålmodgheden ihvertfald også brugt op.

Men Vovse må lige spørge dig igen og også gerne jer andre, er de 3 uger spild af tid og vente??

Min mening er, at jeg syntes du skal vente de 3 uger.

Lægekonsulenten har jo udtalt at der ikke var mere at komme efter rent lægeligt, og at din sag skal forelægges pensionsudvalget. Din sagsbehandler sender så din sag til lægekonsulenten igen - p.g.a den famøse erklæring der skulle have været slettet i din sag.

Jeg tror ikke det ændrer ved lægekonsulentens mening, at h*n nu får en gammel erklæring om rygning og vægttab. I modsætning til dengang den erklæring blev forelagt en lægekonsulent, så ligger der NU en erklæring fra en psykiatiker samt en udtalelse om din vægt/vægttab der ikke er negativ. Jeg tror på baggrund af den nye erklæring fra psykiatikeren og den/de psykiske diagnoser du har, at det er derfor lægekonsulenten siger at din sag skal forelægges pensionsudvalget.

Jeg tror ikke h*n ændrer mening om, at der er ikke mere at komme efter rent lægeligt, fordi h*n får en gammel udtalelse om rygning og vægt.

Men jeg kan godt forstå du er ked af det og nervøs for din sag, at oldgamle oplysninger og erklæringer pludselig bliver hevet frem af mølposen.

Jeg syntes du skal vente med en §17 - der er chancer for at en pension går igennem, men selvfølgelig også chancer for at den ikke gør. Vent på din partshøring og lægekonsulentens udtalelse, måske går det hele som det skal alligevel. Ved en partshøring har du mulighed for, at gøre opmærksom på fejl og mangler inden sagen når et pensionsudvalg/nævn.

§17 kan du så søge, hvis det bliver nødvendigt.

Ventetid er ulideligt, men pludselig er tiden gået og en afgørelse er forhåbentlig i hus. Det er meget positivt, at du har lægekonsulenten med dig og at din sagsbehandler ikke er involveret i selve en afgørelse.

Vovse 16-03-2011 13:39

Citat:

Oprindeligt indsendt af Dolli (Send 155309)
Men Vovse må lige spørge dig igen og også gerne jer andre, er de 3 uger spild af tid og vente??

Det kan jo ikke gøre den store forskel.:)

Dolli 06-04-2011 09:57

Opdateret 6 april
 
Ja så er de 3 uger gået, hvor min sb havde sagt at min partshøring ville dukke op inden, det gjorde den så ikke.

Så nu er festen forbi, nu leger vi ikke mere, jeg har tænkt mig at møde op på jobcenteret i morgen, medbringende en skrivelse om at jeg pr dags dato søger fp efter pgf 17.........

Syntes jeg nu har bevaret tålmodigheden længe, og der bliver hele tiden sagt at nu sker der snart noget, det gør der bare ikke, så må jeg jo få det til at ske...

Er det nødvendigt i samme åndedrag at søge agtindsigt igen?? Fik for ca et halvt år siden, men det kan jeg egentlig ikke rigtig bruge til noget.....

tigerbia 06-04-2011 12:52

Citat:

Oprindeligt indsendt af Dolli (Send 158805)
Ja så er de 3 uger gået, hvor min sb havde sagt at min partshøring ville dukke op inden, det gjorde den så ikke.

Så nu er festen forbi, nu leger vi ikke mere, jeg har tænkt mig at møde op på jobcenteret i morgen, medbringende en skrivelse om at jeg pr dags dato søger fp efter pgf 17.........

Syntes jeg nu har bevaret tålmodigheden længe, og der bliver hele tiden sagt at nu sker der snart noget, det gør der bare ikke, så må jeg jo få det til at ske...

Er det nødvendigt i samme åndedrag at søge agtindsigt igen?? Fik for ca et halvt år siden, men det kan jeg egentlig ikke rigtig bruge til noget.....

Hvis du skal søge på en paragraf 17 er det vel rart nok at vide, hvad der 100 % står og er tilføjet siden sidst, så du evt. kan vedlægge egne kommentarer - om det er nødvendigt ved jeg ikke, men jeg ville gøre det :-)

held og lykke

Dolli 06-04-2011 13:19

Hmm ja det har du ret i Tigerbia og tak.

Hvordan er proceduren når man søger 17, skal jeg så stadig godkende en partshøring eller hvordan er det lige med det?

Ida 06-04-2011 14:57

Aktindsigt
 
Jeg tror det ville være en god ide at søge "løbende aktindsigt" Det betyder at du beder om automatisk at få tilsendt en kopi af nye papirer i din sag efterhånden som de bliver skrevet. På den måde kan du følge med i hvad der sker i din sag.

Dolli 06-04-2011 18:51

Okay det vil sige at jeg skal søge fp på pgf 17. Skal der stå andet end det??

Ydermere skal jeg have agtindsigt fra den dato hvor jeg modtog sidst også frem til nu med arbejdsnotater, samt løbende agtindsigt fra dags dato.

Skal det hele stå på samme papir eller skal jeg have det på 2 skrivelser?

Og hvordan formulerer jeg det korrekt så der ikke er nogen der i tvivl om noget?? :confused:

Piamus 06-04-2011 19:20

Hej Dolli

Jeg vil bare fortælle at jeg efter eget ønske fik er GB for 4 år siden, jeg har ikke tabt alt, manglede at få psyken med, jeg har tabt 35-40kg og har ligget stabilt der indtil nu, hvor jeg har taget lidt på for første gang, så nu skal jeg til at tænke mig mere om. Dog vil jeg sige at det er det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv.

Det betyder så ikke at jeg synes at det er ok af en kommune at tvinge klienter til sådanne operationer, fpr det er slet ikke ok.

Hmm måske jeg på et tidspunkt skulle fortælle dem, at min psyke ikke har det godt, fordi min bryster er for små, og at jeg stadig ikke har det godt med min vægt, mit selvværd lider under det og så kan det være giver der mig et par nye bryster og endnu en maveoperation :D

Forstår ikke deres måde at behandle syge på, man kan jo gå hen og blive mere syg af operationen.

Håber du kommer igennem systemet på bedst mulige måde.

Pia

Vovse 06-04-2011 21:23

Citat:

Oprindeligt indsendt af Dolli (Send 158873)
Okay det vil sige at jeg skal søge fp på pgf 17. Skal der stå andet end det??
Du kan skrive følgende:
jeg ønsker at søge om førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
Dolli + cpr.nr.


Ydermere skal jeg have agtindsigt fra den dato hvor jeg modtog sidst også frem til nu med arbejdsnotater, samt løbende agtindsigt fra dags dato.
Jeg mener der er nogen, der har oplevet, at kommunen glemmer det der med "løbende", så min mening er, at det er bedst, at bede om aktindsigt siden sidst (med dato) når man mener der kan være kommet nyt.

Skal det hele stå på samme papir eller skal jeg have det på 2 skrivelser?

Og hvordan formulerer jeg det korrekt så der ikke er nogen der i tvivl om noget?? :confused:

Hvis du søger om fp, som jeg har foreslået, så har kommunen 3 mdr. til, at træffe en afgørelse.

Dolli 07-04-2011 08:41

Tusind tak vovse , med din hjælp er der nu skrevet de rette skrivelser, så de bliver afleveret på jobcenteret når de åbner, og ja skal nok huske kopi, underskrift og stempel :0)

Og piamus tak for dine ord, dejligt at du trods alt har fået det bedre efter GB, men ja vi bor i et frit land og det blir ihvertfald aldrig jobcenteret der kommer til at tvinge mig til en gb, for det har intet med min arbejdssituation at gøre om jeg vejer for meget, og forøvrigt vejer jeg slet ikke nok til at kan få en gb efter de nye regler............

maybeline2you 07-04-2011 13:34

Citat:

Oprindeligt indsendt af Dolli (Send 155164)
Hej alle her på k10.

Kan kommunen virkelig tvinge en til en gastrisk bypass?

Og hvad gør man når man bliver ved at banke hovedet mod muren, de tryner mig den ene gang efter den anden, når først de har fået en udtalelse så beder de åbenbart bare om en anden udtalelse , for at åbne det hul der lige var blevet lukket.

Hold fast, jeg har bare lyst til ar råbe og skrige af afmagt og frustration.......


Hejsa

Jeg vil lige med det samme sige, at jeg ikke har læst alle de andres besvarelser, det orker jeg ikke lige pt. Men når du spørger ind til, om kommunen kan tvinge dig til en gastisk bypass vil jeg svare klart Nej!

Kommunen skal menlig passe meget på her, fordi vi her begiver os ind på Det enkelte menneskes frie ret til at vælge selv. Når jeg skriver det således skal grunden findes i både Den Danske Grundlov § 71 og i Europarådets konvention til Beskyttelse af Menneskerettigheder og Grundlæggende Frihedsrettigheder , hvor tvang i den kaliber, som kommunen ønsker at udsætte dig for ikke er lovligt

Læs Arktikel no 8 stk 1 -2 .... link .. http://www.eu-oplysningen.dk/dokumen...entioner/echr/

Måske du lige skulle smide disse oplysninger på bordet såfremt kommunen fastholder, at du skal ha fortaget en gastisk bypass. -Og husk så også lige på, at det kun er din egen læge der kan henvise til til denne Orp.

Venligts
Maybeline2you

Dolli 26-04-2011 22:37

Nå så blev jeg ringet op at min sagsbehandler i dag. Det første jeg har hørt siden jeg indleverede pgf 17 ansøgningen.

Og hun sagde at hun havde været syg, indlagt med noget akut så derfor jeg først hørte fra hende nu, hun kunne jo se at jeg havde indleveret ansøgningen på pgf 17 den 7 april.

Og hun ville høre om jeg fastholdt at den skulle køres på en pgf 17 og ja tak det vil jeg gerne fastholde.

Nå svarede hun men hun kunne nu godt sige til mig med det samme at det ville blive et afslag på pension.

For hun havde jo forelagt min sag for lægekons igen som tidligere beskrevet og svaret på det var at, så længe der ikke var gjort en kraftig indsats for et vægttab , så ville man ikke betragte min arbejdsevne som værende nedsat i betydelig grad???

Eller det er det jeg husker hun sagde, regner med at jeg inden for et par dage modtager det pr skrift.

Har jo bedt om agtindsigt men det blev overhovedet ikke nævnt i samtalen.

Jeg sagde til min sagsbehandler at jeg ikke rigtig kunne følge den udtalelse der og at jeg ikke forstod at man brugte så mange penge på en psykiatrisk udtalelse og at man så bare valgte at sidde den overhørig.

Ja det undrede hun sig også over sagde hun :mad: Hmm men hvorfor skulle hun absolut køre min sag igennem lægekonsulenten igen , når han ligesom havde godkendt den til at gå videre, nårh ja det var jo fordi hun ville sikre sig at man ikke brugte den lægeudtalelse til noget, den hvor der lå et dementi på :mad: Og det var lige nøjagtigt det der skete, at man åbenbart greb fat i det, de mener er et vægtproblem igen.

Så nu står jeg her med en pgf 17 ansøgning med lovning på den ikke går igennem. Så ja det er jo noget rigtigt **** og er lige nu meget i vildrede hvor jeg lige står nu.

Håber i kan finde hoved og hale i det her rodede indlæg , men er sgu lidt rodet oppe i hovedet, men noget i er i tvivl om så spørg og kom endelig med noget feedback for lige nu kan jeg ikke helt tænke klart selv og regne ud hvad der lige kommer til at ske nu.........

Vovse 27-04-2011 06:53

Citat:

Oprindeligt indsendt af Dolli (Send 161078)
Så nu står jeg her med en pgf 17 ansøgning med lovning på den ikke går igennem. Så ja det er jo noget rigtigt **** og er lige nu meget i vildrede hvor jeg lige står nu.

Jeg husker ikke lige din sag, men mange søger jo netop en §17 fordi, at de så kan anke et evt. afslag og derved få andre øjne på sagen.

Hvis du får afslag, så skal der står en begrundelse og ud fra begrundelsen anker du afslaget, evt. med hjælp herindefra.:kram:

Dolli 27-04-2011 07:42

Ja vovse det var nu også derfor jeg søgte § 17, for at få en afgørelse som højst sandsynligt ville blive et afslag, som jo så skal ankes.

Men uhhhh det var nu alligevel som at få en spand koldt vand i hovedet, da hun sagde det SB.

Og det p..... mig bare så meget af at de skal blive ved at hive noget nyt frem og de blir ved at køre rundt i min overvægt.

Hvad med de kiggede på de årsager der gør at jeg søger en pension, det er jo ikke for sjov, men fordi jeg virkelig ikke har andre muligheder........

Men ja jeg kan jo bare tabe mig og holde op med at ryge, så blir alt jo godt igen, hmm de skulle komme tilbage til virkeligheden......

Vibbe 27-04-2011 09:11

Kære Dolli

Jeg har ikke fået læst hele din sag igennem - men herfra skal du bare have en kærlig tanke.

Min sagsbehandler var på et tidspunkt i gang med at undersøge om den billigste løsning i min sag var at hive alle mine tænder ud og skære min trigeminusnerve over så jeg blev lam i hele ansigtet !!!!! ( jeg har skrevet "min historie" hvis du vil have flere groteske eksempler )

Hun blev efterfølgende "flyttet til andet arbejde "

Kæmp videre - uanset hvor sort tingene kan se ud - hvor mærkeligt det end lyder vænner man sig til det uanstændige cirkus - og pludselig åbner der sig en mulighed !
Jeg skal til møde om lidt med min sagsbehandler - jeg vil indstilles til ftp NU
Fortsat god kamp
Knus fra Vibbe

gonda 27-04-2011 09:28

sunhedsstyrelsen
 
Hej Dolly

Jeg har lige bedt sundhedsstyrelsen til at vurdere om der er grundlæg for at melde svendborg kommune til politie for at overskride loven om autorisation ( kvaksalveri)
Sundhedstyrelsen er meget venlig og ser seriøst på henvendelsen Hvis du har overskud kan det være en god ide at skrive til dem.
Husk de skal have alle relevante oplysninger
Jobcenteret er ikke autoriseret til at forslå behandling Det er kvaksalveri

Sundhedstyrelsen

Tilsyn og Patientsikkerhed

Islands Brygge 67
2300 København S

Telefon 72 22 75 71
E-post [email protected]

Dolli 27-04-2011 23:56

Borgerrådgiver
 
Tak for respons ;)

Vibbe har læst din historie og ja det er virkelig grotesk !!!!!!!

gonda jeg ved ikke om jobcenteret fastholder en gb, det kan jeg først se når jeg modtager min agtindsigt går jeg ud fra, så indtil videre må jeg lige forholde mig i ro ;)

Jeg har i dag talt med borgerrådgiver grundet at de 10 dage der max må gå for agtindsigt er overskredet men hmm hun sagde at når sb havde ringet til mig i går, selvom vi ikke havde talt om agtindsigt, var det alligevel en måde jeg var blevet oplyst om at de ikke kunne holde tidsfristen grundet sagsbehandlers sygdom.

Så BRG mente ikke vi ville få noget ud af en klage andet end en sludder for en sladder hvor man ville henvise til sagsbehandlers sygdom, så det ser ud til at jeg er tvunget til at vente yderligere 10 dage.

Men ja det må jeg jo så gøre.....

Vibbe 28-04-2011 14:13

Kære Dolli

Jeg var igennem samme mærkværdige cirkus da jeg søgte om aktindsigt !
Så var der undskyldninger - sygdom - kursus - og andet bla bla - men efter 12 dage gik jeg på Jobcenter igen med skriftligt krav om aktindsigt ( gjorde opmærksom på at de ikke havde overholdt fristen 1. gang og angivet årsagerne !) og fik stemplet brevet med dato for modtagelse - og brevet var adresseret til både min sagsbehandler og til jobcenterchefen !

Så var der akter i stakkevis efter 4 dage !!!!

Det lyder jo også skørt at du skal acceptere at SB ikke kan overholde en tidsfrist på noget I slet ikke fik talt om !!!
Pøj pøj
og knus


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:00.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension