K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Lotto gevindst (https://www.k10.dk/showthread.php?t=26871)

Mads87 07-05-2013 21:30

Lotto gevindst
 
Hej med jer,

Der er sikkert blevet spurgt om det her mange gange før, og jeg har også søgt op det, men dog har jeg ikke fundet det.


Hvis man er førtids pensionist efter 2003 og spiller lotto og er så heldig at vinde de der mange millioner.
Hvad er konsekvensen så af det ifg. ens førtidspension?



Mads

Vovse 07-05-2013 21:35

Citat:

Oprindeligt indsendt af Mads87 (Send 271191)
Hej med jer,

Der er sikkert blevet spurgt om det her mange gange før, og jeg har også søgt op det, men dog har jeg ikke fundet det.


Hvis man er førtids pensionist efter 2003 og spiller lotto og er så heldig at vinde de der mange millioner.
Hvad er konsekvensen så af det ifg. ens førtidspension?



Mads

Sandsynligvis ingenting.

Din formue (og en Lotto gevinst er jo formue) berører ikke din pension, men renterne af formue regnes med som indtægt, og der er noget med, at hvis din indtægt kommer over et vist beløb, så kan det påvirke din fp.

Mads87 07-05-2013 21:39

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 271192)
Sandsynligvis ingenting.

Din formue (og en Lotto gevinst er jo formue) berører ikke din pension, men renterne af formue regnes med som indtægt, og der er noget med, at hvis din indtægt kommer over et vist beløb, så kan det påvirke din fp.

Kan det dokumenteres evt.?

Og hvis det er, kan man så bare sætte dem ind på en rentefri konto? - så det ikke er indtægt evt.

Vovse 07-05-2013 21:51

Citat:

Oprindeligt indsendt af Mads87 (Send 271193)
Kan det dokumenteres evt.?

Og hvis det er, kan man så bare sætte dem ind på en rentefri konto? - så det ikke er indtægt evt.

Dokumentationen findes i pensionsloven, læs fra §32 a - §32 c.

Hmmm, kan man oprette en konto, og indsætte penge på den, uden, at man optjener renter? :confused:

Det er jo ikke lottogevinsten, der er en indtægt.
Men hvis du sætter lottogevinsten ind på en konto, så betaler banken dig nogle få procent i rente om året, og denne rente er en indtægt.

Lige så vel som man betaler renter hvis man skylder banken penge, men når man har formue, så er det bare omvendt, så er det banken der udbetaler renter til dig.

Mads87 07-05-2013 22:19

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 271196)
Dokumentationen findes i pensionsloven, læs fra §32 a - §32 c.

Hmmm, kan man oprette en konto, og indsætte penge på den, uden, at man optjener renter? :confused:

Det er jo ikke lottogevinsten, der er en indtægt.
Men hvis du sætter lottogevinsten ind på en konto, så betaler banken dig nogle få procent i rente om året, og denne rente er en indtægt.

Lige så vel som man betaler renter hvis man skylder banken penge, men når man har formue, så er det bare omvendt, så er det banken der udbetaler renter til dig.

Ja, men kan godt have rentefri konto, altså på den måde at man ikke selv får renter for sit indlån.
Men rentefri lånekonto får du aldrig. ;)

Pip 07-05-2013 22:19

Ingen grund til at de ikke skal trække renter, der trækkes ikke fuldt ud i pensionen, så det giver stadig overskud..

Mads87 07-05-2013 22:24

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 271205)
Ingen grund til at de ikke skal trække renter, der trækkes ikke fuldt ud i pensionen, så det giver stadig overskud..

Tja, det er jo det.
Tænker bare at med fx. 17mill. på bogen vil jeg gøre den rentefri, så er jeg os fri for at tænke på at der skal trækkes det ene og det andet i pensions udbetalingen.
Kan lige så godt gøre det nemmest.

Webmaster 07-05-2013 22:40

Tja det bedste for alle vil vel være at få de renter du nu kan og så få det trukket i din pension...alt efter hvor mange renter der er tale om...

Med så mange penge burde det vel ikke være et problem for dig....og når alt gøres efter bogen...ja så er alle glade...

Du vil jo ikke lægge mærke til forskellen...og du vil ikke have noget tab ud af det...

Men det er selvfølgelig bare min mening...og sådan jeg ville gøre det...

TimeGuest 07-05-2013 23:54

Andre ville måske bare vente med at spekulere ... indtil pengene stod på kontoen - for medmindre man lige har vundet 17 millioner er det vel (rent statistisk) nærmest en hypotetisk situation?

Hva´nu 08-05-2013 00:03

Hvem betaler gildet...???
 
Jeg tænkte at man måske kunne få et tilskud til lotto kuponen fra kommunen... jeg mener, nu de kommer til at spare penge, når man vinder 17 mill.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:58.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension