K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Ledighedsydelse Forsørger ? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=27816)

emks 30-08-2013 10:59

Ledighedsydelse Forsørger ?
 
Tænkte på.

Nu var jeg på kontanthjælp som forsøger som ydelse,før alle fleksvisiterede skulle overgå til ledighedsydelse som ydelse. Men hvad sker der så når barnet bliver 18 år. Falder man så til en lavere ydelse, ligesom man ville gøre hvis ydelsen stadig havde været kontanthjælp.? Eller skulle man helt overraskende stadig blive ved med at modtage den "høje" ydelse, selv efter barnet er blevet 18 år. Nogen der ved noget omkring det ?

Pip 30-08-2013 11:13

Tænker du her på hvis barnet fylder 18 inden man opnår ret til den højeste ledighedsydelse efter 9 mdrs arbejde..

For så er jeg i tvivl.

Men tænker at du måske så ryger ned på den lave sats indtil du har arbejdet de 9 mdr.

Der står :

"Ledighedsydelsen svarer til 89 procent af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, hvis man ved visitationen til fleksjob opfyldte følgende betingelser:
Var berettiget til at modtage sygedagpenge eller barselsdagpenge
Modtog sygedagpenge
Var i revalidering efter en jobplan
Blev ledig efter ustøttet beskæftigelse
Hvis disse betingelser ikke er opfyldt, modtager man ledighedsydelse på niveauet for henholdsvis kontanthjælpsmodtagere på forsørgersats (ca. 80 procent af arbejdsløshedsdagpenges højeste beløb) eller ikke forsørgersats (ca. 60 procent af arbejdsløshedsdagpenges højeste beløb).
En person, der modtager ledighedsydelse på kontanthjælpsniveau, opnår ret til ledighedsydelse på 89 procent af arbejdsløshedsdagpenges højeste beløb, når den pågældende har været ansat i fleksjob i 9 måneder inden for de seneste 18 måneder."

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...%20satsen.aspx

emks 30-08-2013 11:46

Altså. jeg fik jo de der 14.000,- ca brutto som forsørger på kontanthjælp. så blev navnet skiftet ud til ledighedsydelse, men satsen den samme altså ca. 14.000,- brutto.

Så fylder barnet 18 år, hvis man var på "normal" kontanthjælp og ikke længere forsørger og ikke visiteret til fleks ville man jo falde til ca. 10.5oo,- brutto. Når barnet blev 18 år.

Så det jeg spørger om er, vil man også falde til ca. 10.500,- brutto, hvis man som du skriver ikke, har nået at optjene den helt høje ledighedydelse, men får de derca. 14.000,- brutto inden barnet fylder 18 år. For er jo stadig kontanthjælp stastsen jeg får, selvom det hedder ledighedydelse nu

Pip 30-08-2013 12:00

Jeg er bange for at du gør.. men måske kommer der andre på banen der ved mere om det...

emks 30-08-2013 12:11

Citat:

Oprindeligt indsendt af Pip (Send 282308)
Jeg er bange for at du gør.. men måske kommer der andre på banen der ved mere om det... men der står også et sted at det er ens situation på tilkendelsestidspunktet der er gældende.

Altså skulle undre mig meget hvis jeg fortsatte på de der 14k brutto, istedet for at falde til de 10,5 brutto.

Men måske der var nogen herinde der havde et barn der var blevet 18 år i løbet af i år og som også var på kontanthjælp som ydelse som fleksvisiteret inden det blev lavet om, der viste det helt nøjagtigt. Da jeg som sagt selv tror, at man falder, hvilket måske også er mest fair, når alt kommer til alt :eek:

sun-lady 30-08-2013 15:06

Citat:

Oprindeligt indsendt af emks (Send 282305)
Altså. jeg fik jo de der 14.000,- ca brutto som forsørger på kontanthjælp. så blev navnet skiftet ud til ledighedsydelse, men satsen den samme altså ca. 14.000,- brutto.

Så fylder barnet 18 år, hvis man var på "normal" kontanthjælp og ikke længere forsørger og ikke visiteret til fleks ville man jo falde til ca. 10.5oo,- brutto. Når barnet blev 18 år.

Så det jeg spørger om er, vil man også falde til ca. 10.500,- brutto, hvis man som du skriver ikke, har nået at optjene den helt høje ledighedydelse, men får de derca. 14.000,- brutto inden barnet fylder 18 år. For er jo stadig kontanthjælp stastsen jeg får, selvom det hedder ledighedydelse nu

Nej din ledighedsydelse falder ikke når dit barn bliver 18. Lige som ledighedsydelsen heller ikke bliver påvirket af din evt. ægtefælles indkomst, som kontanthjælpen ellers gør. Det er da en af fordelene ved at alle der er visiteret til fleks, nu får ledighedsydelse, frem for kontanthjælp.

Pip 30-08-2013 16:03

Citat:

Oprindeligt indsendt af sun-lady (Send 282323)
Nej din ledighedsydelse falder ikke når dit barn bliver 18. Lige som ledighedsydelsen heller ikke bliver påvirket af din evt. ægtefælles indkomst, som kontanthjælpen ellers gør. Det er da en af fordelene ved at alle der er visiteret til fleks, nu får ledighedsydelse, frem for kontanthjælp.

Husk at ledighedsydelsessatsen er anderledes når man kommer fra kontanthjælp.

Webmaster 30-08-2013 18:25

@sun-lady....er du helt sikker på det?

Jeg er næsten 100 % sikker på at ledighedsydelsen vil falde til ikke forsørgersatsen...når ens barn bliver atten...i @emks's tilfælde...

Det giver vel egentlig også sig selv eftersom man ikke er forsørger mere når det sker....barnet skal forsørge sig selv efter det attende år...

Får man boligstøtte ændres denne også...

syrenen 30-08-2013 18:42

Husk at den unge kan få forhøjet SU når moderen tjener lidt, min søn fik mere da jeg faldt ud af forsørgelse! Hvis din søn da læser ellers har han måske et job og kan betale lidt for at bo hjemme. Venlig hilsen Syrenen.

sun-lady 30-08-2013 19:40

Citat:

Oprindeligt indsendt af Webmaster (Send 282338)
@sun-lady....er du helt sikker på det?

Jeg er næsten 100 % sikker på at ledighedsydelsen vil falde til ikke forsørgersatsen...når ens barn bliver atten...i @emks's tilfælde...

Det giver vel egentlig også sig selv eftersom man ikke er forsørger mere når det sker....barnet skal forsørge sig selv efter det attende år...

Får man boligstøtte ændres denne også...

Det er da muligt jeg tager fejl, men mener bestemt at vide, at en bekendt ikke gik ned da hendes søn fyldte 18. Men som sagt kan det være jeg tager fejl, og så beklager jeg naturligvis.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:03.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension