K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Dit og Dat (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=17)
-   -   tab af erhvervsevne (https://www.k10.dk/showthread.php?t=25760)

johngp 31-01-2013 11:26

tab af erhvervsevne
 
Hej

Jeg er sygemeldt siden 11.10.2011 , med stress og depression og 3 personlighedsforstyrrelser.
Får sygedagpenge indtil 1.7.2013
Jeg har to forsikringer mod tabt erhvervsevne, og dem har jeg lige meldt skaden til ! mit spørgsmål , hvis jeg bliver tilkendt erstatning, er der så nogen der ved om det er med tilbagevirkende kraft ?
hilsen John gp

anette29 31-01-2013 17:51

Ja . det er fra skadestidspunktet. I dit tilfælde fra den dag du blev syg! Stod det ikke på de papire du udfyldte til forsikringen?

dudde 31-01-2013 19:43

Mange selskaber har dog en karensperiode - i mit tilfælde var det 3 måneder. Dvs. at man får udbetalt med tilbagevirkende kraft minus karensperioden.

Makao 01-02-2013 11:19

Undskyld at jeg bruger dit Emne
 
Jeg kunne så godt tænke mig at vide hvis man nu er på kontanthjælp og man kontakter sit forsikring for tabt erhversevne, om så ikke kontanthjælp tager det hele.

Jeg har endnu ikke valgt at kontakte mit selskab frygt for at de bare tager det hele.

Kan det betale sig at vente og se hvad der sker, har lige søgt pension inden 01.01.13

Eller skal man bare tage fat i dem.

Kom ud for en ride-ulykke for 3½ år siden, og ikke kunnet noget siden.....

På forhånd tak for hjælpen

Abraxus 01-02-2013 11:28

Jeg mener jeg har læst flere steder at du bliver påkrævet at bruge forsikringssummen først, før du får kontanthjælp igen. Men håber nogen kan bekræftige det.

Det er noget møj.

anette29 01-02-2013 13:29

Det som det hele bunder i er om det er ERHVERVSEVNETAB eller TABT ERHVERVSEVNE!!

hvis det er erhvervsevnetab kan de indsættes på en kreditorbeskyttet konto og bliver således ikke modregnet kontanthjælpen.
men er der tale om tabt arbejdsfortjeneste skal de modregnes!!

man skal ligeledes huske at der i mange tilfælde er en forældelses frist så lad være med at vente med at anmelde skader.

foetsie 01-02-2013 16:25

ERHVERVSEVNETAB ELLER TABT ERHVERVSEVNE

Anette29, kan du oplyse hvad forskellen er, evt. med link til lovgivning ell.lign.
sidder selv med et lign. problem - hvor ingen kan give et entydigt svar :-0)

Klukdad 01-02-2013 17:36

Retsplejeloven paragraf 513.

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-580.html

Enteneller 01-02-2013 17:54

Citat:

Oprindeligt indsendt af Makao (Send 258931)
Jeg kunne så godt tænke mig at vide hvis man nu er på kontanthjælp og man kontakter sit forsikring for tabt erhversevne, om så ikke kontanthjælp tager det hele.

Jeg har endnu ikke valgt at kontakte mit selskab frygt for at de bare tager det hele.

Kan det betale sig at vente og se hvad der sker, har lige søgt pension inden 01.01.13

Eller skal man bare tage fat i dem.

Kom ud for en ride-ulykke for 3½ år siden, og ikke kunnet noget siden.....

På forhånd tak for hjælpen

Du bør dog være opmærksom på at nogle TAE forsikringer kræver at man reagere inden for et vidst tidsrum fra man er sygemeldt, alternativt kan man vinke farvel til sin ydelse.

MTVRV1 01-02-2013 19:31

man skal som regel anmelde det inden for at år fra man stoppet med at få løn fra sin tidligere arbejdsgiver. tab af erhvervsevne er som regel via ens pension som man fik da man arbejdede. min skulle jeg selv betale et mindre beløb hver måned ellers udløb den
så uanset hvad skal man melde det til ens forsikring inden for et år
ellers kan de netop udløbe og man kan ikke få så meget en krone
andre har præmiefritagelse og så får man noget udbetalt mens man er syg
min gik 4 år tilbage og de penge jeg selv havde indbetalt fik jeg tilbage
samt de har overtaget hele min pensionsindbetaling fra mit tidligere arbejde
ergo det betyder jeg får en livslang udbetaling være måned
samt et engangsbeløb som er skattefrit
så det er bare med at få meldt det i en fart

man kan som regel se hvad man har af sikringer via pensionsinfo som Enteneller har som link.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:48.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension