K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Sygedagpenge stopper - men vi udsætter afgørelsen (https://www.k10.dk/showthread.php?t=15941)

1971 30-12-2010 09:23

Sygedagpenge stopper - men vi udsætter afgørelsen
 
Hej allesamme, er ny på forumet.

Er på sygedagpenge, og har været det side 19-11-09 og er i behandling for mine div lidelser. Jeg har ventet på at komme i behandling, og er først startet i behandling for et par måneder siden.

Jeg har lige modtaget et brev hvor fra CAB/Jobcenter hvor de oplyser at mine sygedagpenge vil blive bragt til ophør pr 31/12-10, på tros af de afvender status fra min læge.
(De skal have mine papirer fra det sygehus, hvor jeg er i behandling. Som jeg også har sagt til dem to gange nu.)

Kan de stoppe mine sygedagpenge inden der er en afgørelse?

Jeg har fået udarbejdet en ressourceprofil som jeg ikke har set, burde jeg ikke have fået den?

Har prøvet at tale med min sagsbehandler men han er ligeglad, og nævner hver gang papirer, som jeg ikke har modetaget. Har bedt om aktindsigt, men den vil ikke komme før en gang i det nye år pga ferie...

Er ret frustreret og bekymret for hvad der skal ske nu.
:mad:

MVH

LUM 30-12-2010 10:21

Der skal nok komme mere brugbare svar end mit.

Som udgangspunkt tror jeg godt de må stanse uden de papirer, men de må vist ikke stanse så længe du er i behandling, eller venter på behandling.

RP en skal du have til godkendelse, men desværre står der intet i lovteksterne om dette, jeg har selv lige oplevet netop det ikke ske. Det forhold bør du klage over.

Aktindsigten, der er det sådan at ferier og sygdom ikke er nogen undskyldning, og dog, for i så tilfælde bør folks sag sættes i bero, til folk har modtaget aktindsigten (det betyder også ingen stansning) Dette ikke bare bør men SKAL du klage over omgående, fordi det er din retssikkerhed de tilsidesætter, da du er en haster skriver en mail du til borgmester, og evt borgerrådgiver og byrådet. Kan de finde på at gøre det ved dig, kan de finde på at gøre det ved alle andre også, og slipper de af sted med det, så får du samme behandling igen senere i din sag, det skal du IKKE finde dig i.

Når dine sygedagpenge er stanset anker du selvfølgelig afgørelsen, men §§ er andre langt bedre inde i på dette område end jeg.

phhmw 30-12-2010 10:39

Velkommen til....Du skriver.......
 
Kære 1971.

"Jeg har ventet på at komme i behandling, og er først startet i behandling for et par måneder siden."

Forklar præcist hvad du har ventet på..... hospitalsundersøgelse/behandling på offentligt hospital.?

Læs og forstå hvert et ord her:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Bemærk: "Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus."

Hvilken dato modtog du brevet med stop af sygedagpenge? Gem konvelutten!

VIGTIGT. Ank omgående sygedagpengestop og OVERHOLD de 4 ugers klagefrist ellers taber du sagen.

Du skriver: "Har prøvet at tale med min sagsbehandler men han er ligeglad"

Fra NU af foregår ALT på skrift....ingen tlf samtaler.

Aktindsigt.
Her taler vi om at din sagsbehandler er underlagt en LOVBUNDEN regel om at du skal have modtaget samtlige akter inden for 10 KALENDERDAGE
http://www.handicap.dk/dokumenter/pu...eglerne/kap-6/
http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...erm=aktindsigt

Du reagerer OMGÅENDE skriftligt på den manglende aktindsigt samtidig med at du sender afdelingen en klage over et bevidst lovbrud.

Bliv her på DIN tråd fremover.
Søg aktindsigt hos ALLE...læger, speciallæger, hospitaler og kommunen.
Læger/hospitaler:
http://www.k10.dk/media/skema/aktind...vejledning.pdf
Kommunen.:
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf
Denne aflevere du allerede i dag eller dagen hvor din kommune åbner og du modtager en skriftlig kvittering hos Borgerservice.

Hilsen Peter ;)

popiae 30-12-2010 11:03

Den udarbejdede ressourceprofil, skal laves i samarbejde. DVS at du som minimum skal have denne i partshørring, FØR afgørelse af fratagelse af sygedagpenge.

De har IKKE overholdt §7a i retssikkerhedsloven, samt §28 i sygedagpengeloven.

Har du fået AFGØRELSE på sygedagpengestop, eller blot en varsling?

Og hvem er CAB, det er kun jobcentret, altså kommunen der må træffe disse afgørelser.

VH Popiae

gunvor 30-12-2010 11:16

Hej 1971.

Du bør i dag skrive et brev, som du personligt tager ned og afl. med egen kopi til påstempling af modtagelse, dvs. både dato og underskrift på den der har modtaget den.

I dette brev skal du selvfølgelig starter med at du er uforstående overfor deres brev a.d. , hvor de ksriver de vil stoppe dine SPD pr. 31.12.10.

Derudover bør du i punktfor gøre opmærksom på, at de ikke har overholdt retsikkersloven pga. flg.:

1. ingen partshøring har fundet sted, hvorunder du have lejlighed til at læse din RP, samt komme med kommentarer til denne.

Her henviser du til cirkulære 9298 a.d. 23 juni 2009 med flg.:

"Efter retssikkerhedslovens § 7 a skal kommunen sikre sig, at den senest 2 uger før ophøret af en erhvervsrettet foranstaltning tager stilling til, om der er behov for at sætte yderligere foranstaltninger i værk for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet.

Hvis kommunen har haft mulighed for at konstatere, at sygedagpengene skal ophøre (f.eks. som følge af varighedsbegrænsningen) uden at tage sagen op og eventuelt iværksætte en anden erhvervsrettet foranstaltning inden for fristen i retssikkerhedslovens § 7 a, kan det betyde, at afgørelsen om ophør af sygedagpenge kan rammes af ugyldighedsvirkning."


2. at forlængelse bør ske eft. § 27, stk. 1, nr. 3, som har flg. ordlyd: "den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden," (min understregning)

Under dette pkt. skal du gøre opmærksom på flg.: "I Vejledning om sygedagpenge nr. 9300 af 25. juni 2008 står anført, at ”Forlængelse kan ske i de situationer, hvor der ikke inden varighedsbegrænsningen er sket en sådan afklaring af sygedagpengemodtagerens arbejdsevne, at der kan træffes beslutning om, hvilke tilbud, der kan iværksættes, herunder om der skal rejses sag om førtidspension, ske visitering til fleksjob eller anden afklarende foranstaltning."

Du skal også henvise til principafgørelse fra Ankestyrelsen D-9-02.

3. Du skal samtidig rykke for fuld aktindsigt, bruge gerne den du kan kopiere her på K10 under nyttige link for oven.

Du bør slutte brevt med: at du forventer forsat udbetalelse af SDP, da sagen både vil blive hjemvist pga. manglende overholdelse af retsikkerhedensloven og pga. § 27, stk. nr. 3 i sygedagpengeloven.

1971 03-01-2011 00:47

Tak for de mange brugbare svar!

Det er en stor hjælp! Har været gået i sort og været handlingslammet.

@ phhmw Sv "Jeg har ventet på at komme i behandling, og er først startet i behandling for et par måneder siden."
Forklar præcist hvad du har ventet på..... hospitalsundersøgelse/behandling på offentligt hospital.?"

Har ventet på at komme til undersøgelse og behandling på offentlig hospital. Jeg var der første gang i september og er nu i behandling og i gang med yderligere undersøgelser. (Har 3 diskusprolapser, en gammel arbejdsskade i skulder fra 2005 der er blusset op igen, og div problemer med motorik mv.)
Er desuden på venteliste til smerteklinik, og nu er der "kun" 1 år og 3 måneder til jeg kan få at vide hvornår jeg kan få en tid..

@ popiae: "Har du fået AFGØRELSE på sygedagpengestop, eller blot en varsling? "
Jeg tolker det som et stop, da der står citat" på nuværende tidspunkt venter vi dog på en status fra din læge. Jobcentret har derfor besluttet at udsætte den enlige afgørelse om eventuel forlængelse af SDP. Udbetaling af SDP vil derfor blive bragt til ophør med sidste udbetalingsdag d. 31.12.10"

Jeg fik aktinsigt, men med ansolut ingen brugbare oplsyninger fra Jobcentret. Det "nyeste" var lægeerklæringer fra feburar 2010 og et notat fra jobcentret fra juni 2010. Så vil ansøge skrifteligt om fuld aktindsigt.

Vil skrive en klage og følge de gode råd og holde tråden opdateret.

Endnu en gang TAK!

gunvor 03-01-2011 04:48

Hej 1971.

Forstår udmærkdet du er gået i sort, da jeg modtog mit brev kunne jeg ikke forstå, hvad der stod. Handlingslammet er jo ikke befordrende for en ankesag, så har du nogen der kan hjælpe dig? Evt. en socialrådgiver fra fagforening?

Du skriver flg. omkr. din sygdom:
Citat:

er nu i behandling og i gang med yderligere undersøgelser. (Har 3 diskusprolapser, en gammel arbejdsskade i skulder fra 2005 der er blusset op igen, og div problemer med motorik mv.)
Er desuden på venteliste til smerteklinik, og nu er der "kun" 1 år og 3 måneder til jeg kan få at vide hvornår jeg kan få en tid..
Skal det læses, som at du og evt. læger mener du har en varig forringet funktionsevne/arbejdsevne? Eller er der mulighed for operation? Hvis operation, hvilken tidshorisont er der så på dette?

Jobcentrets begrundelse:
Citat:

" på nuværende tidspunkt venter vi dog på en status fra din læge. Jobcentret har derfor besluttet at udsætte den enlige afgørelse om eventuel forlængelse af SDP. Udbetaling af SDP vil derfor blive bragt til ophør med sidste udbetalingsdag d. 31.12.10"
Det virker
Citat:

på nuværende tidspunkt venter vi dog på en status fra din læge.
nu mere som deres argumentation for noget der er skrevet forud. Måske den berømte omkr. uafklaret sygdomsbillede el. lign?

Hvor længe har de ventet på status fra læge? Har du en kopi af denne? (Den skal være i dine akter, måske en formular der hedder LÆ125) Også hvilke spørgsmål din SB har stillet læge i forbindelse met indhentning af LÆ125 kan være værd, at læse. Jeg går ud fra det er din prak. læge de mener el. hvad? Eller handler dette om at SB alt for sent har sendt en anmodning om statusattest?

Og hvordan er din RP? Har du godkendt den efter SB har udfyldt den? I RP'en vil du under konklusion burde der være en uddybning omkr. SB argumentation for stop af SDP.

Ikke mindst lyder det ikke til du har haft en partshøring el. ?

Hvis RP ikke har været til gennemlæsning af dig og med mulighed for kommentarer inden de nu har stoppet dine SDP, så er du bestetm ikke blevet partshørt, hvorfor dette selvfølgelig skal med i klagen.

Enteneller 03-01-2011 09:25

Citat:

Oprindeligt indsendt af 1971 (Send 141691)
Hej allesamme, er ny på forumet.

Er på sygedagpenge, og har været det side 19-11-09 og er i behandling for mine div lidelser. Jeg har ventet på at komme i behandling, og er først startet i behandling for et par måneder siden.

Jeg har lige modtaget et brev hvor fra CAB/Jobcenter hvor de oplyser at mine sygedagpenge vil blive bragt til ophør pr 31/12-10, på tros af de afvender status fra min læge.
(De skal have mine papirer fra det sygehus, hvor jeg er i behandling. Som jeg også har sagt til dem to gange nu.)

Kan de stoppe mine sygedagpenge inden der er en afgørelse?

Jeg har fået udarbejdet en ressourceprofil som jeg ikke har set, burde jeg ikke have fået den?

Har prøvet at tale med min sagsbehandler men han er ligeglad, og nævner hver gang papirer, som jeg ikke har modetaget. Har bedt om aktindsigt, men den vil ikke komme før en gang i det nye år pga ferie...

Er ret frustreret og bekymret for hvad der skal ske nu.
:mad:

MVH

Hej 1971,

Håber at du er ved at få lavet en klage over sygedagpenge stop. Husk endelig at få foretaget det på skrift og spild ikke tiden med at forsøge at få talt med din sagsbehandler idag, hun vil sikkert gøre alt for at undgå det.

Du skriver at de venter på en rapport fra din læge, er det en status rapport ? Denne vil sikkert forklare at du ikke kan indgå i en arbejdsprøvning pt., men det skulle du jo næppe heller kunne når du er i behandling på et hospital !! Spørgsmålet er så om de må stoppe dine sygedagpenge når du er hvor du er pt. !!??

Kender du sygedagpenge lovens §27 ? Du kan finde den på forsiden af K10 og den er utrolig vigtig at henvise til under din klage. §27 indeholder 7 pkt. hvoraf man mindst skal kunne komme under et af dem for at få forlænget sine sygedagpenge. Vi spørger indtil om du venter på behandling på offentligt sygehus eller hospital da dette også indgår i loven som en pkt. for evt. forlængelse. §27 lyder som flg:

Citat:

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Kilde: Lov om sygedagpenge

Rettelse i 2009, dog endnu ikke skrevet ind i loven, men altså stadig virkningsfuld.
16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125394


Spørgsmålet er om du burde kunne forlænges iht. §27 stk. 3 som Gunvor og phhhw. vidst også har anført !!?? Kan ikke huske om den skal hedde 2 x 52 uger i stedet for 52 uger, Gunvor ??

Indlægget som du starter med kunne meget vel være partshøringen, dvs. varslingen om stoppet af dine sygedagpenge iht. §7a, er det ikke korrekt ? Kommunen skal nedfælde hele §27 i en sådan partshøring, det formoder vi er gjort ?

Og som der også henvises til, hvordan ser din rp. ud. ?? Den skal du have i forbindelse med stoppet, men det har du måske ikke modtaget endnu ?

Spørg hvis du er i tvivl, men sørg endelig for at klage over den foreløbige varsling eller afgørelse ?? Den vil kunne bruges i den videre vej frem ved behandlingen af din sag. Sygedagpenge loven er meget snæver og sagsbehandlerne ser dagligt deres snit til at smide folk af denne ydelse. Med §27 i baghånden vil der dog være store chancer for at du vil kunne blive forlænget iht, §27 stk. 3 som jeg ser det.

Sidst men ikke mindst skal kommunen efter leve §28 i forbindelse med varsling eller stop af sygedagpenge, den lyder som flg. og står tilsvarende på K10´s forside:

Citat:
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.


EE

1971 03-01-2011 21:15

Tak for de gode råd.

@Enteneller
"Indlægget som du starter med kunne meget vel være partshøringen, dvs. varslingen om stoppet af dine sygedagpenge iht. §7a, er det ikke korrekt ? Kommunen skal nedfælde hele §27 i en sådan partshøring, det formoder vi er gjort ?"
Jeg har ikke fået en partshøring. (Går ud fra at der står det er en partshøring hvis det er)

"Og som der også henvises til, hvordan ser din rp. ud. ?? Den skal du have i forbindelse med stoppet, men det har du måske ikke modtaget endnu ? "
Har ikke fået en revalideringsplan. De har talt om jeg skulle have en to gange, men det er blevet ved talt om. modtaget

@gunvor
"Skal det læses, som at du og evt. læger mener du har en varig forringet funktionsevne/arbejdsevne? Eller er der mulighed for operation? Hvis operation, hvilken tidshorisont er der så på dette?"
Varrig forringet funktionsevne/arbejdsevne i følge en overlæge i arbejdsmedicin i forhold til ryggen og venstre skulder .

Operation - måske for hælesporer/betændelse i akskilesenere , men først skal jeg prøve intensiv fysioterapi i 6 mdr. via kommunen og hvis det ikke hjælper operation.

Diskusprolapser - lægen syntes jeg er for ung til operationen, og er ikke sikker på at den vil hjælpe.

og ja det er også det berømte uafklaret sygdomsbilled, der spiller ind....

gunvor 04-01-2011 00:49

Hej 1971.

Der skal ganske rigtigt stå: Partshøring om forsat udbetaling af SDP i din sygedagpenge sag, som overskrift i dette brev samtidig vedlagt din RP, således at du kan komme med kommentarer til denne. Meget gerne også din journal m. lægeakter. Det vriker derfor som om du ikke er blevet partshørt. Med i anken.

Du skriver:
Citat:

Diskusprolapser - lægen syntes jeg er for ung til operationen, og er ikke sikker på at den vil hjælpe.
Det var dog lidt underligt, at lægen blander diskusprolapser og alder sammen. Enten er der indikation for en operation el. ej, uanset alder. Det er yderst interessant at få belyst, hvorfor lægen ikke er sikker på den vil hjælpe. Hvilken slags spec.læge har du været til? Ortopædkir. el. neurokir. Jeg ville selv foretrække en nerurokir. Kunne du evt. få en mere klar udmelding hos en sådan via henvisning fra din prak. læge?

Citat:

Operation - måske for hælesporer/betændelse i akskilesenere , men først skal jeg prøve intensiv fysioterapi i 6 mdr. via kommunen og hvis det ikke hjælper operation.
Så er denne del af din sygdom ikke afklaret og uden behandlingsmulighed.

Brug derfor din argumentation omkr.:
Citat:

Varrig forringet funktionsevne/arbejdsevne i følge en overlæge i arbejdsmedicin i forhold til ryggen og venstre skulder.
i din klage.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:05.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension