K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Hovedkort, bikort...hmmm hjæælp (https://www.k10.dk/showthread.php?t=28505)

Stuen 15-11-2013 19:46

Hovedkort, bikort...hmmm hjæælp
 
Hej

Jeg arbejder 10 timer om ugen, og vil tjene mindre hos min arbejdsgiver end hos kommunen.
Hvor skal hovedkort/bikort ligge for at jeg får flest kroner og ører ud af det i den sidste ende?

Jeg var selv ret skråsikker på at det da skulle ligge hos kommunen (altså dér hvor jeg har størst bruttoløn), men nu har jeg forvirret mig selv godt og grundigt og ved ikke længere om det er rigtigt :confused:

Løn hos kommunen før skat vil være 15.100 kr, løn hos arbejdsgiver før skat vil være 5.918 kr ca.

dinosaur 15-11-2013 19:55

Citat:

Oprindeligt indsendt af dansbo (Send 289252)
Hej

Jeg arbejder 10 timer om ugen, og vil tjene mindre hos min arbejdsgiver end hos kommunen.
Hvor skal hovedkort/bikort ligge for at jeg får flest kroner og ører ud af det i den sidste ende?

Jeg var selv ret skråsikker på at det da skulle ligge hos kommunen (altså dér hvor jeg har størst bruttoløn), men nu har jeg forvirret mig selv godt og grundigt og ved ikke længere om det er rigtigt :confused:

Løn hos kommunen før skat vil være 15.100 kr, løn hos arbejdsgiver før skat vil være 5.918 kr ca.

Hvis dit fradrag er under 5.918 pr. md. er det ligegyldigt om hovedkortet ligger det ene eller det andet sted, resultatet bliver det samme.

Mvh. Susanne :):hjerte:

Stuen 15-11-2013 20:03

Super, tak susanne :kram:

Nøgne tær 15-11-2013 20:13

Citat:

Oprindeligt indsendt af dansbo (Send 289252)
Hvor skal hovedkort/bikort ligge for at jeg får flest kroner og ører ud af det i den sidste ende?

I den sidste ende får du nøjagtig det samme ud af det, hvis du ikke udnytter hele fradragt reguleres det ind med årsopgørelsen, du kan gå ind et stykke inde i indtjeningsåret og regulere din forskudsskat eller gøre det løbende, hvis du oplever at du ikke udnytter dit fulde fradrag på hovedkortet.

Iøvrigt skal ALLE huske at regulerer deres forskudsskat årligt, eller oftere, idet de automatiske tal går 2 år tilbage.
Gør man det ikke er man selv ude om det hvis der kommer en grim overraskelse fra skattevæsenet.

maruus 16-11-2013 18:49

Arbejdsgivere indhenter selv oplysninger om hvilken skat der skal trækkes .... på skat, så hvor hovedkort/bikort ligger er helt ligegyldigt.

Var i gamle dage man skulle aflevere sit skattekort til en evt. arbejdsgiver.

Tazoom 16-11-2013 19:40

Citat:

Oprindeligt indsendt af maruus (Send 289345)
Arbejdsgivere indhenter selv oplysninger om hvilken skat der skal trækkes .... på skat, så hvor hovedkort/bikort ligger er helt ligegyldigt.

Var i gamle dage man skulle aflevere sit skattekort til en evt. arbejdsgiver.

Arbejdsgiver skal stadig have besked om der skal hentes hovedkort eller bikort.

stampe 17-11-2013 14:01

Ja surt, hvis begge skulle få brugt hovedkortet, så får man et megaskattesmæk, da fradraget brugt 2 gange. Skat siger dobbeltanvendelsen skulle være spærret, da man kan se, hvem der har hovedkortet, men det smutter - så tjek endelig selv, dit fradrag ikke anvendes begge steder.

Nøgne tær 17-11-2013 18:38

Citat:

Oprindeligt indsendt af stampe (Send 289396)
Ja surt, hvis begge skulle få brugt hovedkortet, så får man et megaskattesmæk, da fradraget brugt 2 gange. Skat siger dobbeltanvendelsen skulle være spærret, da man kan se, hvem der har hovedkortet, men det smutter - så tjek endelig selv, dit fradrag ikke anvendes begge steder.

Man plejer slet ikke at kunne "trække" hovedkortet hvis der er nogen der "har" det.

jenspinddk 31-01-2014 18:34

Førtidspension/skat via bikort???
 
Hej.

Jeg har hjulpen flere veninder/kammerater med deres forskudsopgørelse her til 2014. Nu støder jeg på én, hvor det ligesom ser ud som om der betales skat via bikortet. Efter cpr. står B.
Personen har kun førtidspension, og intet ved siden af.

Ved ikke om det netop der problemet er,
Det viser sig nemlig at fradraget pr. mdr. er ca. 1.100 mindre end en anden jeg har hjulpen, og de har samme pension og nogenlunde tilsvarende rente udg/indt.

Har I nogen erfaringer med det. Jeg har sagt til min veninde, at hun skal prøve at ringe til SKAT på mandag.

dinosaur 31-01-2014 19:00

Citat:

Oprindeligt indsendt af stampe (Send 289396)
Ja surt, hvis begge skulle få brugt hovedkortet, så får man et megaskattesmæk, da fradraget brugt 2 gange. Skat siger dobbeltanvendelsen skulle være spærret, da man kan se, hvem der har hovedkortet, men det smutter - så tjek endelig selv, dit fradrag ikke anvendes begge steder.

I vores edb tider kan hovedkortet ikke bruges dobbelt, det forhindrer systemet simpelthen.

Hvis hovedkortet f. eks. har været anvendt af kommunen hidtil og fremover skal anvendes af arbejdsgiver, så skal kommunen frigive det i systemet før arbejdsgiver kan bruge det.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:01.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension