K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Kropsbårne hjælpemidler paragraf 112, vintertøj (https://www.k10.dk/showthread.php?t=36173)

Desmond007 10-03-2018 12:30

Kropsbårne hjælpemidler paragraf 112, vintertøj
 
Hej venner

Jeg skal til at søge tilskud til noget varmt vintertøj, igennem socialloven paragraf 112, Kropsbårne Hjælpemidler.
Jeg får stærke smerter af kulde, og det er dokumenteret fra min smerteklinik og det er kronisk. Senfølger fra kræftbehandling.

Jeg har været i en outdoor butik, som er rigtig dygtige og fået råd og vejledning, til at finde
det varmeste og mest effektive tøj til mig. Jeg fik prøvet en masse tøj og mærket efter hvad det gjorde ved min hud og hvor varmt det var. Min hud er virkelig følsom overfor forskellige tekstiler, kulde og temperaturskift, og det ved de på Smerteklinikken.
Det tøj jeg skal bruge, altså det som var varmest og føltes bedst, er ikke billigt, da det er sådan noget som kradsefri uld og generelt bare god kvalitet som kan holde i mange år.
Alt i alt bliver det omkring 7-8000 kr. Især jakken var dyr, fordi den er i så god kvalitet og så effektiv/varm.

Jeg skriver sammen med forretningen på mail og jeg vedlægger vores mail korrespondance min ansøgning til kommunen.
Jeg beskriver hvordan vinteren herhjemme gir mig smerter, og dermed gør mig udmattet, hæver mit angst niveau (har forskellige angst diagnoser) og gir mg flere overbelastningssymptomer (diagnose jeg har fået igennem psykiatrien)

Er der andet jeg kan gøre, end selvfølgelig at vedlægge dokumentation fra Smerteklinikken?
Måske kan jeg få butikken til at begrunde på mailen, hvorfor jeg skal bruge det tøj de fandt til mig, udfra de symptomer jeg fortalte dem, og så vedlægge ansøgningen? Jeg kan ikke lige komme i tanker om andre der har forstand på outdoor tøj, andre end butikkerne selv...Den butik jeg har fundet er vist en af de mest kompetente, men det er jo bare min vurdering...

MistyMiss 10-03-2018 13:24

Jeg tænker at det med argumentet for de tekstiler, er et ret vigtigt argument.
Så de ikke bare kan argumentere for at der kan findes varmt tøj billigere.
Hvis de billigere alternativer ikke er mulige, så er det vigtigt at argumentere for det.
Netop at din hud er følsom overfor de andre tekstiler.
Det ville jeg i hvert fald selv have tilføjet :)

Normalt er overtøj jo en "forbrugsgode" (noget der er normalt at have). Så derfor skal du argumentere for, hvorfor det ikke kan gøres billigere. Hvorfor din nedsatte funktionsevne, gør at du har et behov udover normalen.

Giver det mening? :)

Og hvis de vil have et tilbud fra en anden butik f.eks., eller har en forhandler der kan gøre det billigere, så må de indhente tilbud derfra :)

Jeg er selv ret sensitiv overfor stimuli, (lyde, lugte, føle, osv), så forstår godt behovet, for noget der ikke generer huden. Nok slet ikke i samme grad som dig. Men uld kan jeg f.eks. ikke gå med, da det kradser. Selv det uld hvor andre siger "det er virkelig blødt". Det er det sikkert, men for mig kradser det ;)

phhmw 10-03-2018 13:59

Hjælpemidler & forbrugsgoder januar 2018
 
https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...-forbrugsgoder

Hilsen Peter (y)

Desmond007 10-03-2018 14:14

Citat:

Oprindeligt indsendt af phhmw (Send 361674)

Tak for det. Det er så op til kommunen at vurdere om det er forbrugsgode eller hjælpemiddel?
Jeg ved ikke om jeg skal søge det som hjælpemiddel eller forbrugsgode. Det er to forskellige ansøgninger ikke?

Citat:

Oprindeligt indsendt af MistyMiss (Send 361673)
Jeg tænker at det med argumentet for de tekstiler, er et ret vigtigt argument.
Så de ikke bare kan argumentere for at der kan findes varmt tøj billigere.
Hvis de billigere alternativer ikke er mulige, så er det vigtigt at argumentere for det.
Netop at din hud er følsom overfor de andre tekstiler.
Det ville jeg i hvert fald selv have tilføjet :)

Normalt er overtøj jo en "forbrugsgode" (noget der er normalt at have). Så derfor skal du argumentere for, hvorfor det ikke kan gøres billigere. Hvorfor din nedsatte funktionsevne, gør at du har et behov udover normalen.

Giver det mening? :)

Og hvis de vil have et tilbud fra en anden butik f.eks., eller har en forhandler der kan gøre det billigere, så må de indhente tilbud derfra :)

Jeg er selv ret sensitiv overfor stimuli, (lyde, lugte, føle, osv), så forstår godt behovet, for noget der ikke generer huden. Nok slet ikke i samme grad som dig. Men uld kan jeg f.eks. ikke gå med, da det kradser. Selv det uld hvor andre siger "det er virkelig blødt". Det er det sikkert, men for mig kradser det ;)

Det er vist noget med at nerveenderne er beskadiget, så jeg bliver hurtigt enten nedkølet eller overophedet, alt efter hvilket slags tøj jeg har på. Det skal vist være temperaturregulerende. Nåh men det må jeg skrive i ansøgningen og henvise til Smerteklinikken. Kommunen henter vel dokumentation fra Smerteklinikken, eller skal jeg vedlægge alt selv fra min journal fra sundhed.dk? Det er jo kun sådan nogle korte notater min smertelæge har skrevet som feks "får stærke smerter af kulde. +2. Beskrives som kogende vand på huden".

Måske det her er vigtigt. Når det er koldt kan jeg ikke gå udenfor og er fanget derhjemme, dvs jeg kan ikke besøge venner og familie, passe fritidsinteresser, og få trænet, som er min medicin og bibeholder min funktionsevne sådan noglelunde. Det er vist det der hedder indgribende i hverdagen.

Jeg får ikke ikke ubetydelige hjælpemidler, andet end ortopædiske skoindlæg og jeg har takket ja til medicinsk cannabis igennem min smerteklinik.

Ja det var vist det.

Synes i jeg skal søge det som hjælpemiddel eller forbrugsgode?

Udfra hvad jeg læser, skal jeg jo nok søge det som forbrugsgode, i og med at det forhandles bredt
med henblik på sædvanlig brug. Så et forbrugsgode der fungerer som hjælpemiddel?

phhmw 10-03-2018 16:18

Nej, du skal ansøge om et hjælpemiddel.

Hilsen Peter

MistyMiss 10-03-2018 16:19

Citat:

Oprindeligt indsendt af Desmond007 (Send 361676)
Kommunen henter vel dokumentation fra Smerteklinikken, eller skal jeg vedlægge alt selv fra min journal fra sundhed.dk?

Kommunen skal indhente dokumentationen.
Hvis du bare vedlægger din journal fra sundhed.dk, kommer sagsbehandler i besiddelse af en masse irrelevante oplysninger.
Journaler er heller ikke formuleret på en måde, der er beregnet til sagsbehandleres arbejde.
Når kommunen indhenter papirer fra læger, sender de en blanket til lægen/behandler/sygehus, hvor de beskriver hvad de skal bruge oplysninger om. Og så svarer læge/behandler på de ting :)

Citat:

Oprindeligt indsendt af phhmw (Send 361683)
Nej, du skal ansøge om et hjælpemiddel.

Hilsen Peter

Hvad gør at det ikke er et forbrugsgode?
"Forbrugsgoder er produkter, som er fremstillet og forhandles bredt til sædvanligt forbrug overfor den almindelige befolkning. Udover hjælpemidlerne er der også situationer, hvor et almindeligt forbrugsgode kan afhjælpe følgerne af et handicap eller gøre hverdagen lettere. "

En jakke/overtøj er vel forbrugsgode?
Medmindre det er en jakke specielt fremstillet til at opfylde nogen særlige behov?

Desmond007 10-03-2018 16:30

Citat:

Oprindeligt indsendt af MistyMiss (Send 361685)
Hvad gør at det ikke er et forbrugsgode?
"Forbrugsgoder er produkter, som er fremstillet og forhandles bredt til sædvanligt forbrug overfor den almindelige befolkning. Udover hjælpemidlerne er der også situationer, hvor et almindeligt forbrugsgode kan afhjælpe følgerne af et handicap eller gøre hverdagen lettere. "

En jakke/overtøj er vel forbrugsgode?
Medmindre det er en jakke specielt fremstillet til at opfylde nogen særlige behov?

De særlige behov vil i mit tilfælde så være

Så varm som overhovedet muligt
Vind og vandtæt så jeg undgår nedkøling
Temperaturregulerende, da min krop har svært ved selv at regulere fra kold til varm og varm til kold (det er her jeg får flest smerter)

Citat:

Oprindeligt indsendt af MistyMiss (Send 361684)
Kommunen skal indhente dokumentationen.
Hvis du bare vedlægger din journal fra sundhed.dk, kommer sagsbehandler i besiddelse af en masse irrelevante oplysninger.
Journaler er heller ikke formuleret på en måde, der er beregnet til sagsbehandleres arbejde.
Når kommunen indhenter papirer fra læger, sender de en blanket til lægen/behandler/sygehus, hvor de beskriver hvad de skal bruge oplysninger om. Og så svarer læge/behandler på de ting :)

Min læge ved ikke noget om senfølger efter kræftbehandling, så indhenter kommunen oplysninger fra Smerteklinikken, hvis jeg skriver i ansøgningen, at det er dem der har styr på symptomer, behandling mm.?

MistyMiss 10-03-2018 16:36

Citat:

Oprindeligt indsendt af Desmond007 (Send 361686)
De særlige behov vil i mit tilfælde så være

Så varm som overhovedet muligt
Vind og vandtæt så jeg undgår nedkøling

For at give et eksempel:
Normalt vil en dyne jo være forbrugsgode. Der er dyner i mange hjem ;)
MEN en kædedyne/kugledyne, det er jo en særlig dyne, med ekstra vægt i, der kan hjælpe ved f.eks. ADHD og en del andre problematikker.
En kædedyne/kugledyne er hjælpemiddel.

Men det kan sagtens være at jeg bare har misforstået forskellen :)
Phhmw ved med garanti mere end jeg om den slags :)

Og ang indhentning af oplysninger, kan du oplyse kommunen, at det er relevant at hente dokumentation fra f.eks. smerteklinikken :)

Desmond007 10-03-2018 16:42

Citat:

Oprindeligt indsendt af MistyMiss (Send 361688)
For at give et eksempel:
Normalt vil en dyne jo være forbrugsgode. Der er dyner i mange hjem ;)
MEN en kædedyne/kugledyne, det er jo en særlig dyne, med ekstra vægt i, der kan hjælpe ved f.eks. ADHD og en del andre problematikker.
En kædedyne/kugledyne er hjælpemiddel.

Men det kan sagtens være at jeg bare har misforstået forskellen :)
Phhmw ved med garanti mere end jeg om den slags :)

Og ang indhentning af oplysninger, kan du oplyse kommunen, at det er relevant at hente dokumentation fra f.eks. smerteklinikken :)

Ja jeg synes da også at beskrivelsen af et forbrugsgode, passer på sådan en varm vinterjakke. Jeg skriver det i ansøgningen at de skal indhente dokumentation fra Smerteklinikken, tak

Nørd 10-03-2018 18:32

Ved ikke om dette er årsagen til at Peter mener at du skal søge det som hjælpemiddel men problemet med forbrugsgoder der får du normalt kun et tilskud til selv at kunne købe tingen for dine egne penge, hvis det er et hjælpemiddel så betaler kommunen hele produktet.
Hvis der eksempelvis havde været tale om en scooter så ville du desuden selv skulle betale alt vedligehold ved forbrugsgodet mens kommunen står for al vedligehold undtagen bremser og dæk og den slags på et hjælpemiddel.

Hvis du søger om at få tøjet som et hjælpemiddel så kan kommunen alligevel godt bevilge det som forbrugsgode men hvis du søger det som forbrugsgode så får du det med garanti ikke som hjælpemiddel.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:48.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension