K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   "Lægelig" definition på kronisk sygdom! (https://www.k10.dk/showthread.php?t=11116)

buster 06-01-2010 17:23

"Lægelig" definition på kronisk sygdom!
 
"Kronisk sygdom defineres som: Vedvarende, har blivende følger, skyldes irreversible forandringer, kræver en langvarig behandling og pleje og/eller en særlig rehabiliteringsindsats".....

Dette fundet i Ugeskrift for Læger: http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag...09_171_50_3662
-under artiklen: en kroniker er ikke lig med sin sygdom.

Syntes blot at jeg ville oplyse om den da vi jo ofte herinde har spørgsmålet oppe at vende om hvornår en tilstand betragtes som kronisk/stationær.

zuza 06-01-2010 17:26

Tja... nemlig meget interessant. ;)

Nogle gange tales om kronisk efter 3 uger, mens der omkring bl.a. fibromyalgi har været nævnt 5 år som værende varig/kronisk.

KonStanthjælp er en midlertidig ydelse, ligesom sygedagpenge.

Så hvor f...... går grænsen mellem midlertidig og varig i kommunerne?

Og så naturligvis denne bestemmelse i sygedagpengeloven om, at FØR sygedagpengene standses pga. VARIGHEDSBEGRÆNSNINGEN, så SKAL kommunen tage stilling til fleksjob eller førtidspension.

SUK!!!!
:kram:

MTVRV1 06-01-2010 17:30

på alle mine læge papir står der

stationær i bedste fald, men med risiko for en forværring
varrig
ingen behandlingsmuligheder
tror ikke et sted der står noget om kronisk, har næsten et vognlæs;)

En Kronisk sygdom kan jo godt være en som ikke påvirker ens dagligdag i særlig højgrad

lola44 06-01-2010 18:18

Jeg har godt nok en er erklæring fra 2006, hvorpå der står tilstanden er kronisk og stationær, ingen muligheder for ydeligere smertelindring, alle behandlingsmuligheder udtømte. 14 dage efter fik jeg brev at de stoppede mine sygedagpenge og henviste mig til kontanthjælp, og der havde de ikke taget stilling til flex eller fp, min daværende sagsbehandler mente ikke det var hendes opgave. Kan jo godt se i dag at jeg skulle have klaget voldsomt over det, men havde kun de 4 uger at klage over kommunens afgørelse og min socialrådgiver var taget på ferie, jeg vidste desværre ikke bedre dengang.

mukke 10-01-2010 00:44

Citat:

Oprindeligt indsendt af zuza (Send 86141)
Tja... nemlig meget interessant. ;)

Nogle gange tales om kronisk efter 3 uger, mens der omkring bl.a. fibromyalgi har været nævnt 5 år som værende varig/kronisk.

KonStanthjælp er en midlertidig ydelse, ligesom sygedagpenge.

Så hvor f...... går grænsen mellem midlertidig og varig i kommunerne?

Og så naturligvis denne bestemmelse i sygedagpengeloven om, at FØR sygedagpengene standses pga. VARIGHEDSBEGRÆNSNINGEN, så SKAL kommunen tage stilling til fleksjob eller førtidspension.

SUK!!!!
:kram:

Så vidt jeg er orienteret (SR-bistands sider) er der ikke nogen øvre grænse for, hvor længe man må være (sat) på kontanthjælp.:mad:

zuza 10-01-2010 01:20

Tja... hvad er så rigtigt?

Det rigtige er vel, at der mangler en definition, ikke?

Se her, hvad Hjorten selv siger om kontanthjælp:

Citat:

»Jeg forlanger ikke, at folk, der ikke har nogen arbejdsevne, skal arbejde – de skal bare ikke være i kontanthjælpssystemet.

Kontanthjælp er en midlertidig ordning, når man er ude af stand til at arbejde en periode. Men er man permanent er ude af stand til at arbejde, så skal man over på en anden ydelse. Og der er det kommunernes ansvar at rydde op«.
http://politiken.dk/erhverv/article383759.ece

:kram:

Trold 10-01-2010 01:41

Citat:

Oprindeligt indsendt af zuza (Send 86594)

Se her, hvad Hjorten selv siger om kontanthjælp:

Jeg har hørt ham sige i radioen, at der ikke findes syge mennesker på kontanthjælp. :confused: :confused:

Hejdien 10-01-2010 03:08

Det siger han ikke kun i radioen har sagt det mange mange gange fra talerstolen og har også prøvet at hjælpe den dumme mand og fortalt ham det i mange mange breve , og til sidst holdt han da også op ...

Men han har længe sagt at folk der var syge på kontanthjælp var placeret forkert og at det var kommunernes ansvar til sidst gav han sig dog da og indrømmede det i et pænt brev til mig , det var efter jeg havde vist ham fleksloven hvor der står at man bliver på kontanthjælp hvis det er det man er på når man bliver visiteret , så skrev han også til mig at det var jo fordi at også flekser skal have et økonomisk incitament .. manden er binde gal ...

mukke 10-01-2010 03:45

Nå, jeg er da blevet fortalt, at man får ledighedsydelse indtil man opnår et flexjob, men hvis flexjobbet ryger, havner man på kontanthjælp, hvis det var udgangspunktet.

MTVRV1 10-01-2010 08:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af mukke (Send 86611)
Nå, jeg er da blevet fortalt, at man får ledighedsydelse indtil man opnår et flexjob, men hvis flexjobbet ryger, havner man på kontanthjælp, hvis det var udgangspunktet.

det kommer jeg aldrig til at forstå eller retter dem som har lavet loven.
Er alle flexer som udgangspunkt uden formue. Hvis man har lidt på kistebunden kan man ikke få kontanthjælp og man er så blevet rask i mellemtiden. Man fik jo mulighed for flexjob forbi man ikke kan klarer 37 timer

det er et stort hul i loven


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:39.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension