K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Konfirmationsbidrag! (https://www.k10.dk/showthread.php?t=36098)

snoozz 05-02-2018 10:32

FIk lige denne:

2018
-
10017
Ansøgning om konfirmationsbidrag
Kære x
Vi har modtaget en ansøgning om fastsættelse af konfirmationsbidrag til x

I dette brev kan du se, hvilke oplysninger vi har i sagen. Du får også en beskrivelse af, hvordan vi vil behandle sagen, og hvad du eventuelt skal gøre.

Ansøgningen
Statsforvaltningen har modtaget en ansøgning fra Xxx xxxxxxxx om, at du skal betale konfirmationsbidrag til x

Vi modtog ansøgningen den 02-02-2018.
Hvis konfirmationsdatoen er angivet korrekt, er ansøgningen om bidrag indsendt til os i rette tid, da vi skal have modtaget ansøgningen tidligst tre måneder før konfirmationen og senest en dag før konfirmationen.

Sådan svarer du på ansøgningen
Vi har endnu ikke truffet afgørelse i sagen. Uanset om du har bemærkninger, indvendinger eller vil gøre opmærksom på, at du gerne vil betale det ansøgte bidrag, så opfordrer vi dig til at svare inden 10 dage.
Det gør du ved at anvende dette linkhttp://stfv.dk

Hvis du ikke modtager dette brev digitalt, skal du indsætte ovenstående link i din internetbrowser, for at komme videre.

Oplysninger i sagen
x har oplyst, at have forældremyndigheden alene
.
Det er også oplyst, at datoen for konfirmationen er den 29-04-2018, og at du ikke har bidraget til konfirmationen.
Hvis dette er korrekt, skal du ifølge reglerne betale konfirmationsbidrag til x
Det er derfor den afgørelse, vi vil træffe, medmindre vi inden xx x Dato: 05-02-2018
Bidrag
Statsforvaltningen
Storetorv 10
6200 Aabenraa
Sagsnummer:
2018 -10017
SAGSBEHANDLER:
Bidrag
Telefon: 7256 7000
EAN
-
Nr. 5798000362222
skriv til os via borger.dk
www.statsforvaltningen.dk

ÅBNINGS - OG TELEFONTIDER
findes på www.statsforvaltningen.dk/kontakt
Statsforvaltningen, Østergade 41, 6950 Ringkøbing 2
10 dage får nye væsentlige oplysninger.
Konfirmationsbidraget udgør 3.612kr.
Oplysninger vi kan have brug for
Når der er eneforældremyndighed, kan der normalt fastsættes konfirmationsbidrag. Vi vil kun tage hensyn til dine udgifter til konfirmationen, hvis de er afholdt efter aftale med den forælder, der har forældremyndigheden.
Det har derfor betydning for sagen, hvis

Du efter udtrykkelig aftale med xxx xxxxxxxx har betalt et pengebeløb eller nogle af udgifterne til konfirmationen.

Du har oprettet og indbetalt til en børneopsparing med henblik på konfirmationen, ligesom
opsparingen skal være kommet til udbetaling.
Der kan normalt fastsættes konfirmationsbidrag, fordi den, der har den fulde forældremyndighed, efter reglerne har ret til at kræve den anden forælders forsørgelse
spligt i anledningen af konfirmationen omsat til et pengebeløb ved en afgørelse om konfirmationsbidrag. Derfor tager vi kun hensyn til udgifter, som er betalt efter udtrykkelig aftale med Xxx xxxxxxxx.
Ved fastsættelse af konfirmationsbidrag er det en afgørende forudsætning, at ansøgeren har udgifter til konfirmationen.
Betaling af bidraget
Hvis vi træffer afgørelse om, at der skal betales konfirmationsbidrag, skal bidraget betales senest på konfirmationsdagen, hvis afgørelsen træffes inden konfirmationen. Hvis afgørelsen træffes efter konfirmationen, skal bidraget betales straks efter afgørelsen.
Eventuelle spørgsmål om betalingen af bidraget skal rettes til Udbetaling Danmark.
Regler
Ved afgørelsen vil vi bruge § 15, stk. 1-3 i børnebidragsloven (lovbekendtgørelse nr. 1815 af 23. december 2015)
.
Ansøgningsfristen fremgår af § 13 i bidragsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1494 af 11. december 2017)
.
Vi bruger også indkomstoversigt for fastsættelse af børne og ægtefællebidrag i 2018(skrivelse nr. 10277 af 10. december 2017)
.
Reglerne er beskrevet i vejledning om børne og ægtefællebidrag (vejledning nr. 10275 af 11. december 2017)
.
Du kan finde reglerne i deres fulde ordlyd på www.retsinfo.dk
.
Hvis du vil vide mere
Du kan finde flere oplysninger i vedlagte vejledning og på
www.statsforvaltningen.dk/konfirmationsbidrag
.
Hvis du har spørgsmål, eller hvis du har behov for anden form for vejledning, er du velkommen til at ringe til vores INFOcenter på telefon 72 56 70 00. Du kan også bestille et opkald på vores hjemmeside. Find mere information på
www.statsforvaltning.dk/kontakt
.

Sorry det er meget rodet men formateringen går abenbart galt.

Humlen er at min eks vil have mig til at betale 3600 kr til en konformation der: dels aldrig sker (hun skal ikke konfirmeres), og så er der hele der her med at hun påstår at have den fulde forældremyndighed

Lyver hun under stafansvar her, for det er jo en lodret løgn, der er fælles forældre myndighed og dermed må en undgift til en fiktiv konfirmation vil også være 2-delt?

MistyMiss 05-02-2018 10:43

Det du har modtaget er en partshøring.
Dvs det er din mulighed for, at fortælle din side af sagen.
Så jeg synes du skal svare på den, og forklare:
1: I har fælles forældremyndighed.
2: så vidt du er informeret, har den anden forældre ikke planer om, at holde konfirmation. Så du ønsker, hvis muligt, at se dokumentation på, at der nu er planer om at holde konfirmation.

Jeg synes ikke du skal forholde dig til om hun lyver. Du skal bare fremlægge din side af sagen, så de kan træffe afgørelse på et korrekt grundlag.
Vedlæg gerne dokumentation på, at i har fælles forældremyndighed.
Hvis du har noget på skrift om, at der ikke er planer om at holde nogen konfirmation, ville det også være guld værd at vedlægge. (Men du skal nok ikke lige kontakte hende og tvinge hende til at indrømme det, for det vil nok bare skabe en konflikt. Lad statsforvaltningen om at følge op på den del)

gisne 05-02-2018 10:58

Men vær lige opmærksom på at der godt kan søges om og bevilliges konformationbidrag selv om barnet ikke skal konfirmeres

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=7351

Måske en ide at læse reglerne godt igennem inden der svares på partshøringen

Vovse 05-02-2018 11:10

Citat:

Oprindeligt indsendt af gisne (Send 361131)
Men vær lige opmærksom på at der godt kan søges om og bevilliges konformationbidrag selv om barnet ikke skal konfirmeres

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=7351

Måske en ide at læse reglerne godt igennem inden der svares på partshøringen

Lige præcis.(y)

MistyMiss 05-02-2018 11:21

Beklager at jeg ikke lige havde fået læst op på det med konfirmationsbidrag uden konfirmation :)

Men det er stadigvæk ret relevant at fremhæve, at hun har oplyst at hun har forældremyndigheden alene. Det er jo faktuelt forkert.
Og selvom man kan søge konfirmationsbidrag uden at holde konfirmation, så er dette jo også faktuelt forkert: "Det er også oplyst, at datoen for konfirmationen er den 29-04-2018,"
Så det kan man jo også lige anmærke i partshøringen. Uanset om det har betydning på den endelige afgørelse eller ej.

snoozz 05-02-2018 12:13

Hov ALLETRFØRST: Så kan jeg se der er et enkelt sted jeg ikke fik fjernet et navn i teksten! Det må WEbmaster gerne !

Misstmiss, siger du at jeg faktisk skal betale også selv hvis hun rent faktisk slet ikke SKAL konfirmeres?

Men så må det vel være på lige fod med moren, til en kjole, (men det skal man vel ikke ha til en NONfirmation) er det så ikke bare en fest?

Jeg har allerede forelagt det Statamtet, som åbenbart er flyttet til åbenrå, kan vi risikere og skal helt derned for at afgøre dagen (vi er begge på sjælland så det blir nok mere i transport end de 3600 kr)

Det nu heller ikke de 3600 kr, for seføli skal min datter have en god dag.

Det jeg blir sur over er dels at moren påstår at have fuld forældremyndighed, men nok endnu mere bare at... Hvorfor kan vi ikke bare tale som vokse mennesker?

Vi har ikke været decideret uvenner siden dengang for 7 år siden.

Så hvorfor tar hun ikke bare og ringer til mig, og sir "hey din datter skal snart konfirmeres, det koster nogle klejer, hvordan gør vi det?"

I stedet for straks at sende alt i statsamtet, jamen jeg forstår sgu ikke kvinder når de er sårn.

Webmaster 05-02-2018 12:20

Det har Webmaster gjort....hele tre steder ;)

Har forsøgt at rette formateringen

snoozz 05-02-2018 12:55

Webmaster takker. Synes ellers jeg have gået den igennem for navne og adresser, men ikke helt da jeg så først så efter ;)

gisne 05-02-2018 13:04

Selv om statsforvaltningens hovedkontor ligger i Åbenrå, er der afdelinger i hele landet

jjsonn 05-02-2018 13:33

Nu er loven jo sådan at hun kan søge det bidrag, hun har jo pigen i hverdagen, min lille brors datter har også holdt non komfimation og fik også det bidrag

MistyMiss 05-02-2018 13:36

Snoozz:
Fra Gisnes link:
"Hvis I har fælles forældremyndighed, kan I som forældre selv vælge, hvordan I vil opfylde forsørgelsespligten, når jeres barn skal konfirmeres.

Det betyder, at Statsforvaltningen ikke fastsætter konfirmations- eller beklædningsbidrag, hvis den anden forælder (samværsforælderen) opfylder sin forsørgelsespligt ved for eksempel at holde en fest for barnet i anledning af konfirmationen eller tager barnet med på en ferierejse i anledning af konfirmationen. Det er dog ikke nok at give barnet en stor konfirmationsgave.

Som forældre kan I selv aftale, at den ene skal betale konfirmationsbidrag. Derfor skal du kun ansøge Statsforvaltningen om fastsættelse af konfirmationsbidrag, hvis du vil sikre dig, at konfirmationsbidraget kan udbetales forskudsvist af Udbetaling Danmark."

"Hvis barnet ikke skal konfirmeres

Vi kan også fastsætte et særligt bidrag, selvom barnet ikke skal konfirmeres. Det kaldes et beklædningsbidrag. Det kan vi fastsætte på det tidspunkt, hvor barnet opnår konfirmationsalderen. Det, der er nævnt oven for om konfirmationsbidrag, gælder også for beklædningsbidrag. Dog skal et beklædningsbidrag altid betales umiddelbart efter Statsforvaltningens afgørelse.

For at du kan få fastsat beklædningsbidrag, er det derfor en forudsætning, at du har afholdt udgifter.

Du kan søge om fastsættelse af beklædningsbidrag fra og med dagen, hvor barnet fylder 13 år og frem til dagen, hvor barnet fylder 15 år."

jjsonn 05-02-2018 16:35

Hvis jeg husker ret, har han ingen kontakt til barnet og derfor forsøger pligt ved at skulle betale børnepenge og div. Bidrag

Pip 05-02-2018 20:50

Du skal indsende dokumentation, hvis du vil slippe.

Hvis mor har fuld forældremyndighed, kan du kun slippe hvis du kan indsende dokumentation på at du har indbetalt på en opsparingskonto der dækker det.

Hvis der er delt forældremyndighed, skal du indsende dokumentation på at der er det, samt dokumentation på at du har indbetalt til en opsparingskonto til formålet eller at du har valgt selv at holde en fest for barnet, eller fejrer det ved at give hende en rejse for at fejre hende f.eks.

Der kan udbetales selv om man blot vælger at fejre indtrædelsen i de voksnes rækker - nonfirmation - og ikke en konfirmation.

Kan du ikke dokumentere det, bliver du sat til at betale, og betaler du ikke, udlægger de beløbet til mor, og kræver det så ind hos dig.

Hvad siger barnet selv ?

Hvis du som jjsonn nævner ikke har samvær, er det bare at betale og ønske pigen en god dag.

snoozz 06-02-2018 08:25

Så sammenfattet... ja nu er mit første "raseri" overstået.

- så kommer jeg ikke udenom at betale 3600 kr?

Jeg kan bare huske at da min datter blev døbt var vores udgifter stort set kun leje af et festlokale, og dåsebajere fra tyskland (og vi bad folk om at tage en lille "ret" med selv) fx 5 frikadeller eller lign, og så blev der et mega ta-selv-bord.

Det nu heller ikke beløbet jeg er så sur over. 3600 kr. Det er dels at hun vil ha dem "i 11. time" når jeg har spurgt i flere år om vi ikke burde spare op til netop det.

Og dels at hun går i statsamtet med sit krav. Hun kunne for helvede jo bare ha ringet til mig og sagt "hey nu det snart, så vi skal bruge nogle penge, hvad gør vi?

Skal snakke med hende i eftermiddag....

Vil i al fald se hvad jeg får for pengene. Hvis jeg skal gi 3600 kr til konfirmation, så skal hun vel også?

Så vil forslå vi ser på brude.... nej konfirmationskjoler sammen til ca 7000 kr.

For jeg er ikke inviteret med til den efterfølgende fest, og jeg vil sgu ikke betale for at hendes venner og familie fester...

Der er tale om en kvinde jeg hverken har været kæreste med eller nogen anden relation udover at vi har et barn sammen i 7 år.

På mig virker det som om at hun kender det kommunale system "på rygraden" og dermed har tænkt sig at søge om alle de penge man overhovedet kan...

Også selvom hun udemærket ved at jeg er ramt af kræft, og sandsynligvis dør af det... !

Synes selv det er temmeligt usmageligt, men så blir det jo et etisk/moralsk spørgsmål...

Pip 06-02-2018 09:16

Jeg holdt konfirmation sidste år for sønnike, og selvom det ikke var noget voldsomt, løb det op i ca 15.000 med konfirmationstøj, andendagstøj, fest osv.

Men du er jo velkommen til selv at holde en fest eller fejre det for datteren, når der er delt forældremyndighed.

Den dag er det barnets fest, og man har vidst det i 14-15 år.

Det er noget der fylder meget i et ungt menneskes liv, og en vigtig dag - den første hvor de er helt i centrum.

Det har intet at gøre med at man blot kræver ind..

Når man har et barn, er det et stort ansvar. Der er det daglige, de skal have sund og varieret kost, der skal støttes op om lektier, de skal have opbakning til fritidsaktiviteter osv. Økonomien er blot en lille del af det der skal til at gøre et barn flyveklart.

Det her er ikke støtte til mor, men støtte til dit barn. Det kan aldrig blive usmageligt at støtte sit barn.

Hvis du ikke har været kæreste med mor, er du så sikker på at der er delt forældremyndighed ? I gamle dage, var det blot et afkrydsningsfelt i forbindelse med fødslen, hvis man ikke var gift. Der fik man ikke automatisk delt forældremyndighed, medmindre mor krydsede det af. Det kan du ringe ind og få oplyst.
Men hvis du aldrig har skullet skrive under i forbindelse med skolen eller pas, tænker jeg at der er en sandsynlighed for at den ikke er delt, da det kræver underskrift fra begge.

Hvorfor er du ikke inviteret med ? Har i ellers haft et tæt og godt samarbejde ?

Hvordan har du betalt børnepenge. Har du betalt dem direkte, for ja, så er det mærkeligt at hun ikke blot har bedt dig om at overføre konfirmationsbidraget direkte også.
Hvis du ikke har, og hun har måttet bede om at få dem udlagt via udbetaling danmark, så er det nok derfor hun også har krydset af at konfirmationsbidraget skal gå samme vej.

Hvad tænker du selv er det bedste du kan gøre for din datter ?

MistyMiss 06-02-2018 09:17

Måske skal du ikke tænke så meget over hvad hendes venner og familie får for pengene.
Tænk derimod over om din datter ikke ville få en ret trist konfirmation, hvis hun sidder i en kjole til 7000 kr, mens gæsterne sidder på gulvet i stuen, uden mad, uden et bord med bordpynt og kort.
Det er jo din datters dag.

Og hvad nu hvis det er søgt gennem statsforvaltningen, for netop at undgå diskussioner om hvad pengene præcist går til? Og så udbetaling dk kan lægge pengene ud, hvis det går i hårdknude?

gisne 06-02-2018 09:31

En andel på 3600kr er langt under halvdelen af hvad selv en lille konfirmation i eget hjem koster.

MAd, drikkevarer, pynt, kjole, sko, frisør, andendagstøj, andendags aktiviteter, blomster mm mm

Vi holdt det i et forsamlinghus sammen med min datter og hendes kusine der skulle konfirmeres samme dag så vi sparede faktisk penge på den måde og ingen af os havde plads til min og min søsters familie, min mands familie og min svogers familie, så at holde det ude var eneste mulighed, men så var vi også 2 familier til at betale - alligevel kom vi af med ca. 15.000kr for vores andel incl kjole mm


Betal dog og skab ikke splid i familien for din datters skyld. Du har ikke krav på at vide hvad pengene går til og kan kun undgå hvis du selv holder din egen fest for hende

Vovse 06-02-2018 10:32

Citat:

Oprindeligt indsendt af snoozz (Send 361171)
Skal snakke med hende i eftermiddag....

Vil i al fald se hvad jeg får for pengene. Hvis jeg skal gi 3600 kr til konfirmation, så skal hun vel også?

Så vil forslå vi ser på brude.... nej konfirmationskjoler sammen til ca 7000 kr.

For jeg er ikke inviteret med til den efterfølgende fest, og jeg vil sgu ikke betale for at hendes venner og familie fester...

Du må meget have mig undskyldt, men jeg synes du udviser en rigtig grim opførsel.
Og du vil kræve ting du slet ikke har ret til.

Medmindre du reelt har fælles forældremyndighed (her kender jeg ikke loven på området), så har du ingen ret til, at få indflydelse på hvordan pengene bruges.
Hvis din datter vil holde sin konfirmation på et slot (overdrivelse fremmer forståelsen;)) og så nøjes med en genbrugs-konfirmationskjole, så har de lov til det.

Og du er ikke selvanskreven til, at deltage i festlighederne.

Når du betaler børnepenge beder du vel heller ikke om, at komme med ud og se hvilke madvarer din datters mor kommer i indkøbsvognen. Eller?

Citat:

Oprindeligt indsendt af snoozz (Send 361171)
Der er tale om en kvinde jeg hverken har været kæreste med eller nogen anden relation udover at vi har et barn sammen i 7 år.

Hvis i kun har haft et barn sammen i 7 år, så kan dette barn vel ikke være nået konfirmationsalderen?:confused:

snoozz 06-02-2018 12:00

Ok nogen læser vist biblen som fanden gør!

Jeg mente at hun har kun været alene med barnet i 7 år nu, (vi var sammen i 6 år med barn, dermed er hun i konfirmationsalderen!)

Men igen jeg anfægter ikke beløbet 3600 kr det er sikkert fair nok, for en konfirmation (som er 7000 kr med hendes andel)

Men jeg anfægter at:

Hun pludselig er blevet så religiøs (hverken hende selv eller hendes søskende er konfirmeret), og den kirke hun påstår det skal ske i, er ikke den hun blev døbt i (på min foranledning).

Det "lugter" bare "råddent" af at hun bare malker penge...!

Naturligvis skal min datter have en festlig dag.

Men ikke på bekostning af at moren bedrager sig til det.

Altså jeg anfægter om der overhovedet skal ske en konfirmation, eller om de bare vil holde en stor fest for mine penge.

Webmaster 06-02-2018 12:10

Nu skal folk lige huske vores regler herinde...drop fordømmelsen...har du intet positivt...så undlad at svare...det er ret nemt ;)

@Snoozz....tror det bedste du kan gøre...der er at helt undlade at tænke på eksen...hvad hun får...hvad hun tænker...hvad hun gør osv osv...

Nøjes med at udelukkende tænke på din datter...og hvordan hun har det og får det fremover...

gisne 06-02-2018 12:18

Nu kan man ikke altid selv vælge hvor man vil konfirmeres.

Det handler om hvilken kirke/sogn man hører under og de færreste unge vil hvis muligheden bød sig vælge en anden kirke for så bliver man ikke konfirmeret med sin klasse/kammerater eller ved den præst man har gået til forberedelse med

Vovse 06-02-2018 13:44

Citat:

Oprindeligt indsendt af snoozz (Send 361182)
Jeg mente at hun har kun været alene med barnet i 7 år nu, (vi var sammen i 6 år med barn, dermed er hun i konfirmationsalderen!)

Jamen, så giver det jo slet ikke mening:confused::

Citat:

Oprindeligt indsendt af snoozz (Send 361171)
Der er tale om en kvinde jeg hverken har været kæreste med eller nogen anden relation udover at vi har et barn sammen i 7 år.



Citat:

Oprindeligt indsendt af Webmaster (Send 361185)
Nu skal folk lige huske vores regler herinde...drop fordømmelsen...har du intet positivt...så undlad at svare...det er ret nemt ;)

Undskyld.

Jeg forlader hermed tråden.:cool:

MistyMiss 06-02-2018 15:03

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 361189)
Citat Snoozz: "Jeg mente at hun har kun været alene med barnet i 7 år nu, (vi var sammen i 6 år med barn, dermed er hun i konfirmationsalderen!)"

Jamen, så giver det jo slet ikke mening:confused::

Som jeg forstår det: de første 6 år var de sammen.
Herefter har der været 7 år hvor han og datterens mor, ikke har haft nogen relationer.
6+7=13 år :)

(Håber det er i orden at jeg forklarede det, i tilfælde af at andre var forvirret over det samme :) )

Pip 06-02-2018 17:01

Du kan jo spørge din datter hvad hun ønsker. Det lyder ikke til at du ser hende fast, og hvis det er rigtigt, så spørg ind til om du kan være med i kirken, og se hendes konfirmation. Hvis du altså gerne vil, og kan klare at være sød og venlig overfor eks og eksfamilie.
Har engang set en konfirmand bryde grædende sammen i kirken pga familiestridigheder, så det er vigtigt at den slags ikke sker den dag. Det er hendes dag.

Du har et barn, og hun vil huske dig for de ting du gør for hende.

Hun er ikke så gammel lige nu, og der kommer nogle år, hvor vennerne er de vigtigste, men når hun bliver ældre, kommer der også børnebørn, og holder du den gode tone, er det det hun husker. Når hun bliver voksen vil hun kunne se ud over de stridigheder der evt har været mellem hendes mor og dig, og så kan der komme mange gode år mellem dig og din datter.

jjsonn 06-02-2018 22:02

Nu får DI ikke noget at skulle have sagt, du får bare regningen, om hun så skal konfirmeres eller ej,

Har selv en der blev non konfirmeret sidste år og en i år, tøj til dagen og blå mandag løber tit ret højt op, så hver du glad for hun har mulighed for at få de ting med dit tilskud

Piko 08-02-2018 13:17

Når der er fælles forældremyndighed skal du ikke pr automatik betale 3600 kr. Svar brevet,at der er fælles forældremyndighed og at du selv holder noget i anledningen af konfirmationen ( hvis du altså gør det ). Så bliver du ikke pålagt at betale noget til barnets mor

snoozz 09-02-2018 04:27

Hej igen på K10 !

Nu har jeg tænkt lidt over det, og naturligvis skal jeg betale 3600 kr, det måe endda billige sluppet. Kan Bare huske vi holdte dåben for ja stort set hvad det kostede at leje festlokaler for.

Og det var nogle ganske få 100 kr.

Nå man udover det:

Har det præst så PLIGT til at at sige om hun har ens barn gående til konfirmationsforberedelse?

Grunden til jeg spørger er at jeg sendte en mail til præsten som min eks påstår hun skal konfirmeres i. Jeg vil nødig inviterer venner og familie fra nær og fjerne hvis det viser sig at hun lyver IGEN!

Jeg har aldrig skrevet under på noget, så har man ikke fælles forældremyndighed indtil andet "er bevist???

Jeg har da fået kontanthjælp som forsørger inden jeg kom på førtidspension, i flere år?

Ok det lyder mere og mere som om at moren er overbevist om at der helt generelt er ene-forælrdemyndighed til hende.

Det ville jeg vil vide hvis det var tilfældet? Det virker som om hun tror det sker helt automaitsk når hun går fra med en far og bor et andet sted?

Jeg skal nok betale de 3600, det vel ok.

Det der egenligt pisser mig mest af er at hun ikke bare: Ringer (eller evt skriver), jeg har selv i flere år sagt vi skulle spare på til konfirmation, men så har hun bare sagt, hun vil slet ikke konfirmeres, eller sagt hun ikke havde råd).

Jeg sagde hvis vi blot satte 100 kr af hver så havde vi jo fint råd...? Men nu skal det komme lige her!?!

Ik kan nok forså at jeg tror hun prøver at scamme mig - at hun holder en fiktiv konfirmation - som ikke sker i virkeligheden. Derfor jeg har spurgt præsten selv om hun har en konfirmand.

Men hun vil ikke sige det. Ved Læger har tavspligst, men ikke at læger altså også har. Jo til en hvis grænse. men jeg vil bare vide om min datter går til konfirmationsforberedelse, ikke om hun har skriftet et mord GG

Jeg har ikke de 3600 kr. men dem må de jo skrive på SKAT så.

Jeg er bare meget itvivl. det kan i måske sige mere om helt generelt, ikke kun om konfirmation: Hvad har jeg egenligt ret til at vide med fælles forældremyndighed? Jeg trorede det var lige så meget som moderen ved.

Fx har jeg da fuld adgang til hvad skolen skriver om hende på forældreintra og lign?

gisne 09-02-2018 07:16

Du kan godt have mistet forældremyndigheden eller aldrig have haft den, selv om du ikke har skrevet under på noget

Moren kan nemlig godt pr. Automatik have forældremyndigheden alene

Læs reglerne her: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4703

Selv om man opfylder betingelserne om fælles forældremyndighed kan hun også have ønsket ene forældremyndighed og fået det igennem statsforvaltningen (tror det er dem der bestemmer det)

Og så er der også nogle regler ifht hos hvem barnet bor ved bopælspligt og det er måske dem præsten er dækket af. (Kender ikke reglerne præcis kan bare huske fra da jeg arbejdede i børnegave at der er noget der)

Ring til statsforvaltningen og få opklaret ang. Forældremyndigheden, de har det jo registeret. Men da hun er født før 2007 og I ikke var gift og da du ikke har skrevet under på noget (en omsorgs og ansvarserklæring), kan det godt tyde på at hun har forældremyndigheden alene

Pip 09-02-2018 09:06

Du kan ringe til statsforvaltningen og få oplyst om du har del i forældremyndigheden, eller om mor har krydset af i eneforældermyndighed, som man kunne dengang.

Forældremyndigheden er uden betydning for samvær og børnebidrag, det har man krav på uanset.

Tænker at du skal ringe til mor - eller skrive - at du naturligvis ønsker datteren tillykke med konfirmationen, at du pt ikke lige har sparet op til det, men at hun kan søge om at få dem udlagt via udbetaling danmark, så datteren får en god konfirmation.

Så kan du spørge ind til hvordan I gør det i kirken, om I skal sidde sammen eller hver for sig, og om præcis dato/kirke. Efterfølgende kan du gå ind under kirken også og se tidspunktet, det står på deres hjemmeside.

Nu ved jeg ikke hvordan I gør med jul og fødselsdag, men din datter vil nok forvente (rimeligt) at du giver en gave, særligt hvis du kommer i kirken.

Har du kontakt nok med din datter til at du kan spørge direkte ? Hun er jo gammel nok til at du kan vende den her slags ting med hende selv.

Hvis du slet ikke ser din datter, er konfirmationen nok ikke det rigtige tidspunkt at dukke op i hendes liv igen.

Fleks10 09-02-2018 09:14

Du skriver et par gange at du har foreslået moderen at I hver især spare f.eks. 100,- kr. op hver måned, men at dette var moderen ikke interesseret i. Jeg forstår ikke hvorfor dette betyder så meget for dig?

Måske du skulle rette dit focus væk fra moderens beslutninger, det kan du alligevel ikke bestemme over, og focusere mere på, hvad du kan gøre. Du er et selvstændigt menneske, så du kunne jo bare have valgt at spare 100,- kr. op hver måned til dit barn's konfirmation.

jjsonn 09-02-2018 10:21

Hvis jeg husker ret fra dine info fra sol. Så her i ingen kontakt, du har ikke set pigen i mange år og er mildest talt bitter på din eks,

Du har ingen retiheder når du ikke har været inde i billedet i mange år, hvilket måske også er rimeligt nok, jeres liv omkring jeres barn er noget rod, så lad nu være med at ødelægge dagen i jeres bitterhed mod hinanden,
Det er en stor dag for barnets man bliver konfirmeret eller ej, så måske er det ikke lige nu du skal tage kontakt, du kunnejo sende hende en fin hilsen, og måske finde noget sammen
Uden bitterhed i fremtiden, men syntes du skal kontakte statsamt om dine spørsmål og evn, samvær men pas nu på det ikke rammer pigen

MistyMiss 09-02-2018 11:33

Citat:

Oprindeligt indsendt af snoozz (Send 361287)
Jeg har aldrig skrevet under på noget, så har man ikke fælles forældremyndighed indtil andet "er bevist???

Jeg har da fået kontanthjælp som forsørger inden jeg kom på førtidspension, i flere år?

Når man er 30+ år, får man som forsørger, hvis man har forsørgelsespligt overfor egne børn.
Og det har du jo som minimum i form af børnebidrag, selvom du ikke har forældremyndighed.
Så forsørgersats på kh, siger ikke noget om hvem der har forældremyndigheden

snoozz 09-02-2018 14:15

Nu har jeg snaket med ststamtet. De sige vi har fælles foældremynighed (aæt andet ville da også overrakse mig !

....!

Jeg har også snakket med præsten. Udover hun natuligvis er medfølelende med at det ikke går godd i vores familie, SÅ...... siger hun at . Jaa et er noget lerot

Jeg kender ikke denne præst, hun er er ikke fra min kirke, mine hun virker da sød nok !

Jeg forstår bare stadig ikke hvor hvor min eks gør det hun er døbt i min....

Det ikke fordi det koster noget i min kirke eller det er Scitolocy.... eller lign...

gisne 09-02-2018 14:20

Men måske dn datter vil konfirmeres med sine klassekammerater/venner, det kan hun ikke blive i din kirke og det betyder meget for unge mennesker i den alder

MistyMiss 09-02-2018 14:33

Citat:

Oprindeligt indsendt af snoozz (Send 361302)
Nu har jeg snaket med ststamtet. De sige vi har fælles foældremynighed (aæt andet ville da også overrakse mig !

....!

Jeg har også snakket med præsten. Udover hun natuligvis er medfølelende med at det ikke går godd i vores familie, SÅ...... siger hun at . Jaa et er noget lerot

Jeg kender ikke denne præst, hun er er ikke fra min kirke, mine hun virker da sød nok !

Jeg forstår bare stadig ikke hvor hvor min eks gør det hun er døbt i min....

Det ikke fordi det koster noget i min kirke eller det er Scitolocy.... eller lign...

Jeg blev ikke konfirmeret i den kirke jeg blev døbt i.
Jeg blev konfirmeret i den kirke resten af min klasse blev.
Vi var også for mange konfirmander til at kunne være i en kirke, så vi blev delt op i 2 hold. Mener at huske at det var samme dag, men så var det to forskellige kirker i samme sogn, bare forskellige tidspunkter.
Så selvom mange af dem fra min klasse var født og opvokset i samme sogn, var det ikke alle der blev konfirmeret i samme kirke som de blev døbt i :)

Pip 09-02-2018 21:56

Det mest normale er at man bliver konfirmeret i den kirke der hører ind under skoledistriktet. Hver kirke er tilknyttet bestemte skoler.

Konfirmationsundervisningen ligger ofte i skoletiden, så klassen følges derhen. Man kan godt vælge at blive konfirmeret i en anden kirke, men det bliver så med en en gruppe andre unge mennesker man slet ikke kender, og der skal en del til før det er et ønske fra konfirmanden selv, de vil gerne konfirmeres sammen med vennerne.

Når I har fælles forældremyndighed, betyder det at du skal skrive under når hun skal have pas og den slags. Det betyder også at du kan vælge selv at fejre hendes konfirmation, men det kan du kun gøre hvis du har samvær med datteren, og det er det hun ønsker. Man skal vælge sine kampe med omhu. Det vil under alle omstændigheder også blive dyrere, da det heller ikke giver skattefradrag som konfirmationsbidraget.

snoozz 14-02-2018 08:43

Tygget lidt på det.
 
Hmmm...

Nej i har ret i det fleste pointer.

Dog vil jeg anfægte en - det her man helst vil konfirmeres med sine klassekammerater. Der er jeg ikke enig i.

De gik til konfirmationsforberedelse om formiddagen (jeg om eftermiddagen) og udover jeg elskede at sove længe hver torsdag morgen, så synes jeg da egenligt det var ret fedt at lære nogle andre end lige dem fra skolen at kende.

Der var slet ikke nogle kirke i den by, men der var i de 2 nabobyer. Jeg var gange vist den eneste fra klassen som kom i den anden kirke. Men det var da bare fedt at lære andre at kende end lige dem man alligevel rendte op og ned af hver dag.

Nu skulle man så tro af hun af rent praktiske årsager så istedet har valgt kirken i den by hun bor endnu, dels er det kun 200 meter fra hendes bopæl og 100 meter fra toget (nemt for mig)...OG hende.

Men næ nej hun har valgt en lille skodkirke hverken hende eller mig har noget som helst tilhørsforhold til. Det virker som om hun håber på at jeg så bliver væk da jeg vil skulle med en Taxa det sidste stykke ;)

Men eller kan jeg godt se jeres pointer nu min værste "vrede" har lagt sig.

Det viser sig også at med børn født før 2007, så HAR moren faktisk den fulde forældremyndighed hvis man ikke er gift. Tænk jeg har alle de år troet at den var fælles medmindre en eller anden særlig omstændighed gjorde at det skulle være den enes alene...!

Så der får hun også ret jo.

Men så er moren vist også selv forvirret i de regler for hun har hele tiden sagt naturligvis skal (skulle) jeg ikke ha forsørgertakst på KH, eftersom hun havde forældremyndigheden.

Og jo jeg vil naturligvis forholde mig helt stille og roligt i kirken, seføli lige hilse på, og så ellers fordufte igen når selv det i kirken er overstået.

Præsten vil stadig intet sige, men jeg har fundet frem til at det offentliggøres i deres kirkeblad 1. marts hvem der skal konfirmeres, så må jeg jo holde øje med det...

Selvom det stadig er under en stille protest at jeg åbenbart under tvang skal betale andres æde og drikke. Til en fest jeg ikke engang selv deltager i.

MistyMiss 14-02-2018 10:34

Citat:

Oprindeligt indsendt af snoozz (Send 361431)
Men så er moren vist også selv forvirret i de regler for hun har hele tiden sagt naturligvis skal (skulle) jeg ikke ha forsørgertakst på KH, eftersom hun havde forældremyndigheden.

Aktivloven:
"§ 25. Personer, som er fyldt 30 år, og jobparate og aktivitetsparate personer under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse modtager kontanthjælp.

Stk. 2. Kontanthjælpen til personer, der er fyldt 30 år, udgør et månedligt beløb på

1) 14.993 kr. for personer, som har forsørgelsespligt over for børn, og

2) 11.143 kr. for andre personer. "

Og statsforvaltningens uddybning af forsørgerpligt:
"Forældre har pligt til at forsørge deres børn. En forælder, der ikke bor sammen med barnet, skal fortsat deltage i barnets forsørgelse, for eksempel ved at betale børnebidrag. Du skal derfor medvirke til dit barns forsørgelse, selvom den forælder, barnet bor hos, modtager børnetilskud fra det offentlige."
http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6901

Det er bare ikke alle der lige tænker over, at man kan forsørge sine børn på andre måder, end at have barnets bopæl :)

KageØre 14-02-2018 10:48

Citat:

Oprindeligt indsendt af snoozz (Send 361431)
Og jo jeg vil naturligvis forholde mig helt stille og roligt i kirken, seføli lige hilse på, og så ellers fordufte igen når selv det i kirken er overstået.

Er du sikker på at der er gjort plads til dig i kirken?
Normalt tildeler der et minimalt antal pladser/konfirmand

snoozz 14-02-2018 10:50

JA
 
Det nok især den sidste sætning du skriver hun aldrig har forstået ;)


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:00.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension